Bukefalos 28 år!

binda fast föl

Sv: binda fast föl

usch vilken hemsk bild på fölet som blir sprayat i ansiktet och verkligen försöker komma loss! vad är det för slags häst hantering?
fy!

om mina hästar nte vill bli spolade i ansiktet så tvingar jag dem inte det. fan jag vill inte ens bli spolad i ansiktet av mig själv!
använd en svamp.
Håller med Du fullständigt.
skulle inte göra så på mina vuxna hästar:mad:
 
Sv: binda fast föl

vill då förtydliga att det är inte det jag har använt dom till.. utan bara i utbildnings syfte att kunna stå fast bunden .. som den andra bilden.
 
Sv: binda fast föl

Vem har sagt att den gör så alltid? Sen brukar man inte stå på så stort avstånd. Unghäst visst men ett föl skulle jag inte kalla det.

Min får för sig att göra så ungefär varannan gång. En annan i stallet försöker fånga strålen med munnen.

Det innebärt också att om en häst bockar så rider du den aldrig mer?

När det gäller gummirep:
nr1: det blir inte någon eftergift direkt utan hästen måste gå fram långt innan det släpper och då tappar man poängen med det hela.
nr2: Dom går inte sönder särskillt lätt, måndagsexen visst men inte de övriga. Jag vill inte skada min häst på det viset. särskillt inte ett föl.
 
Sv: binda fast föl

Vem har sagt att den gör så alltid? Sen brukar man inte stå på så stort avstånd. Unghäst visst men ett föl skulle jag inte kalla det.

Min får för sig att göra så ungefär varannan gång. En annan i stallet försöker fånga strålen med munnen.

Det innebärt också att om en häst bockar så rider du den aldrig mer?

Vad yrar du om.:confused:
Det beror på om den är van vid att spolas. sen spolar man inte över huvudet o öronen- på ngn häst.

att sätta fast den o sen tortera den är som bäddat för att den antingen blir resignerad eller att den kastar sig.

sen kan du se på svansen att den är en åring- på sin höjd. välskött är den inte heller så man kan ju förvänta sig allmänt dåligt med kunskap om hur man hanterar unghästar.
 
Senast ändrad:
Sv: binda fast föl

Vad yrar du om.:confused:
Det beror på om den är van vid att spolas. sen spolar man inte över huvudet o öronen- på ngn häst.

att sätta fast den o sen tortera den är som bäddat för att den antingen blir resignerad eller att den kastar sig.

sen kan du se på svansen att den är en åring- på sin höjd. välskött är den inte heller så man kan ju förvänta sig allmänt dåligt med kunskap om hur man hanterar unghästar.

Man spolar inte I öronen. Det är en jävla skillnad! Här verkar det vara du som är ute och cyklar.

Är det någon som yrar så är det du eftersom du inte läser igenom det jag skrivit. Jag skrev att jag inte tycker att man ska använda gummirep till något och att man inte står så långt bort och spolar.

Men att hästen blir torterad är väl lite väl överdrivet.

Dessutom var väl min mening att ni kanske ska tänka efter innan ni blir hysteriska, jag sa inte att personen på bilden gjorde rätt.

Men om en häst blir spolad för första gången och tycker det är läskigt så gör du aldrig om det? (så kanske du föstår parallelen)

Dom måste ju lära sig. Sen tycker jag inte att man ska binda upp dom på det här viset iaf.
 
Sv: binda fast föl

Såhär har jag gjort när jag tränat uppbindning.

Jag tär ett lngt grimskaft genom ringen jag normalt binder hästen i. Sedan håller jag längst ut i grimskaftet. Om hästen drar emot/blir rädd så lättar jag ite sammtidigt som jag kan vara med och ta på kroppen på hästen för at visa att det skall gå fram så repet slakar.
 
Sv: binda fast föl

Ja inte börjar jag att spola en häst på huvudet, utan börjar längst ner- hovarna o tar kanske frambenen första ggn.

Jag sätter heller inte fast den, utan håller i eller ber ngn.
Sen pratar jag med hästen, som förstår vad jag menar o känner efter om det är så farligt- flyr inte- om man gör rätt.
Utsätter man den för för mkt stress flyr den självklart. Har man då satt fast den så kan man räkna med att en del kastar sig.
 
Sv: binda fast föl

Har sett häst uppbunden med gummi som sträcktes till det brast. Eftersom det var gummi katapultades hästen över och slog i huvudet så den dog. Det gick snabbt för hästen men inte så trevligt för hästägaren.
 
Sv: binda fast föl

Det är inga problem i boxen där står hon snällt fastbunden. Det är ute på stallgången som problemen börjar speciellt om hon ska sitta fast i båda sidorna, gillas inte alls. Var kan man köpa dom här gummirepen kanske hööks eller börjes? Går dom lätt sönder om hästen forsätter dra eller håller dom. Alla mina grimskaft går alltid sönder i haken. Hur mycket töjs dom?

Dom gummiuppbindingarna från Gilo håller när en ardenner drar allt vad den orkar i dom. Vad som släppte var fästet som satt fast i väggen. När de var ordentligt fastsatt igen så lyckades inte ardennern ta sig loss. Dock så töjde de sig en bit när hästen drog (gock dock tillbaka till sin ursprungliga längd så fort hästen slutade dra), men då pratar vi om en häst på över 800 kg.

De billigare varianterna är dock inte alls på långa vägar lika hållfasta.

Jag kan med nästan 100% säkerhet påstå att det i princip inte finns något bättre sätt att binda upp en unghäst på än de "gummirep" som Gilo har. Ett otroligt snällt men ändå effektivt sätt att lära en häst att stå uppbunden på.

De hade sådan uppbindningar på den lösdriften där min lilla gick och jag blev helt såld på dom.

Mvh

Tora
 
Senast ändrad:
Sv: binda fast föl

Att hålla en sopkvast bakom hästen då den kastar sig låter som en bra ide men då måste man stå där hela tiden för att hinna med. Hon kastar sig aldrig om jag håller fast grimskaftet i bindringen utan att binda fast och inte heller då hon är fastsatt i boxen men då hon är fastsatt i båda sidorna på gången kan hon kasta sig men ibland står hon hur fint som helst. Hur pass mycket svårare tror ni det kan va att få en häst att stå fastbunden om den redan kommit lös några gånger.:crazy:Tror egentligen inte hon är så jätterädd för att sitta fast utan hon tycker bara det är skoj att dra sönder mina grimskaft.:devil:
 
Sv: binda fast föl

Jag skulle börja med att ställa hästen i gången,utan att sätta fast den,stå där och tex borsta med ett långt grimskafft,hästen ska stå där du ställer den,den får INTE flytta sig,då korrigerar du den på en gång,i fall den backar ett steg,flytta fram den ett steg igen osv.

Du ska kunna gå en bit (därav du har ett extra långt grimskafft) och hästen ska stå still endå.

När den klarar att stå still någorlunda,sätt fasst den med sånna där gummigrejer som visats tidigare i tråden,och korigera även då på en gång i fall den flyttar sig.
 
Sv: binda fast föl

usch vilken hemsk bild på fölet som blir sprayat i ansiktet och verkligen försöker komma loss! vad är det för slags häst hantering?
fy!

om mina hästar nte vill bli spolade i ansiktet så tvingar jag dem inte det. fan jag vill inte ens bli spolad i ansiktet av mig själv!
använd en svamp.

:rofl::rofl::rofl:

Så där gör en del av mina travare också när jag spolar huvudet på dom. Hästen på bilden är inte den minsta torterad eller försöker komma loss. Visst tar den upp huvudet för att försöka komma undan men det är inte så farligt. Jag lovar, en häst som verkligen tycker det är obehagligt står inte så avslappnat.

Mvh

Tora
 
Sv: binda fast föl

Mitt fullblod gick inte att binda upp annat än i transporten. Hon kastade sig så grimmor och grimskaft gick sönder. Tack och lov klarade hon sig själv från skador.
Nu går hon jättebra att binda upp.

Jag började med att jag låtsades knyta fast henne, när hon sen kastade sig så var det inget som tog emot vilket gjorde att hon kom underfund med att det inte var så farligt att sitta fast, man kude ju röra sig ändå.
I det stallet hade vi en stolp där vi band upp hästarna, tog hennes grimskaft och satte det under det grimskaft som satt runt stolpen så hon inte var hlet lös men att det ändå inte tog emot när hon fick panik.

En dag så var jag inte med när hovslagaren skulle sko henne och han berättade för mig efteråt att han bundit upp henne. Jag blev :eek:

Men det hade gått bra, hon hade inte stått still när han skodde så han band fast henne och hon accepterade snällt. Sen dess har jag kunnat binda upp henne nästan överallt. Men jag brukar se till att ha ett transportgrimskaft som tänjer ut sig en bra bit innan det tar emot.

/M
 
Sv: binda fast föl

Prova att sätta fästet i väggen högt upp...
Helst en bit ovanför mankhöjd.
Hästar blir inte så starka om de ska försöka dra av repet neråt...

Lite klurigt att förklara, men hästar skjuter ofta iväg med benen när de ska ta sig lös, precis som när de ska dra en vagn eller så, binder man högt upp lättar nästan framhovarna lite från marken om de försöker slita sig och då får de inte lika mycket kraft...
 
Sv: binda fast föl

MMM, det var väl det jag tänkte.... att gummirep inte ger eftergift på samma sätt som rep gör när hästen väl står still och tar något steg framåt, det räcker ju för att det ska bli eftergift i nacken. Eftergiften är ju hela poängen - att hästen ska förstå att det är lättare att stå still än att fara runt som en känguru.
 
Sv: binda fast föl

De där gummiuppbindingarna som Gilo säljer ger omedelbart eftergift så fort hästen slappnar av.

Det som hästar oftast blir rädda för när man börjar binda upp dom, är det stopp som blir när repet tar slut och grimman trycker till på nacken. De gånger hästen reagerar så är det inte för att den sitter fast utan att för att den får ett hårt stumt tryck bakom öronen. Har man Gilouppbindingen så blir aldrig trycket så stumt. När det tar emot så fjädrar det lite mjukt utan att släppa. Det gör att hästen slutar dra och oftast tar ett litet steg framåt = omedelbar eftergift.

Mvh

Tora
 
Sv: binda fast föl

Ja, det är nog det bästa med en sådan häst, ha en vägg bakom så den inte kan dra hur långt som helst.
 
Sv: binda fast föl

Jag måste oxå säga att gummirepen är bland det bästa som finns. Dels för att de ger en omedelbar eftergift och dels för att det inte blir ett"statiskt" motstånd i gummit. Ett vanligt grimskaft kan ett föl hänga emot i hur länge som helst, men dessa gummirep "drar" ju åt sitt eget håll vilket blir rätt jobbigt i längde, hästen tänker frammåt, trycket lättar. Vips så lär sig hästen själv, vilket är mkt mer effektivt än att lära in :idea:

Om du har problem med att grimman inte håller så kan du prova att sätta en stabil halsrem på hästen, sätt ett gummirep i den och dra genom grimman och till uppbindningen (om du förstår hur jag menar)Sitter den enbart i halsrem har den ofta för mkt rörelse åt sidorna, men att trä den genom undersidan på grimman ger mer kontroll.

Lycka till med pållen!
 
Sv: binda fast föl

Jag får nog säga att jag föredrar att sätta fast hästen i lädergrimma o grimskaft som sätter fast med säkerhetsknut.

sen hjälper jag den till att inte tänka bakåt- att dra.alltid framåt o sen stå stilla!
Schysstare än att lära den den hårda vägen- anser jag.

Sen blir det fel när så många nuförtiden ska backa hästarna- helt utan anledning.:mad:
en häst i en flock backar inte för en annan häst, utan den vänder o går/ jagas iväg.
 

Liknande trådar

Träning Min häst är egentligen allt jag drömt om - brukar säga (eller iaf tänka) att han är precis den hästen jag fantiserade om när jag var 10...
2
Svar
20
· Visningar
2 946
Senast: Roheryn
·
Anläggning Jag börjar känna mig ganska uppgiven. Vi har inte lyckats hitta ett enda stall som passar våra önskemål. Stallet vi står nu i är...
4 5 6
Svar
116
· Visningar
13 900
Senast: lizzie
·
Avel Jag har ett sto på 14år som varit dräktig 4gånger. Första gången hon var dräktig var 2014 men då kastade hon så då betäckte man henne...
2
Svar
36
· Visningar
6 634
Senast: Masse
·
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
10 082

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad gör vi? Del CXCVI
  • Personalmöten
  • Hiss och diss del 5

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Hundlucka
  • Flämtningar

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp