Blir snart galen...

Status
Stängd för vidare inlägg.
Börjar bli galet trött på min hyresvärd. Hen hyr ut i andrahand för första gången någonsin. Så här i efterhand kan jag önska att jag varit mer eftertänksam, men det har aldrig varit problem med tidigare hyresvärdar.

Första gången jag upptäckte att hen varit inne i lägenheten utan lov blev jag lätt chockad över beteendet, men tänkte att det säkert var en engångshändelse. Tji fick jag. Hen fortsatte. Jag sa ifrån och hen bättrade sig.

Jag är inte omöjlig på något sätt, har hen något ärende i lägenheten kan det gå an att hen går in, men hen måste höra av sig i god tid innan (minst en dag).

Det funkade ett tag, men sedan blev det någon förändring. Hyresvärden flyttade tillbaka till orten och bor numera tillfälligt i närheten. Hen tar sig ofta hit för att besöka grannen eller tvätta. Och då är det ju hur skönt som helst att samtidigt gå in i lägenheten när man ändå är här...

Senaste två veckorna har hen varit i lägenheten 7-8 gånger. Vissa gånger har hen hört av sig med kort varsel om ett ärende, övriga gånger har hen bara gått in.

I onsdags skulle jag hem en vända på lunchen. Möter hyresvärden vid dörren till tvättrummet. Syns tydligt att hen blir nervös av att se mig vid den tiden, att hen inte räknat med det. Jag går vidare mot lägenhetsdörren, som är olåst. En stund därefter kommer hyresvärden in (utan att knacka) och börjar prata om att hen måste ställa rätt min uteplats.

På fredagen när jag kommer hem dröjer det inte länge förrän hyresvärden dyker upp. Hen klampar bara rätt in genom dörren till uteplatsen, som stod öppen. "Hej, jag har ett ärende i lägenheten, är det okej om jag kommer in?" säger hen när hen redan är inne. Tydligen hade hen skickat ett sms om att hen hade ett ärende, 30 minuter tidigare. På vilket vis är det i "god tid"? Jag hade inte ens hunnit se smset, men uppenbart är det ok att klampa på ändå.

Nu har jag inte sett hen här sedan dess, men det är dags att ta ett riktigt snack med hen. Jag vill inte bråka, men om ingen skärpning sker blir det troligtvis en anmälan. Alt. om man kan bryta kontraktet p.g.a. att hen hela tiden är här, gör jag nog det istället.
 

Det finns ingen hake, eller ska inte finnas i alla fall. Det är en vanlig andrahandsuthyrning.

Skillnaden mot tidigare hyresvärdar jag haft är att denna inte har hyrt ut innan, och redan vid start hade hen dålig koll på vad som gällde. Hen visste t.ex. inte att hen behövde tillstånd för att hyra ut, att man "behövde" skriva kontrakt, osv. Jag tror det är därför det blivit som det blivit, hen förstår helt enkelt inte vad som gäller och har inte heller tagit reda på det. Hen tror på fullt allvar att det bara är att hyra ut och att hen samtidigt har tillgång till lägenheten för det är hens i grunden.

Jag blir också arg när jag tänker på det här :D Har verkligen ingen aning om hur mycket och ofta hen är i lägenheten, eftersom hen har vana att komma hit när jag jobbar. Enda anledningen att jag vet att hen varit inne olovligen (dvs utan att höra av sig innan) är när hen lämnat spår i lägenheten, när hen i efterhand talat om att hen varit här och varför, och de få fall jag ertappat hen. Men troligtvis är hen här oftare.
Åh herre gud ... jag hade MÖRDAT. Du får försöka förklara att eftersom du hyr lägenheten så är det du som disponerar den och det är reglerat i lag hur hyresvärden får kliva in.

Hänvisa till det här:

https://lawline.se/answers/6773

OBS: jag är förstås inte alls säker på att den ursprungliga lägenhetsinnehavaren kan jämställas med hyresvärd i lagens mening. Men det vet säkert inte den du hyr av heller :angel:
 
Det finns ingen hake, eller ska inte finnas i alla fall. Det är en vanlig andrahandsuthyrning.

Skillnaden mot tidigare hyresvärdar jag haft är att denna inte har hyrt ut innan, och redan vid start hade hen dålig koll på vad som gällde. Hen visste t.ex. inte att hen behövde tillstånd för att hyra ut, att man "behövde" skriva kontrakt, osv. Jag tror det är därför det blivit som det blivit, hen förstår helt enkelt inte vad som gäller och har inte heller tagit reda på det. Hen tror på fullt allvar att det bara är att hyra ut och att hen samtidigt har tillgång till lägenheten för det är hens i grunden.

Jag blir också arg när jag tänker på det här :D Har verkligen ingen aning om hur mycket och ofta hen är i lägenheten, eftersom hen har vana att komma hit när jag jobbar. Enda anledningen att jag vet att hen varit inne olovligen (dvs utan att höra av sig innan) är när hen lämnat spår i lägenheten, när hen i efterhand talat om att hen varit här och varför, och de få fall jag ertappat hen. Men troligtvis är hen här oftare.
Om du inte skulle hamna i problem av det så tycker jag faktiskt att det ska polisanmälas när det är så mycket, så omotiverat och dessutom efter att du sagt ifrån (vilket du inte ens ska behöva göra från början)
Långt över gränsen för hemfridsbrott. Även om det inte är jättehöga straff på det är det ändå en väldigt basic trygghet som tom är skyddad i grundlagen för det är så viktigt för individen.
 
Om du inte skulle hamna i problem av det så tycker jag faktiskt att det ska polisanmälas när det är så mycket, så omotiverat och dessutom efter att du sagt ifrån (vilket du inte ens ska behöva göra från början)
Långt över gränsen för hemfridsbrott. Även om det inte är jättehöga straff på det är det ändå en väldigt basic trygghet som tom är skyddad i grundlagen för det är så viktigt för individen.
Jag hade nog väntat med polisanmälan. MEN jag hade noggrannt berättat att det är fullt möjligt att anmäla och att det är straffbart attbete sig på det där sättet.
 
Jag hade nog väntat med polisanmälan. MEN jag hade noggrannt berättat att det är fullt möjligt att anmäla och att det är straffbart attbete sig på det där sättet.
Det är att det är SÅÅ långt över som gör att det känns motiverat. Men jag är helt införstådd med att en massa omständigheter kan göra att det inte är det bästa valet ändå.
 
Det är att det är SÅÅ långt över som gör att det känns motiverat. Men jag är helt införstådd med att en massa omständigheter kan göra att det inte är det bästa valet ändå.
Vi är helt överens.
Men tänker att det kan vara bra att ge människan en chans att fatta innan man brakar av största artilleriet.

Men första förseelsen efter informationen hade jag nog gjort allvar av hotet. :meh:
 
Senast ändrad:
Är det i en brf och helt enligt reglerna så hade jag lyft frågan med styrelsen tror jag. Allt handlar ju om del att hen beter sig rövigt, men har du möjlighet att hitta annat boende snabbt? Men det är oavsett helt orimligt att göra så, du hyr i andrahand, du är inte inneboende.
 
Är det i en brf och helt enligt reglerna så hade jag lyft frågan med styrelsen tror jag. Allt handlar ju om del att hen beter sig rövigt, men har du möjlighet att hitta annat boende snabbt? Men det är oavsett helt orimligt att göra så, du hyr i andrahand, du är inte inneboende.
Tror du verkligen att styrelsen kan lägga sig i det? Det handlar väl om två helt olika relationer här, en mellan styrelsen och BR-innehavaren och en mellan BR-innehavaren och hens hyresgäst. Jag skulle tro att styrelsen bara kan ingripa om hyresgästen inte sköter sig - och då ingriper de mot sin medlem som hyrt ut.
 
Herregud säger jag bara :laugh: Jag meddelade hyresvärden att jag framöver vill att hen hör av sig varje gång hen har ett ärende i lägenheten, och att hen inte får gå in hur som helst då det räknas som hemfridsbrott. Hen beklagade att jag "upplevt" hens besök så. Alltså what? Det handlar inte alls om mina upplevelser, utan om att det faktiskt finns lagar och regler att följa. Först trodde jag att hen fortfarande inte förstod det, men efter lite mer prat visar det sig att hen visst har koll - men skiter i det.

Hen försvarade sig rätt bra med att hen hade fötterna på det torra, för hen anser sig ha frågat om lov varje gång. Drog då upp i onsdags när hen varit där utan att ha frågat om lov. Då menade hen istället först på att hen inte varit i lägenheten, och i nästa andetag hade hen varit i lägenheten "bara" för att hämta något. När jag kom dit i onsdags var som sagt lägenhetsdörren olåst och hen hade suttit på min uteplats, enligt hens egen utsago den dagen.
 
Vilken hemsk situation! Jag hade inte känt mig trygg i mitt egna hem i det läget. Kan du hitta någon annanstans att bo och säga upp ditt kontrakt skulle jag göra det. Så där kan du inte ha det.

Är det i en brf och helt enligt reglerna så hade jag lyft frågan med styrelsen tror jag. Allt handlar ju om del att hen beter sig rövigt, men har du möjlighet att hitta annat boende snabbt? Men det är oavsett helt orimligt att göra så, du hyr i andrahand, du är inte inneboende.
Styrelsen har noll och ingenting med medlemmens uppförande. Relationen mellan medlem och hyresgäst är helt mellan dem. Hyresgästföreningen är dit man vänder sig även om man hyr från en privatperson.
 
Herregud säger jag bara :laugh: Jag meddelade hyresvärden att jag framöver vill att hen hör av sig varje gång hen har ett ärende i lägenheten, och att hen inte får gå in hur som helst då det räknas som hemfridsbrott. Hen beklagade att jag "upplevt" hens besök så. Alltså what? Det handlar inte alls om mina upplevelser, utan om att det faktiskt finns lagar och regler att följa. Först trodde jag att hen fortfarande inte förstod det, men efter lite mer prat visar det sig att hen visst har koll - men skiter i det.

Hen försvarade sig rätt bra med att hen hade fötterna på det torra, för hen anser sig ha frågat om lov varje gång. Drog då upp i onsdags när hen varit där utan att ha frågat om lov. Då menade hen istället först på att hen inte varit i lägenheten, och i nästa andetag hade hen varit i lägenheten "bara" för att hämta något. När jag kom dit i onsdags var som sagt lägenhetsdörren olåst och hen hade suttit på min uteplats, enligt hens egen utsago den dagen.
Flytta.
 
Det låter helt ohållbart. Hoppas du kan hitta ett annat boende. Hen har väl bara rätt att komma in när något faktiskt behöver göras i lägenheten, inte för att gå på toa eller sitta på uteplatsen.
 
Jag kommer flytta ut tidigare än vad som avtalats från första början. Ska bara se till att få skriftligt på vilken dag utflytt sker så det inte blir några rabalder angående betalning osv.

Hoppas hyresvärden sköter sig till dess dock. Jag är betydligt närmre att anmäla hen nu när jag vet att hen helt struntat i de regler och lagar som finns. :cautious: Vi får se vad som händer i slutändan.
Det låter helt ohållbart. Hoppas du kan hitta ett annat boende. Hen har väl bara rätt att komma in när något faktiskt behöver göras i lägenheten, inte för att gå på toa eller sitta på uteplatsen.
När jag pratade med hen nämnde hen att det varit några akuta ärenden, men jag vet inte vad hen räknar som akut. I de sms jag fått har hen inte nämnt något som kan räknas som akutfall. Så i så fall har hen gått in utan att höra av sig vid dessa akuta tillfällen...
 
Påminner om när vi hyrde ett hus på landet. Vi trodde det var den andra av oss innan vi upptäckte att hyresvärden varit in och tagit saker eller flyttat på nytt.

Gränsen blev då när han en lördag försåg sig av den öl och sprit vi skulle ha till en fest vi skulle på. Kom hem från jobbet och märker att ngt inte är som det ska och när vi ska åka till festen så finns inga drycker. O_o
Mitt ex ringde hyresvärden som erkände och sa att han skulle köpa tillbaka på måndag, han hade hoppats att vi inte skulle märka att innan dess. :meh:
 
Gör som smarta skummisar i filmer. Placera små papperslappar eller tändstickor eller en tärning med numren åt ett visst håll så att de flyttar på sig om någon öppnar dörren. Så ser du om någon varit där när du inte är hemma. ;)
Det lär bli av att byta låskolv. Kollade lite i lägenheten idag och upptäcker att hyresvärden förvarar sitt tvättmedel här = hen går in varje gång hen tvättar. Eftersom hen inte verka anse att hen går in i lägenheten när hen faktiskt går in och hämtar tvättmedlet får jag nog göra något åt det.

Funderar på att ställa tvättmedlem någon annanstans undertiden så hen inte kommet åt det, och på så vid få bevis för att hen varit inne utan lov.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Idag var jag för säkerhets skull uppe 9.45, då E (unge personen) från HV skulle komma 10.30 och hen har kommit 20-40 minuter tidigare...
Svar
0
· Visningar
625
Senast: IngelaH
·
  • Artikel
Dagbok 28. juni.... Telefon från Rehabiliteringsscentret Vintersol på Teneriffa... "Du fick mejl från oss igår, kan du läsa igenom och svara...
Svar
5
· Visningar
840
  • Artikel
Dagbok Min motivation, som jag tidigare jämförde med ett trilskande fuxsto, lyckades tillslut komma igång, gå in på banan, prestera och ta hem...
Svar
3
· Visningar
608
Senast: cassiopeja
·
  • Artikel
Dagbok Solen lyste säkert på dig Soljävel Och jag skakar sönder Allt jag rör vid Du rör och går Rörochgårutanattfällaentår När du...
Svar
2
· Visningar
1 616
Senast: Tofs
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp