Bukefalos 28 år!

Bli en bättre ryttare - börja med...?

Habina

Trådstartare
Jag känner att jag vill ta nästa steg i min utveckling. Men är lite osäker på vad jag skall börja med. Pga tidsbrist tänkte jag att det är enklast att ändra en sak i taget. Men vad börjar jag med?

1) Gå ned i vikt?
2) Förbättra kondition?
3) Träna upp styrkan?
4) Balansträna?
5) Öka smidigheten?

Det här är jag och mitt sto, så får ni en liten känsla för hur jag ser ut. Jag har ridit sedan 1990, men inte tränat för tränare förrän senaste åren. Så jag är duktig på att åka häst och håller på att lära mig lite mer "riktig" ridning. ;)

140601_001_53985dc72a6b220758f73ae4.jpg
 
Jag känner att jag vill ta nästa steg i min utveckling. Men är lite osäker på vad jag skall börja med. Pga tidsbrist tänkte jag att det är enklast att ändra en sak i taget. Men vad börjar jag med?

1) Gå ned i vikt?
2) Förbättra kondition?
3) Träna upp styrkan?
4) Balansträna?
5) Öka smidigheten?

Det här är jag och mitt sto, så får ni en liten känsla för hur jag ser ut. Jag har ridit sedan 1990, men inte tränat för tränare förrän senaste åren. Så jag är duktig på att åka häst och håller på att lära mig lite mer "riktig" ridning. ;)

140601_001_53985dc72a6b220758f73ae4.jpg

du slår ihop punkt 1-5 till en enda "utvecklingspunkt" eftersom punkterna både är saker som är ett pågående arbete och ett resultat av arbetet, de står inte för sig själva liksom -och skaffar en riktigt bra tränare. Sedan kan man ju grunda för ridträningen genom att träna annat -som kondition och styrka. Jag brukar säga till mig själv att jag måste träna för att orka rida och träna ordentligt i ridningen ;)
 
Jag tänker att allt det där hör ihop.

Försök lägga om till en bra kost med hjälp av små förändringar, tex äter du godis varje dag så tillåt dig att äta varannan dag för att sen gå ned till en nivå du tycker är rimlig.
Jag tex får äta vad jag vill fre, lör och söndag och övriga dagar försöker jag att äta bra och lite mindre mängd än vad jag egentligen vill.

Sen hitta en träningsform du gillar så blir du ju starkare, smidigare, går ned i vikt liksom automatiskt.
 
Jo, men det är ju det som är kruxet @mooi Om jag löptränar hinner jag inte styrketräna samma dag. Eller menar du att jag skall komprimera så jag löptränar 10 min, styrketränar 5 min och avslutar med 5 min stretch och balans?
 
Det du räknar upp kan säkert hjälpa dig när du vill bli en bättre ryttare men är det verkligen någon av dessa faktorer som begränsar dina framsteg som ryttare? - om det är så skulle jag fokusera på den som är mest begränsande. Dvs känner du att du har så dålig kondition att det begränsar dig när du rider, öka konditionen. Tycker du att din balans gör att du inte kan kontrollera din kropp öva på din balans.

Men för att färbättra sin ridning skulle jag nog fokusera mest på att träna för instruktör och få mycket feedback på vad du kan träna på i din ridning på egen hand, samt att öka den egna kroppsmedvetenheten och känslan för när hästen går "bra". Dvs sånt som är ganska oberoende av det som du räknar upp :)
 
Jo, men det är ju det som är kruxet @mooi Om jag löptränar hinner jag inte styrketräna samma dag. Eller menar du att jag skall komprimera så jag löptränar 10 min, styrketränar 5 min och avslutar med 5 min stretch och balans?

eller varför inte löpträna 2-3ggr i vecka och göra styrketräning/balans 2ggr/vecka? Jag skulle hålla det väldigt kort i början ca 20-30min/dag så det borde man hinna med - bara motivation som behövs ;)
 
@Smulan75 Så mycket tid har jag tyvärr inte. :( Har egen gård med fyra hästar, så om jag har tur kan jag få loss någon halvtimme en vardag/vecka och så ett eller två pass på helgen också. Det du skriver om tränare och känna efter vad som begränsar mig låter lockande. För jag känner inte att något är begränsande. ;) Just nu är det träning 1-2 gånger/vecka för tränare och det ger enormt mycket. Det enda jag kan komma på som är begränsande är min hjärna som inte vill hålla ordning på inre och yttre hjälper. :o
 
För mig är vikten väldigt begränsande. De extra kilona tar emot vilket gör mig stelare och därmed minskar smidigheten. Jag skulle jobba med vikten i första hand för jag tror att du löser delar av dina andra punkter ganska automatiskt på det sättet. Konditionen ökar också automatiskt om du ger dig ut och rör på dig.
 
Jo, men det är ju det som är kruxet @mooi Om jag löptränar hinner jag inte styrketräna samma dag. Eller menar du att jag skall komprimera så jag löptränar 10 min, styrketränar 5 min och avslutar med 5 min stretch och balans?

Nej nej nej :) Du behöver inte göra allt varje dag! Som Smulan75 säger -dela upp det mellan dagarna, annars kommer du tvärtröttna på allt ändå.
Jag har (periodvis -sen slår latheten till och det blir uppehåll på....lite för länge.... :angel:) styrketränat på gym 2-3ggr/vecka, och då i de passen värmer jag upp med 20 min på löpband eller crosstrainer, och brukar avsluta på löpbandet också.
Annars rekommenderar jag någon kul gruppträning, jag går själv på BodyCombat ibland -ett väldigt aktivt pass som tränar kondition och styrka. Jätteroligt!
 
Det där är en intressant vinkel, @Shaggy Jag har varit överviktig så länge så jag minns inte ens hur det känns att inte vara det. Visst kan det säkert vara så att jag automatiskt blir mindre smidig utan att jag själv ens inser det. :o

Så skulle man sammanfatta lite så skulle man kunna säga att prio 1 är vikten, men för att underlätta viktnedgången så är konditions- och styrketräning till stor hjälp.

Kan tillägga att jag inte är helt lost i träningsvärlden, har haft PT tidigare som varit fascinerad över hur vältränad jag ändå är, under fettlagret. ;) Tar till exempel 150 kg i benpress utan några bekymmer (30 repetitioner). Men jag känner mig mest snurrig över vad som är bäst att börja med. :crazy: Verkar som att det blir godisskålen. :cry:
 
Jag skulle säga gå ner i vikt, men det kräver ju att man gör någon slags träning, Jag känner att jag blev väldigt obalanserad och osmidig när jag gick upp 10 kg, nu har jag gått ner iallafall 4 kg av dom och direkt så känner jag mig lite mer smidig och balanserad. Jag är en hyfsat balanserad ryttare vanligtvis men den där viktökningen förstörde väldigt mkt för mig, den viktökningen ligger dessutom såpass nära i tid (under senaste året) att jag helt och klart känner hur mkt skillnad den har gjort.
 
@Smulan75 Så mycket tid har jag tyvärr inte. :( Har egen gård med fyra hästar, så om jag har tur kan jag få loss någon halvtimme en vardag/vecka och så ett eller två pass på helgen också. Det du skriver om tränare och känna efter vad som begränsar mig låter lockande. För jag känner inte att något är begränsande. ;) Just nu är det träning 1-2 gånger/vecka för tränare och det ger enormt mycket. Det enda jag kan komma på som är begränsande är min hjärna som inte vill hålla ordning på inre och yttre hjälper. :o

Tre pass i veckan är inte helt fel det heller ;) du kan ju även kombinera konditionsträning med träningen av hästarna, gå brevid när du skrittar fram - tömkörning är oxå bra då får man småjogga en hel del ;)

Om det är din hjärna som är begränsande när du ska försöka hålla ordning på inre och yttre hjälper skulle jag jobba mer på det. Kanske någon ridlärare med fokus på centrerad ridning? yoga? bli longerad så du kan fokusera på din kropp/balans? och framför allt tänka igenom ridpassen både före och efter. Vad blev bra, försök analysera varför det blev som det blev, varför det blev bra, varför det blev dåligt, ta med det till nästa ridpass.

och framför allt skynda långsamt! Rom byggdes inte på en dag, låter som du gör en hel del framsteg redan men är lite otålig ;)
 
@Smulan75 Otålig? Va? Nääääeee. Jag fick kommentar från tränaren i förrgår "Men du behöver inte ha så bråttom. Ni skall inte göra rörelsen som om du skall tävla medelsvår imorgon". ;)

Analysera ridpassen gör jag på min blogg, har märkt att det ofta får mig att landa och inse hur mycket bättre det faktiskt gick, än jag upplevde när jag var mitt uppe i det. Har lite skev bild av mig själv, anser att jag inte ens kan galoppera fast tränare säger något helt annat. :p

@fio Kan tänka mig att det märks större skillnad när man är igång och kilona dykt upp medan man håller på med hästar. Jag hade ett uppehåll på ett par år, gick upp 30 kg :nailbiting: och när jag gått ned en del och satte mig i sadeln igen, då var jag ju så "van" vid min kropp och det var allmänt ovant att vara i sadeln.

Känner mig så peppad att komma igång nu, får lägga upp ett (inte alltför avancerat) träningsschema framöver. Har en "mördarbacke" som jag successivt kan orka gå fortare/springa i som mål konditionsmässigt. Styrka får jag klura lite mer på, har gummiband hemma men det känns sååå tråkigt. ;) Träna på gym/i grupp fungerar tyvärr inte då jag bor långt ute i ingenstans. Såvida man inte kan räkna ridläger förstås. :angel:
 
Så himla många bra tips jag fått. :love: Tack allihop, så härliga ni är! :bow:

Hade förberett mig på "sälj hästen och håll dig till motionsspåret tills du gått ned 30 kg". :angel:
 
Jag känner att jag vill ta nästa steg i min utveckling. Men är lite osäker på vad jag skall börja med. Pga tidsbrist tänkte jag att det är enklast att ändra en sak i taget. Men vad börjar jag med?

1) Gå ned i vikt?
2) Förbättra kondition?
3) Träna upp styrkan?
4) Balansträna?
5) Öka smidigheten?

Det här är jag och mitt sto, så får ni en liten känsla för hur jag ser ut. Jag har ridit sedan 1990, men inte tränat för tränare förrän senaste åren. Så jag är duktig på att åka häst och håller på att lära mig lite mer "riktig" ridning. ;)

140601_001_53985dc72a6b220758f73ae4.jpg

För att få det ur mitt huvud bara: Åh, vilken söt häst du har! Varje gång jag ser en söt fjordhäst blir jag 10 år och vill fråga om jag får klappa hästen. :)

Jag skulle nog också säga börja träna med fokus på att tappa vikt.
Även jag har viktpendlat en del och märker stor skillnad i förmåga att komma ner i sadel och balans då jag lägger på mig.

Jag brukar göra så att när jag löptränar så gör jag det offroad i skogen på små stigar som slingrar sig och har mycket stenar och rötter man måste se upp för. Gärna också backar eller små berg man måste klättra och hoppa lite.
När jag var större började jag gå i sån terräng.
Är jag på planare mark kan jag passa på att göra lite koordinationsövningar medan jag springer.

Vill man lära sig bli mer medveten om sin kropp är det man gör i vardagen guld värt. Börja bryta mönster i hur man brukar röra sig..
Mockar man alltid "åt ett håll" så byter man.
Är man högerhänt kan man börja göra det som går med vänster hand, ta fjärren, telefonen, borsta tänderna, skala potatisar etc..

Var bara försiktig då du börjar träna. Så du inte överanstränger dig och därför förlorar massa tid som du försökt tjäna genom att pressa liiiite mer.. :P
 
Jag tänkte bara lite snabbt tipsa om hur man kan få in träning i vardagen om man har väldigt ont om tid.

- Gå alltid bredvid hästen vid fram- och avskrittning.
- Vid bättre kondis kan man även jogga fram/av avsuttet.
- Om du intervalltränar hästen, ha extremt korta stigläder och stå upp HELA TIDEN.
- Vattenhinkar (om man kör med två stycken) kan man fylla halva båda två, lyfta axlarna (så som när man rycker på axlarna åt något ungefär) 15x2 för att få styrketräning.
- "Skritta" gärna fram utomhus och offroad. Roligt för häst och nyttigt för ryttare.
- Klättrar du med hästen? Hoppa av och gå bredvid upp och ner.
- Tömkör i skogen/offroad och i backar.
- Ha ett gummiband hemma för att köra träning av finmotoriska muskler. Dessa muskler orsakar även ofta ryggont/nackont m.m. Tar 5 min per dag. Sjukgymnast kan ge ett bra schema och tips.
- Byt ut stol/soffa mot stor pilatesboll = sitsträning så fort du sitter ned.

Annars finns det klassiker så som att alltid ta trappor, gå av en station för tidigt med bussen, cykla om det är nära till affären osv. Gör knappt någon skillnad i tid men massor för hälsan. Hoppas att någon fick ut något av tipsen iaf! :)
 
Oh vilka bra tips @tuaphua och @Medrix Vi brukar försöka skrittklättra en gång/vecka och jag har tänkt "usch vad jobbigt det skulle vara att gå istället för rida uppför den här backen". Hehe, låter som det är dags att testa. :angel:
 
Jag känner att jag vill ta nästa steg i min utveckling. Men är lite osäker på vad jag skall börja med. Pga tidsbrist tänkte jag att det är enklast att ändra en sak i taget. Men vad börjar jag med?

1) Gå ned i vikt?
2) Förbättra kondition?
3) Träna upp styrkan?
4) Balansträna?
5) Öka smidigheten?

OTE]

Ähum.
Är det dig eller hästen du skriver om?

Jag tycker att alla punkter är viktiga, både för häst och ryttare.
Kroppskontroll är bra.
Pilatesboll för ryttaren är bra, skogen är bra för både häst och ryttare.

Att rida för en instruktör som är kunnig på sits och inverkan, är guld värt!
 
@kryddelydd Mig. Hästen behöver förvisso gå ned en del och få starkare bakben, men det är jag som vill göra det lättare för henne. Sedan har jag en häst till att rida, som jag kan göra lite mer galna grejer med (som sitsträna barbacka), så det är inte hästen som är fokuset nu, utan jag. :)
 
Jag tror också att det är vikten och ditt huvud som stoppar dig. Det handlar inte om att vilja något, det handlat om hur mycket du är villig och satsa (och offra). Prova att vara utan godis ett tag och se vad kroppen säger. Om du får huvudvärk, ta en bit frukt för det brukar hjälpa.

Om jag får ge dig ett kostråd så skulle det vara att prova att vara utan gluten ett tag. Ät andra kolhydrater men strunta i att äta bröd och pasta. De produkterna innehåller mycket processade mjöler som vissa av oss inte tål utan går upp i vikt av.

Är du villig att börja träna och offra tid för det (typ mocka bädd i stället för igenom allt, det går fortare, eller gå upp 20 min tidigare) så har du vunnit en del.

Styrka verkar du ha, så träna kondition så kommer du få färre kilon att bära på, och balansera och känna sig smidigare :) lycka till!
 

Liknande trådar

Hästvård Jo, jag letar efter en till häst (har två här hemma på gården). Nu ska det bli en islänning för mestadels uteritter men vill också träna...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
7 703
Senast: Lobelia
·
Gnägg Jag har haft min häst i två år nu. Han är världens snällaste och verkligen min bästa vän. Vi brukade hoppa förut och det gick väldigt...
Svar
4
· Visningar
1 826
Senast: Mia_R
·
Hästhantering Någon här som haft en väldigt nervös och osäker häst? Blev det bättre? Varning för lång text: Köpte min dam i februari, känslig men...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
13 264
Övr. Hund Personligen tycker jag att det allmänna debatt-klimatet börjar bli riktigt ruggigt, det har varit det ett tag också. Nu pratar jag...
2 3
Svar
49
· Visningar
6 715
Senast: IngelaH
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp