Blöjfri (utbruten från Vad gör vi? del 3 - Kids Edition)

Bukefalos 30 år!

Nu har vi också börjat försöka avveckla blöjorna här hemma. Har lite okonsekvent hållt på ett tag (eftersom jag i ärlighetens namn inte alltid orkar torka kiss från golven när det sker missöden). Men! Nu är det jullov och vi har massa lediga dagar så nu tar vi tag i det hela.

Än så länge funkar det bra att kissa på både toa och potta. Problemet är att koppla kissnödighet till att gå dit. Ofta kommer det lite kiss innan och sedan resten på pottan. Får även reda på när det kissats så att vi kan gå och sätta oss. Men det är lätt att typ tappa hoppet när det ofta låter såhär: Mammaaaaaa! Jag har kissat! Jag: Vart då? Sonen: Överallt!/Hela vägen...

Skriver här om någon annan ska börja kämpa i jul.

Senast ändrad:
Nu har vi också börjat försöka avveckla blöjorna här hemma. Har lite okonsekvent hållt på ett tag (eftersom jag i ärlighetens namn inte alltid orkar torka kiss från golven när det sker missöden). Men! Nu är det jullov och vi har massa lediga dagar så nu tar vi tag i det hela.

Än så länge funkar det bra att kissa på både toa och potta. Problemet är att koppla kissnödighet till att gå dit. Ofta kommer det lite kiss innan och sedan resten på pottan. Får även reda på när det kissats så att vi kan gå och sätta oss. Men det är lätt att typ tappa hoppet när det ofta låter såhär: Mammaaaaaa! Jag har kissat! Jag: Vart då? Sonen: Överallt!/Hela vägen...

Alltså jag slår ett slag igen för att låta förskolan ta potträningen 😂. Det blev så för oss på inrådan av en pedagog (vi hade slutat hemma och det gick ok, så nämnde vi det i typ februari på utvecklingssamtal, så hon förslog att vi slutar helt). Hemma var det inte så mycket olyckor men var en del på förskolan i 2-3 veckor. Jag fick tvätta men behövde torka väldigt lite golv.

Ska ge det ett försök till här med, eftermiddagarna/kvällarna brukar gå bra, och ofast kisseriet, men att bajsa någonannanstans än bakom fåtöljen är tydligen omöjligt....:meh: (då tänker jag ju att hon KÄNNERnär hon ska bajsa, för hon går jju ändå dit??)

Vi ska också dra igång när vi kommer hem efter julfirande. Knappa 1,5 veckor innan hon ska tillbaka till förskolan 😬 Vi har preppat med en potta till varje våning och inget annat inbokat resten av ledigheten 😅

Ska ge det ett försök till här med, eftermiddagarna/kvällarna brukar gå bra, och ofast kisseriet, men att bajsa någonannanstans än bakom fåtöljen är tydligen omöjligt....:meh: (då tänker jag ju att hon KÄNNERnär hon ska bajsa, för hon går jju ändå dit??)

Vi tyckte vi provat allt för att få dottern att bajsa på pottan, så den sista utvägen blev mutor. :angel1: En liten bit mörk choklad löste hela problemet. Det händer att hon fortfarande ber om "bajs-choklad" när hon bajsat på pottan, men oftast glömmer hon bort det.

Vi tyckte vi provat allt för att få dottern att bajsa på pottan, så den sista utvägen blev mutor. :angel1: En liten bit mörk choklad löste hela problemet. Det händer att hon fortfarande ber om "bajs-choklad" när hon bajsat på pottan, men oftast glömmer hon bort det.
Dagens ord! Bajschoklad :crazy: :love:

Gah! Alltså jag vågar knappt gå ut. Tror att bajs-faran är förbi för denna delen av dagen men det lär garanterat bli någon påkissning om vi sticker ut och leker en stund. Tror på fullaste allvar att det är min ork (eller snarare icke-ork) som sätter stopp för saker här. Blir liksom trött bara jag tänker på att vi kommer att behöva tvätta ytterkläder pga kiss snart. Men friskt vågat hälften vunnet, ja, ni vet... Vi får väl ge oss ut ändå. Kanske är roligare att kissa ute?

Gah! Alltså jag vågar knappt gå ut. Tror att bajs-faran är förbi för denna delen av dagen men det lär garanterat bli någon påkissning om vi sticker ut och leker en stund. Tror på fullaste allvar att det är min ork (eller snarare icke-ork) som sätter stopp för saker här. Blir liksom trött bara jag tänker på att vi kommer att behöva tvätta ytterkläder pga kiss snart. Men friskt vågat hälften vunnet, ja, ni vet... Vi får väl ge oss ut ändå. Kanske är roligare att kissa ute?
Jag är ingen expert men man kan väl ha blöja ute och inte inne?
Vi gjorde så med stora i början.

Jag är ingen expert men man kan väl ha blöja ute och inte inne?
Vi gjorde så med stora i början.

Min erfarenhet att det är olika beroende på barn. Jag har pottränat tre barn. Med ett av dem gick det utmärkt att växla mellan blöja och inte. Med den tredje gick det inte alls, hand glömde bort sig hela tiden när han ibland hade blöja och ibland inte. Den tredje var något mellanting. Fungerade halvbra att växla, och potträningen hade nog gått betydligt fortare om vi inte dragit ut på det utan plockat bort blöjan helt på en gång.

Usch, jag har fortfarande inte tagit tag i potträningen. Sonen vill inte ha blöja så vi borde verkligen skärpa oss..
Min största bromskloss är maken. Jag har sagt flera gånger att nu gör vi som bvc sagt och testar detta och detta. Vad gör han? Han byter blöja och är nöjd med det.

Men kom igen! Vi pratade igår och kom fram till att jo, nu jäklar börjar vi. Vad händer? Sonen, som ändå visat att han vill sitta på pottan tidigare, skriker NEJ så fort vi kommer nära och vill inte dra ner byxorna. Jaja, sånt är livet

Varit på inskolning med lilla den här veckan. Förskolan meddelar att de inte har pottor, för de hinner inte diska dem mellan barnen. Är det någon mer här som har samma på förskolan? Det är inte aktuellt än att börja potträna henne men jag bara kände mig uppgiven plötsligt. När sonen var liten på precis samma förskola fanns pottor och vi hade god hjälp av förskolan när vi pottränade.

Edit: Hinner var kanske fel ordval, de har ingen särskild ho eller "diskmaskin" för pottor i skötrummet och därför kan de inte göra rent dem mellan barnen. Möjligt att det finns på annat ställe i huset men dit kan ju inte en pedagog gå och diska pottor efter varje barn. Det finns 4 st toaletter men bara en av dem är en liten minitoalett, de andra är större med pall. Barnen på avd är 1-3 år.

Senast ändrad:
Varit på inskolning med lilla den här veckan. Förskolan meddelar att de inte har pottor, för de hinner inte diska dem mellan barnen. Är det någon mer här som har samma på förskolan? Det är inte aktuellt än att börja potträna henne men jag bara kände mig uppgiven plötsligt. När sonen var liten på precis samma förskola fanns pottor och vi hade god hjälp av förskolan när vi pottränade.

Edit: Hinner var kanske fel ordval, de har ingen särskild ho eller "diskmaskin" för pottor i skötrummet och därför kan de inte göra rent dem mellan barnen. Möjligt att det finns på annat ställe i huset men dit kan ju inte en pedagog gå och diska pottor efter varje barn. Det finns 4 st toaletter men bara en av dem är en liten minitoalett, de andra är större med pall. Barnen på avd är 1-3 år.
Vi har bara vanliga toaletter med barnsits på sonens förskola. (Och då är det bara 5-7 barn per avdelning.) Så, vi tränar på både potta och toalett hemma. Kanske kommer det att dröja extra länge pga det men jag har inga jätteförhoppningar om att det ska gå snabbt heller...

Men kom igen! Vi pratade igår och kom fram till att jo, nu jäklar börjar vi. Vad händer? Sonen, som ändå visat att han vill sitta på pottan tidigare, skriker NEJ så fort vi kommer nära och vill inte dra ner byxorna. Jaja, sånt är livet
Äh, jag hade fortsatt att erbjuda pottan. Kanske bara sitta på den med blöja? Tycker att det har bestämda åsikter om mycket dehär barnen men de glömmer bort vad de tycker om olika saker lika snabbt :p

Vi har visserligen haft en potta hemma men till 99 % använt barnsitsar på vanlig toalett. Barnen har börjat med bumbosits långt innan de själva kunde sitta och sedan på vanlig barnsits. Enda gången potta använts var precis första dagarna när man vill ha en potta i närheten när kisset kommer, och så har vi haft med den när vi varit iväg.

På förskolan har det varit samma sak. Det finns inga små toaletter utan bara normalstora som barnen sitter på med ring. Har funnits någon extrapotta för nödsituationer ( ;) ) men inte som används på rutin.

Jag har aldrig upplevt att det varit ett problem eller ens tänkt tanken att ifrågasätta. Upplever inte heller att det skulle ha påverkat förskolans vilja att hjälpa till med potträningen. Men så har ju å andra sidan mina barn varit vana med ring på stor toalett ända från början, så är väl lite därför :)

Senast ändrad:

Är han kissnödig när du försöker sätta honom på pottan eller försöker du sätta honom där i förebyggande syfte?

Äh, jag hade fortsatt att erbjuda pottan. Kanske bara sitta på den med blöja? Tycker att det har bestämda åsikter om mycket dehär barnen men de glömmer bort vad de tycker om olika saker lika snabbt :p
Är han kissnödig när du försöker sätta honom på pottan eller försöker du sätta honom där i förebyggande syfte?
Jag bara frågade "vill du sitta på pottan?" Och han sa nej. Jag tjatade inte. Välja sina strider och så vidare.
Men vi kommer givetvis fråga igen, och igen, och igen.

Nu var det bara att sitta på pottan som var aktuellt, inte kissa.

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka