Blir snart galen...

Status
Stängd för vidare inlägg.
Börjar bli galet trött på min hyresvärd. Hen hyr ut i andrahand för första gången någonsin. Så här i efterhand kan jag önska att jag varit mer eftertänksam, men det har aldrig varit problem med tidigare hyresvärdar.

Första gången jag upptäckte att hen varit inne i lägenheten utan lov blev jag lätt chockad över beteendet, men tänkte att det säkert var en engångshändelse. Tji fick jag. Hen fortsatte. Jag sa ifrån och hen bättrade sig.

Jag är inte omöjlig på något sätt, har hen något ärende i lägenheten kan det gå an att hen går in, men hen måste höra av sig i god tid innan (minst en dag).

Det funkade ett tag, men sedan blev det någon förändring. Hyresvärden flyttade tillbaka till orten och bor numera tillfälligt i närheten. Hen tar sig ofta hit för att besöka grannen eller tvätta. Och då är det ju hur skönt som helst att samtidigt gå in i lägenheten när man ändå är här...

Senaste två veckorna har hen varit i lägenheten 7-8 gånger. Vissa gånger har hen hört av sig med kort varsel om ett ärende, övriga gånger har hen bara gått in.

I onsdags skulle jag hem en vända på lunchen. Möter hyresvärden vid dörren till tvättrummet. Syns tydligt att hen blir nervös av att se mig vid den tiden, att hen inte räknat med det. Jag går vidare mot lägenhetsdörren, som är olåst. En stund därefter kommer hyresvärden in (utan att knacka) och börjar prata om att hen måste ställa rätt min uteplats.

På fredagen när jag kommer hem dröjer det inte länge förrän hyresvärden dyker upp. Hen klampar bara rätt in genom dörren till uteplatsen, som stod öppen. "Hej, jag har ett ärende i lägenheten, är det okej om jag kommer in?" säger hen när hen redan är inne. Tydligen hade hen skickat ett sms om att hen hade ett ärende, 30 minuter tidigare. På vilket vis är det i "god tid"? Jag hade inte ens hunnit se smset, men uppenbart är det ok att klampa på ändå.

Nu har jag inte sett hen här sedan dess, men det är dags att ta ett riktigt snack med hen. Jag vill inte bråka, men om ingen skärpning sker blir det troligtvis en anmälan. Alt. om man kan bryta kontraktet p.g.a. att hen hela tiden är här, gör jag nog det istället.
 

Det lär bli av att byta låskolv. Kollade lite i lägenheten idag och upptäcker att hyresvärden förvarar sitt tvättmedel här = hen går in varje gång hen tvättar. Eftersom hen inte verka anse att hen går in i lägenheten när hen faktiskt går in och hämtar tvättmedlet får jag nog göra något åt det.

Funderar på att ställa tvättmedlem någon annanstans undertiden så hen inte kommet åt det, och på så vid få bevis för att hen varit inne utan lov.
Det brukar gå ganska smidigt att byta låscylinder, tar några minuter. Köp ett så fort som möjligt!
 
Det lär bli av att byta låskolv. Kollade lite i lägenheten idag och upptäcker att hyresvärden förvarar sitt tvättmedel här = hen går in varje gång hen tvättar. Eftersom hen inte verka anse att hen går in i lägenheten när hen faktiskt går in och hämtar tvättmedlet får jag nog göra något åt det.

Funderar på att ställa tvättmedlem någon annanstans undertiden så hen inte kommet åt det, och på så vid få bevis för att hen varit inne utan lov.
Då hade ju hen ett viktigt ärende som inte kunde vänta. :banghead:
Varför sköter hen öht sin tvätt där om hen bor på annat ställe :confused: (Ok jag ska inte fråga... :meh:)
 
Då hade ju hen ett viktigt ärende som inte kunde vänta. :banghead:
Varför sköter hen öht sin tvätt där om hen bor på annat ställe :confused: (Ok jag ska inte fråga... :meh:)
Säg det den som vet :p Meckigt att tvätta där hen bor just nu?

Jag känner att det är lite oklart vad jag får göra och inte får göra i det här läget. Pratade just med en kontakt som är polis, och han menar på att jag inte får byta lås hur som helst. Utan alternativet är att prata med hyresvärden och lyssnar inte denne kan det anmälas. Andra säger att jag kan byta. Ska nog höra mig för med ännu fler och se vad de har för råd.
 
Säg det den som vet :p Meckigt att tvätta där hen bor just nu?

Jag känner att det är lite oklart vad jag får göra och inte får göra i det här läget. Pratade just med en kontakt som är polis, och han menar på att jag inte får byta lås hur som helst. Utan alternativet är att prata med hyresvärden och lyssnar inte denne kan det anmälas. Andra säger att jag kan byta. Ska nog höra mig för med ännu fler och se vad de har för råd.
Så länge du återställer låset när du flyttar har jag väldigt svårt att se att det skulle vara olagligt.
 
Säg det den som vet :p Meckigt att tvätta där hen bor just nu?

Jag känner att det är lite oklart vad jag får göra och inte får göra i det här läget. Pratade just med en kontakt som är polis, och han menar på att jag inte får byta lås hur som helst. Utan alternativet är att prata med hyresvärden och lyssnar inte denne kan det anmälas. Andra säger att jag kan byta. Ska nog höra mig för med ännu fler och se vad de har för råd.
Om du ger ordf. i BRF en extranyckel så de kommer in om det blir akutläge, typ vattenläcka. Det är kanske ifall man hindrar att de kan ta sig in i sådant läge som gör att man inte får?
 
Säg det den som vet :p Meckigt att tvätta där hen bor just nu?

Jag känner att det är lite oklart vad jag får göra och inte får göra i det här läget. Pratade just med en kontakt som är polis, och han menar på att jag inte får byta lås hur som helst. Utan alternativet är att prata med hyresvärden och lyssnar inte denne kan det anmälas. Andra säger att jag kan byta. Ska nog höra mig för med ännu fler och se vad de har för råd.
Det verkar vara tillåtet. Men jag vågar inte gå i god för det.

https://juridiktillalla.se/fraga/20...t-vistas-i-lagenheten-vid-andrahandsuthyrning
 
Allt beror ju på hur kontraktet är skrivet. Det är fullt möjligt att skriva kontrakt där hyresvärden fortfarande har tillträde till en bostad. Man måste då också tänka efter vad man kan ha sagt. Muntligt gäller som skriftligt även om det kan vara svårt att bevisa. Om ord står mot ord så måste tvisten fastställas i domstol för att gå att reda ut. I det här fallet Hyresnämnden för kontraktet.
I mitt kontrakt så har jag skrivit in att endast skriftliga överenskommelser gäller. Det har fungerat bra i Hyresnämnden mot av hyresgäster påhittade löften.
 
Allt beror ju på hur kontraktet är skrivet. Det är fullt möjligt att skriva kontrakt där hyresvärden fortfarande har tillträde till en bostad. Man måste då också tänka efter vad man kan ha sagt. Muntligt gäller som skriftligt även om det kan vara svårt att bevisa. Om ord står mot ord så måste tvisten fastställas i domstol för att gå att reda ut. I det här fallet Hyresnämnden för kontraktet.
I mitt kontrakt så har jag skrivit in att endast skriftliga överenskommelser gäller. Det har fungerat bra i Hyresnämnden mot av hyresgäster påhittade löften.
I det här fallet tyckte hyresvärden det var onödigt med ett skriftligt avtal och enda anledningen att vi skrev ändå var för att jag ville det. Men det är väldigt enkelt formulerat, jag kan ju inte tvinga hen att skriva utförligare än hen gjort. I princip står det enbart vilken period jag hyr och vilken hyra.

Muntligt sades det att hen bland annat skulle rensa garderoberna och ta med sig allt hen behövde, men det har hen inte gjort vilket troligtvis är orsaken till att hen med jämna mellanrum ränner här. Vi har absolut inget avtalat om att hen har tillträde till lägenheten.
 
Jag hyrde ut min lägenhet i andra hand ett tag inkl diverse möbler fanns inte på kartan att jag skulle åka dit oombedd eller bara för att titta till lägenheten. Det är ju någon annans hem även om lägenheten var min.

Sanslöst beteende. Inte okej någonstans.
 
Vi har absolut inget avtalat om att hen har tillträde till lägenheten.
Men ni har å andra sidan inte heller något avtal om att du hyr exklusivt.
Finns tillstånd från bostadsrättsföreningen?
Om där inte finns något tillstånd så kan hyresvärden hävda att du är inneboende med allt vad det innebär.
Ni har då en tvist.
Medan tvisten pågår så kan du inte agera, t.ex. byta lås.
 
Men ni har å andra sidan inte heller något avtal om att du hyr exklusivt.
Finns tillstånd från bostadsrättsföreningen?
Om där inte finns något tillstånd så kan hyresvärden hävda att du är inneboende med allt vad det innebär.
Ni har då en tvist.
Medan tvisten pågår så kan du inte agera, t.ex. byta lås.
Nu tror jag att du krånglar till det i onödan. Självklart ska man inte behöva avtala att man ”hyr exklusivt”.

Här är Hyresgästföreningens blankett för kontrakt. Där står inget om att hyresgästen ska hyra exklusivt, det förutsätts naturligtvis OM man inte avtalar annat.

https://www.hyresgastforeningen.se/...blanketter/hyresavtal_andrahandsuthyrning.pdf
 
Där står inget om att hyresgästen ska hyra exklusivt, det förutsätts naturligtvis OM man inte avtalar annat.
När man, som jag har gjort, hamnar i rättssystemet kring uthyrning så förutsätts ingenting.
Det som inte står ordagrant eller på annat sätt kan bevisas som överenskommet - det finns inte.
Och då så föreligger en tvist.
Innan tvisten är avgjord i domstol så får man inte agera.

Man måste ju då också ha klart för sig att motparten kan ljuga så att man inte kommer vidare alls.
 
När man, som jag har gjort, hamnar i rättssystemet kring uthyrning så förutsätts ingenting.
Det som inte står ordagrant eller på annat sätt kan bevisas som överenskommet - det finns inte.
Och då så föreligger en tvist.
Innan tvisten är avgjord i domstol så får man inte agera.

Man måste ju då också ha klart för sig att motparten kan ljuga så att man inte kommer vidare alls.
Och ändå finns inget sådant med i Hyresgästföreningens förslag till kontrakt.

Däremot gäller det här enligt lag:
”En hyresgäst till en lägenhet har, om inte annat har avtalats, en så kallad total nyttjanderätt. Detta innebär att hyresgästen ensam disponerar över lägenheten.”

https://juridiktillalla.se/fraga/20...t-vistas-i-lagenheten-vid-andrahandsuthyrning
 
Men ni har å andra sidan inte heller något avtal om att du hyr exklusivt.
Finns tillstånd från bostadsrättsföreningen?
Om där inte finns något tillstånd så kan hyresvärden hävda att du är inneboende med allt vad det innebär.
Ni har då en tvist.
Medan tvisten pågår så kan du inte agera, t.ex. byta lås.
Kan hen påstå det även om det är ett andrahandskontrakt vi skrivit på?

Vi har skriftligt via sms på att hen ska höra av sig om hen behöver gå in i lägenheten, men det har hen struntat i på senare tid.
 
Och ändå finns inget sådant med i Hyresgästföreningens förslag till kontrakt.
Det är en brist i ett andrahandsavtal.
Jag tror inte att det är prövat i domstol, så det vet man ju inte hur det går.
”En hyresgäst till en lägenhet har, om inte annat har avtalats, en så kallad total nyttjanderätt. Detta innebär att hyresgästen ensam disponerar över lägenheten.”
Vid ett förstahandskontrakt så är det klockrent så.
Men vid ett andrahandskontrakt blir det knepigare. Lägenheten är ju då även bostad till den som äger den, särskilt om den har kvar personliga ägodelar så som kläder. Om ägaren dessutom fortfarande är skriven i lägenheten så försvårar det ytterligare.
 
Vid ett förstahandskontrakt så är det klockrent så.
Men vid ett andrahandskontrakt blir det knepigare. Lägenheten är ju då även bostad till den som äger den, särskilt om den har kvar personliga ägodelar så som kläder. Om ägaren dessutom fortfarande är skriven i lägenheten så försvårar det ytterligare.
Citatet är alltså från en jurist som svar på frågan ”Får förstahandshyresgästen vistas i lägenheten utan andrahandshyresgästens tillåtelse?”
 
Kan hen påstå det även om det är ett andrahandskontrakt vi skrivit på?
Särskilt om det är ett andrahandskontrakt.
Är din hyresvärd fortfarande skriven i lägenheten?

Vi har skriftligt via sms på att hen ska höra av sig om hen behöver gå in i lägenheten, men det har hen struntat i på senare tid.
Skriftligt på SMS är bra. Det håller som bevis.
Fotografera SMSet på din telefon med en kamera och spara det till en ev. Tvist.
Var beredd på att hyresvärden då antagligen påstår att den har hört av sig enligt överenskommelse varje gång.
 
Citatet är alltså från en jurist som svar på frågan ”Får förstahandshyresgästen vistas i lägenheten utan andrahandshyresgästens tillåtelse?”
Jurister kan inte veta hur en domstol dömer.
Om det inte är prövat i domstol så kan man inte veta hur det går.
Jag har upprepade gånger blivit besviken på att jurister bpde har haft helt fel och har missat enkla och viktiga saker i något ärende. Sedan dess så gör jag min juridik själv. Och det går faktiskt betydligt bättre. Mitt hyreskontrakt är prövat i domstol många gånger och det håller bra.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Idag var jag för säkerhets skull uppe 9.45, då E (unge personen) från HV skulle komma 10.30 och hen har kommit 20-40 minuter tidigare...
Svar
0
· Visningar
625
Senast: IngelaH
·
  • Artikel
Dagbok 28. juni.... Telefon från Rehabiliteringsscentret Vintersol på Teneriffa... "Du fick mejl från oss igår, kan du läsa igenom och svara...
Svar
5
· Visningar
840
  • Artikel
Dagbok Min motivation, som jag tidigare jämförde med ett trilskande fuxsto, lyckades tillslut komma igång, gå in på banan, prestera och ta hem...
Svar
3
· Visningar
607
Senast: cassiopeja
·
  • Artikel
Dagbok Solen lyste säkert på dig Soljävel Och jag skakar sönder Allt jag rör vid Du rör och går Rörochgårutanattfällaentår När du...
Svar
2
· Visningar
1 616
Senast: Tofs
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp