Bukefalos 28 år!

binda fast föl

aglaonema

Trådstartare
Jag har fått lite problem med ett föl. Fölet är 10 månader gammal och har fått för sig att börja kasta sig lös så grimskaften går sönder när hon står uppbunden. Problemet uppstod när hon en dag satte huvudet under grimskaftet och fick det över halsen hon blev jätterädd och efter det har hon kastat sig lös flera gånger fast hon tidigare aldrig ens försökt nåt sånt. Hur skulle ni gå vidare med denna häst för att få henne uppbindningsbar. Vill verkligen inte att hon som vuxen ska bli en sådan häst som kastar sig när det inte passar, vet tyvärr många halvblod som är såna, men att hästen går att binda fast hör ju till grundläggande hantering. Jag gillar inte sättet att binda hästen så den verkligen inte kan ta sig loss, stor skaderisk men samtidigt känns det dumt att använda balsnören då hästen lätt kan lära sig att det går att komma loss. Hur skulle ni ha gjort med en sån här häst. Tacksam för alla svar.
 
Sv: binda fast föl

Kan det fungera att binda med såna här gummi grimskaft? De fjädrar ju lite så att det inte blir lika stumt..
Och använd en grimma eller kanske halsrem som inte kommer åt att skada nervcentrat i nacken.

Aldrig provat själv, bara hört om det.

Annars kan man ju träna med ett långt grimskaft igenom uppbindnings ringen där du håller i andra änden. Så kan man ge och ta efter situation.
 
Sv: binda fast föl

Det är inga problem i boxen där står hon snällt fastbunden. Det är ute på stallgången som problemen börjar speciellt om hon ska sitta fast i båda sidorna, gillas inte alls. Var kan man köpa dom här gummirepen kanske hööks eller börjes? Går dom lätt sönder om hästen forsätter dra eller håller dom. Alla mina grimskaft går alltid sönder i haken. Hur mycket töjs dom?
 
Sv: binda fast föl

jag har aldrig varit med om att dom går sönder, men det kan dom nog om dom är av dålig kvalite.
dom töjs ut en bit men inte så långt..
jag har köpt på granngården. och stora kabinhakar
 
Sv: binda fast föl

Jag bor inte i Sverige utan i Finland och kan inte handla på granngården vet inte var man kan köpa dom här grimskaften så jag får väl pröva nån annan metod
 
Sv: binda fast föl

De finns säkert på hööks eller där du köper foder. Har för mig att de kallas transport grimskaft; det är de tjocka, svarta gummi grimskaften.
 
Sv: binda fast föl

Jodå... de kan gå sönder, grannens har gjort, så se som sagt var till att det är ok gummi. Hennes var inte gammalt, men kanske ett måndagsex, ingen som vet. Dock gick det bra, det läskiga är väl om de skulle gå av och hästen får en smäll i ansiktet.
Finns fler trådar om detta ämne tror jag, har för mig att jag läste på i samband med samma problem när lillan var liten.
Vi valde efter mycket funderande fram och tillbaka den hårda skolan fast med klätterrep & karbin, vilket garanterat håller.

Lycka till! En som vet hur jobbigt det är... :)
 
Sv: binda fast föl

Det är alltså det som finns på hööks hemsida som kallas transportgrimskaft i gummi som jag ska ha eller det som kallas elastiskt transportgrimskaft men då går väl antagligen grimman sönder istället eller ringen i väggen, suck!
 
Sv: binda fast föl

Halsrem? De är starkare än grimmor och ligger inte precis på nacken..
 
Sv: binda fast föl

lättast och billigast vore nog ändå att försöka få hästen med på noterna med vanlig grimma och grimskaft utan att behöva specialgrimskaft, halsremmar etc men men..
 
Sv: binda fast föl

Min lillkille gjorde exakt samma sak när han var runt 10 månader.
Han backade tills grimskaften var sträckta sen ryckte han hastigt bak huvudet så grimskaften gick sönder. Det var bara en dumhet och man såg på honom att han inte var det minsta rädd.
Tillsist band jag honom med två grimskaft. När han kastade sig bakåt satt han där han satt. Jag tror han testade två gånger efter det, sen har han aldrig någonsin försökt slita sig igen.

Nu var ju inte min kille panikslagen utan bara trotsig och tyckte det var en kul grej att komma loss så detta sättet funkade bra på honom.
 
Sv: binda fast föl

lättast och billigast vore nog ändå att försöka få hästen med på noterna med vanlig grimma och grimskaft utan att behöva specialgrimskaft, halsremmar etc men men..

Naturligtvis, om man får det att fungera så. Är inte alltid det hjälper, men borde vara det man testar först.
 
Sv: binda fast föl

Nej de går sönder! Hade två till min, och kunde lika gärna slängt dem i sjön.

Jag utrustade henne med rejäl halsrem - sån man köper till kossor - och riktiga grimskaft. Går att göra egna grimskaft med riktiga karbinhakar (alltså inte panikhake), de håller rycket. Men du bör ha en kniv tillhands, så du kan skära loss om det skulle gå käpprätt åt skogen.

Lycka till!
 
Sv: binda fast föl

De som gilo säljer- länken är av mkt god kvalité.
En god investering- om man vill sin häst väl- i framtiden.

Köp ej de gummirepen som finns. Det ska vara bara gummi!
 
Sv: binda fast föl

Jag har fått lite problem med ett föl. Fölet är 10 månader gammal och har fått för sig att börja kasta sig lös så grimskaften går sönder när hon står uppbunden. Problemet uppstod när hon en dag satte huvudet under grimskaftet och fick det över halsen hon blev jätterädd och efter det har hon kastat sig lös flera gånger fast hon tidigare aldrig ens försökt nåt sånt. Hur skulle ni gå vidare med denna häst för att få henne uppbindningsbar. Vill verkligen inte att hon som vuxen ska bli en sådan häst som kastar sig när det inte passar, vet tyvärr många halvblod som är såna, men att hästen går att binda fast hör ju till grundläggande hantering. Jag gillar inte sättet att binda hästen så den verkligen inte kan ta sig loss, stor skaderisk men samtidigt känns det dumt att använda balsnören då hästen lätt kan lära sig att det går att komma loss. Hur skulle ni ha gjort med en sån här häst. Tacksam för alla svar.


Men vad är det som går sönder? grimskaftet eller grimman? Jag är alltid noga med att grimmorna jag har är dubbelsydda mellan nos och käkrem eller vad man kallar det, så den inte går sönder just vid såna här tillfällen när man har med åringar att göra som inte kan stå still.

Med min hjälpte det att jag to en dust med honom ute, vi hade en liten diskussion, han ville gå åt ena hållet och jag åt det andra, han började kasta sig kors och tvärs och blev piss-sur, ca 4 månader gammal. Jag höll i, såg till att hans huvud alltid var mot mig så han inte kunde vända sig bort och sticka, och var följsam så det var ett jämnt tryck hela tiden tills han stod still, detta hjälpte faktiskt, han har aldrig försökt slita sig loss från någonting igen, inte ifrån mig, inte från transporten, ingenting. För han har lärt sig att han helt enkelt inte kommer undan och det ligger inget farligt i det.

Nu vet jag inte alls om detta ungerar för dej, men jag drog mig också för att bara binda upp hästen tills den bråkat färdigt, men gjorde det med en annan unghäst (liten ponny) och det fungerade. Så det finns säkert flertalet lönsingar, du har säkert fått det här innan mig bara att jag varit för lat för att läsa tråden ^^

En sak som ja vet många gör är att vira ett varv runt en stolpe och sen hålla i, då tror hästen att det är du som håller i och då lär den sej ju även att han int kan slita sig loss från dej vilket man har stor nytta av i framtiden. Min är ju två nu och en riktig bjässe så det är skönt att vi hade vår dust vid 4 månaders ålder.

Du verkar klok och det löser sej säkert, har aldrig testat gummirep eller liknande men kan ju hända att det funkar lika bra. Dock vet jag inte vad det blir för tryck....för det som är bra med rep e ju att det blir ett stadigare tryck i nacken och när min häst känner det så vet han att ok...han är fast... eller när jag ber honom gå framåt, då vet han att det är det som gäller pga trycket i nacken så det räcker ju med ytterst lite för att han ska förstå.

Inte obehagligt på något sätt för då skulle han ju protestera men de gör han ju inte. Men däremot när vi gör nya saker som han inte är van vid har jag honom lös så han kan få reagera som han vill, annars blir dom ju lättare panikslagna, inte ta sig loss så händer något dom int är vana vid...nja...

ajja nu har ja babblat färdigt, förlåt att de blev så långt. Hoppas du kanske fick nått tips, men det här är mitt tankesätt, sen om de e rätt vet ja inte, men de funkar för mej
 
Sv: binda fast föl

Ett uppfödnings stalls om jag jobbade på använde sig av "cross-ties", (asså vad heter det på svenska, grimskaft som sitter en i varje sida av stall gången och man sätter det i sidan på hästen...åh helt tappat bort det svenska ordet!)

men sånna i allafall som var fästa 2 meter upp i luften, så hästens huvud var alltid uppåt, de kunde inte lukta på marken och få grimskaftet över huvudet om du förstår hur jag menar.

På detta sättet så trasslar dom aldrig in sig i grimskaftet.

Men det löser inte problemet med att hons liter sig, men i allafall atthon inte trasslar in sig. :)
 
Sv: binda fast föl

usch vilken hemsk bild på fölet som blir sprayat i ansiktet och verkligen försöker komma loss! vad är det för slags häst hantering?
fy!

om mina hästar nte vill bli spolade i ansiktet så tvingar jag dem inte det. fan jag vill inte ens bli spolad i ansiktet av mig själv!
använd en svamp.
 
Sv: binda fast föl

Innerslangen på ett cykeldäck plus en karbinhacke:idea: . Jag personligen skulel aldrig använda såna där gummirep dock.
Själv föredrar jag att använda en kvast i röven på såna där:D. Inte första gången, och inte andra men efter 3 dje gången så hade lejt en medhjälpare som stått bakom och hotat med kvasten. Hästar lär sig fort olater och om man låter den göra om det igen och igen skapar man farlig och ohållbar vana.
Jag vill alltså lära hästen att om man kastar sig bakåt så får man ingen belöning i form av att komma loss utan bara en kvast i röven. Bryt bettendet i tid, dvs bind den inte om du inte kan vakta den hela tiden.
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Träning Min häst är egentligen allt jag drömt om - brukar säga (eller iaf tänka) att han är precis den hästen jag fantiserade om när jag var 10...
2
Svar
20
· Visningar
2 946
Senast: Roheryn
·
Anläggning Jag börjar känna mig ganska uppgiven. Vi har inte lyckats hitta ett enda stall som passar våra önskemål. Stallet vi står nu i är...
4 5 6
Svar
116
· Visningar
13 900
Senast: lizzie
·
Avel Jag har ett sto på 14år som varit dräktig 4gånger. Första gången hon var dräktig var 2014 men då kastade hon så då betäckte man henne...
2
Svar
36
· Visningar
6 634
Senast: Masse
·
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
10 082

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp