Binda fast häst

Heulwen

Trådstartare
Jag är lite konfunderad då en bekant till mig har fått kritik för att h*n band fast sin häst utomhus i en järnring vid en uppbindningsstock och tänkte lämna hästen utom synhåll en kort stund. Kritiken var att hästen kunde skada sig om den fick en hov över grimskaftet och skar upp benet, men detta kan ju omöjligt hända med en säkerhetsknut?
Nog måste man väl kunna lämna sin häst utom synhåll några minuter fastbunden (med säkerhetsknut) ändå?
Både min vän och jag blev ganska förbluffade över tankesättet, men det kanske finns många här som är av samma åsikt, att man aldrig lämnar en uppbunden häst utan uppsikt i några minuter (i inhägnat område) med säkerhetsknut eller ej.
Hur gör ni, både som privatpersoner eller om det finns en allmän regel i era stall som reglerar detta?
 
Sv: Binda fast häst

jag lämnar min ensam på gången tex. om jag ska gå och hämta sadel eller ngt annat jag behöver. även uppbindningen ute lämnar jag honom på. dock inga långa stunder. han vet hur man ska stå och om han mot all förmodan skulle bli skrämd så att han sliter sig är hela gården inhägnad.

att han skulle resa sig och trassal in sig tror jag inte, däremot lägga i backen och dra...
vad jag vet så har vi ingen regel om detta men man lämnar inte hästen "mer än nödvändigt" :)
 
Sv: Binda fast häst

Om man kan lämna en häst i en spilta en hel natt så varför kan man inte lämna en häst i gången i 10 min? Jag har inga problem att lämna nån av mina uppbundna. Med eller utan säkerhetsknut. De få gånger jag sett nån häst fått panik så har utrustningen gått sönder och hästen har klarat sig utan minsta skråma.

Som sagt, kan man lämna den i spilta en hel natt, så varför inte uppbunden vid en stock/gång??....

Givetvis skall hästen vara mycket van att stå uoppbunden och ej drabbas av panik när grimskaftet sträcks.
 
Sv: Binda fast häst

I stallet jag rider i får man lämna hästarna - som man binder upp i boxen - utan tillsyn när man hämtar sadelk osv. I och för sig så finns det nästan alltid någon människa ute i stallet men ändå. Vi binder med säkerhetsknut och inte längre än 30 cm.

Hemma binder jag upp hästarna med säkerhetsknut i ett halmbalssnöre som i sin tur sitter fastknutna. Kort grimskaft där också och jag lämnar dem ibland i några minuter. Helst gör jag det inte då jag vet att de kan bli lite oroliga när de står själva.

Men jag skulle säga att det beror på uppbindningsplats, omgivning och individ.
 
Sv: Binda fast häst

Ibland är det lärorikt att komma utomlands. Så här såg det ut på de nationella hopptävlingarna här:
http://1.bp.blogspot.com/_lOMBVZm2dT4/R7Dz5zDvWCI/AAAAAAAAANg/XjtGOAr06-w/s1600-h/DSC00583.JPG

Visserligen råkar det på just den här bilden stå lite folk i närheten, men så var icke fallet under långa stunder. Och det var nog en si så där 200 hästar på plats. När jag påpekade att detta aldrig hade skådats i Sverige för en av ryttarna var dennes kommentar: "Då har vi väl helt enkelt bättre uppfostrade hästar." :D
 
Sv: Binda fast häst

Jag tycker det är en ganska svår fråga att ta ställning till faktiskt. Själv känner jag min häst så pass att han står alltid lös, i gången eller ute på stallbacken, nemas problemas. Men självklart så lämnar jag ju honom inte utan anledning eller mer än nödvändigt OM han skulle få för sig att gå iväg så gäller det ju att snabbt kunna korrigera detta.

Men när det gäller en uppbunden häst.
Först och främst tycker jag att man ska VETA att hästen klarar av att stå ensam den stunden det tar att hämta sadel och träns t.ex. Men självklart kan en häst bli skrämd. Men ett grimskaft tycker jag ska vara knutet så pass kort att hästen inte klarar av att trassla in sig, och med det inte sagt att hästen måste ha nosen i backen.

Jag förstår inte varför folk ska hålla på att kritisera folk hur de gör med sina egna hästar. Ansåg den här personen nu att hästen klarade av att stå ensam den lilla studen, så gör den förmodligen det. Det är väl ändå upp till ägaren själv att kunna ta det ansvaret. Nej, jag tycker vi borde koncentrera oss på oss själva lite mer.
 
Sv: Binda fast häst

Jag är lite konfunderad då en bekant till mig har fått kritik för att h*n band fast sin häst utomhus i en järnring vid en uppbindningsstock och tänkte lämna hästen utom synhåll en kort stund. Kritiken var att hästen kunde skada sig om den fick en hov över grimskaftet och skar upp benet, men detta kan ju omöjligt hända med en säkerhetsknut?
Nog måste man väl kunna lämna sin häst utom synhåll några minuter fastbunden (med säkerhetsknut) ändå?
Både min vän och jag blev ganska förbluffade över tankesättet, men det kanske finns många här som är av samma åsikt, att man aldrig lämnar en uppbunden häst utan uppsikt i några minuter (i inhägnat område) med säkerhetsknut eller ej.
Hur gör ni, både som privatpersoner eller om det finns en allmän regel i era stall som reglerar detta?
En säkerhetsknut går väl inte upp av sig själv eller? Ine för att jag skulle bråka om någon band upp hästen så hemma hos mig och bara lämnar för att hämta sadel eller så. Men ett par minuter tycker jag inte är okej. På den stunden kan mycket hända. Ett balsnöre fäst mellan grimma och grimskaft skulle jag nog föredra faktiskt. Men som sagt, bråka om det skulle jag nog inte.
 
Sv: Binda fast häst

Oftast lämnar jag min häst helt lös oavsett om han står i box, stallgång eller utomhus i flera minuter. Han står stilla tills jag kommer tillbaka. Men om jag är på träning eller tävlingsplats binder jag upp honom löst mest bara för syns skull. Det har aldrig varit några problem. :)
 
Sv: Binda fast häst

Det här med balsnöre mellan uppbindningsplats och grimskaft tycker jag är en intressant filosofi. Varför har man ett balsnöre mellan -egentligen- ?

Jag fick lära mig detta i början också och det var för att om hästen "ville" slita sig, fick panik, blev rädd eller whatever så skulle den kunna komma därifrån. Men då tycker jag att man lika gärna kan ha hästen lös, det är ju ingen skillnad.

Och med detta inte sagt att balsnöre är fel.
Det är bara en fundering jag har haft ganska länge, men inte stött på någon som faktiskt (fortfarande) använder balsnöre.
 
Sv: Binda fast häst

KL

När jag är i stallet själv och ska rida unghästen så kan jag låta honom stå uppbunden vid väggen några minuter utan uppsyn om jag ska hämta sadel eller hämta vatten till honom eller nått. Men det är bara för att han är van vid att stå uppbunden vid väggen och jag vet att om han blir rädd så försöker han inte springa iväg, om det nu inte kommer ett "monster" farandes imot honom. :)
 
Sv: Binda fast häst

Jag lämnar häten i gången/boxen/hagen/ute själv, då jag bla hämtar sadel eller hovkrats. Tycker det är en viktig sak att alla hästar ska kunna bli lämnade en stund både utan människor och andra hästar. För det kan ju inte vara så bra för dom heller, att vara stressade och eller nervösa:)
 
Sv: Binda fast häst

Det här med balsnöre mellan uppbindningsplats och grimskaft tycker jag är en intressant filosofi. Varför har man ett balsnöre mellan -egentligen- ?

Jag fick lära mig detta i början också och det var för att om hästen "ville" slita sig, fick panik, blev rädd eller whatever så skulle den kunna komma därifrån. Men då tycker jag att man lika gärna kan ha hästen lös, det är ju ingen skillnad.

Och med detta inte sagt att balsnöre är fel.
Det är bara en fundering jag har haft ganska länge, men inte stött på någon som faktiskt (fortfarande) använder balsnöre.
Ja, man är kanske gammalmodig då... Eftersom det handlade om en häst som stod fastbunden så kan det vara bra med en "svag" länk sas. Jag har varit med om hästar som fått panik när de stått bundna och risken är överhängande att hästen skadar sig om den inte kommer loss.
 
Sv: Binda fast häst

Det här med balsnöre mellan uppbindningsplats och grimskaft tycker jag är en intressant filosofi. Varför har man ett balsnöre mellan -egentligen- ?

Jag fick lära mig detta i början också och det var för att om hästen "ville" slita sig, fick panik, blev rädd eller whatever så skulle den kunna komma därifrån. Men då tycker jag att man lika gärna kan ha hästen lös, det är ju ingen skillnad.

Och med detta inte sagt att balsnöre är fel.
Det är bara en fundering jag har haft ganska länge, men inte stött på någon som faktiskt (fortfarande) använder balsnöre.

Det här diskuterade vi på en kurs om säkerhet med häst på SLU.
Vår föreläsare ansåg att det var lika korkat att binda med balsnöre emellan på en häst som att binda en rottweiler i ett balsnöre utanför affären.
Man binder ju upp för att hästen ska stå kvar när man kommer tillbaka, inte för att den ska lära sig att ett kast med huvudet så kan man göra vad man vill.
Sedan ska hästen givetvis vara trygg med situationen, men det gäller ju oavsett vad man gör.

Min egen åsikt är att det beror på i vilken situation man befinner sig i, är man hemma med sin egen häst så gör man som man vill så länge det inte skadar någon och är man på en ridskola så gör man som man blir tillsagd att göra där.

Vissa hästar har råkat ut för saker och binder man dem fel kan det bli otrevliga följder, men känner man sin egen häst väl så gör man som man vill.
 
Sv: Binda fast häst

Begriper faktiskt inte problemet.
Skolar man inte sina hästar att lugnt stå uppbundna?
Binder man sin häst på en plats där inga konstigheter händer, finns väl ingen anledning att den inte ska kunna stå där en kvart eller mer?

LIA
 
Sv: Binda fast häst

Hästen ifråga är ett väldigt lugnt och väluppfostrat sto som jag aldrig sett kasta sig uppbunden. Aldrig sett något rubba dess lugn när jag varit där, eller en gång så körde det in en stor lastbil som började tömma gödselcontainern med dunder och brak strax bakom henne och då steppade hon lite åt sidan.
Men grejen är väl den att man kanske alltid måste vara på den säkra sidan i alla situationer då - så att ingen olycka ens kan få ske? Men en säkerhetsknut har vi fått lära oss löses upp vid kraftigt ryck, eller är det fel?
F.ö. kan nämnas att det annars inte praktiseras milimetersäkerhet i det stallet, har ganska ofta hänt att verktygslådor står öppna nästan precis där hästarna ska gå in och ut ur stallet samt tennisbollar (till hundarna) som ligger mitt i gången ibland eller på stallplan, lätt för hästarna att vricka sig på om de råkar kliva på dem och de rullar undan.

Intressant att läsa hur andra gör dock, fortsätt gärna svara! :)
 
Senast ändrad:
Sv: Binda fast häst

Jag har lämnat min häst/hästar, dock aldrig utom hörhåll. Fast det kan likväl hända att de sliter sig när man står bredvid. Min nuvarande häst lugnar sig så fort grimskaftet tar emot, om han mot förmodan skulle vilja gå iväg. Han är så van att stå bunden.

Skulle han slita sig händer inget särskilt, finns inga trafikerade vägar här och ev. rymmare brukar efter lite bus sluta upp betandes på åkern bakom stallet bredvid grannens hästars hage.

Skära upp benet eller liknande tror jag inte händer så lätt, skulle det hända något sådant så ryker i princip alltid spännena i grimman eller grimskaftet sönder och hästen blir fri.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Binda fast häst

Jag kan utan problem lämna min häst uppbunden i stallgången. Har en kedja på var sida och dom är fastknutna i balsnöre ifall det mot förmodan skulle hända något som får honom att vilja komma loss. Nu känner jag ju honom så pass bra att jag vet att han inte gör sånt (finns inget som skulle kunna skrämmas här heller) men jag har varit med om en häst som stod uppbunden där och fick panik. Då gick balsnöret av och hästen kunde lugna sig igen.. Det är därför man har balsnören, för att det ska gå av om hästen behöver komma loss. Grimskaft kan ju gå av och har spännen som kan lossna men har man exempelvis kedjor istället för grimskaft så är balsnöre en bra säkerhetsåtgärd (tycker jag). =)

Vissa här kanske tycker det låter fel eller nåt vad vet jag, men som någon sa tidigare, det är bättre på att vi fokuserar på hur vi gör med våra egna hästar än att hålla på o kritisera andra.
 
Sv: Binda fast häst

I stallet jag rider i får man lämna hästarna - som man binder upp i boxen - utan tillsyn när man hämtar sadelk osv. I och för sig så finns det nästan alltid någon människa ute i stallet men ändå. Vi binder med säkerhetsknut och inte längre än 30 cm.

Hemma binder jag upp hästarna med säkerhetsknut i ett halmbalssnöre som i sin tur sitter fastknutna. Kort grimskaft där också och jag lämnar dem ibland i några minuter. Helst gör jag det inte då jag vet att de kan bli lite oroliga när de står själva.

Men jag skulle säga att det beror på uppbindningsplats, omgivning och individ.

Jag fattar inte varför man fäster hästen i balsnöre, då lär den sig ju att den kan komma loss i ett litet ryck?
Nä, lär hästen att stå uppbunden i stället.
Normal häst hyfs kallas det.

Till TS
Kan lämna min häst uppbunden utan tillsyn, men binder ganska kort så han inte kan trassla in ben eller huvudet i repet.
 
Sv: Binda fast häst

Jag fattar inte varför man fäster hästen i balsnöre, då lär den sig ju att den kan komma loss i ett litet ryck?
Nä, lär hästen att stå uppbunden i stället.
Normal häst hyfs kallas det.

Varför tar du för givet att hästarna inte har hyfs och inte kan stå uppbundna för att jag har balsnöre mellan grimskaft och uppbindningsplats? Det enda de som jag skulle kunna lära dem är isåfall att aldrig bli rädda för någonting så att risken att de vill slita sig inte finns. Men det är ju omöjligt.

Mina hästar kan stå uppbundna utan problem (förutom det jag sa innan, att de kan bli oroliga om jag lämnar dem, men inte så pass att de vill slita sig) och de har blivit lärda att om man blir uppbunden står man kvar och man drar inte i grimskaftet. Då det ger ju inte den effekten att de tror att de kan komma loss hur lätt som helst eftersom de är så pass väluppfostrade att de inte provar.

Men jag har ändå balsnöret där ur säkerhetsaspekt eftersom jag hellre har en lös häst (nästintill inhängnat område och långt från vägar) än att - om olyckan skulle vara framme - ha en häst som blir hängandes i grimskaftet, får slitskador i nacken eller fastnar med benen.
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag är lite hjälplös och vet varken in eller ut hur jag ska göra... Har en 12 årig valack som jag tävlat i hoppning med upp...
2 3
Svar
52
· Visningar
10 497
Senast: liiinnea
·
Äldre I senaste avsnittet av Kobra (ligger ute på SVT play) handlar det om hästfolk, och några minuter in kommer ett inslag om konstnären...
6 7 8
Svar
152
· Visningar
9 854
Körning Jag har ett par gånger hämtat barnen från dagis med ponny och vagn. Personalen på förskolan har då hjälpt mig med att ta på barnen...
2
Svar
24
· Visningar
4 552
Senast: Petronilla
·
Träning Jag har fått lite problem med ett föl. Fölet är 10 månader gammal och har fått för sig att börja kasta sig lös så grimskaften går sönder...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
5 278
Senast: axel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp