Bukefalos 28 år!

Bli utköpt

På en arbetsplats finns ett skyddsombud o/e huvudskyddsombud, mig veterligen skall vara fackligt ansluten, vilket fack är ointressant, skyddsombudet är skyddsombud för alla, oavsett facklig tillhörighet. Deras befogenheter/skyldigheter är reglerat i Arbetsmiljölagen.

Eftersom skyddsombuden är skyddsombud för alla på arbetsplatsen oavsett facklig tillhörighet + oorganiserade så borde vem som helst kunna bli skyddsombud om kollegerna så vill.... Normalt är dock att de fackliga organisationerna utser skyddsombuden. Många ombud "glömmer" att man även skall representera oorganiserade....
 
På en arbetsplats finns ett skyddsombud o/e huvudskyddsombud, mig veterligen skall vara fackligt ansluten, vilket fack är ointressant, skyddsombudet är skyddsombud för alla, oavsett facklig tillhörighet. Deras befogenheter/skyldigheter är reglerat i Arbetsmiljölagen.
Ska kanske förtydliga att jag frågade det där eftersom facket ju HAR agerat, genom att huvudskyddsombudet agerade. TS verkade ju mena att facket inte gjort något.
 
Eftersom skyddsombuden är skyddsombud för alla på arbetsplatsen oavsett facklig tillhörighet + oorganiserade så borde vem som helst kunna bli skyddsombud om kollegerna så vill.... Normalt är dock att de fackliga organisationerna utser skyddsombuden. Många ombud "glömmer" att man även skall representera oorganiserade....
Har aldrig varit med om det faktiskt, däremot kan de föreslå enskilda personer.
 
Ett skyddsombud behöver inte vara ansluten. Däremot så ska denna vara vald av medlemmarna, så det är ju ganska ovanligt med icke anslutna skyddsombud. Men de finns.
 
Om en anställd går till huvudskyddsombudet som sedan går till arbetsgivaren som beslutar att bråkstaken ska köpas ut - då har det ju gått rätt till.

Om en del fackrepresentanter tycker att hen borde få jobba kvar - det förändrar ju inget i praktiken. Bråkstaken verkar ju gå med att bli utköpt istället för uppsagd. Hade hen inte gjort det, hade facket kunna ta strid i AD om "felaktig uppsägning". (detta sagt med reservation för att jag inte vet mer än det du skrivit).
Jag har aldrig påstått att det har gått fel till eller att någon part har gjort fel. Det har varit uppe på tapeten förr eftersom denna person har fått byta avdelning och en gång bytt arbetsuppgifter på den nya avdelningen. Facket har alltid varit involverade och det har som sagt varit även denna gång flera möten och förhandlingar som inte har kunnat avslutas. Facket ville ha ytterligare omplacering och det vägrade nu den nya AG.
Jag har läst igenom mina inlägg ytterligare och jag tycker verkligen jag är tydlig med vad jag säger, men det känns som att det missförstås hela tiden och jag får svar som om vi pratar om helt olika saker.
gulan
 
Är företag så dåliga på att rekrytera chefer? Utköpt som chef låter inget vidare tycker jag, och någonstans borde ju det komma fram i en rekryteringsprocess.
gulan
Ett av dagen stora problem i näringslivet. 70-talisterna vill inte bli chefer. Det är jättesvårt att hitta kompent personal, som dessutom vill vara chef. Leder till svaga organisationer.
70-talisterna vill gärna jobba hårt, vara duktiga på sin sakfråga, men slippa vara chef; bli inblandad i andra människors personliga problem vill de helst vara utan.
Vad det beror på vet jag inte, men det är mycket svårt att hitta människor som är både en eldsjäl i till exempel försäljning (försäljningschef) och även en ledare. Eller den bästa på produktkännedom (produktchef, kategorichef) och även en ledare.
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Skola & Jobb Kan man skriva en skriva-av-sig-tråd här? Den kanske bör ligga under Dagbok, men samtidigt kanske det funkar lika bra här? För er som...
2
Svar
24
· Visningar
4 135
Senast: Sasse
·
Skola & Jobb Vad är er största besvikelse i en facklig fråga? Jag känner mig nu som jag fått en sista käftsmäll av min föregående arbetsgivare MTR...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
8 927
Senast: Manji
·
Relationer Skriver under anonymt nick nu. Det är väldigt långt och jag vet inte om jag kommer få några svar, men känner att jag behöver stöd och är...
2
Svar
27
· Visningar
9 637
Senast: Imna
·
Skola & Jobb Jag sitter i en situation som jag tror att ganska många tycker är lite "lyxig", jag tycker det känns total pannkaka! Lite snabb...
2
Svar
24
· Visningar
2 762
Senast: moster
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp