Blöjfri (utbruten från Vad gör vi? del 3 - Kids Edition)

Bukefalos 30 år!

Jag bara frågade "vill du sitta på pottan?" Och han sa nej. Jag tjatade inte. Välja sina strider och så vidare.
Men vi kommer givetvis fråga igen, och igen, och igen.

Nu var det bara att sitta på pottan som var aktuellt, inte kissa.

Jag hade inte frågat alls. Att sätta sig på pottan eller toaletten är inte heller något man gör för att man vill, utan för att man behöver kissa. Och förr eller senare så hamnar man i en tjatcirkel och barnen tycker att man är jobbig som frågar och säger då nej mest bara därför.

Men det betyder inte att det är lätt. Jag tycker att det var bland det kämpigaste under hela potträningsperioderna, att själv stå emot viljan och reflexen att fråga barnet om det behöver gå och kissa 😅

Jag hade inte frågat alls. Att sätta sig på pottan eller toaletten är inte heller något man gör för att man vill, utan för att man behöver kissa. Och förr eller senare så hamnar man i en tjatcirkel och barnen tycker att man är jobbig som frågar och säger då nej mest bara därför.

Men det betyder inte att det är lätt. Jag tycker att det var bland det kämpigaste under hela potträningsperioderna, att själv stå emot viljan och reflexen att fråga barnet om det behöver gå och kissa 😅
Fast nu vet jag hur min son funkar. Om jag inte frågar om han vill något blir han arg och slänger sig på golvet. Tanken är väl knappast att jag ska våldhålla honom på pottan..

Alltså taktiken här hemma har väl varit mer eller mindre tjatig. Hade verkligen inget upplägg när vi startade (trots att det finns massor). Nu försöker jag att inte tjata och så kör vi med kallingar. Det händer olyckor och i samband med dem blir det potta/toa. Har dock märkt att han verkar tjuvhålla på kisset som någon jäkla hanhund. Igår hade vi ett enormt kiss på pottan. Tänkte att vi var safe en stund men efter väldigt kort tid kom ett (tillsynes) lika stort kiss i kläderna. På kvällen pausade vi träningen pga feber och då fyllde han två blöjor på nolltid (de var TUNGA). Så nu har jag det att förhållande mig till med. Men men, första och till hundra procent enda barnet så det får väl ta sin tid detta.

Vi har visserligen haft en potta hemma men till 99 % använt barnsitsar på vanlig toalett. Barnen har börjat med bumbosits långt innan de själva kunde sitta och sedan på vanlig barnsits. Enda gången potta använts var precis första dagarna när man vill ha en potta i närheten när kisset kommer, och så har vi haft med den när vi varit iväg.

På förskolan har det varit samma sak. Det finns inga små toaletter utan bara normalstora som barnen sitter på med ring. Har funnits någon extrapotta för nödsituationer ( ;) ) men inte som används på rutin.

Jag har aldrig upplevt att det varit ett problem eller ens tänkt tanken att ifrågasätta. Upplever inte heller att det skulle ha påverkat förskolans vilja att hjälpa till med potträningen. Men så har ju å andra sidan mina barn varit vana med ring på stor toalett ända från början, så är väl lite därför :)
Vi har bara vanliga toaletter med barnsits på sonens förskola. (Och då är det bara 5-7 barn per avdelning.) Så, vi tränar på både potta och toalett hemma. Kanske kommer det att dröja extra länge pga det men jag har inga jätteförhoppningar om att det ska gå snabbt heller...

Tack för svar, jag kanske funderar i onödan. Med sonen hade vi både potta och toalettsits hemma. Jag har inte varit med om att de inte haft potta på förskolan innan, men som ni säger lär det ju gå lika bra att använda toaletterna där :)

Fast nu vet jag hur min son funkar. Om jag inte frågar om han vill något blir han arg och slänger sig på golvet. Tanken är väl knappast att jag ska våldhålla honom på pottan..

Men oj, det var absolut inte meningen att det jag skrev skulle tolkas som att man ska sätta barnen på pottan mot deras vilja eller våldhålla dem kvar där. Verkligen inte.

Det enda jag ville säga var att man väldigt lätt hamnar i en återvändsgränd om man börjar fråga ett barn som inte är pottränat om de vill sitta på pottan eller om de är kissnödiga.

Alltså taktiken här hemma har väl varit mer eller mindre tjatig. Hade verkligen inget upplägg när vi startade (trots att det finns massor). Nu försöker jag att inte tjata och så kör vi med kallingar. Det händer olyckor och i samband med dem blir det potta/toa. Har dock märkt att han verkar tjuvhålla på kisset som någon jäkla hanhund. Igår hade vi ett enormt kiss på pottan. Tänkte att vi var safe en stund men efter väldigt kort tid kom ett (tillsynes) lika stort kiss i kläderna. På kvällen pausade vi träningen pga feber och då fyllde han två blöjor på nolltid (de var TUNGA). Så nu har jag det att förhållande mig till med. Men men, första och till hundra procent enda barnet så det får väl ta sin tid detta.

Ett tips är att istället för kalsonger bara ha löst sittande byxor. Det är rätt vanligt att muskelminnet gör att de tror att de har blöja på sig när de har kalsonger i början :)

Men oj, det var absolut inte meningen att det jag skrev skulle tolkas som att man ska sätta barnen på pottan mot deras vilja eller våldhålla dem kvar där. Verkligen inte.

Det enda jag ville säga var att man väldigt lätt hamnar i en återvändsgränd om man börjar fråga ett barn som inte är pottränat om de vill sitta på pottan eller om de är kissnödiga.
Fast nu vet jag som sagt hur mitt barn funkar. Om jag inte frågar går det inte.

Varit på inskolning med lilla den här veckan. Förskolan meddelar att de inte har pottor, för de hinner inte diska dem mellan barnen. Är det någon mer här som har samma på förskolan? Det är inte aktuellt än att börja potträna henne men jag bara kände mig uppgiven plötsligt. När sonen var liten på precis samma förskola fanns pottor och vi hade god hjälp av förskolan när vi pottränade.

Edit: Hinner var kanske fel ordval, de har ingen särskild ho eller "diskmaskin" för pottor i skötrummet och därför kan de inte göra rent dem mellan barnen. Möjligt att det finns på annat ställe i huset men dit kan ju inte en pedagog gå och diska pottor efter varje barn. Det finns 4 st toaletter men bara en av dem är en liten minitoalett, de andra är större med pall. Barnen på avd är 1-3 år.
Konstigt argument eller? De lär väl inte sanera toaletter och diska toasitsar mellan varje barn heller? Eller det kanske de gör?

Dag ett idag med potträning på 3 dagar. Har lyckats få kiss i pottan två gånger på hela dagen, ungen är rädd varje gång hon ska kissa för det är otäckt att bli blöt på benen, hon slutar kissa så fort vi sätter henne på pottan, vill mest sitta i knät för det är olustigt att allt är nytt och konstigt och då kissar hon på oss istället. Rädd för pottan verkae hon också ha blivit.

Jag glömde lägga ner mina nerkissade kläder (flertal ombyten) när maken skulle dra igång tvättmaskinen så imorgon får väl jag också gå näck 😄

Nä just nu känns det motigt. Men nu är vi igång i alla fall 🫠 Visst är vi väl fler som nyttjar julledigheten till detta ljuvliga projekt?

Vi tränar också! Vissa dagar mer än andra. Den stackars pojken måste vara helt förvirrad av att ha blöja ibland och bara brallor ibland. Tänkte köra två hela dagar med bara brallor men nojar lite över att han ska bli förstoppad (än så länge kommer det nämligen bara kiss i pottan/toan). Vi är sjuka också så allt är jobbigt överlag. Men tycker ändå att vi gjort framsteg. Det är bara jag som måste sluta fråga om han behöver kissa. Han säger till själv.

• Hjärta
Reactions: eyz
Vi tränar också! Vissa dagar mer än andra. Den stackars pojken måste vara helt förvirrad av att ha blöja ibland och bara brallor ibland. Tänkte köra två hela dagar med bara brallor men nojar lite över att han ska bli förstoppad (än så länge kommer det nämligen bara kiss i pottan/toan). Vi är sjuka också så allt är jobbigt överlag. Men tycker ändå att vi gjort framsteg. Det är bara jag som måste sluta fråga om han behöver kissa. Han säger till själv.
Jag såg i en annan tråd att ni har det riktigt tufft just nu. Hoppas ni gör framsteg dessa dagar men ja det är så svårt att inte fråga om det inte är dags att kissa lite :nailbiting:

Lillfisen blev rejält snuvig nu på kvällen, inte så optimalt men vi får väl se hur hon mår imorgon om vi kan fortsätta eller behöver backa.

Vi tog en paus när både jag och maken fick influensa innan jul. Vi skulle dessutom åka bort hela julen. Det kändes inte optimalt helt enkelt.
Men nu måste vi skärpa till oss igen. Köpt en toasits på Ikea som är uppskattad, åtminstone att leka med 🙄

Har en son på 2 år och 2 månader. Inför en solresa över nyår hade vi med en liten potta med hopp om att komma en bit på vägen emot blöjfrihet.
På plats lyckades vi kissa på toaletten, ibland på potta. Vi upplevde ett större intresse och mindre motstånd nu än vid tidigare försök.

Hemma fortsatte vi med kiss mestadels på toaletten, men han har alltid varit snabb därifrån så några försök till bajs var otänkbart.

Köpte en liten sittring med lite mjuk vaddering till toaletten, lånade en bok på bibblan om en elefant och bajs, och vips så kom även bajs på toa.

Upplever ett positivt momentum nu, och idag har vi enbart kiss på toa.
Dock är han lös i magen, både sedan resan men han har en lösare mage normalt sett, så blöja är på övertid ändå. En bajs kom i blöjan när vi handlade, vilket känns okej.
Kissbesök på offentliga toaletter går bra, vilket känns stärkande.

Min son har nog aldrig bajsat något korvliknande, det är alltid krämigt och gärna två ggr per dag ibland fler, idag 3 ggr (2/3 på toa).
Förskolan har nämnt att de tycker att hans bajsvanor är lite avvikande och att det alltid är åt det lösare hållet. Någon som har tankar? Erfarenheter?
Förstoppning har aldrig funnits på kartan. Bör jag prata med BVC?

Min son har nog aldrig bajsat något korvliknande, det är alltid krämigt och gärna två ggr per dag ibland fler, idag 3 ggr (2/3 på toa).
Förskolan har nämnt att de tycker att hans bajsvanor är lite avvikande och att det alltid är åt det lösare hållet. Någon som har tankar? Erfarenheter?
Förstoppning har aldrig funnits på kartan. Bör jag prata med BVC?
Min dotter som är snart 3,5 och blöjfri sen i påskas hade mycket liknande bajsvanor som din son. Jag pratade med bvc som sa att så länge de går upp i vikt och växer som de ska och inte verkar ha ont så tycker de inte att det är konstigt. Ringde ändå vc och läkaren där tyckte samma. Senaste halvåret har det börjat bli lite mer korvliknande faktiskt!

Mina planer på potträning under lovet gick dåligt :( min man mår inte så bra så är mer eller mindre själv med allt. Men efter jul och allt det där har jag faktiskt tagit bort blöjan en del och fått lite kiss i pottan :)
Orkar inte med massa olyckor tyvärr så lär väl ta lite tid.

Mina planer på potträning under lovet gick dåligt :( min man mår inte så bra så är mer eller mindre själv med allt. Men efter jul och allt det där har jag faktiskt tagit bort blöjan en del och fått lite kiss i pottan :)
Orkar inte med massa olyckor tyvärr så lär väl ta lite tid.
Vi är typ i samma sits (när det kommer till det där med att orka lösa olyckorna).

Jag hade också stora planer för jullovet men så blev vi sjuka och ja, det gick inte helt hundra.

Är dessutom feg med att rycka blöjorna helt eftersom sonen har lite tendens till förstoppning och jag vill inte att han aktivt ska börja hålla in bajset (han är ganska så obekväm med att bajsa "in the open". Går gärna undan osv).

Känner att vi började lite sent med hela detta kalaset. Han fyller tre om ett par veckor och förskolan har tom börjat undra. Funderar på att lägga upp en plan som involverar även dem.

Vi är typ i samma sits (när det kommer till det där med att orka lösa olyckorna).

Jag hade också stora planer för jullovet men så blev vi sjuka och ja, det gick inte helt hundra.

Är dessutom feg med att rycka blöjorna helt eftersom sonen har lite tendens till förstoppning och jag vill inte att han aktivt ska börja hålla in bajset (han är ganska så obekväm med att bajsa "in the open". Går gärna undan osv).

Känner att vi började lite sent med hela detta kalaset. Han fyller tre om ett par veckor och förskolan har tom börjat undra. Funderar på att lägga upp en plan som involverar även dem.
Jag har skrivit det förut, men involvera förskolan. Vår dotter hade också problem med magen tills hon började bajsa på pottan (någon månad innan vi ryckte blöjan vid jul , hon var drygt 2 då) vi tog bort den hemma men hade den på ute, sen bestämde hon att sluta helt i februari, den mesta potträningen och olyckorna tog förskolan på eget initiativ när vi sa att det funkade ok hemma. Februari och massa snö men det gick på 1-2 veckor. Bara ladda upp med extra kläder på fsk och tvättmedel några veckor :).

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka