Bo i Umeå, Höga kusten eller annat?

• Tjatter
  • Trådstartare Trådstartare Niyama
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 152
  • Visningar Visningar 4 969

Bukefalos 30 år!

Ja det finns absolut dom grejerna, jag var på Sara Kulturhus och en vinbar där jag åt en fantastisk hängmörad wagyu-biff. Jättefint trähotell också.

Strukturen finns där! Och det är därför jag hoppas/tror att det kommer fortsätta bli bättre. Men det som chockade mig var majoriteten av folket, och hur tidigt allt stängde som inte var fullt av totalt dräggeri.

Jag är ganska berest och har varit runt i diverse slummiga delar av Europa (och Indien!) så det är ju inte att jag inte sett skit förr. Kanske blev kontrasten mellan fin vinbar/fint hotell/totalt dräggkaos på gatan det som chockade?

Det lämnade mig med en känsla av att jag (tyvärr) aldrig vill åka dit igen, trots att jag gärna gått på ett exakt likadant hotell igen. Det söps som fan inne på spa-avdelningen av hotellet också.
Det kanske har blivit värre sedan jag flyttade eller också var jag luttrad som ung. Nu gick jag inte ut mycket men som du beskriver har jag aldrig upplevt stan och det är inte heller bilden jag fått från släkten som bor där, men de är kanske vana de med. :)

Jag ifrågasätter alltså inte din upplevelse, det är bara så helomvänt från intrycket jag får när jag pratar med folk hemma.

Det kanske har blivit värre sedan jag flyttade eller också var jag luttrad som ung. Nu gick jag inte ut mycket men som du beskriver har jag aldrig upplevt stan och det är inte heller bilden jag fått från släkten som bor där, men de är kanske vana de med. :)

Jag ifrågasätter alltså inte din upplevelse det är bara så helomvänt från intrycket jag får när jag pratar med folk hemma.

Dom kanske går hem klockan 22-23? Jag var alltså vaken 02 och det var... Rätt sjukt. Och då har jag rätt nyligt jobbat inom nattlivet i Luleå (och tidigare i livet i både Umeå och Göteborg) så jag är uppdaterad i hur det ser ut här.

Jag går gärna hem innan folk blir tvärfulla i Luleå också, men det är liksom fler kostymer som är ute och skrålar, och mindre tunga droger. Mer afterwork i Luleå, och mindre meth i mercan. Inte för att det inte finns här, men det syns inte i stadsbilden på samma sätt. Det var inte så kul att märka att det satt folk i restaurangen på bottenplan i hotellet som var märkbart påverkade av inte-alkohol, och inte-gräs-heller, och jag-tror-inte-ens-det-var-kokain. Tunga droger på riktigt liksom.

Även dagtid tyckte jag att det märktes i Skellefteå, många som skulle behöva mer stöd i livet så att säga.

Dom kanske går hem klockan 22-23? Jag var alltså vaken 02 och det var... Rätt sjukt. Och då har jag rätt nyligt jobbat inom nattlivet i Luleå (och tidigare i livet i både Umeå och Göteborg) så jag är uppdaterad i hur det ser ut här.

Jag går gärna hem innan folk blir tvärfulla i Luleå också, men det är liksom fler kostymer som är ute och skrålar, och mindre tunga droger. Mer afterwork i Luleå, och mindre meth i mercan. Inte för att det inte finns här, men det syns inte i stadsbilden på samma sätt. Det var inte så kul att märka att det satt folk i restaurangen på bottenplan i hotellet som var märkbart påverkade av inte-alkohol, och inte-gräs-heller, och jag-tror-inte-ens-det-var-kokain. Tunga droger på riktigt liksom.

Även dagtid tyckte jag att det märktes i Skellefteå, många som skulle behöva mer stöd i livet så att säga.
Det gör de helt klart, de är inte nattklubbare och det var nog aldrig jag heller. Jag måste investigera mera!
Generellt tycker jag att Skellefteåtrakten är gemytlig och trevlig, likaså Piteå med omnejd. Även Luleå betydligt mer så än Umeå.

Ja, jag känner absolut att den stad mina föräldrar nu bor i och beskriver för mig är ett helt annat Skellefteå än stan jag växte upp med. Den känns bredare, kulturellt rikare, modernare och livligare!

Jag har aldrig haft ett gott öga till just Umeå men hade nog alltid sagt Luleå eller till och med Piteå först innan, med reservation för att jag aldrig haft häst eller hund i Luleå. Där var både Piteå och Skellefteå berikande och lätt. Nu känns Skellefteå roligt som stad Också. :)
Sedan är det ju lagom långt till både Umeå, Luleå och Piteå och alla trevliga småsamhällen dessutom!
Får jag vara hemskt oartig och fråga när du är född…?

Det gör de helt klart, de är inte nattklubbare och det var nog aldrig jag heller. Jag måste investigera mera!
Generellt tycker jag att Skellefteåtrakten är gemytlig och trevlig, likaså Piteå med omnejd. Även Luleå betydligt mer så än Umeå.

Piteå är gulligt - dagtid. Liknande problem som i Skellefteå. Oproportionerligt många sprutnarkomaner av någon konstig anledning (jag har vänner som jobbar inom vården där)

Piteå är gulligt - dagtid. Liknande problem som i Skellefteå. Oproportionerligt många sprutnarkomaner av någon konstig anledning (jag har vänner som jobbar inom vården där)
Det kan vara så att vi ser genom totalt olika glasögon - sedan säger jag inte att det du ser inte stämmer. Dels var det länge sedan jag bodde där och dels var jag väl inte särdeles bekymrad. De mina som bor där verkar inte heller vara det. :)

Från mitt perspektiv går det inte att jämföra... Alltså visst är Skellefteå betydligt bättre och mer livat, men om man vill befinna sig på stan för stadsliv så är det ju precis som du sa en hel del problem. Raggarbilar och tunga droger.

Jag tycker även att Luleå fortfarande är lite för hockeydräggigt och tycker inte om att gå ut på nattklubb här, men jag blev rent chockad när jag var i Skellefteå förra året. Både dagtid och nattetid. Många av Luleås hockeyfans bär numera kostym, om du förstår vad jag menar. Skellefteås stämning är mer som typ... Gällivare.

Skellefteå är definitivt fortfarande arbetarstad med "nerlagd bruksbygd"-feeling, både före, under, och efter Northvolt.

Jag hoppas att alla fina byggen och projekt dom har kommer att göra att det känns annorlunda om några år, men för någon som funderar på Umeå så skulle jag aldrig i livet rekommendera Skellefteå. Eller Vännäs...
Man kan absolut ha olika erfarenheter och jag ifrågasätter inte det här, men jag blir ändå lite förvånad för det är inte alls min upplevelse. Nu är jag iofs en medelålders hästmänniska som bor på landet. Om jag är i stan tar jag ett glas vin med en kompis och går hem tidigt, eller så är jag typ på Granngården, Hööks (ja vi har det nu!), bibblan eller Ica. Men jag har unga vuxna barn som är ute en del, och de rapporterar visserligen om fylla (och deltar säkert i den ibland), men inte om dräggighet eller knark.

Man ser absolut raggarbilar och epor en kväll på stan, men det gjorde vi i den kranskommun till Stockholm där vi bodde också. Delar av epakulturen (jag säger delar) här verkar dessutom väldigt gullig.

Sen är jag nästan militant ointresserad av hockey och tänker liksom bort den delen. (Det funkar för att jag inte bor inne i stan.) Hur det ser ut på och kring matcher vet jag därför inte.

Jag kan ju hålla med om att det absolut inte är en universitetsstad med universitetsstadens fördelar än, som Umeå är. Om man är det minsta intresserad av shopping ska man nog inte heller aktivt söka sig hit. Men den där känslan av nedlagd bruksbygd tycker jag som sagt är borta.

Ja det finns absolut dom grejerna, jag var på Sara Kulturhus och en vinbar där jag åt en fantastisk hängmörad wagyu-biff. Jättefint trähotell också.

Strukturen finns där! Och det är därför jag hoppas/tror att det kommer fortsätta bli bättre. Men det som chockade mig var majoriteten av folket, och hur tidigt allt stängde som inte var fullt av totalt dräggeri.

Jag är ganska berest och har varit runt i diverse slummiga delar av Europa (och Indien!) så det är ju inte att jag inte sett skit förr. Kanske blev kontrasten mellan fin vinbar/fint hotell/totalt dräggkaos på gatan det som chockade?

Det lämnade mig med en känsla av att jag (tyvärr) aldrig vill åka dit igen, trots att jag gärna gått på ett exakt likadant hotell igen. Det söps som fan inne på spa-avdelningen av hotellet också.
Det var ett tag sedan jag var "hem" till Skellefteå nu, men senast vi bodde där var min brittiske man bl.a. förfasad över torget; han kallade det Lenin Square, om du ser vad jag menar... Men det kanske har förändrats?

I övrigt tror jag verkligen att man försöker ändra bilden av stan. Den är ju vacker, egentligen. Den nya Botniabanan förstör ju en del, kring Tuvan inte minst, men sånt går tydligen inte att hejda.

Det var ett tag sedan jag var "hem" till Skellefteå nu, men senast vi bodde där var min brittiske man bl.a. förfasad över torget; han kallade det Lenin Square, om du ser vad jag menar... Men det kanske har förändrats?

I övrigt tror jag verkligen att man försöker ändra bilden av stan. Den är ju vacker, egentligen. Den nya Botniabanan förstör ju en del, kring Tuvan inte minst, men sånt går tydligen inte att hejda.
Lenin Square! Glöm inte den pigga statyn/fontänen. Nix, det har inte förändrats. Men det heter Guldtorget nu.

De riktigt fina delarna av stan ligger ju inte precis i centrum (så är det väl med många mindre städer med liknande vibb). Nordanåområdet är fantastiskt, och bonnstan. Strandpromenaden längs med älven har fått en riktig uppfräschning sedan min tonårstid, nu är det ett naturligt ställe för häng och promenader.

Sen har ju kulturhuset fått en del kritik av olika skäl, men det är ett häftigt hus. Och Wood Hotel är jättetrevligt (särskilt om man jämför med busstorget som låg exakt där förr i tiden 😵‍💫 )

Ja jag tycker att det jobbats på superbra, så jag tror att det kommer fortsätta bli bättre. Speciellt nu när batterifabriken anställer igen! Inte bara pga jobben, utan för att det fortsätter processen.

Luleå har förändrats jättemycket under min livstid, pga investeringar i kultur, nya byggnader, locka företag med mera.

Det är därför jag gillar turister 😁. Dom drar upp nivån liksom.

Alltså ... JAG tycker Umeå är jättefint! Gammal Universitetsstad och inte bara nybyggt och sterilt. Fina naturområden runtom, massor med svamp om du gillar att plocka KarlJohan till exempel ;-) Platt - ja, allt längs norrlandskusten norr om Övik är ju platt, mer eller mindre.

Jag skulle absolut kunna bo i Umeå!
Håller med, jag trivdes SÅ bra i umeå, jag tycker staden är fin, och jag upplevde närhet till allt (Dock 20 år sen nu, men älskar fortfarande att komma tillbaka).

Tack för alla svar!

Skellefteå känns inte som "min" stad. Har svårt att se vad som skulle vara bättre med Skellefteå än Umeå, möjligtvis om den är finare men promenaden på google maps imponerade inte. Sen har jag inte nån tid i bostadskö där för det är en stad jag knappt tänker på att den existerar 🙈

Vännäs, nä för långt från Umeå när det är så litet. Antingen vill jag bo inom cykelavstånd (ca 15 km?) från stad eller i en tillräckligt stor stad med närhet till större (som Härnösand).

Har funderat lite på Östersund, staden har allt jag vill ha men dels tror jag att det kan bli jobbigt att flytta till fulare omgivningar när det är så nära där jag bor nu. Kommer gå och titta mot Åreskutan. Dels finns ju ingenting runt Östersund, det är ju typ bara skog tills man kommer till Sundsvall. Sen har jag bott i Östersund och stod ut 3 månader innan jag i princip flydde 😂 men, hade en hemsk lägenhet och var på en dålig plats i livet.

Alltså det är nog inte på samma sätt som du upplever det i en mindre skidort.

Men det kommer flygplanslass året runt med italienare, fransmän, spanjorer, tyskar, framförallt vintertid. Dom kommer för att titta på snö, kyla, norrsken, åka hundspann, isbrytare, besöka världsarvet med mera. Luleås flygplats är också den man flyger till för att sen ta sig vidare till andra ställen, det går väldigt många flyg varje dag både inrikes och utrikes.

Turisterna är som en del av stadsbilden året runt, man hör många olika språk på stan och staden känns betydligt större än sin officiella befolkningsstorlek. Det är bra fart i restaurang- och hotellbranschen med mycket att välja på och stadskärnan känns levande trots att den är rätt liten.

Jag upplever turisterna som något oerhört positivt, jag får lite av det jag gillar med riktiga storstäder fast jag kan bo bekvämt och billigt och nära naturen.

Det jag saknar här är rockspelningar och nischade småbarer osv. När jag åker till Stockholm hänger jag på Södermalm. Umeå är liiite bättre på den fronten än Luleå, mer tradition av det och större andel studenter som håller igång musiklivet. Men Luleå har absolut spelningar och sånt, bara sällan det jag vill se.

Nästa helg ska jag till Umeå för att se på Domkraft och Skraeckoedlan :).
Jag googlade lite för att få nån uppfattning. Åre ca 1 miljon gästnätter och Luleå kring 500 000 (vet inte hur bra det stämmer). Så det låter inte så farligt, Åre är ju dessutom så mycket mindre så det känns som folk inte får plats när det är som värst. Jag har inget emot turister men det blir för mycket. Och sen kommer ju ett visst beteende också eftersom supandet börjar på after skin.

Jag vill att året ska rulla på mer jämnt, inte de där extrema topparna och dalarna.

Beror på hur engagerad man är, dom som är riktigt hårda har ju rullskidor och kör året runt 😅. Men längdskidor för en motionär brukar vara möjligt november till april. Kan börja lite tidigare, kan sluta lite tidigare eller senare. Garanterat början av december till mitten av april typ.

Utförsåkning är mer temperaturberoende, jag är kräsen och gillar inte kyla så tycker att det är februari till april. Men en del är ju i backen redan i januari (Ormberget och Måttsund). De större backarna som går enkelt att köra till kan både komma igång tidigare och vara igång senare. Storklinten, Kåbdalis, Dundret, vad nu den där i Finland heter är dom jag åkt till mest. Även Kittelfjäll, Jäkkvick. Jag har faktiskt aldrig åkt i Riksgränsen men min moster gör det rätt ofta.
Jag menade på snö 😜, och i stans närhet. Men det är ju nästan som här, vi brukar kunna åka en bit in i maj (men känns fan som det blir sämre varje år).

Jag gillar förresten Umeå också!
Låg medelålder, mycket studenter och vidsynta och kloka. Staden byggs upp för att man INTE ska behöva ha bil, och flyg och tåg är lätt att använda för resor söderut. Men det är ingen bra häst stad (tycker jag) och ganska dyrt att hitta boende i.

Jag gillar dock mindre städer eller byar, både Åsele och Strömsund tycker jag är trevliga med. Så vad jag gillar och vad som passar dig är nog helt olika saker.
Jag tror Umeå kan passa mig just för att det är en studentstad. Den delen med Uppsala gillade jag (förutom valborg 😂). Häst är ändå inte aktuellt och boende ska jag inte köpa.

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

• Kattsnack 12
  • Kattnamn från sagor?

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka