Binda fast häst

Sv: Binda fast häst

Men en säkerhetsknut har vi fått lära oss löses upp vid kraftigt ryck, eller är det fel?

vad är det för säkerhetsknut du menar då? :confused:

Jag skulle aldrig lämna en häst uppbunden utomhus utan uppsikt. Oavsett "uppfostransnivån" på den.
 
Sv: Binda fast häst

Och eh.. skära upp benet? På ett grimskaft? bränna sig möjligtvis - men då har man bundit upp hästen med alldeles för lång lina.


skämtar du? då har du aldrig sett vad ett grimskaft som sitter fast i ngt i ena änden och hästen i det andra, med ett ben emellan, åstadkommer.
 
Sv: Binda fast häst

INGEN av de som jag träffat trycker i hästen massa havre i pauserna..vilket är tur eftersom man inte ska riskera hästen genom att arbeta hårt med en häst som precis slängt i sig mat.
När man binder upp så kan man göra det med en sorts löplina som ger hästen möjlighet att beta en del. Det brukar jag göra om jag ska arbeta längre stund.
Annars får hästen tugga på trädet den står vid och vackert vänta. Är jag i närheten får den stå lös och då betar den dä den når (den får inte gå iväg).

Förstår inte HUR detta skulle kunna vara värre än vanöiga ridhästar som rids, behöver de också äta hela tiden? Min häst får inte äta ens under en 3timmars ritt.
 
Sv: Binda fast häst

Därför att idag har man en annan syn på hästen, då inte arbetshästen- som förr gav deras levebröd.
Ska de vara utan mat hela dagen för hobbyägarens bekvämlighet. Arbetshästarna förr fodrades med havre i pauserna. Man lämnade de inte ngn längre stund, utan arbetade med lastningen av timret eller höt mm.
Man var som regel flera som hjälptes åt o en hade som uppgift att köra fram o tillbaka.

Sätt upp en rasthage- som de kan gå i om det tar flera dagar att bli klar.

Att fodra med havre i pauserna verkar riktigt dumt, det har man ju kunnat konstatera med dagens foderkunskaper. Däremot så har alla "hästkarlar" jag haft ynnesten att köra med gett hästarna hö i pauserna, eller om man lastat ett större lass.

Att man inte har samma behov av hästen idag, anser inte jag motiverar nackdelen med att låta den vara uppbunden när jag jobbar utan hästen.
 
Sv: Binda fast häst

Man får ju förmoda att det här inte tar 12 timmar av dagen och att det isf finns foder med om det inte finns möjlighet att beta ;)

Jag tycker det har att göra med allt annat än bekvämlighet. Använder man hästen i sitt arbete så gör man det, vare sig det är nutid eller dåtid. Var är skillnaden?
 
Sv: Binda fast häst

Att fodra med havre i pauserna verkar riktigt dumt, det har man ju kunnat konstatera med dagens foderkunskaper. Däremot så har alla "hästkarlar" jag haft ynnesten att köra med gett hästarna hö i pauserna, eller om man lastat ett större lass.
Båda fodersorterna användes förr. Skillnad på nu (finns undantag!) och då är att hästarna fick jobba hela dagarna, ibland hårt, och till det gick åt mycken energi. Därför laddade man tornistern med havre och hängde på hästen emellanåt. Dagens "arbete" är oftast blygsamt i jämförelse.

LIA
 
Sv: Binda fast häst

???

Så skulle jag oxå göra eller gör. Använder hästarna vare sig det är halvblod, travare eller nordsvensk. Gör ALLA körslor på gården där det kan bespara mig arbete. Senast i helgen fick travaren ta in en hel hage (stolp) och fick stå både här och där innan allt klaffade och fick det stapplat på gården.

Nytto- bruks eller riddjur!?!:crazy:
Travaren som står på gången mellan uppvärmning och löp???
Ridhästen som står i transporten för sin start???
Arbetshästen som står bunden under fikat???

:bow: Håller verkligen med allt du skriver. Jag använder gärna mina hästar till arbete på gården när jag kan, inte bara nöjesridning och körning. Och det märks att de tycker om att arbeta hårt, känns nästan som de vet om att de verkligen gör nytta :) Kallblodstravaren brukar till exempel få dra ner vattendunkar till hagarna, harva ridbanan eller hämta hem småträd och sly till hagarna för att hästarna ska ha nåt att gnaga på vintern. Och fasen va hon trivs när hon får göra sånt! Öronen spetsade, frustar glatt och kämpar på som aldrig förr! (sorry lite off topic)
Och visst kan hästar stå uppbundna ett tag utan att dö. Jäkla bra övning för att träna upp tålamodet på vissa individer dessutom :)
 
Sv: Binda fast häst

jag ser inget fel i att lämna hästen uppbunden, kanske inte i flera minuter men att gå för att hämta sadel/träns etc tar ju inte flera min heller, en på sin höjd.

detta gäller då förstås en trygg häst som inte finner obehag i att stå uppbunden.
 
Sv: Binda fast häst

Ibland är det lärorikt att komma utomlands. Så här såg det ut på de nationella hopptävlingarna här:
http://1.bp.blogspot.com/_lOMBVZm2dT4/R7Dz5zDvWCI/AAAAAAAAANg/XjtGOAr06-w/s1600-h/DSC00583.JPG

Visserligen råkar det på just den här bilden stå lite folk i närheten, men så var icke fallet under långa stunder. Och det var nog en si så där 200 hästar på plats. När jag påpekade att detta aldrig hade skådats i Sverige för en av ryttarna var dennes kommentar: "Då har vi väl helt enkelt bättre uppfostrade hästar." :D

Dags att ta åt sig alltså... ;)
Lämnar allt som oftast min häst bunden vid transporten på tävling. Inga problem alls. :)
 
Sv: Binda fast häst

Ibland är det lärorikt att komma utomlands. Så här såg det ut på de nationella hopptävlingarna här:
http://1.bp.blogspot.com/_lOMBVZm2dT4/R7Dz5zDvWCI/AAAAAAAAANg/XjtGOAr06-w/s1600-h/DSC00583.JPG

Visserligen råkar det på just den här bilden stå lite folk i närheten, men så var icke fallet under långa stunder. Och det var nog en si så där 200 hästar på plats. När jag påpekade att detta aldrig hade skådats i Sverige för en av ryttarna var dennes kommentar: "Då har vi väl helt enkelt bättre uppfostrade hästar." :D
Titta på hur den är uppbunden- med säkerhetsknut.

Visst är det skillnad på länders säkerhetstänk o även djurskydd. Hästarna har väl fått lära sig den hårda vägen:D.

På tävlingar här lämnar man dem i trailers lösa- som i box, fast trångt.
Här får man heller inte lämna hästarna utan att ha uppsikt på dem- vilket jag anser vara bra.
Olyckor kan hända o gör så- hela tiden.
 
Sv: Binda fast häst

Titta på hur den är uppbunden- med säkerhetsknut.

Visst är det skillnad på länders säkerhetstänk o även djurskydd. Hästarna har väl fått lära sig den hårda vägen.

På tävlingar här lämnar man dem i trailers lösa- som i box, fast trångt.
Här får man heller inte lämna hästarna utan att ha uppsikt på dem- vilket jag anser vara bra.
Olyckor kan hända o gör så- hela tiden.

Japp, säkerhetsknut är det enda jag sett hästar uppbundna med här nere. Men som sagt - oftast är det ingen övervakning av hästarna alls. Inte ens på nationella mästerskapen alltså. Det är svårt för en svensk att greppa, jag vet, men så är det.

Olyckor händer här hela tiden. Alltför många tyvärr under ryttare; hunting är en populär sport. Och då hoppas taggtrådsstängsel. Lyfter hästen inte på benen tillräckligt kan ni själva räkna ut vad som händer. För att inte tala om avsaknaden av trafikvett bland bilister som stöter på häst - att passera i 100 km/h anses fullt normalt. Inte många saktar ner. Lägg därtill att nästan all mark är inhägnad (med taggtråd), så alternativet att slänga sig åt andra hållet är kanske inte alltid glimrande. För första gången någonsin känner jag det befogat att många gånger hålla mig hemma på min egen bakgård.

Jag har heller fortfarande inte vant mig vid alla lugnande preparat som finns att tillgå i den lokala foderaffären. Det verkar vara det naturligaste som finns att stoppa i djuren lugnande medel (t ex Johannesört eller valeriana)här. För min del kan jag konstatera att det nog tog två dagar från det att jag köpte mitt första fullblod här nere tills dess att stallägaren hade handlat hem lugnande att stoppa i honom. Ni skulle se minen på människan när jag sa ifrån på skarpen att inga andra fodermedel än de jag ordinerat skulle stoppas i hästen.

Förresten: alla betsel är tillåtna vid hopptävling! Jag har aldrig sett så mycket skrot dingla i munnen på hästar som här. Helt otroligt. :crazy:

För övrigt håller jag med dig Axel om att hästarna här nog har fått lära sig den hårda vägen. Mitt säkerhetstänk från Sverige tas med en nypa salt, men när det gäller mina hästar håller jag benhårt på vad jag har med mig hemifrån. Det har flera gånger visat sig att jag legat steget före mina inhemska hästägare. T ex visade det sig att hästar visst kan hoppa över eltråd på 1 m trots att elen är på. :angel: Eller att färist är livsfarligt för hästar (min ena hoppade nästan över hela... :crazy:).
 
Sv: Binda fast häst

Tack för infon:bow:

Fy 17. Man blir ju mörkrädd när man hör om synen på kusarna. De är kanske försäkrade- shit happens:mad:

Så nej jag tycker inte att det är ngt att eftersträva.
Mkt av dessa influenser kommer ju från det stora Idol- landet US.
Det råder fortfarande guldfeber o drömmar om att allt där är så fantastiskt, men om man tittar under ytan:mad:

Förr band uppfödarna upp 2-åringar i spilta o visst hade det fördelar, men lösdrift ger bättre uppfödning- de som sköts väl!

Om folk bara är en gnutta pedagogiska o inte skaffar fler hästar än de orkar med- kan de små lära sig mkt på 5 min./ dag.
 
Sv: Binda fast häst

De är kanske försäkrade- shit happens

Om så vore. Men nej, det flesta har inte ens hört talas om att det ens går. Jag har letat häcken av mig och bara hittat ett enda bolag som försäkrar häst.

Du har helt rätt i att USA hålls som den stora förebilden. Mycket märkligt är det, men man kanske kan skylla en hel del av okunskapen här på dels att detta land ligger långt från all ära och redlighet, dels att internethstigheten är otroligt långsam (svårt att hänga med internationellt med alla flashiga sidor, YouTube, m.m.).

Om folk bara är en gnutta pedagogiska o inte skaffar fler hästar än de orkar med- kan de små lära sig mkt på 5 min./ dag.

Fullpott! :bow::bow::bow:
 
Sv: Binda fast häst

Det är verkligen svårt att tänka sig att vi är så pass olika från land till land. Håller med axel här, fy sjutton :eek:
Ett enda bolag?! Helt vansinnigt! I Sverige är vi ju tvärtemot besatta av tanken att våra hästar är fullförsäkrade, vaccinerade, äter helt rätt, räknar foderstater konstant osv. Alltså besatta om vi jämför med andra länder.

För att inte gå från ämnet helt och apropå att hästar får lära sig den hårda vägen: jag och sambon är i Turkíet varje år och skärmflyger. Sist var jag ut på turridning för att se naturen. En del av de hästarna var fastkättrade i marken med en bindel runt ena benet och en lång kedja :eek:
Sedan red vi förbi ett hoppstall där hästarna däremot hade riktigt fina hagar, stallet var fantastiskt vackert!
Jag antar att många skillnader beror på ekonomiska olikheter också, givetvis, men är tänket också annorlunda då? Vem är mest rädda om hästarna, de rika eller de fattiga?
 
Sv: Binda fast häst

Jag tror inte att pengar är en sdn stor faktor, men däremot ägarens visioner. En del vill vara den där Cowboyen på Prärien.
en del njuter av att maktutöva sig på hästen.

Jag ser inget fel att de binder hästen i ett träd nära sig- för att kunna ingripa- om man nu vill ha picnick en dag.

Men om man tänker lite längre så kan man planera en rutt där det finns tillgång till en hage o ALLA- inkl vår bästa vän, får en härlig uplevelse.

Jag red vilse för en hel del år sen. Hade unghästen på släp o en yster hund.

Det började att skymma o jag började planera för hur jag skulle övernatta. Tänkte ta bort betten o binda dem med tyglarna i nosgrimmorna.
Kul födelsedag:crazy:

Nu behövde jag inte ta till denna nödlösning, då jag i sista stund hittade ut till den väg som leder hemåt.
Hade ingen mobil på den tiden o den hade inte hjälpt.

Min karl brukar fortfarande skoja om att jag skulle ha en blinkfyr på hjälmen.
 
Sv: Binda fast häst

Också varit med om unghäst som blivit rädd och rest sig, slagit över. I ett främmande stall utan balsnören och då var det inte lätt att få loss hästen med spända linor. Och inte har man en kniv lägligt till i det läget.

Ursäkta mig men det ska ALLTID finnas en kniv lätt tillgänglig i ett stall!!!

Det finns en anledning till att stallpersonal innefattas av "yrkesutrustningslagen" när det kommer till att bära kniv på sig.

Att ha en skarp, bra kniv antingen på sig vid alla tillfällen runt hästar eller på ett bestämt ställe i stallet är A och O! Och f*n så mkt viktigare än några balsnören i världen!

rent allmänt... men det är väl klart... har man bara balsnören behöver man säkert ingen kniv, för det är så säker och bra hästhantering i stall med balsnöreprincipen. :cool:


Bobo; tessievaddunuharförnick... vettiga inlägg! :bow::bow:
 
Sv: Binda fast häst

En del vill vara den där Cowboyen på Prärien.
en del njuter av att maktutöva sig på hästen.

Ursäkta mig Axel.. men VA?!

A) surprise, det finns inga bindaupphästenvänliga träd på prärien. Det finns i stort sett inga träd alls, vill du se bilder?

B) Cowboys har många gånger en betydligt vettigare hästhantering än vad okunniga medelsvensson hästägare har. De har vuxit upp runt djuren, hanterat fler och troligen ridit fler hästar än vi svenskar SETT.

C) Deras hästar Tränas för att bli stabila inför jobb. Vilket är mer än vi kan säga om många svenska tävlingshästar.


om vi vänder på steken;
Många vill vara K. K***lund och spöar, sporrar sina hästar till det, många vill vara J. Whit**** och pressar sina hästar alldeles för hårt över alldeles för höga hinder med spön och sparring. Och binder upp sina hästar i balsnören. Men glömmer bort att ha en kniv lätt tillgänglig i stallet.

Hade folk varit lika snabba med att ingripa i sverige som min cowboy är hade det räddat MÅNGA hästliv.
Men vad vet han, har har ju bara ridit sen innan han kunde gå... :cool::grin:
 
Sv: Binda fast häst

Ja det är bedrövligt att så många nuförtiden skaffar häst utan några vidare kunskaper. Inte sällan skaffar man på grund av priset en riktigt ung häst.

DÅ är det klart som Korvspad att man måste "bota" hästarna till att fungera= korrigeras,som de troligen inte hade behövt om ngn kunnig hade köpt dem.

Prärien var bara en liknelse med hur man vill använda sin häst.
Här har vi ju träd.:banana: På Prärien hobblar man- vilket inte är tillåtet här, men som säkerligen skulle bli poppis bland just US- dyrkarna. Det sker nog ute i buskarna.
 
Sv: Binda fast häst

skämtar du? då har du aldrig sett vad ett grimskaft som sitter fast i ngt i ena änden och hästen i det andra, med ett ben emellan, åstadkommer.

mjodå, det har jag gjort. Har behandlat såren med, men det är fortfarande friktionsskador och inte skärsår. Om ni nu inte har väldigt mkt smalare grimskaft än vad jag är van vid?
 
Sv: Binda fast häst

Mjadu apråpå det här med hobbles så skiljer det sig väldigt mkt mellan ranch och ranch, ex. så hobblar inte min cowboy någon häst. Men även där är det en träningssak, där till finns det hästar som springer rejält fort med hobbles på med.. *fniss* det har hänt. Oftast håller dom faktiskt i hästarna, eller ställer in dom i transporten om de ens lämnar sadeln över huvudtaget. Det är inte ovanligt att man under arbete sitter sina runda 8 timmar i sadeln, möjligen med avbrott för att byta till en fräsch häst beroende på vilket jobb man gör.

Ex. så byts hästarna oftare vid brandings än vid roundups.. och då körs dom ofta "hem" till stall eller hage, så sådär särdeles mkt hobbles träffar du inte på hos dom kanadensiska rancherna iaf.

Det finns många idioter i vår herres hage och visst finns det hobbles i sverige - men inte i buskarna som du tror, tyvärr. Jag har dessvärre sett dom.

Bota/korrigera.. det handlar ju om ett i grunden felinlärt beteende, och ja.. det är sällan eller aldrig hästens fel att den beter sig som den gör utan i många fall är det som du skriver, okunskap som är boven.. även om jag vill hävda att trångsynthet och "religiös övertygelse" är en STOR bov med. Alla är vi saliga i vår egen tro, men vissa skulle absolut beyhöva en spark i arslet så dom tänker till lite.. hur många ggr ser man inte samma person försöka med samma grej Fastän det inte funkade igår, i förrgår, eller förra året.. men lite magiskt Ska det funka i morgon för det har "någon Guru" sagt....
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag är lite hjälplös och vet varken in eller ut hur jag ska göra... Har en 12 årig valack som jag tävlat i hoppning med upp...
2 3
Svar
52
· Visningar
10 497
Senast: liiinnea
·
Äldre I senaste avsnittet av Kobra (ligger ute på SVT play) handlar det om hästfolk, och några minuter in kommer ett inslag om konstnären...
6 7 8
Svar
152
· Visningar
9 854
Körning Jag har ett par gånger hämtat barnen från dagis med ponny och vagn. Personalen på förskolan har då hjälpt mig med att ta på barnen...
2
Svar
24
· Visningar
4 552
Senast: Petronilla
·
Träning Jag har fått lite problem med ett föl. Fölet är 10 månader gammal och har fått för sig att börja kasta sig lös så grimskaften går sönder...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
5 278
Senast: axel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp