Blötlägga lusernpellets - vad är bäst?

Det låter inte helt normalt att de skulle få foderstrupsförstoppning av hö eller hösilage. Då behöver man kolla upp om den glatta muskulaturen i strupen fungerar som den ska. Alternativt ge hästen mat oftare så att den inte är så pass hungrig att den vräker i sig på det sättet. Soja sväller till typ 5 ggr storleken, minst. Antagligen mer. Jag vet många som ger soja, men främst till unghästar eller digivande ston. Svårt att få i dem tillräckligt med protein annars.
Min första häst fick det, av hö alltså, men han hade PSSM... dvs absolut muskelproblem 😅
 
Mja, alltså en häst som inte är tvärhungrig har druckit ordentligt klarar av att äta pellets utan att få foderstrupsförstoppning. Ja tillomed fölen klarade för tusan av det. Men allt beror på ätstilen. En häst som vräker i sig blir det inte bra med givetvis.

Hur många blöter upp soja till exempel? Där kan vi snacka om att svälla! Men jag har aldrig hört någon häst få foderstrupsförstoppning av det, och det står heller inte på påsen att det ska blötläggas.

Givetvis blöter jag sojan också.
 
Det låter inte helt normalt att de skulle få foderstrupsförstoppning av hö eller hösilage. Då behöver man kolla upp om den glatta muskulaturen i strupen fungerar som den ska. Alternativt ge hästen mat oftare så att den inte är så pass hungrig att den vräker i sig på det sättet. Soja sväller till typ 5 ggr storleken, minst. Antagligen mer. Jag vet många som ger soja, men främst till unghästar eller digivande ston. Svårt att få i dem tillräckligt med protein annars.
Normalt eller ej så händer det ibland. Jag tycker att man ska förebygga så mkt det går, även om man aldrig kan vara helt säker.

Finns ju bättre alternativ till soja som inte leder till skövlade regnskogar. Tur många fått upp ögonen för det, eller iaf använder sig av pelleterade proteinkoncentrat som inte innehåller soja.
 
Normalt eller ej så händer det ibland. Jag tycker att man ska förebygga så mkt det går, även om man aldrig kan vara helt säker.

Finns ju bättre alternativ till soja som inte leder till skövlade regnskogar. Tur många fått upp ögonen för det, eller iaf använder sig av pelleterade proteinkoncentrat som inte innehåller soja.
Som man behöver ge dubbelt så mycket av istället. Det är inte alltid hållbart det heller. Att ge 3 kilo proteinpellets liksom.

Ang att förebygga... kolik av bakterietillväxt pga blött foder som man har lämnat framme för länge. Det är ju också en risk.
 
Som man behöver ge dubbelt så mycket av istället. Det är inte alltid hållbart det heller. Att ge 3 kilo proteinpellets liksom.
Är det så stora proteinbrister så är det ju inte ett alternativ att varken ge soja eller protatisprotein som enda proteinkälla. Det är långt över rekommenderade maxgiva så då får man glatt betala för lusern och sen toppa med tex potatisprotein.

Jag lämnar inte foder blötlagt länge apropå det sista du skrev.
 
Senast ändrad:
Är det så stora proteinbrister så är det ju inte ett alternativ att varken ge soja eller protatisprotein som enda proteinkälla. Det är långt över rekommenderade maxgiva så då får man glatt betala för lusern och sen toppa med tex potatisprotein.

Jag lämnar inte foder blötlagt länge apropå det sista du skrev.
Potatisprotein är svårt att få i hästar rent. Vissa äter det, andra totalvägrar. Ston som är lakterande behöver ca 1500+ smb protein liksom, har man då ett tråkigt grovfoder som grund så är det inte helt orimligt att behöva ge sådana mängder. Visst vore det bästa att hitta ett bättre grovfoder då - men vissa år går det ju inte. Tänk tex 2018, man fick vara glad om det överhuvudtaget fanns något att stoppa i hästarna, vad det än innehöll.
Men jo, man kan ge stora mängder soja, man behöver bara dela upp givan.
 
Är det så stora proteinbrister så är det ju inte ett alternativ att varken ge soja eller protatisprotein som enda proteinkälla. Det är långt över rekommenderade maxgiva så då får man glatt betala för lusern och sen toppa med tex potatisprotein.

Jag lämnar inte foder blötlagt länge apropå det sista du skrev.
@SiZo
Insåg att jag läste ditt inlägg fel..
Det är ju inte jättestor skillnad på proteinhalt i soja och tex krafft muscle up. Det blir inga dubbla mängder.
 
@SiZo
Insåg att jag läste ditt inlägg fel..
Det är ju inte jättestor skillnad på proteinhalt i soja och tex krafft muscle up. Det blir inga dubbla mängder.
Nej inte riktigt, men tillräckligt för att det ska göra skillnad. Och 3 kilo muscle upp vill åtminstone inte jag ge någon häst. När man har digivande så får man tänka tvärtom, sänka ättiden, så koncentrerat som det bara går.
 
Nej inte riktigt, men tillräckligt för att det ska göra skillnad. Och 3 kilo muscle upp vill åtminstone inte jag ge någon häst. När man har digivande så får man tänka tvärtom, sänka ättiden, så koncentrerat som det bara går.
Okej. Jag fattar nog inte varför det skulle vara ett problem att ge 3 kg proteinpellets istället för 2,5 kg soja (vilket ger samma proteinmängd) men men 🤷‍♀️

Mig veterligen finns det en maxgräns för hur mkt soja man bör ge per dag, men en snabb googling säger att folk inte riktigt är överens på den punkten. Jag skulle aldrig våga ge så stora mängder soja iaf.
 
Okej. Jag fattar nog inte varför det skulle vara ett problem att ge 3 kg proteinpellets istället för 2,5 kg soja (vilket ger samma proteinmängd) men men 🤷‍♀️

Mig veterligen finns det en maxgräns för hur mkt soja man bör ge per dag, men en snabb googling säger att folk inte riktigt är överens på den punkten. Jag skulle aldrig våga ge så stora mängder soja iaf.
Nej det är nog jag som har gjort en liten väl kraftig överslagsräkning här :rofl:

Men soja är billigt och smakligt, för de flesta hästarna iaf. Därför ger många soja. Potatisprotein har mer protein, men är svårare att hantera och mindre smakligt.
 
Nej det är nog jag som har gjort en liten väl kraftig överslagsräkning här :rofl:

Men soja är billigt och smakligt, för de flesta hästarna iaf. Därför ger många soja. Potatisprotein har mer protein, men är svårare att hantera och mindre smakligt.
Jag tycker hästarna verkar tycka jättemycket om potatisprotein. Min häst älskar det och alla andra jag vet som gett har också kunnat fodra utan problem. Hade såklart gärna gett foder som finns att köpa på fler ställen osv men för min del är inte soja ens ett alternativt. Tycker det är självklart med lite socialt och miljömedvetet ansvarstagande.
 
Jag tycker hästarna verkar tycka jättemycket om potatisprotein. Min häst älskar det och alla andra jag vet som gett har också kunnat fodra utan problem. Hade såklart gärna gett foder som finns att köpa på fler ställen osv men för min del är inte soja ens ett alternativt. Tycker det är självklart med lite socialt och miljömedvetet ansvarstagande.
Jag har haft ett helt gäng som har totalvägrat potatisprotein, då finns det inte så mycket att välja på.
 
Ok, som läget är i vinter kommer jag inte kunna blötlägga lusernpellets på morgonen och sen bära ut till stallet när jag väl ska dit (dvs jag flyttar långt från stallet och kan inte kånka 10 kg blötlagt lusernpellets till bilen/bussen), utan jag måste antingen göra det ett dygn i förväg eller när jag kommit till stallet och hästen ska ha fodret inom tre timmar.

Kan det fungera med att blötlägga i hett vatten? Vi har vattenkokare i stallet jag kan använda, men det blir ju liksom 8 liter vatten, så det tar en stund. De gånger jag glömt blötlägga 1 hg lusernpellets (ponnyn får det för att få i sig mineralerna) och använt hett vatten har inte hela kärnan lösts upp, utan det har varit kvar "småklumpar" som ponnyn tuggat sönder. Det har känts ok då det varit sån liten mängd, men nu blir det ju mycket mer.

Eller är det ok att blötlägga ett dygn i förväg, om det är kallt vatten och hinkarna sen står i några plusgrader bara (max 4 skulle jag säga)?

Vill helst inte ge lusernhack istället, dels för att det är mycket dyrare och dels för att det tar längre tid för hästen att äta upp (hon ska redan innan smälla i sig 7 kg hö och 1 kg blötlagt kraftfoder på ett par timmar).

Problemet löser sig själv i slutet på februari, men tills dess, vad är minst dåligt?
När jag har ont om tid så kokar jag vatten i vattenkokaren till mina lusernpellets. De löser upp sig mycket bättre i det än i kallvatten och det går riktigt snabbt, det blir verkligen finfördelat och ingen kärna kvar. Jag brukar behöva hälla på kallt vatten när det har löst upp sig för att få en ok temperatur. Däremot är det inte såna mängder som du ger vilket gör det lättare för mig. En sak som jag märkt är att olika märken av lusernpellets löser upp sig olika fort, de från Krafft tex tar lite extra tid på sig i mitt tycke.
 
Jag blötlägger morgondagens lunchhink under eftermiddagen. Kvällshinken blötlägger jag i varmvatten och låter stå medan jag gör i ordning häst och utrustning efter ridning. Det hinner svälla såpass att det där yttersta som kan "suga fast" är rejält såsigt och jag åker sällan hem innan hästen ätit upp det, så jag vet att det brukar gå bra även med kortare svälltid.

hästen ratar mat som stått för länge i hans tycke och han är okej med ca ett dygn blötlagt i den temperatur vi har nu (och senaste månaden)
 
Alla hästar jag har haft har ätit och gillat potatisprotein. Men: inte om det bara är blandat med en liten mängd betfor, då ratade shettisen faktiskt det (jag försökte se hur rent jag kunde få han att äta det).

Jag använder istället alltid åtminstone lika många gram potatisprotein som lusern eller annat skrammel, lägger i blöt en halvtimme innan så allt hinner svälla till en lagom gröt. Då blir det sådär maximalt gott att dom måste slicka skålen 😅. Men hälften - hälften viktmässigt funkar alltså för smakligheten.

Krafft Muscle Up och Granngården Protein Special verkar alla hästar gilla också, och dom är ju potprotbaserade.
 
Alla hästar jag har haft har ätit och gillat potatisprotein. Men: inte om det bara är blandat med en liten mängd betfor, då ratade shettisen faktiskt det (jag försökte se hur rent jag kunde få han att äta det).

Jag använder istället alltid åtminstone lika många gram potatisprotein som lusern eller annat skrammel, lägger i blöt en halvtimme innan så allt hinner svälla till en lagom gröt. Då blir det sådär maximalt gott att dom måste slicka skålen 😅. Men hälften - hälften viktmässigt funkar alltså för smakligheten.

Krafft Muscle Up och Granngården Protein Special verkar alla hästar gilla också, och dom är ju potprotbaserade.

Tyvärr inte. Mitt sto äter muskel ytterst ovilligt (men det går ned till sist). Fölet äter det inte alls.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Ok, här kommer ett riktigt I-landsproblem. Jag var i kontakt med Kr@fft runt årsskiftet, för att be om provpåse på Plus Protein. Detta...
2
Svar
34
· Visningar
3 088
Senast: Habina
·
Hästmänniskan Nu vänder jag mig till er som har tips och råd, hur får jag ihop att ta upp mitt hästliv på allvar igen och faktiskt sikta mot att tävla...
2
Svar
22
· Visningar
3 081
Senast: tara
·
Hundhälsa Igår har det rensats upp en sprucken menisk och tagits bort plattan efter korsbandsoperationen på Fiffi. Natten innan ville hon inte...
Svar
9
· Visningar
9 344
Senast: Luff
·
Hästvård Min shettis drabbades för en vecka sedan av ett kraftigt kolikanfall. Det tog närmare 72 timmar innan hon inte fick återfall. Efter...
2
Svar
22
· Visningar
6 370
Senast: Luleå
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp