Bukefalos 28 år!

binda fast föl

Sv: binda fast föl

Alla har vi olika uppfattning och tur är väl det, då kan man plocka det man tycker är vettigt ur många olika resonemang och förhoppningsvis komma fram till en lösning som funkar för en själv och ens häst.

Som TS sa (tror jag det va iaf) så finns det tyvärr många vuxna hästar som inte klara en så enkel och grundläggande sak som att stå uppbunden.

Och vad gäller hårda vägar så är "the laws of nature" bland det hårdaste som finns. en häst som tillrättavisar en annan på skarpen är rätt hård....
 
Sv: binda fast föl

Ja men inte fasen hålls den fast i huvudet. den kan få sig en hyvel o sen kan den fly.

Inte är det hästens fel att den inte kan sitta fast.

det är människans okunskap o/ eller ansvarslöshet som grundar det.
 
Senast ändrad:
Sv: binda fast föl

TS ville ha hjälp med uppbindning av sin häst. Diskutionen handlade knappast om vad som är naturligt eller inte.

För hästens del vill den säkert springa fritt över ängarna utan mänsklig inblandning. Men nu är det inte så för de flesta hästar i världen och då får vi göra det så bra som möjligt för dem. Ett nödvändigt ont är att hästen ska kunna stå uppbunden, för hovslagare, i transport osv osv.
 
Sv: binda fast föl

Ja men det finns bra sätt o dåliga.
Vi vänjer hästarna vid allting annat, så varför ska det gå så fort att vänja den att inte använda sin mest präglade instinkt- att fly.

Då kan man ju sätta fast hästen, kasta upp sadel o kasta sig upp- färdiginsutten. Våldtäkt kallar jag det för.
 
Sv: binda fast föl

Du har ju egentligen två stora problem med din lilla häst; dels lyckades hon hinna bli riktigt skrämd och dels så lyckades hon komma loss. Inget av dem är kul med en unghäst.

Själv har jag bara basjkirer och de brukar alltid ta det lugnt även om de blir skrämda, de står stilla när de känner att de sitter fast och accepterar och står ut med det oerhört snabbt. Däremot har jag jobbat med både travunghästar och fullblodsunghästar och stött på samma problem många gånger.

På travstuteriet använde vi metoden att stå och vakta bakom. Du som känner din häst ser ju när hon börjar testa grimskaftet och även när hon börjar få panik. Putta på så att hon går framåt och gör det rejält. (Jag har också använt kvast, men då på en ko! Om hästen redan är rädd att stå uppbunden, ska den väl inte behöva bli bakrädd också!) Knuffa fram henne, så trycket bakom nacken släpper och beröm, beröm...

Med fullblodsfölen använde vi metoden att ha grimskaftet runt en stolpe och släppa efter, men jag gissar att du vill att din häst ska kunna stå där själv, acceptera att hon sitter fast och inte testa grimskaftet hela tiden. Det bästa vore nog om du hade rejäla grejer på henne, som varken ger efter eller går sönder.

Jag skulle rekommendera att du binder henne ganska kort, max 1/2 meter grimskaft, så att hon inte får så mycket fart och kraft bakåt. Sedan är det bara att vakta på henne, knuffa fram så fort hon drar bakåt och distrahera henne med något trevligt därframme där linan blir slak. Jag tror säkert att ni snart kommer igenom detta på ett bra sätt och utan att hon blir rädd igen!

Lycka till!
 
Sv: binda fast föl

På travstuteriet använde vi metoden att stå och vakta bakom. Du som känner din häst ser ju när hon börjar testa grimskaftet och även när hon börjar få panik. Putta på så att hon går framåt och gör det rejält. (Jag har också använt kvast, men då på en ko! Om hästen redan är rädd att stå uppbunden, ska den väl inte behöva bli bakrädd också!) Knuffa fram henne, så trycket bakom nacken släpper och beröm, beröm...
Här har vi hur kunniga människor gör:bow:
Tänk om travhästar som är framför vagn skulle kasta sig i gången:eek:
Om man har misslyckats får man börja om med större varsamhet.
 
Sv: binda fast föl

Om det är så, så är det ju jättebra verkligen, men som sagt, har själv aldrig testat, rep har alltid funkat för mig så har aldrig behövt ta till något annat.

men har det inte ungefär samma effekt som gummisnoddar man använder på hästar?
 
Sv: binda fast föl

Vad tror ni om dom här sakerna som finns på börjes hemsida? Är det nånting som håller då ett 11 månader gammalt halvblodsföl kastar sig rakt bakåt eller kommer det att gå sönder? Vill verkligen inte att hästen lyckas ta sig loss igen då problemet bara blir större om hon lyckas. Men hur funkar egentligen en halsrem kan hästen lyckas få den över huvudet och komma lös på det sättet?

th_5314.jpg

Halsrem

th_31271.jpg

Trailerstropp
 
Sv: binda fast föl

Sätt för bakom åringen istället eller mota den om den drar- hjälp den hur den ska agera!

Trailerstoppen brukar gå av vid haken o far som en projektil sen:eek:
 
Sv: binda fast föl

Den håller med andra ord och hästen lär sig att den inte kommer loss! Man får ju se till att fixa så att den är i rätt längd förstår du väl?
 
Sv: binda fast föl

Då hovslagaren var och verkade hästen för nån dag sen frågade jag honom vad han tyckte jag skulle göra med hästen som kastar sig loss. Han sa att jag ska binda fast henne i en repgrimma och gummigrimskaft, frågade då honom om hon inte kan skada nacken. Jo det var det som var meningen då lär hon sig att hon inte ska kasta sig bakåt. Vad tycker ni om att binda fast hästen i repgrimma!!?
 
Sv: binda fast föl

Han sa att jag ska binda fast henne i en repgrimma och gummigrimskaft, frågade då honom om hon inte kan skada nacken. Jo det var det som var meningen då lär hon sig att hon inte ska kasta sig bakåt. Vad tycker ni om att binda fast hästen i repgrimma!!?

Jag blir "mörkrädd" när jag hör sånt här...:crazy:
Jag tycker att det bästa tipset du fått i den här tråden är att putta henne framåt eller, om hon nu inte är rädd utan kommit på att det är en "kul grej" att ta sig lös, sätta en sopkvast i rumpan på henne då hon börjar dra sig bakåt.
Hinner du inte själv runt innan hon kastar sig så ha en medhjälpare som står beredd bakom.
 
Sv: binda fast föl

Aldrig repgrimma!
Tipset att putta fram och ha tålamod är nog det som är värt att provas först.
 
Sv: binda fast föl

Har du testat att binda fast henne i stallgången med grimskaften i ringarna som är nackremmen på grimman sitter i? Dvs inte de ringarna nere vid mulen.

Min unghingst hatade att sitta fast i de lägre ringarna i början, men när jag satte honom i de övre så var det frid och fröjd, och efter en tid kunde jag sänka till de lägre.

Inte säkert det funkar.

Köp gummigrimskaft, så de flexar och inte skadar hästen.
 
Sv: binda fast föl

Vad tycker ni om att binda fast hästen i repgrimma!!?

ABSOLUT aldrig, aldrig Någonsin sätta binda upp en häst i en repgrimma! Någonsin!

Skicka din hovslagare på vett-kurs! Och säg åt denna att inte lära ut sådana korkade ideer till folk!


Om en häst sätts fast i en repgrimma, går hästen sönder före repgrimman om den börjar slita sig.

En repgrimma saknar oftast järnbeslag eller sömmar, det är där en grimma vanligtvis går sönder om hästen får panik.
Om inte grimman kan gå sönder, så är hästens muskler nästa sak som går sönder... Om man inte har tur och grumskaft/uppbindingsrepet går sönder.

Väldigt dum idé, fast det har flera redan påpekat.
Trotts det vill även jag påpeka att det är ett absolut förbud mot att binda upp en häst i en repgrimma.


Fö. lycka till med pållen. :)
 

Liknande trådar

Träning Min häst är egentligen allt jag drömt om - brukar säga (eller iaf tänka) att han är precis den hästen jag fantiserade om när jag var 10...
2
Svar
20
· Visningar
2 982
Senast: Roheryn
·
Anläggning Jag börjar känna mig ganska uppgiven. Vi har inte lyckats hitta ett enda stall som passar våra önskemål. Stallet vi står nu i är...
4 5 6
Svar
116
· Visningar
14 006
Senast: lizzie
·
Avel Jag har ett sto på 14år som varit dräktig 4gånger. Första gången hon var dräktig var 2014 men då kastade hon så då betäckte man henne...
2
Svar
36
· Visningar
6 707
Senast: Masse
·
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
10 213

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp