Billigt och lättlagat i matlåda?

Mitt bästa enklaste tips är Uncle Bens färdiga röror/såser. Finns i tikka masala, curry... Massor! Bara tärna kycklingfiléer (ta frysta och tina så blir det ännu billigare) och stek de i olja, blanda ner röran och koka ris till (boil in bag ris så blir det svinenkelt). Fungerar jättebra att frysa och tina med!
 
Alltså det där är varken gulligt eller roligt, bara skämmigt. Till och med för en tonåring är det skämmigt och du är vuxen.

Det är helt oförståeligt snarare. Så märkligt. Mina föräldrar lagade mycket god mat och jag fick delta i matlagningen och lära mig redan som liten. Redan i låg/mellanstadiet kunde jag utan problem laga en enklare middag själv om jag behövde. Känns helt orimligt att man som 20+ varken lagar mat eller handlar.

Sen har jag varit så pass priviligierad att jag i stort sett aldrig behövt tänka på vad maten kostar (bortsett ett par år när jag studerade vid universitetet) men det betyder ju inte att man är helt omedveten om det och inte förstår pengars värde. Bara det att man är priviligerad och har möjligheten att välja.
 
Pasta + pastasås (Google is your best friend)
Pastagratäng

Detta är vad jag - som inte är en fena i köket - lever på när jag ska stå för maten.

Föredrar typ allt med bacon i. Men av ovanstående finns det ju mängder av varianter och det är lätt att göra.
 
Pasta + pastasås (Google is your best friend)
Pastagratäng

Detta är vad jag - som inte är en fena i köket - lever på när jag ska stå för maten.

Föredrar typ allt med bacon i. Men av ovanstående finns det ju mängder av varianter och det är lätt att göra.

Att jag inte tänkte på pastagratäng! :eek:
Jag som ju älskar pasta i alla dess former!
 
Jag kör gärna ihop omelett på ägg, grädde, ost, valfria grönsaker (perfekt läge att lura i sig broccoli!) och lite svartpeppar bara. In i ugnen tills det är klart. Plättlätt.

Baconröra passar bra till matlådor annars. Typ samma recept som korvstroganoff :up:
 
Lasagne är bra till det, köttfärsen kan man dryga ut med riven morot, det är gott, blir billigare och saftigare.

Röda linser är också tacksamma att dryga ut köttfärs med, typ i köttfärssås eller till tacos :up:
När jag gör tacofärs brukar jag ha i linser, krossade tomater och jag borde ha i lök också :p

Potatissoppa (med purjolök om man gillar det, annars utan) är billig mat. Koka potatis, häll av vattnet, ha i en buljongtärning, mosa alltihopa och ha i mjölk till lagom sopp-konsisten.
Som tillbehör kan man ha broccoli, knaperstekt bacon och/eller brödkrutonger (brukar rosa bröd och skära i fyrkanter) :d

Blir för övrigt väldigt hungrig av den här tråden :cautious: :laugh:
 
Om några veckor ska jag ut på 10 veckors praktik. Tänker mig då vara ekonomisk (halleluja!) och äta matlåda till lunch istället för att äta ute.
Behöver dock tips på lättlagad mat som är enkel att göra matlåda av.
Krav: Inte innehålla fisk/skaldjur, koriander eller mandel pga. allergi. Lättlagat - jag är en katastrof i köket....
Budget: Egentligen ingen, men behöver inte vara någon lyxmat. Kanske max 30-40 kr/portion?

Hit me med era bästa recept! :bump: :banana:

Ugnsbakad falukorv med makaroner. Mums
 
Det går alltså att göra mat för under 10 kr/portion? Oh my lord! :eek:
Koka ärtsoppa själv så får du 10 portioner för 10 kr. Gör du den vegetarisk så får du mer för pengarna. Pasta och pesto är billigt. Nudlar, 10 för tre portioner. Norsk lunch dvs macka med brunost och kaffe eller te. Fiskbullar och potatis. Blodpudding. Vegetarisk sallad utan kött med bönor eller linser som protein istället. Koka Potatis och morötter och någon sås eller smör. Köp korv och snabbmakaroner.

Köp en riktig kokbok för enkla rätter i verkligheten

Hemkunskapen ger väl ändå kompetens i att laga enkla rätter och enkla rätter är väl det ts söker. De enkla rätterna är för det mesta de billiga. Uppenbarligen har ts aldrig handlat för egna eller familjens pengar i en affär.
 
Jag brukar mest köpa varor på extrapris och numera har många affärer en kortdatum-kyl eller märker upp dessa med röda lappar på deras vanliga plats. Man kan tjäna mycket på det :) Portionenundertian är mycket inspirerande och hon har just släppt en kokbok. Går annars att följa på instagram, släng på lite andra konton som matinspiration och ha en Pinterestanslagstavla där du kan pinna vad du blir intresserad av. Toppen för då får man även förslag på liknande rätter och bra sökmöjligheter!

Kesolasagne med spenat
Paj: Här brukar jag köpa färdig deg när det är bra pris( Coop+++++) men går att göra själv. Slänger på köttfärs med mer taco-aktiga tillbehör eller tar frysta grönsaker med äggstanning+ost. Ärtor och fetaost är supergott.
Soppa: Man kan slänga ner lite vadsomhelst här också, finns enkla grundrecept att utgå från.
Tacos är enkelt. Kanske någon wrap?
https://allagodating.se/2018/05/24/snabb-vardagspasta-med-bacon-och-farskost/
 
Jag brukar mest köpa varor på extrapris och numera har många affärer en kortdatum-kyl eller märker upp dessa med röda lappar på deras vanliga plats. Man kan tjäna mycket på det :) Portionenundertian är mycket inspirerande och hon har just släppt en kokbok. Går annars att följa på instagram, släng på lite andra konton som matinspiration och ha en Pinterestanslagstavla där du kan pinna vad du blir intresserad av. Toppen för då får man även förslag på liknande rätter och bra sökmöjligheter!

Kesolasagne med spenat
Paj: Här brukar jag köpa färdig deg när det är bra pris( Coop+++++) men går att göra själv. Slänger på köttfärs med mer taco-aktiga tillbehör eller tar frysta grönsaker med äggstanning+ost. Ärtor och fetaost är supergott.
Soppa: Man kan slänga ner lite vadsomhelst här också, finns enkla grundrecept att utgå från.
Tacos är enkelt. Kanske någon wrap?
https://allagodating.se/2018/05/24/snabb-vardagspasta-med-bacon-och-farskost/
Har du recept på kesolasagne? Lät ju sjukt gott!
 
Handlar du aldrig själv? Lagar du aldrig mat hemma? ;)

Alltså, jag är den som handlar i princip all mat i familjen, och jag lagar alla middagar. Men jag måste erkänna att jag inte har någon aning om vad maten kostar per portion, hur mycket är ens en portion? Jag äter tex kanske 1/3 av vad maken äter till middag så det blir ju jättesvårt att veta.
Det enda jag tänker på när jag handlar är att handla billigt om det går, typ storpack om det är billigare, kort datum osv.
 
Faktiskt inte (förrän nu). 20-30 kr/portion ja, men inte under det. Men så har jag ingen uppfattning om pengars värde heller........... (bra som ekonom med halva utbildningen bakom mig nu.....:angel:)
20-30 kr per portion.. Alltså, jag handlade falukorv o makaroner igår, för 28 kr. Extrapris på falukorven förvisso.
Det räckte till 2 vuxna och 5 barn i div åldrar. Plus makens matlåda idag.. Priset på den matlådan kan inte vara mer än typ 5 spänn :p
Man kan göra mycket billiga matlådor för typ 10 kr eller mindre
 

Liknande trådar

Mat Hej! Jag tänkte bjuda min pappa och hans fru på middag men har inga bra recept eller idéer och är praktiskt taget novis i köket. Jag...
2
Svar
32
· Visningar
2 430
Senast: Mineur
·
Juridik & Ekonomi Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderator. Vi gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller...
7 8 9
Svar
177
· Visningar
12 234
Senast: Jenka
·
Relationer Känns väl egentligen lite för personligt att skriva detta såhär öppet, då jag har tillräckligt mycket info ute här för att man lätt ska...
8 9 10
Svar
196
· Visningar
15 994
Senast: TinyWiny
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag har funderat några varv till på mitt förhållande till mat, efter att jag skrev mitt blogginlägg om det här tidigare...
Svar
13
· Visningar
3 235
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattbilder #9
  • Akvarietråden IV
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp