Binda fast häst

Sv: Binda fast häst

Jag är mycket medveten om hur hästarna tränas eftersom en av hästarna endast tränats av oss i skogskörning :)

Var skrev jag att jag band dem i en gran? Hästen DROG ner en gran över dem.
Om dina porslinshästar tål det så är det väl jättebra, då kan du ju binda upp dem utan balsnören?:idea:

Vi ger inte våra hästar havre UNDER arbetspass. De tränas att stå stilla, ja. Precis som halvbloden BÖR tränas.


rådjur som brakar:rofl:

timmerhästar borde vara vana vid motorsågar o trädfällning. t o m mina porslinshästar tål det- utan träning.:bow:

Ps. Man binder i en fura, inte i en gran DS.
De flesta arbetshästarna lärs att stå still utan fastbindning o har huvudet i havrepåsen.
 
Sv: Binda fast häst

Då hade dina inte lärt sig basics- att de måste stå still med vagnen påspänd..


Nej jag har aldrig använt balsnören, men är heller aldrig nonchalant i mitt hästhanterande.
Jag tränar hästen för uppgifterna, inte går den hårda vägen.
 
Sv: Binda fast häst

Det här med balsnöre mellan uppbindningsplats och grimskaft tycker jag är en intressant filosofi. Varför har man ett balsnöre mellan -egentligen- ?

Jag fick lära mig detta i början också och det var för att om hästen "ville" slita sig, fick panik, blev rädd eller whatever så skulle den kunna komma därifrån. Men då tycker jag att man lika gärna kan ha hästen lös, det är ju ingen skillnad.

Och med detta inte sagt att balsnöre är fel.
Det är bara en fundering jag har haft ganska länge, men inte stött på någon som faktiskt (fortfarande) använder balsnöre.

Jag har varit med om häst som bara segnat ner och då är det bra att ha något som går av istället för att hästen blir liggandes och sitter fast i uppbindningen.

Också varit med om unghäst som blivit rädd och rest sig, slagit över. I ett främmande stall utan balsnören och då var det inte lätt att få loss hästen med spända linor. Och inte har man en kniv lägligt till i det läget.

Balsnören håller för de flesta småryck och väluppfostrade hästar som jag har tror att den sitter fast och står snällt kvar. Men om olyckan är framme känns det tryggt. Mellan grimskaft och järnring har jag balsnören. Ej i grimman.

Hälsning Maja
 
Sv: Binda fast häst

Men kan väl binda upp en häst ock lämna den ett tag för att hämta tex
utrustning om man VET att hästen står lugnt och inte grips av panik.
Jag kan lämna min häst utom synhåll utan problem då jag vet att hon kommer
stå lugnt och vänta på att jag kommer tillbaka. Och hon blir inte lättskrämd
då hon är en stadig gamling. På sommaren brukar jag lämna henne helt lös på
gårdsplanen medans hon käkar gräs Men jag skulle ALDRIG lämna en häst jag inte känner, har förtroende för eller litar på. :bump:
 
Sv: Binda fast häst

Jomen visst har de lärt sig det. Precis som de har lärt sig basics
De MÅSTE stå still uppbundna

Men nu var det iof hästar som var fastbundna medans vi fikade/jobbade med hagen jag pratar om. När de är förspända är de inte uppbundna utan står still.
Men om en ardenner/nordsvensk kan lära sig det så kan även ett halvblod.

Då hade dina inte lärt sig basics- att de måste stå still med vagnen påspänd..


Nej jag har aldrig använt balsnören, men är heller aldrig nonchalant i mitt hästhanterande.
Jag tränar hästen för uppgifterna, inte går den hårda vägen.
 
Sv: Binda fast häst

Att hästar är hästar o väldigt olika i sitt psyke.
Visst är det så, men en skenande travhäst har ändå inte något med att binda upp hästar att göra. Möjligtvis om den hade slitit sig från en uppbindning?

Ju tyngre hästen är desto större risk för nackskador om man envisas med att de ska klara av vad som helst.
Jag kan hålla med dig så långt som om tyngden och nackskadorna, men var du fått resten ifrån har jag ingen aning om :confused: Det är inte något som jag har skrivit.

Helt klart märker man vilka som har den hårda inställningen- de som är så rädda själva o bekväma- att de måste immunicera häststackarna mot allt.
Och så kommer tjuvnypet, i vanlig ordning :crazy:
Feltolkning såklart :rofl:
 
Sv: Binda fast häst

Jag har inte mina hästar fastbundna för att jag ska fika eller fixa med hagen- de vill vara med;)

Det är lite skillnad på temperament o hur mkt jobb hästarna får- skogsbruk vs hästar med mer nerv o flås- sporthästar.
 
Sv: Binda fast häst

Men om du läser mitt inlägg så ser du att även mitt halvblod ska stå still uppbunden. Och så stor skillnad är det inte på dem, det ligger i HUR man tränar och vad man har för krav på hästen. Daltar man oavbrutet med en häst så får man givetvis en häst som inte "kan" stå uppbunden.

När jag sätter hage (slår ner stolp, skruvar isolatorer och drar tråd så har jag GIVETVIS inte en häst som står och flåsar mig i nacken. Då binder jag istället upp hästen.

Du vill verkligen hitta något att klanka ner på va? Tragiskt.

Jag har inte mina hästar fastbundna för att jag ska fika eller fixa med hagen- de vill vara med;)

Det är lite skillnad på temperament o hur mkt jobb hästarna får- skogsbruk vs hästar med mer nerv o flås- sporthästar.
 
Sv: Binda fast häst

Jag ser inget fel i att lämna hästen själv uppbunden, varken på gången eller ute. Däremot tänker jag efter individen, en av mina blir väldigt orolig om han binds upp och jag lämnar honom så där fungerar bara att jag hämtar utrustning i sadelkammaren, längre än så kan jag inte gå.
Den andre kan jag lämna en hel dag om det skulle behövas, han står lugnt och väntar i de allra flesta situationer. Mitt sto kan jag inte binda alls (lång och tråkig livshistoria) men kan lämna henne lös med grimskaft, hon kan gå runt lite men stannar där man lämnat henne.

Jag försöker alltid att tänka säkerhet och använder mig alltid av balsnören/panikhake/säkerhetsknut utifall utifall, man vet aldrig vad som kan ske och sker något vill jag att utrustningen går sönder, inte min häst.
 
Sv: Binda fast häst

Balsnören håller för lätta ryck, däremot brister de om hästen faller ner eller om något skulle inträffa. Det är säkerhetstänkande, inget hyffs. Vilken häst som helst kan bli skrämd av vad som helst, sedan om den har hyffs eller ej spelar ingen större roll. Hur skulle du göra om hästen av någon anledning skulle fåpanik? Komma åt hakarna? Lycka till :grin:
Då är det säkrare att ha balsnören som linan är fäst vid som antingen brister eller går snabbt att skära av.
 
Sv: Binda fast häst

Det beror väl helt på vad det är för häst. Min skulle jag inte kunna lämna uppbunden, då han kan drabbas av panik av att sitta fast. Men min förra häst kunde man lämna vart som helst uppbunden, då han var van efter att ha stått i spilta. Utomlands är det väldigt vanligt att man binder upp sina hästar, verkar bara vara i Sverige som allt, precis allt är farligt. (Det är farligt att leva, man kan dö;)) Det är väl upp till hästägaren att avgöra vad hästen är mogen att klara av eller ej, om man känner sin häst väl och vet att den klarar att stå uppbunden nån minut, så tycker inte jag att det är något att hetsa upp sej över.
 
Sv: Binda fast häst

Varför binda dem överhuvudtaget vid dessa tillfällen:confused:

Har du bara en hage?
 
Sv: Binda fast häst

Vi tar det en gång till..
Jag KÖR med HÄST och VAGN till mina SKIFTEN LÄNGRE BORT från gården eftersom jag måste få med STÄNGSELMATERIALET där vi ska göra NYA hagar. Väl där så BINDER jag upp hästen då det vore rent idiotiskt att släppa hästen lös eftersom JAG JOBBAR MED ATT SÄTTA STÄNGSEL då..

Likväl i skogen. När hästen inte är i arbete så är den uppbunden medans jag drar ihop ris.

Förstår du nu?
 
Sv: Binda fast häst

Jaha. De är bara nyttohästar- inte brukshästar- som drar tungt.

Jag skulle köra dit materielet o sen köra hem dem o sen ta cykeln o jobba vidare med själva stängslingen.
Varför ska de stå där i X antal timmar:confused: De är ju inga traktorer som man parkerar.

Du måste ju förklara- som du gjorde nu, för att man överhuvudtaget ska förstå syftet.
 
Sv: Binda fast häst

Räknas inte timmer som tungt? Våran häst drar allt från stängselmaterial till att lunna timmer, dra flakvagn med folk, dra timmerkälke.
VARFÖR ska man köra tillbaka och ta cykeln?
Då ödslar man bort massor av tid som man behöver när man arbetar på gården. Hästen är ingen nöjeshäst utan en arbetshäst, då använder man den för det ändamålet. Skulle vilja se hur utskrattad du blivit om du föreslagit detta för ardenner-gubbarna som arbetat med häst i alla tider..cykla.. varför? Korkat, onödigt och slöseri med tid.

Tänker inte ödsla mer tid med att gnabbas med dig när du beter dig som en barnunge och tjafsar emot allt jag säger.
Jag har till skillnad från dig lite arbete att utföra på gården med mina hästar som inte är gjorda av porslin. Mina hästar som är vana att stå bundna. Som får ARBETA som hästen gjort i årtusenden.

Jaha. De är bara nyttohästar- inte brukshästar- som drar tungt.

Jag skulle köra dit materielet o sen köra hem dem o sen ta cykeln o jobba vidare med själva stängslingen.
Varför ska de stå där i X antal timmar:confused: De är ju inga traktorer som man parkerar.

Du måste ju förklara- som du gjorde nu, för att man överhuvudtaget ska förstå syftet.
 
Sv: Binda fast häst

Jaha. De är bara nyttohästar- inte brukshästar- som drar tungt.

Jag skulle köra dit materielet o sen köra hem dem o sen ta cykeln o jobba vidare med själva stängslingen.
Varför ska de stå där i X antal timmar:confused: De är ju inga traktorer som man parkerar.

Du måste ju förklara- som du gjorde nu, för att man överhuvudtaget ska förstå syftet.

???

Så skulle jag oxå göra eller gör. Använder hästarna vare sig det är halvblod, travare eller nordsvensk. Gör ALLA körslor på gården där det kan bespara mig arbete. Senast i helgen fick travaren ta in en hel hage (stolp) och fick stå både här och där innan allt klaffade och fick det stapplat på gården.

Nytto- bruks eller riddjur!?!:crazy:
Travaren som står på gången mellan uppvärmning och löp???
Ridhästen som står i transporten för sin start???
Arbetshästen som står bunden under fikat???
 
Sv: Binda fast häst

Räknas inte timmer som tungt? Våran häst drar allt från stängselmaterial till att lunna timmer, dra flakvagn med folk, dra timmerkälke.
VARFÖR ska man köra tillbaka och ta cykeln?
Då ödslar man bort massor av tid som man behöver när man arbetar på gården. Hästen är ingen nöjeshäst utan en arbetshäst, då använder man den för det ändamålet. Skulle vilja se hur utskrattad du blivit om du föreslagit detta för ardenner-gubbarna som arbetat med häst i alla tider..cykla.. varför? Korkat, onödigt och slöseri med tid.

Tänker inte ödsla mer tid med att gnabbas med dig när du beter dig som en barnunge och tjafsar emot allt jag säger.
Jag har till skillnad från dig lite arbete att utföra på gården med mina hästar som inte är gjorda av porslin. Mina hästar som är vana att stå bundna. Som får ARBETA som hästen gjort i årtusenden.

:bow:
Har själv som mål att kunna ta med kusen som dragare iställer för traktorn vid diverse jobb i framtiden. Jag förstår inte hur han skulle kunna lida för att stå uppbunden en timme när jag sätter stängsel eller liknande, när många hästar står på box/spila större delen av dygnet och förmodligen har lika mycket rörelseutrymme som min som står fastbunden i en björk.
Jag menar, många anser det ju vara oansvarigt att inte ha hästen uppstallad.


Till grundämnet då.
Jag kan lämna mina hästar när dom är uppbundna. Den yngsta lämnar jag inte någon längre stund men den äldre kan stå kvar om jag skulle ha glömt något i huset eller liknande. Däremot går jag aldrig utom hörhåll.
 
Sv: Binda fast häst

jag lämnar alla mina hästar, föl som unghäst som vuxen häst uppbundna, utan tillsyn korta stunder. visserligen ser jag gärna att någon annan har möjlighet att se fölen när de står uppbundna, men det är pga att de är lite mer "påhittiga" än de äldre hästarna.
jag tycker inte att det är något att kritisera. visst kan det ske olyckor, men håller man på med hästar är det något man måste räkna med. oavsett om hästen går i hagen, blir riden eller står uppbunden.
 
Sv: Binda fast häst

Axel, allvarligt.

Varför skulle du köra dit, tillbaka och sen dit igen med cykel istället för häst? Varför skulle hästen inte kunna stå kvar medan man arbetar? Varför skulle den fara illa av det? Säger som föregående talare, jag skulle vilja se hästkarlarnas miner om jag föreslog något så dumt :rofl:
 
Sv: Binda fast häst

Därför att idag har man en annan syn på hästen, då inte arbetshästen- som förr gav deras levebröd.
Ska de vara utan mat hela dagen för hobbyägarens bekvämlighet. Arbetshästarna förr fodrades med havre i pauserna. Man lämnade de inte ngn längre stund, utan arbetade med lastningen av timret eller höt mm.
Man var som regel flera som hjälptes åt o en hade som uppgift att köra fram o tillbaka.

Sätt upp en rasthage- som de kan gå i om det tar flera dagar att bli klar.
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag är lite hjälplös och vet varken in eller ut hur jag ska göra... Har en 12 årig valack som jag tävlat i hoppning med upp...
2 3
Svar
52
· Visningar
10 497
Senast: liiinnea
·
Äldre I senaste avsnittet av Kobra (ligger ute på SVT play) handlar det om hästfolk, och några minuter in kommer ett inslag om konstnären...
6 7 8
Svar
152
· Visningar
9 854
Körning Jag har ett par gånger hämtat barnen från dagis med ponny och vagn. Personalen på förskolan har då hjälpt mig med att ta på barnen...
2
Svar
24
· Visningar
4 552
Senast: Petronilla
·
Träning Jag har fått lite problem med ett föl. Fölet är 10 månader gammal och har fått för sig att börja kasta sig lös så grimskaften går sönder...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
5 278
Senast: axel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp