Bukefalos 28 år!

Bli utköpt

Jag har varit inblandad i uppsägningar där facket protesterat, men som ag har vi ändå gått vidare med uppsägning. När då facket väljer att inte gå vidare så förstår man att de förmodligen insett att de inte har något att komma med. Uppsägningen (eller avskedet) har gjorts enligt de regler som gäller.
Eller så är det då som det visar sig om det är kompetenta människor som är fackliga representanter.
Hos oss måste jag säga att jag blev oerhört förvånad när det uppdagar sig vilka miffon som sitter på förtroendevalda poster med rätt mycket att bestämma och säga till om i facket. På sätt och vis är ju de med och formar arbetsplatsen. Tidigare var de väldigt starka och jag tror att det bidrog till att företaget hade svårt att hänga med i utvecklingen och driva igenom nödvändiga åtgärder för att klara upp och nedgångar.
De som är kompis med personen ser inte objektivt på dennes agerande utan försvarar honom fast han mobbar andra medlemmar och får dem att må skit.
gulan
 
Eller så är det då som det visar sig om det är kompetenta människor som är fackliga representanter.
Hos oss måste jag säga att jag blev oerhört förvånad när det uppdagar sig vilka miffon som sitter på förtroendevalda poster med rätt mycket att bestämma och säga till om i facket. På sätt och vis är ju de med och formar arbetsplatsen. Tidigare var de väldigt starka och jag tror att det bidrog till att företaget hade svårt att hänga med i utvecklingen och driva igenom nödvändiga åtgärder för att klara upp och nedgångar.
De som är kompis med personen ser inte objektivt på dennes agerande utan försvarar honom fast han mobbar andra medlemmar och får dem att må skit.
gulan

Facket har inte så mycket att säga till om som folk tror. Så länge AG håller sig till lagar och regler kan facket TYCKA saker.

De flesta orkar inte engagera sig fackligt alls, trots att alla medlemmar har möjligheten.
 
Facket kan ju inte bestämma om arbetsgivaren "får" avskeda eller säga upp någon. Men har man som arbetsgivare inte dokumentera ALLT och är säker på att man har "på fötterna" för en sådan åtgärd så vågar man kanske inte gå till uppsägning eller avsked om facket säger att de kommer att driva ärendet vidare.
Men med en person som fuskat och stulit från arbetsplatsen så finns absolut skäl för avsked. Men, det finns vissa regler omkring gällande tid från att arbetsgivaren fått veta om stölden/fusket och tills de agerar mm.
Dessutom gäller det ju att ha BEVIS för det hela och dokumentation av detta.
Vad jag förstår så fanns bevis. Företagaren var ganska förbannad för att han inte fick avskeda personen.
Dessutom betala för att bli av med honom.
Mer vet jag tyvärr inte, frågade inte vidare. Men om man sätter i det jämförelse med någon som fick avsked för att ha lånat pengar ur fikakassan (vilket stod i tidningen vid ungefär samma tidpunkt) så känns det lite absurt.
 
Facket har inte så mycket att säga till om som folk tror. Så länge AG håller sig till lagar och regler kan facket TYCKA saker.

De flesta orkar inte engagera sig fackligt alls, trots att alla medlemmar har möjligheten.
Exakt. Det är irriterande när något på jobbet skylls på facket. Det är ju oftast trots allt arbetsgivaren som bestämmer.
 
Eller så är det då som det visar sig om det är kompetenta människor som är fackliga representanter.
Hos oss måste jag säga att jag blev oerhört förvånad när det uppdagar sig vilka miffon som sitter på förtroendevalda poster med rätt mycket att bestämma och säga till om i facket. På sätt och vis är ju de med och formar arbetsplatsen.

Engagera dig själv!
 
Eller så är det då som det visar sig om det är kompetenta människor som är fackliga representanter.
Hos oss måste jag säga att jag blev oerhört förvånad när det uppdagar sig vilka miffon som sitter på förtroendevalda poster med rätt mycket att bestämma och säga till om i facket. På sätt och vis är ju de med och formar arbetsplatsen. Tidigare var de väldigt starka och jag tror att det bidrog till att företaget hade svårt att hänga med i utvecklingen och driva igenom nödvändiga åtgärder för att klara upp och nedgångar.
De som är kompis med personen ser inte objektivt på dennes agerande utan försvarar honom fast han mobbar andra medlemmar och får dem att må skit.
gulan

Man får engagera sig själv i facket om man är missnöjd med vad de lokala ombuden uträttar. Tycker inte att det är rätt att kalla sina arbetskamrater som engagerar sig i facket för "miffon". Det är ju faktiskt ens arbetskamrater (kanske jag själv) som varit med och valt in dem.... Är jag inte nöjd så får jag se till att de inte blir omvalda nästa gång..... facket är precis så starkt som dess medlemmar ,INTE förtroendevalda, gör det!!!

Sedan är det aldrig facket som stoppar en uppsägning. Arbetsgivaren leder och fördelar arbetet och har arbetsgivaren tillräckligt på fötterna är det absolut inga problem att bli av med en arbetstagare i dagens läge. På tjänstemanna sidan blir man ofta utköpt för att man är allmänt obekväm, det förekommit chefsbyten och man vill göra om hela organisationen. På "golvet" bland arbetarna så har man misskött sig så kan man ibland få chansen att säga upp sig själv för att det ska se lite bättre ut...
 
En släkting till mig hade ett företag som till slut fick köpa ut en anställd. De vill sspaka honom men fick inte för facket. Han hadebla fuskat med tidsredovisningen (inte alls jobbat det han angav) , tagit lite annat från företaget samt dragit med en annan kollega i tidsfusket.
När detta uppdagades visade det sig att han gjort det under en längre tid.
Men det blev dyrt för företaget att bli av med honom.

Stöld är orsak till omedelbar uppsägning. Så här finns det en hund begraven. Fattades det bevis kanske?
 
Stöld är orsak till omedelbar uppsägning. Så här finns det en hund begraven. Fattades det bevis kanske?
Det låt inte så, men jag vet inte. Kanske med stölden. Men med tidsredovisningarna fanns det nog bevis skulle jag tro eftersom chaufförerna ju har färdskrivare i lastbilarna som man (väl?) kan jämföra med deras uppgivna arbetstid.
Kan inte det där....
Det är länge sedan nu.
 
Man får engagera sig själv i facket om man är missnöjd med vad de lokala ombuden uträttar. Tycker inte att det är rätt att kalla sina arbetskamrater som engagerar sig i facket för "miffon". Det är ju faktiskt ens arbetskamrater (kanske jag själv) som varit med och valt in dem.... Är jag inte nöjd så får jag se till att de inte blir omvalda nästa gång..... facket är precis så starkt som dess medlemmar ,INTE förtroendevalda, gör det!!!/QUOTE]
Jag är inte missnöjd med något fack eftersom jag inte är fackligt ansluten....än. På ditt inlägg låter det som att jag kritiserar mitt egna fackförbund eller mina fackliga förtroendevalda. Jag bara konstaterar att flera av dem som sitter som förtroendevalda har nu i denna situation svårt att agera professionellt. De förtroendevalda är god vän med personen som köps ut, och flera andra mår dåligt pga. dennes uppträdande, och det pratas om att så där har han varit mot flera i många år, men ingen har gjort något förrän nu. Det har skapat en spricka den organisationen många av medlemmarna trodde var mer objektiva än så här.
Jag tycker att fackförbund helt klart har något på arbetsplatsen att göra och de har absolut ett ansvar. Jag märker bara att en sån här sak skapar en hel del oro.
gulan
 
Jag är inte missnöjd med något fack eftersom jag inte är fackligt ansluten....än. På ditt inlägg låter det som att jag kritiserar mitt egna fackförbund eller mina fackliga förtroendevalda. Jag bara konstaterar att flera av dem som sitter som förtroendevalda har nu i denna situation svårt att agera professionellt. De förtroendevalda är god vän med personen som köps ut, och flera andra mår dåligt pga. dennes uppträdande, och det pratas om att så där har han varit mot flera i många år, men ingen har gjort något förrän nu. Det har skapat en spricka den organisationen många av medlemmarna trodde var mer objektiva än så här.
Jag tycker att fackförbund helt klart har något på arbetsplatsen att göra och de har absolut ett ansvar. Jag märker bara att en sån här sak skapar en hel del oro.
gulan
 
Jag är inte missnöjd med något fack eftersom jag inte är fackligt ansluten....än. På ditt inlägg låter det som att jag kritiserar mitt egna fackförbund eller mina fackliga förtroendevalda. Jag bara konstaterar att flera av dem som sitter som förtroendevalda har nu i denna situation svårt att agera professionellt. De förtroendevalda är god vän med personen som köps ut, och flera andra mår dåligt pga. dennes uppträdande, och det pratas om att så där har han varit mot flera i många år, men ingen har gjort något förrän nu. Det har skapat en spricka den organisationen många av medlemmarna trodde var mer objektiva än så här.
Jag tycker att fackförbund helt klart har något på arbetsplatsen att göra och de har absolut ett ansvar. Jag märker bara att en sån här sak skapar en hel del oro.
gulan

Vad då för ansvar menar du?
 
Gentemot sina medlemmar
Men vad är det egentligen du kritiserar? Det ÄR inte fackets fel eller förtjänst när någon blir utköpt. Arbetsgivaren köper ut om den vill. Jag skulle säga att fackets roll i det du beskriver borde vara att den som köps ut behandlas så schyst som möjligt i processen. Men jag blir inte klok på vad du menar att facket gjort för fel, mer än att du tycker att de inte uppträtt enigt och objektivt. (Det är inte fackets roll att vara objektivt, de är en part).
 
Men vad är det egentligen du kritiserar? Det ÄR inte fackets fel eller förtjänst när någon blir utköpt. Arbetsgivaren köper ut om den vill. Jag skulle säga att fackets roll i det du beskriver borde vara att den som köps ut behandlas så schyst som möjligt i processen. Men jag blir inte klok på vad du menar att facket gjort för fel, mer än att du tycker att de inte uppträtt enigt och objektivt. (Det är inte fackets roll att vara objektivt, de är en part).

Precis..... facket skall inte vara objektivt..... De är faktiskt part i ärendet... De ska stå på sin medlems sida och försvara denne så gott det går.... Ibland går inte det om medlemmen klantat till sig riktigt rejält och då är fackets uppgift att se till att avsked/uppsägning sker såsom det skall enligt alla lagar och regler....
 
Men vad är det egentligen du kritiserar? Det ÄR inte fackets fel eller förtjänst när någon blir utköpt. Arbetsgivaren köper ut om den vill. Jag skulle säga att fackets roll i det du beskriver borde vara att den som köps ut behandlas så schyst som möjligt i processen. Men jag blir inte klok på vad du menar att facket gjort för fel, mer än att du tycker att de inte uppträtt enigt och objektivt. (Det är inte fackets roll att vara objektivt, de är en part).
Jag kritiserar ingenting.....Jag har heller inte någonstans skrivit att det är fackets fel att personen nu blir utköpt. Var i mina inlägg lägger du ihop det? Citera här! Eller i vilket inlägg du får känslan av att jag tycker det är fackets fel.
Jag har beskrivit en situation på mitt jobb som blir svår när: den utköpta personen i flera år tillåtits mobba medarbetare. (dålig ledning om inte hörsammat detta) Nu är det ny ledning, som inte låter detta bero utan börjar gröta i det -tackvare att en medarbetare gick huvudskyddsombudet (som också är fackligt ansluten) och begärde hjälp. AG blev underrättad och agerade. Några fackliga representanter bla ordförande är god vän med den som blir utköpt...de får svårt att se objektivt på det hela utan försvarar då denne och vill att han ska få arbeta kvar. Den som blivit utsatt gick först till sitt fackförbund och ville få hjälp, förstod snabbt ovilligheten (vände sig då till huvudskyddsombudet som agerade).
jag tycker att det är fackets skyldighet att vara objektiv då det gäller deras egna medlemmar.
gulan
 
Jag kritiserar ingenting.....Jag har heller inte någonstans skrivit att det är fackets fel att personen nu blir utköpt. Var i mina inlägg lägger du ihop det? Citera här! Eller i vilket inlägg du får känslan av att jag tycker det är fackets fel.
Jag har beskrivit en situation på mitt jobb som blir svår när: den utköpta personen i flera år tillåtits mobba medarbetare. (dålig ledning om inte hörsammat detta) Nu är det ny ledning, som inte låter detta bero utan börjar gröta i det -tackvare att en medarbetare gick huvudskyddsombudet (som också är fackligt ansluten) och begärde hjälp. AG blev underrättad och agerade. Några fackliga representanter bla ordförande är god vän med den som blir utköpt...de får svårt att se objektivt på det hela utan försvarar då denne och vill att han ska få arbeta kvar. Den som blivit utsatt gick först till sitt fackförbund och ville få hjälp, förstod snabbt ovilligheten (vände sig då till huvudskyddsombudet som agerade).
jag tycker att det är fackets skyldighet att vara objektiv då det gäller deras egna medlemmar.
gulan
Är huvudskyddsombudet alltså organiserad i ett annat fack?
 
Om en anställd går till huvudskyddsombudet som sedan går till arbetsgivaren som beslutar att bråkstaken ska köpas ut - då har det ju gått rätt till.

Om en del fackrepresentanter tycker att hen borde få jobba kvar - det förändrar ju inget i praktiken. Bråkstaken verkar ju gå med att bli utköpt istället för uppsagd. Hade hen inte gjort det, hade facket kunna ta strid i AD om "felaktig uppsägning". (detta sagt med reservation för att jag inte vet mer än det du skrivit).
 
Det har jag ingen koll på faktiskt? Det tror jag inte, men personen sitter inte med i fackstyrelsen.
gulan
På en arbetsplats finns ett skyddsombud o/e huvudskyddsombud, mig veterligen skall vara fackligt ansluten, vilket fack är ointressant, skyddsombudet är skyddsombud för alla, oavsett facklig tillhörighet. Deras befogenheter/skyldigheter är reglerat i Arbetsmiljölagen.
 

Liknande trådar

Hemmet Okej, om några timmar måste jag bestämma mig! Jag bor i nuläget i en nyproducerad lägenhet som är är snordyr. 43% av min lön går till...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
6 685
Senast: Nixehen
·
Skola & Jobb Kan man skriva en skriva-av-sig-tråd här? Den kanske bör ligga under Dagbok, men samtidigt kanske det funkar lika bra här? För er som...
2
Svar
24
· Visningar
4 196
Senast: Sasse
·
Skola & Jobb Vad är er största besvikelse i en facklig fråga? Jag känner mig nu som jag fått en sista käftsmäll av min föregående arbetsgivare MTR...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
8 937
Senast: Manji
·
Relationer Skriver under anonymt nick nu. Det är väldigt långt och jag vet inte om jag kommer få några svar, men känner att jag behöver stöd och är...
2
Svar
27
· Visningar
9 680
Senast: Imna
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp