Binda fast häst

Sv: Binda fast häst

:bow: Håller verkligen med allt du skriver. Jag använder gärna mina hästar till arbete på gården när jag kan, inte bara nöjesridning och körning. Och det märks att de tycker om att arbeta hårt, känns nästan som de vet om att de verkligen gör nytta :) Kallblodstravaren brukar till exempel få dra ner vattendunkar till hagarna, harva ridbanan eller hämta hem småträd och sly till hagarna för att hästarna ska ha nåt att gnaga på vintern. Och fasen va hon trivs när hon får göra sånt! Öronen spetsade, frustar glatt och kämpar på som aldrig förr! (sorry lite off topic)
Och visst kan hästar stå uppbundna ett tag utan att dö. Jäkla bra övning för att träna upp tålamodet på vissa individer dessutom :)

Härlig sagt! visst behöver även hästar jobb. och hästar som har jobb, en uppgift och ses som arbetskamrater kan visst lämnas uppbundna. oavsett ras. jag fattar inte riktigt skillnaden mellan att det skulle vara okej att binda upp i spilta men inte någon annan stans. har hästarna förstått den skillnaden? troligen mest vi som ser den, tror jag. bunden som bunden.
mina hästar binds upp när jag är ute på jobb och inför och efter rid eller körtur- alltid. ALltid i ett enda snöre så de har rörelsefrihet och kan vända huvudet för att se vad som kommer. de ser traktorn, och är vana vid traktorer, precis som många andra hästar som bor på gårdar där man faktiskt jobbar.... och mycket annat också för den delen. jag går ju inte in och sover när de är uppbundna utan finns i närheten och hör om inte annat om det blir stress så jag kan vaka så att inget händer. det är itne drillning och plågning av häst, det är en naturlig del av att det ska fungera när man jobbar med hästen.

de är också vana vid att bindas upp när vi fikar under ridturen. jag vill då inte att min häst ska behöva flåsa efter mig och inte få vila ifred när jag tar mitt kaffe och njuter. då njuter hästarna i fred, i lugn och ro ute uppbundna. de somnar ofta gott.... vilar inför nästa etapp.

För att hårdra det lite - vilken häst är det mest "synd" om. Hästen som inte lärt sig att stå i snöre så den får panik så fort den känner sig fast, eller den häst som tar det med ro och inte bryr sig för att den redan i unga år lärt sig att det är okej att stå uppbunden? och vilken människa har det jobbigast? den som i lugn och ro kan hämta sadel och träns. kanske till och med glömma ridhjälmen, kunna binda fast hästen och hämta den i sadelkammaren i lugn och ro och veta att hästen också haft lugn och ro medans man gjorde det. eller den som måste ställa in hästen i en hage eller i boxen varje gång man glömde något?
 
Sv: Binda fast häst

Jag lämnar mina hästar uppbundna ute och går och hämtar borstar inne i stallet. Brukar borsta dem ute om de är väldigt leriga. Lämnar dem uppbundna i gången och går och hämtar sadeln i andra stallet. Lämnar de även lösa ute påselade, och går och hämtar jackan/stänger dörren eller liknande.

De står stilla där man ställer dem och de vet mkt väl när parkeringsbromsen ska vara i.
 
Sv: Binda fast häst

Men du..allvarligt.
Nästa gång ska jag självklart GÖRA EN HAGE åt hästen när hon ska behöva vara med mig i gårdens arbete. Vid närmare eftertanke så ska jag sela av och släppa henne i hage även när jag lastar på timret (som kan ta en stund) eftersom det är TASKIGT att bara låta henne stå eller ve och fasa- binda upp henne.
Eller eftersom det blir rätt meckigt så gör jag väl som majoriteten hobbyhästägare, låter min häst gå i hage hela dagarna (f´ör det är ju snällt!) och inte arbeta hårt..för det uppskattar ju en arbetshäst.

Eller..så låter jag min duktiga kompis stå bunden medans jag arbetar och får glädjen av att se henne spetsa öronen när selen kommer fram, ser henne lugnt stå och beta när jag bundit upp henne noch i vetskapen om att så som hon lever borde fler hästar få leva.


Ja det är bedrövligt att så många nuförtiden skaffar häst utan några vidare kunskaper. Inte sällan skaffar man på grund av priset en riktigt ung häst.

DÅ är det klart som Korvspad att man måste "bota" hästarna till att fungera= korrigeras,som de troligen inte hade behövt om ngn kunnig hade köpt dem.

Prärien var bara en liknelse med hur man vill använda sin häst.
Här har vi ju träd.:banana: På Prärien hobblar man- vilket inte är tillåtet här, men som säkerligen skulle bli poppis bland just US- dyrkarna. Det sker nog ute i buskarna.
 
Sv: Binda fast häst

skämtar du? då har du aldrig sett vad ett grimskaft som sitter fast i ngt i ena änden och hästen i det andra, med ett ben emellan, åstadkommer.

Jag kan berätta. Såg för ett par år sen en häst som skadat sej så......
Stått uppbunden, den hoppade till pga något som hände och fick ett framben över grimskaftet, skar upp ett djupt sår i knävecket och runt knäet, Riktigt fult sår.:crazy: Innan ägaren kom åt att skära av grimskaftet:cool:

Det var inte min och jag vet inte hur det gick sen, om den fick några bestående men eller inte.
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag är lite hjälplös och vet varken in eller ut hur jag ska göra... Har en 12 årig valack som jag tävlat i hoppning med upp...
2 3
Svar
52
· Visningar
10 498
Senast: liiinnea
·
Äldre I senaste avsnittet av Kobra (ligger ute på SVT play) handlar det om hästfolk, och några minuter in kommer ett inslag om konstnären...
6 7 8
Svar
152
· Visningar
9 856
Körning Jag har ett par gånger hämtat barnen från dagis med ponny och vagn. Personalen på förskolan har då hjälpt mig med att ta på barnen...
2
Svar
24
· Visningar
4 552
Senast: Petronilla
·
Träning Jag har fått lite problem med ett föl. Fölet är 10 månader gammal och har fått för sig att börja kasta sig lös så grimskaften går sönder...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
5 278
Senast: axel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp