Bilprovning - fråga

• Äldre
  • Trådstartare Trådstartare Scata
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 28
  • Visningar Visningar 4 724

Scata

Trådstartare
Är det någon som har besiktat sin bil och haft indikator-lampan inne i bilen för bromsarna lyst hela tiden?
Fick ni körförbud då?

Frågan är seriös, för jag har inte tid att lämna in bilen för felsökning just nu och besiktningstiden kommer med stormsteg...:crazy:
Jag tänker åka in med bilen på detta sätt, men måste ju fråga Allvetande Buke om det är någon som gjort det....:p

Sv: Bilprovning - fråga

Det beror nog på vilken bromslampa det är.

Är det varningslampan för ABS så är det mindre allvarligt eftersom bromsverkan är densamma men man förhindrar att bromsarna låser sig med ABSen.

Jag anar också att om du får finfina bromsvärden så är lampan möjlig att diskutera?

Det finns sådant som inte ens en verkstad klarar att släcka trots att funktionen är oklanderlig och inga fel hittas.

Jag har gjort det. Det var dock inget fel på bromsarna, utan själva grejen som styr indikatorn som var trasig.
Besiktningsmannen frågade om det och fick en förklaring. Eftersom bromsarna fungerade som dom skulle noterades det inte.

Jag har varit med om personer som fått körförbud på grund av indikationslampor, har inte ens behövt vara fel på bromsarna.

Är det någon som har besiktat sin bil och haft indikator-lampan inne i bilen för bromsarna lyst hela tiden?
Fick ni körförbud då?

Frågan är seriös, för jag har inte tid att lämna in bilen för felsökning just nu och besiktningstiden kommer med stormsteg...:crazy:
Jag tänker åka in med bilen på detta sätt, men måste ju fråga Allvetande Buke om det är någon som gjort det....:p

För att få körförbud skall det till att inte bromsarna fungerar.Annars riskerar du ombesiktning om det råkar vara en mer allvarlig felcod.

Jag är lycklig över att jag slapp anmärkning över det, men däremot fick jag anmärkning på att positionslampan höger bak inte lyste när man bromsa (sambon mecka lite kvällen innan vilket hade gett problemet) och att halvljuset var för högt.

Året innan gick bilen igenom på samma station med dåliga bromsbelägg och spruckna hjulskivor så bilen mindre än en månad gick sönder på motorvägen.

Allt beror verkligen på folket man får tyvärr.

Är det inte bättre att boka om besiktningstiden så du hinner lämna in bilen på lagning innan?

*kl*
Tack alla för svar :)
Olika erfarenheter, det kan alltså bli riktigt spännande :p
Det gäller alltså att ha en välvillig station med en besiktningsman/kvinna som vaknat på rätt sida - fått sitt morgonkaffe och inte bråkat med sin respektive innan.... :D

Fast ärligt talat, besiktningen är faktiskt för att alla ska åka med en säker bil. Jag har väldigt mkt hellre en noggrann besiktningsman som inte missar nånting och inte släpper igenom något för att den är på bra humör eller så.

På mitt ex bil rostade bromsledningarna av 2-3 veckor efter besiktning, det upptäckte han efter en 100 sträcka när en rondell kom.... Tur att det inte var rödljus.

Håller helt med dig, jag är galet tacksam när jag får små påpekanden om saker innan det hinner bli en stor, kanske t.o.m farlig, skada.
Häst-transporten ska vi inte tala om, där är jag som en "pest" och vill veta minsta skråma... :p
Mycket rädd om mina kritter jag ;-)

Problemet här är att det är inget fel på bilen (bromsarna), men den attans lampan vägrar att stänga av sig... duktiga mekaniker har kliat sig huvudet redan. Jag trodde nämligen att det var bromsarna det var fel på :(

Jag behöver någon som kan elektronik, bil-elektronik i allmänhet och min bil i synnerhet ;)
Jag har dessutom en sån kille, men han är bortrest just nu och kommer inte hem på ett tag... därav mitt "lilla" problem :crazy:
Att jag inte har tid att lämna in är egentligen att jag har inte tid att någon annan ska felsöka igenom min bil, för den är lite speciell... hottad och tunad racingmotor i den bl.a, om jag lämnar in den till en "vanlig" verkstad så kommer dom att behöva mååååååånga timmar att ens förstå hur den är ihopsatt :crazy:

En tanke som slog mig :idea: OM jag tar bort lampan då? Då kan jag väl bara få nerslag på en icke fungerande lampa - eller??

ABS-lampan på min passat lös konstant trots att både ABS och bromsar funkade. Det blev 2:a av bilprovningen.

Broms
När jag lägger i "handbromsen" (som är en fotpedal på min bil), så tänds denna lampa. Vid ett tillfälle så slutade den släckas när jag lade ur handbromsen, sen dess lyser den. Den lyser inte med full kraft utan något svagare, när handbromsen är i lyser den starkare... :banghead:

Det är en även indikatorlampa som ska tala om när något är fel - men det är ju inget fel...

Tror inte du får igenom en bil där någon varningslampa lyser, framförallt inte gällande en så viktig sak som bromsar.

Prova och måla lite tusch över ;)

Det beror nog på vilken lampa som lyser. Är det ABS lampan så blir det garanterat en 2a. Om det är någon annan lampa så tror jag du kan få igenom den. Mina föräldrar har en bil där det är en varningslampa för bromsarna som lyser och den har gjort så ett bra tag. Det är visst ett vanligt problem och svårt att få den att slockna. Det är inget fel på bromsarna på den bilen och jag tror de haft det även vid besiktning.

Broms
När jag lägger i "handbromsen" (som är en fotpedal på min bil), så tänds denna lampa. Vid ett tillfälle så slutade den släckas när jag lade ur handbromsen, sen dess lyser den. Den lyser inte med full kraft utan något svagare, när handbromsen är i lyser den starkare... :banghead:

Det är en även indikatorlampa som ska tala om när något är fel - men det är ju inget fel...

Har du kollat bromsvätskenivån?

Lysande bromslampa är ofta en indikator på att det är låg nivå :idea:

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever... 2 3
Svar
50
· Visningar
8 113
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad... 8 9 10
Svar
197
· Visningar
28 084
  • Artikel Artikel
Dagbok Himlen är stjärnklar, det har blivit februari. Snart är det vår. Som så oändligt många gånger förut är det dags att släppa in hästarna... 2
Svar
24
· Visningar
3 548
Senast: Cattis_E
·
Fordon (Jag skulle vilja döpa tråden: Finns det någon som vill spränga min bil?) Efter att ha haft ett minst sagt vansinnigt frustrerande år i... 2
Svar
30
· Visningar
3 164
Senast: Migo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka