Bukefalos 28 år!

Bits/naffsar

S

sln

Jag fick hem min 11 månaders gammla unghingst igår.

Igår lät jag han bara vara för att få ställa om sig, även också idag, men idag när jag har varit inne hos honom så har han naffsat/bitit.

Första gången var när jag borstade honom, då fick jag ett naffs i armen, jag tänkte att han kanske inte gillade gummiskrapan och därför sa ifrån, tecknet han gav innan naffs var bara att han höjde hals och huvud men inga andra tecken såg jag.

Nästa gång va nu på kvällen, jag skulle in och hämta hinken, det börjar med att jag öppnar och går in i hagen, han är ganska så på av sig, och ger mig ett litet naffs samtidigt som han går iväg före mig, jag hämtar hinken och är påväg ut igen och försöker ignorera honom, då kommer han bakifrån och ger mig ett naffs i ryggen, av ren reflex eller vad jag nu ska kalla det så trycker jag till honom med hinken vid halsen (absolut inte hårt men det skrammlar till lite) vilket gör att han blir lite ställd och svänger helt om och jag funderade först på om han skulle sparka bakut mot mig men han stod mest bara där och öronen var inte bakåtstrukna eller nått sådant.

När jag går sedan så gnäggar han åt mig, så det känns ju ändå som om han vill ha mig där så det känns ju inte som om det är illa menat.

Ångrar verkligen det där med hinken men det kom bara reflexmässigt...

Men hela min undring är ju lixåm hur jag ska betee mig på bästa sätt?
Jag har läst runt lite på andra ställen men alla kommer med så olika förslag så jag tänkte att jag skiver ner min historia och hoppas på svar och råd.

Jag kan tillägga att han står själv just nu för kompisen som ska gå med honom kommer i dagarna och vi har ingen över om man säger så som han kan gå med.
 
Sv: Bits/naffsar

Jag tror att han bara vill bli aktiverad, han har tråkigt helt enkelt och försöker få lite uppmärksamhet. Min sambo brukade brottas lite med vår unghingst när han började "nappa" efter jackor och tröjor när han var mindre och det uppskattade de båda väldigt mycket. Kan tillägga att min sambo oftast förlorade då han åkte med upp i luften efter ett mantag runt nosen och nesligt landade på baken nedanför en triumferande överlycklig buse till hingst som vänligt blåste honom i ansiktet ivrig efter mer lek och upptåg.
Däremot ska du vara observant på om han verkligen biter dig så att det gör ont för det får han absolut inte göra. Heller inte bita eller göra utfall när du kommer med mat. Man måste lära sig se skillnad på lekfullhet och försök till dominans. Men nafsa, tja tills han blir tre eller nåt kanske för då är det dags att bli vuxen och inte hålla på med sådana saker. Orkar man inte vara lekkamrat själv så är ju en kompishäst det bästa, antingen i samma ålder (bara lek) eller en äldre häst (lek och uppfostran).
Men bered dig på ett vilt nafsande och lekande när den nya kompisen kommer. Det lär ju bli full action i hagen alla gånger. :D
 
Senast ändrad:
Sv: Bits/naffsar

Jo han lär nog busa som bara den sedan med kompisen som också är en unghingst och ett busfrö =)

Frågan är bara hur jag ska hantera detta tills kompisen kommer.
Ska jag bara ignorera honom och undvika att han får tillfälle?
Vilket självklart är väldigt svårt då han försöker varje gång jag är hos honom...

Eftersom han blir så påträngande ibland så har jag fått rådet att använda ett dressypspö som en förlängd arm så att jag FÖRSIKTIGT kan putta iväg honom för att skapa ett utrymme eller vad man nu ska kalla det.

Kan påpeka att han går på lösdrift också.

Tacksam för svar!
 
Sv: Bits/naffsar

Jag känner mig inte riktigt säker på att leka runt med en unghingst som är 140 hög =)
Känns lite riskabelt.
 
Sv: Bits/naffsar

Djur bits när de leker, du måste bara var tydlig med att den leken inte är ok med människor. Min snart 3 åring har jag fått ha ögon i nacken med hela tiden men det är bara bus o lek och inte elakhet det handlar om. Min har nästan slutat helt nu. Har haft en sumpig fotboll hängande i boxen och sett till att han haft grenar och bära på i hagen. Har också utnyttjat detta till att han idag hämtar borstar till mig eftersom han hela tiden ville ha saker i munnen när han var liten, så jag bytte borsten mot en morot och nu har vi det som vår lilla lek/trix, han e för go när jan står där glad med en borste i munnen som han vill ge mig :)
 
Sv: Bits/naffsar

Djur bits när de leker, du måste bara var tydlig med att den leken inte är ok med människor. Min snart 3 åring har jag fått ha ögon i nacken med hela tiden men det är bara bus o lek och inte elakhet det handlar om. Min har nästan slutat helt nu. Har haft en sumpig fotboll hängande i boxen och sett till att han haft grenar och bära på i hagen. Har också utnyttjat detta till att han idag hämtar borstar till mig eftersom han hela tiden ville ha saker i munnen när han var liten, så jag bytte borsten mot en morot och nu har vi det som vår lilla lek/trix, han e för go när jan står där glad med en borste i munnen som han vill ge mig :)

Ha ha, vad söt!
Min bär grimskaftet i munnen fram och tillbaka till hagen, tycker han är roligt att gå och tugga på...
 
Sv: Bits/naffsar

Jag känner mig inte riktigt säker på att leka runt med en unghingst som är 140 hög =)
Känns lite riskabelt.

Nej alltså du ska ju inte ingå en brottningsmatch med honom. Men ta en omfamning runt mulen och dra lite fram och tillbaka eller håll fast hans underläpp litegrann och sånt där. Det gillar de, men går han för långt måste du säga ifrån direkt så att han lär sig var gränserna går. Var inte rädd, de vill bara leka precis som barn fast de är ju lite större då... ;)
Ge han en pinne att tugga på när du är i hagen eller en borste eller nåt, bara aktivera honom litegrann.
 
Sv: Bits/naffsar

Kan ju säg att alla unghingstar inte menar att de vill leka när de bits. Har själv en 10månaders unghingst och han visar allt annat än lek när man borstar honom och framför allt benen. Skulle jag då ta detta som lekinvit så vill inte jag umgås med denna hingst om några månader. Man får visa direkt vad som gäller så fort de visar tendens till att bitas/sparkas. Man leker inte med en unghingst!
 
Sv: Bits/naffsar

Jag hade sagt till hästen ordentligt. Naffs och hugg är inte okej i min närhet vilket min unghäst snabbt accepterade och respekterade. Och detta med att hästen går före dig och vände baken mot dig, INTE OKEJ ALLS. Jag har tränat mycket led-övningar med min häst och idag kan jag släppa honom lös i skogen när vi är ute och går. Han följer mig som en hund. Ibland får han något ryck och springer iväg och brallar lite men det är okej för han kommer så fort jag ropar på honom :D. (Brukar alltid få kritik för detta från hästmänniskor men jag litar fullt ut på min lilla stjärna, han är klok och eftertänksam).

Oj drog iväg lite från ämnet där men ledövningar och "ledarskapsövningar" eller mer partnerskapsövningar är någonting jag verkligen kan rekommendera. :)
 
Sv: Bits/naffsar

Unghästar är inga leksaker och ska definitivt inte jämnföras med små barn eftersom de kan göra riktigt stor skada.

Sätt tydliga gränser redan från början vad man får och inte får och sen var hårt konsekvent.
 
Sv: Bits/naffsar

Jag tror det är bäst att sätta tydliga gränser redan från början. Hur ska hästen förstå att det är okej att nafsa/bita lite när den är liten men inte när den är 3 år? Om man låter den vara med sitt beteende och sedan plötsligt en dag börjar bestraffa den för något den tidigare fått göra uppstår bara förvirring. Att nafsa/bita är definitivt inget önskvärt beteende enligt mig.
Har själv en nyinköpt elvamånaderssto som ganska omgående bet/nafsade mig. Jag sa ett bestämt nej och slog till henne lite lätt på mulen, hon provade någon gång till med samma resultat och nu försöker hon inte med mig längre utan är hur go som helst. Min lillasyster som inte satte lika tydliga gränser försöker hon fortfarande med..
 
Sv: Bits/naffsar

Det beror lite på hur han gör det. Jag själv har en fyraåring som stått i sjukhagen i drygt en månad pga sparkskada. Han har börjat nafsa lite nu pga att han är understimulerad. Det jag gör är bara ett bestämt "nej" för jag vet att han kommer sluta när han ordentligt igång (är under igångsättning nu). Lycka till! :)
 
Sv: Bits/naffsar

Tack för era svar.

Hur ska jag på bästa sätt lära in led övningar eller på något sätt träna in så att han inte vänder om eller blir så påträngande i hagen?

För ibland känns det som om han blir som en klisterlapp.

Om jag ska ut ur hagen så kan han gå förbi mig och sedan ställa sig framför mig, vilket jag inte gillar för jag vill kunna gå ur en hage utan att behöva tränga/krångla mig förbi en häst.
 
Sv: Bits/naffsar

Hej. Mitt råd är att antingen gå en NH-kurs med din häst eller i andra hand skaffa repgrimma och 4 meter rep samt en instruktionsbok om NH-träning. Din häst verkar oklar över vem av er två som är ledare. Skulle det vara tydligt skulle han inte våga nafsa eller ställa sig för nära eller i vägen. NH-träning är ett bra sätt att lära sig och hästen ett tydligt/tydligare ledarskap men också kul uppgifter som i alla fall min unghäst varit stolt över att lösa. Och absolut bra mot tristess. Det finns många olika övningar. En del också förberedande inför inridningen. Jag har tusen ggr tackat min lyckliga stjärna för att jag lärde mig dessa metoder. Otroligt bra att kunna i alla möjliga situationer!! För det uppstår ju nya hela tiden. Leka på det sätt hästar gör bör han göra med andra hästar, tycker jag. Och gärna i stor hage förstås.
 
Sv: Bits/naffsar

PS En av de första övningarna är just att få hästen att respektera en egna område som han inte får kliva innanför... Rekommenderar Forsström som gett ut flera böcker (om du inte kan få hjälp av NH-tränare som sagt, det är ju mest instruktivt.)
 
Sv: Bits/naffsar

Tycker du verkligen det är smart att rekommendera någon som verkar vara helt okunnig o oerfaren med unghingstar att utmana en hingst om ledarskapet efter att ha läst en bok? :crazy:

Till TS:
Köp en äldre och utbildad häst som du klarar av att hantera och fostra för bådas er skull.
 
Sv: Bits/naffsar

Är det horsemanship i praktiken skrivan av Sven Forsström som du tänker på?
Han har ju skrivit böcker som att förstå hästar och tala hästarnas språk men jag föredrar att läsa en bok i taget =)
 
Sv: Bits/naffsar

Hästar förstår inte att vi är så mycket ömtåligare än dem. Ett nafs som en annan häst knappt känner kan skada en människa allvarligt, t.ex. om fingrar eller ansikte kommer i vägen. De förstår inte heller att de blivit för stora för att leka med människor, vad som är acceptabelt från en åring är inte alltid det för en sexåring...

Jag har aldrig accepterat att hästar nafsar eller hotar, men så är jag en gammal surmärr på 50+.:) Man kommer långt med skarp röst och dominant kroppsspråk, men visst, en och annan häst har fått en knytnäve i bringan. OBS att jag alltid varit noga med beröm när hästen gjort rätt, dvs slutat med "dumheterna". Plus alla gånger hästen är duktig på andra vis, det har alltid varit tio gånger mer beröm än ryt!

Det är bra att din häst ska få en kompis, unghingstar behöver leka och busa. Har du möjlighet att ha honom på hingstbete? Detär superbra för de unga slynglarna, de får utlopp för sin energi och tuktar varandra.

NH är också en bra ide, men jag tycker nog man ska börja med en kurs, inte en bok, när man är nybörjare.
 
Sv: Bits/naffsar

Ja han kommer gå på hingstbete i sommar.
Jag få ta och kolla upp lite nh kurser, vart närmsta finns.
 

Liknande trådar

Relationer I vilken ände ska jag börja ens försöka förklara det som har hänt, mina tankar och allt kaos som just nu omsluter mig.. Jag får försöka...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
32 930
Senast: cirkus
·
Relationer Ensam är alltid stark, ett ordspråk jag gärna förespråkar, men det är väl ändå inte hela sanningen. Jag är en person som har svårt att...
Svar
12
· Visningar
1 370
Övr. Hund Istället för att skriva hackiga och frustrerande trådkap i samtliga trådar om Doris får hon nu en egne tråd för er som vill följa...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
7 694
Senast: Gnist
·
Hästhantering Hej jag är ny här på buke och vet inte riktigt hur det fungerar än.. men jag blev medlem av en andledning, mitt problem. Det är så att...
10 11 12
Svar
222
· Visningar
30 033
Senast: mackan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp