Blödig hyresvärd...

Sv: Blödig hyresvärd...

Klart att alla har olika åsikter, annars skulle vitsen med ett diskussionsforum förfalla. En annan poäng är kanske att man ska försöka förstå när de som faktiskt sysslar med vad som nu diskuteras ger sin syn på saken i stället för att envist stå fast vid det som kanske inte är helt förankrat i verkligheten.

Du får tycka vad du vill om priserna, det är dina förutfattade meningar om "bondens enormt goda ekonomi och därför inte får prissätta varorna som h-n vill eller efter marknad" jag inte riktigt tycker är ok och försöker förmedla verkligheten.
 
Sv: Blödig hyresvärd...

Du försöker förmedla DIN syn på verkligheten, DIN verklighet - det är inte min och knappast att betrakta som den enda rätta.
Du verkar ha missuppfattat vad det innebär att föra en diskussion.
 
Sv: Blödig hyresvärd...

N...ge ett pris men sen efterhand höja slutsumman p g a att t ex bensinen till tjänstebilen går upp i pris, trävarorna går upp i pris etc etc - sånt måste man ju ha med i sin kalkyl och ge en offert därefter.

Men nu får du ändå skilja på ärter och morötter! FAST PRIS är ju en helt annan sak. Vi är också egenföretagare (bl a inom bygg) och har helt gått från fastpris. Ingen part tjänar på det i längden. Och hör dessutom inte hit.

OM jag sitter på ett lager som jag misstänker kommer att öka i pris, inte tusan säljer jag av det tidigt till lågpris. Nä, jag håller det och väntar på marknadens reaktion. Det är ju t ex basen för all aktiehandel.

Och bara konstigt i hästvärlden.
 
Sv: Blödig hyresvärd...

Du försöker förmedla DIN syn på verkligheten, DIN verklighet - det är inte min och knappast att betrakta som den enda rätta.
Du verkar ha missuppfattat vad det innebär att föra en diskussion.

Du får mer än gärna utveckla vad jag har missförstått med att diskutera, kanske via PM så kanske din tråd får behålla en aning av sitt utsprungsämne...

Sen är det inte bara min syn jag försöker förmedla, däremot en del av min verklighet som lantbrukare och en del av min verklighet grundar sig även på vad jag tar del av från andra lantbrukare i mitt kontaktnät.
 
Sv: Blödig hyresvärd...

Då får man väl lära sig att göra en kalkyl, ha marginaler och sätta en korrekt offert. Jag hoppas att alla konsumenter bojkottar de som inte kan sätta ett fast pris på sin produkt vid beställningstillfälle:cool:
 
Sv: Blödig hyresvärd...

Eftersom jag startat tråden och hittills inte har misstyckt så behöver du inte ta på dig ansvaret att censurera, tack.

Däremot verkar du inte förstå att din verklighet inte nödvändigtvis=sanningen. Vi har olika perspektiv och olika erfarenheter. Jag känner inget behov av att fortsätta diskussionen med dig, vare sig via PM eller här utan du får vara så vänlig och respektera att vi har olika åsikter i frågan.

Och vi kan om moderatorn så vill, sätta punkt för denna tråd eftersom jag har fått många intressanta synpunkter och är fullt nöjd med dessa:bow:
 
Sv: Blödig hyresvärd...

Då får man väl lära sig att göra en kalkyl, ha marginaler och sätta en korrekt offert. Jag hoppas att alla konsumenter bojkottar de som inte kan sätta ett fast pris på sin produkt vid beställningstillfälle:cool:

Njaää...vet inte om det alltid är möjligt. Jag ska ta andraskörden om några veckor. Jag har maskinstation som ska plasta småbalar. Priset för det är beroende på hur många bal det blir och jag vet inte vad ts halten blir. Då jag tar betalt för kg/ts vet jag inte vad jag får för volym. Jag har beställningar redan och jag har sagt att priset blir enligt marknadspriser vilket har accepterats.
Jag kunde sätta ett pris på 4 kr/kg för att vara på den säkra sidan om någon ville betala enligt fast pris. Mer troligt är att det blir 3 kr/kg men det vågar jag inte chansa på. Så om man vill ha ett fast pris blir det med stor sannolikhet 15-25% dyrare.

Men som sagt så kan jag gärna lämna ett fast pris men det blir till ett högre pris.
mvh

Rolle
IpL
 
Sv: Blödig hyresvärd...

Jag har två boxar som jag hyr ut, men jag tar bara hyra för själva boxen. (och en hel del service) Hö beställer jag, men alla får betala utefter hur mycket resp. häst äter. Spån likadant. alla betalar för de balar de använder. Kraftfoder köper alla själva.
Då blir det enklare tycker jag. Höjda priser märker de av automatiskt.
 
Sv: Blödig hyresvärd...

T o m företag har insett att fastpris inte lönar sig i längden. Det är nog dax för konsumenterna att göra det också. Med fastpris måste du ALLTID ta i för att ha täckning för vissa saker som inte kan anses som avvikeler i prisbilden betraktat.

Det som måste till är KUNSKAP om det man tar in pris på. Har man det, är man inte rädd för löpande. Vi är ju både konsumenter och producenter (och konsulter) och har hittills bara fått in ett fastpris, det var för att FÖRSÄLJAREN krävde att få lägga det (installation av värmeanläggning). De utförde alltså inte på löpande räkning.
 
Sv: Blödig hyresvärd...

Att vi har... Jag vet mycket väl att min verklighet inte är en universiell sanning, däremot är det en verklighet som jag delar med så många andra.

Om jag även skall besvara din ursprungsfråga, nej jag tycker inte att det är jobbigt att meddela mina inackorderade en hyreshöjning med motiveringen varför jag gör det.
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Jag har lite funderingar ang min "verksamhet". Innan har jag bara hyrt ut en boxplats och då har jag inte funderat så mycket på det...
Svar
2
· Visningar
1 124
Senast: Texaz
·
Ekonomi & Juridik Jag står med min häst i ett större privatstall med ridhus. Stallet sköts som ett företag så allting är vitt och noggrant sådär. I mitt...
2
Svar
34
· Visningar
5 357
Senast: Madick
·
L
Anläggning Hej! Vet att det finns en hel del trådar om helinackordering, men känner fortfarande (efter många timmars läsning) att jag behöver lite...
2 3
Svar
43
· Visningar
5 474
Senast: CiderGirl
·
S
Anläggning Och uppfylla lite av en dröm? Jag har möjligheten att hyra en anläggning med stall, ridhus, hyffsade hagar och underbara ridvägar...
2
Svar
26
· Visningar
3 788
Senast: stalle
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp