Bukefalos 28 år!

Billigare med färskfoder?

Sv: Billigare med färskfoder?

Min hund växlade mellan Hills i/d (ca 750kr i månaden) och Doggy Original (200 kr i månaden).

Hon äter nu Bravos Ox och det kostar ca 400 kr i månaden. Så jag ligger på ungefär samma om man räknar snittet.
 
Sv: Billigare med färskfoder?

Givetvis räknar jag med att det inte håller samma standard som ett snordyrt foder, men med tanke på att hundarna har fina klor, inga rinniga ögon, bra magar och fin päls så tänker jag inte byta för det :)

Det där fick mig att hajja till.. Kan hundar få rinniga ögon av foderrelaterade skäl? //Nyfiken! ;)
 
Sv: Billigare med färskfoder?

Kl.

Min foderkostnad per månad har nog helt klart blivit dyrare. Kanske inte från torrfoder (standardt) till Bravo, men från Bravo till VoH. Tror jag betalar ca 40 spänn kilot för hundarnas käk och de har även "fri tillgång" på standardt. Det går åt nästan ett halvt kg vom per dag och kanske en fodersäck med standardt varannan månad, fördelat på en Border collie som behöver en del käk och en liten prazsky som faktiskt behöver skitmycket käk för att hålla vikten nu när det är kallt.

Vad blir det tro?
800 i månaden, allt som allt? Hujedamig. Jaja, det får det vara värt! :p

Ja just ja. Hade det bara funnits standardt så hade det gått åt knappt en säck i månaden = typ 450 kr.
 
Senast ändrad:
Sv: Billigare med färskfoder?

Det där fick mig att hajja till.. Kan hundar få rinniga ögon av foderrelaterade skäl? //Nyfiken! ;)

Ja, jag TROR det ;)
Min blandras hade det i tre år, och vetten hittade aldrig någon infektion eller skada. Bytte till Bravo, och det blev mer sporadiskt. Bytte till Fodax och efter det är det puts väck! Samma med unghunden (2,5 år), som liten hade han väldigt geggiga ögon. Inte så det rann och kletade men det låg alltid lite gegg i nedre delen av ögat. Efter bytet till Fodax är ögonen alltid rena och fina :)
 
Sv: Billigare med färskfoder?

Från veterinärfoder (hills z/d) till bravo blev det billigare.

Från RC Junior till VoH blev det nog dyrare.
 
Sv: Billigare med färskfoder?

När jag gav VoH till mina blev fodret väldigt mkt dyrare!
men nu har jag hemma priima spannmålsfritt och provar som kostar 1/3 av VoH! Lite slabbigare att handskas med annars har jag hittills inte märkt ngt på min känsliga hund och näringsinnehållet är ungefär det samma.
Nu ligger jag väl på ungefär samma som om jag skulle ge torrfoder, lite billigare till och med.
 
Sv: Billigare med färskfoder?

När jag en gång i tiden bytte från standardt till nordic, och senare bravo, blev det klart billigare. Men nu har de höjt priserna, så det skulle vara dyrare idag.

Nu kommer jag visserligen också billigare undan, eftersom jag köpte allergifoder innan jag gick över till VoH. Men det skulle bli några hundra billigare med andra torrfoder.
 
Sv: Billigare med färskfoder?

Vi fick dyrare på Bravo och billigare på Fodax.
Torrfoder gick tre säckar i månaden = 1900kr på det fodret vi gav då. Bravo kommer jag inte ihåg hur mycket det gick åt men vi hämtade foder för 2400kr en gång i månaden. Fodax går knappt fyra stycken 12,5kg förpackningar à 145kr = cirka 600kr. Nu ger vi torrfoder till dom gamla, en säck i månaden 340kr och dom unga äter varsin 12,5kg säck = 390+290 = 640kr. STOR skillnad :)


Jag tror att oftast handlar det om Fodax när det blir billigare. Det är snuskigt billigt, och man kan betala så lite som ca 11kr/kg om man beställer tillräckligt mycket.

Hur mkt köper du per månad? Köper du direkt av bilen? Jag betalar 189:-/12,5 kg (den vita) köper direkt av bilen och 4påsar per gång.


För min del har det också blivit billigare, mina får ca 400g/hund och dag.
Väldigt nöjd med fodret! Torrfodret de fick förut kostade 36,6:-/kg jämfört med fodax 15,5:-/kg. Ett plus är att de är finare i pälsen och jättebra i magen och hullet!
 
Sv: Billigare med färskfoder?

Hur mkt köper du per månad? Köper du direkt av bilen? Jag betalar 189:-/12,5 kg (den vita) köper direkt av bilen och 4påsar per gång.

Vi köper 25 påsar var femte månad, var tredje leverans ungefär. Direkt från bilen och priset blir då 145kr/12,5kg av den gröna.
 
Sv: Billigare med färskfoder?

Vad dyrt bravo är hos dig! Här kostar de 30 kr paketen och 32 för de som är mer special som lammen t ex. För mig har kostnaderna sjunkit lite sedan jag började halvbarfa och slipper så många extra vitamintillskott, magkatarrsmedicin, alla vaknätter med diarré och ska jag räkna med att jag slipper svampschampon på Melvin, all tid jag lagt ner på att vårda svamptassar och att han inte kliar sig ALLS nu ens mot mungipan gör att det är värt den extra kostnaden. Alternatviet hade annars varit allergifoder och det hade verkligen varit dyrt. Supermjuk päls har han fått oxå och William äntligen bra trampdynor. Dock fungerade inte mina så bra på VoH lax men super nu när de får hundemat med standardts laxolja från viltfångad fisk istället. Om jag hittar ställen där jag kan hitta ännu billigare mat på barfdelen så kommer ju kostnaderna sjunka ännu mer för mig. Jag köper ju på mig mat lite då och då så det räcker i 2 månader men tror att jag i snitt lägger 800 kr till två hundar men då ingår fiskoljan och den ringa mängd standardt immun/kalk/blodmjöl jag ger ibland. Alla ben jag köper istället för tuggben som jag förut inte räknade med i foderskostnaden, ingår ju oxå.
 
Sv: Billigare med färskfoder?

Aha! Då är jag med:D toppen att kunna förvara så mkt på 1gång!! Jag får snällt hämta varje leverans.
 
Sv: Billigare med färskfoder?

Först köpte vi varje gång, men när vi fick en mycket större frysbox löste det sig så att vi kunde köpa mer sällan :) Tacksamt också eftersom vi fick ta ledigt från jobbet en halvdag varje gång.
 
Sv: Billigare med färskfoder?

Ok, för min del tar det 15-20 min till utlämningsplatsen så för min del är det inga problem. Passar på att storhandla när jag ändå är där.
 
Sv: Billigare med färskfoder?

*KL*

Mina hundar har alltid ätit färskfoder i princip. Jag köpte precis hem 125 kilo Fodax för 1575:-, ett kilopris på strax under 12:-. Jag räknar med att det räcker ungefär i 4 månader för två hundar. Det blir lite drygt 200:-/hund i månaden. Jag vet inte om man kommer undan så mycket billigare.

Sen får mina hundar mycket märgben, flera gånger i veckan och dessutom en del godis.

Under tiden Bråka fäller så får jag nästan fodra henne med dubbel mängd, så kostnaderna kan variera lite.
 
Sv: Billigare med färskfoder?

KL

Jag tror vi går +-0 på bytet. Innan åt de tillsammans en säck standardt orgingal normal på knappt två månader (445 kr/2=222,5 kr)

Nu äter de en säck fodax i månaden (210 kr) + lite bulk.
 
Sv: Billigare med färskfoder?

Jag varvar Sund Hundmat och BARF. Tidigare åt hunden för 150kr i månaden, och nu äter han för ca 300kr/månad.

Men jag intalar mig att han mår bättre, och han har fått mycket bättre matlust. Eftersom jag bara har honom så unnar jag honom det.
 
Sv: Billigare med färskfoder?

Jag ger ju också Fodax och det är väldigt billigt. Jag fodrar hundarna för exakt 225+250/månad med Fodax. Torrfoder så äter de minst en 15 kgs säck var per månad och när jag testat det så har det ju inte varit det billigaste fodret jag använt...

När det gäller färskfoder har jag kört med Nordic, Bravo och Fodax. Bravo gillade jag inte, den allergiska hunden kunde inte äta det, men för övrigt kan jag inte se någon större skillnad på hundarna om de äter Nordic eller Fodax, förutom att Nordic är mer än dubbelt så dyrt.
 
Sv: Billigare med färskfoder?

Var jättenöjd när mina åt det och valde eg att byta av etiska skäl (tillverkaren driver även minkfarm).

Justja, tack för påminnelsen om varför jag bestämde mig för att vägra Fodax när jag skulle börja med färskfoder...

VoH fungerar inte för Wahidah och Bravon är rätt dyr. Börjar bli dags för mig att verkligen leta efter ställen att köpa billigt kött från osv och ge större del BARF :p
 
Sv: Billigare med färskfoder?

Vad dyrt bravo är hos dig! Här kostar de 30 kr paketen och 32 för de som är mer special som lammen t ex.

Märkligt att det är sån skillnad. Jag är iof expert på att komma ihåg fel när det gäller priser osv, men 32-35kr kommer jag bara ner i om jag köper 20 förpackningar åt gången. Det är ganska exakt vad som får plats i min frys om jag samtidigt vill ha lite utrymme för frysta ben osv.

En kostnad som jag glömt att räkna bort är kostnaden för fiskolja som jag nu slutat med. Vet inte om jag börjar ge den igen, men jag hoppas att det ska fungera utan.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Kortversionen: hunden har ätit Fodax (oftast vilt) i flera år och funkat jättebra på det. Nu har vi flyttat till Åland och här finns...
2
Svar
20
· Visningar
1 740
Senast: Myrten
·
Hundhälsa Hej på er! Funderar på att låta hundarna få äta färskfoder blandat med torrfoder ( delar hundarna med föräldrarna och de vill ej ge...
2
Svar
21
· Visningar
2 702
Senast: Pilot
·
Hundhälsa Jag vet att det finns en del trådar som detta men väljer ändå att starta en ny. Vi behöver byta foder på Ascot, från färskfoder till...
4 5 6
Svar
110
· Visningar
8 900
Senast: tanten
·
Hundhälsa Min ena hund har tappat en hel del massa efter att vi bytte foder från Acana small breed till Standardt normal för drygt 3 månader...
Svar
7
· Visningar
636
Senast: Åsa A
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Försäkring
  • Valp 2025
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

  • Föl 2020
  • Insektsspray
  • Stora shoppingtråden II

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp