Bo på landet

Sv: Bo på landet

Inte_ung
Allemansrätten i den form vi känner nu måste preciseras ytterligare.
EU-rätt accepterar inte svensk praxis vad det gäller intrång och utnyttjande av annans egendom.
Det är bara att hoppas att ett fall dras inför eu-rätt. Så att vi får en lagstiftning som direkt reglerar allemansrätten.
Jag vill på inget vis stoppa den enskilldes bruk av skog o mark. Men kommersiell verksamhet ska hanteras företagsmässigt.

Så länge som det inte är provat så är det Svensk lag som gäller.
Och det är vad vi måste rätta oss efter.

Och du har fortfarande inte förstått vad strikt ansvar betyder.
 
Sv: Bo på landet

Zoya,
Enligt advokatsamfundet kan vem som helst kalla sig jurist. Och därmed per definition vara jurist.
Att sedan kraven för att få döma eller företräda någon i domstol är betydligt högra vet både du och jag.
Men det var ju inte det saken gällde.;)

Inte_Ung
Jo faktiskt det får man enligt advokatförbundet.
Men vad du inte får är att döma eller företräda i domstol.
Och naturligtvis att kalla dig advokat utan att verkligen vara det.
Jag tror inte du får kalla dig psykolog eller sociolog eftersom det är förbundet med akademiska examina.
Däremot får du sälja och utprova glasögon utan att vara legitimerad optiker ex.
Naturligtvis är det så att den senaste dommen gäller.
Men faktum är att vi är medlemmar i eu och att Sverige skrivit på avtal som ger eu-rätt överhöghet över svensk rätt. Det är ju bara att kolla i den senaste tvisten mellan facket och det baltiska företaget.
Där fick ju facket rätt men efter att EU-rätt varit inblandad dömdes ju facket till ett saftigt skadestånd, att betala till det baltiska företaget.
Nu har ju EU-rätten anammat principen att ingen ska kunna fråntvingas sin egendom eller tvingas låta någon bruka denna egendom utan ersättning.
Så nu krävs bara ett mål som drivs vidare till EU-rätt för att vi ska få en riktigt intressant förhandling om och hur allemansrätten ska ersättas i de fall den brukas kommersiellt
Jag förstår och accepterar det ansar jag har som hundägare.
Strikt ansvar som innebär att jag är ansvarig för alla skador som hunden direkt förorsakar.
Och att varken hunden eller jag kan göras ansvarig för de skador jagat vilt ev. orsakar.
Att vi heller inte behöver ersätta om ex hästar går upp i skenbara för att vi jagar 25 –50 meter ifrån hästarna, så länge inte hunden jagar dem.
Det är ju som tur är exakt som du säger –” Så länge som det inte är provat så är det Svensk lag som gäller”
Och vad jag vet har ingen fällts för att tredje part skadats av jagat vilt eller för att hundar jagar i närheten av hästar. Det finns ju tom en jägare som sköt ihjäl en gås som föll ned på en människa, och denne erhöll rätt så alvarliga nackskador. Ingen rättslig påföljd dock. Hepp!!!:D:D


peter_lundin

Massor. Allt från advokat till sprutförare
För de flesta av dem är det tom straffbart att vara yrkesverksamma utan adekvat utbildning och eller examina.




juristen landsbygdsbo:bump::rofl:
 
Sv: Bo på landet

Kollade faktiskt, här är ett par exempel på skyddade titlar:

Advokat. (Ledamot av Sveriges advokatsamfund).
Apotekare
Arbetsterapeut
Auktoriserad redovisningskonsult FAR SRS (titeln ej utfärdad av staten).
Auktoriserad revisor
Auktoriserad tolk
Auktoriserad translator
Dietist
Civilingenjör
Fil doktor
Fil kand
Fil mag
Godkänd revisor
Jur kand
Läkare
Logoped
Officer
Polis
Psykolog
Psykoterapeut
Sjukgymnast
Sjuksköterska
Tulltjänsteman
Tandhygienist
Tandläkare


källa: http://sv.wikipedia.org/wiki/Skyddad_yrkestitel
 
Sv: Bo på landet

Zoya,
Enligt advokatsamfundet kan vem som helst kalla sig jurist. Och därmed per definition vara jurist.
Att sedan kraven för att få döma eller företräda någon i domstol är betydligt högra vet både du och jag.
Men det var ju inte det saken gällde.;)
:

Ja, du har ju fel, det är knappast samma sak att kalla sig för något och att per definition vara något.

Sen bevisar t ex Lovisaeleonoras lilla stapel ovan att bl.a jur.kand (d.v.s jurist) är en skyddad titel så du bör nog sluta kalla dig för jurist om du inte har en juristexamen i bagaget.
 
Sv: Bo på landet

Vad ger det dig att tramsa runt och vara fånig här på forumet?
Du framstår mest bara som en sur gubbe som skall ha rätt utan att veta något alls om något.
Felaktigheterna staplas nu bara på varandra till en allt större hög.

Din trovärdighet är nu obefintlig.
 
Sv: Bo på landet

Zoya
Jur kand är väl en akademisk examen.
Att låta på skina att man innehar en sådan är ju klart lagbrott.
Jag är ingen utbildad jurist, alltså accepterar jag vad advokatsamfundet säger å sin hemsida.
Att vem som helst kan kalla sig jurist, att vem som helst kan driva en juridisk verksamhet,
Så länge han inte far med osanning om sina examina.

Inte_ung

Du sablade ner mig till fotknölarna när det gällde jakthunds målet, jag svarade med att sakligt bevisa att du har fel.
Varenda gång du hävdat att jag ljugit eller haft fel så har jag motbevisat dig.
I det fall du haft rätt har jag naturligtvis påpekat detta.

Du gör det fel de flesta gör vid en diskussion.
Du glömmer fakta och ersätter det med känslor.
Kanske känns bra för stunden men det för inte sakfrågan framåt.
Men det är ju rätt så symptomatiskt för någon som har slut på sakliga argument, att man då går över till att angripa person istället för sak.
Du verkar ju inte klara av att argumentera i sak längre.

Att du inte gillar jakt, att du inte gillar att folk vill ha betalt för sin egendom.
Att du inte gillar att man ifrågasätter dina åsikter bekymrar mig inte det minsta.
Det är din fulla rätt i ett demokratiskt samhälle.
Men går man ut på ett forum så ingår det i leken att man blir ifrågasatt.
Att ens påståenden nagelfars och om möjligt motbevisas.
Vilket jag har gjort varför jag vunnit ditt missnöje.
Tillåt mig småle och smila en smula som red topp skrev en gång:rofl::rofl::rofl:
 
Sv: Bo på landet

Faktiskt skrivs det om jurister att "man kan läsa och erhålla examen i rättsvetenskap (som är det vetenskapliga studiet av juridik) vid flertalet högskolor och universitet i landet. Rättsvetenskapliga program finns i Örebro och Luleå och en av skillnaderna mellan rättsvetenskapligt program och juristprogram är att det ingår mer undervisning i process och straffrätt i det senare."
Källa: http://sv.wikipedia.org/wiki/Jurist

Alltså krävs jur.kand för att vara jurist och att då utge sig för att vara jurist utan jur.kand torde vara dubbelfel.
 
Sv: Bo på landet

Jag kollade även vad som gäller för att jobba som "Jurist"
"Vad är juridik?
Juridik är läran om rättsreglernas tolkning och tillämpning. Det vetenskapliga studiet av juridik kallas rättsvetenskap. Den som yrkesmässigt arbetar med juridik kallas jurist.

Vad gör en jurist?
En jurist är expert på att analysera och lösa juridiska problem och på att tolka lagar och avtal. Arbetsuppgifterna varierar beroende var man är anställd men de flesta jurister gör utredningar, upprättar eller granskar kontrakt och andra rättsliga handlingar och förhandlar.

I Sverige krävs formellt ingen högskoleutbildning för att få kalla sig för jurist. Juristens roll i samhället är att tolka lagstiftningen och jurister finns inom många förvaltningar och i stora företag
"
Det betyder att en jurist inte behöver vara advokad, domare eller rätsnotarie
Men att dessa är jurister.

Och det är väl ungefär det jag hävdat hela tiden
 
Sv: Bo på landet

Jag fortsätter läsa från samma källa som jag länkat ovan:
--
En jurist är utbildad för att kunna analysera och lösa juridiska problem, och på att tolka lagar och andra författningar, lagförarbeten, rättsavgöranden och avtal. En jurist kan t ex arbeta i domstol, på advokat- eller juristbyrå, i kommunal eller statlig förvaltning, i intresseorganisationer, banker, försäkringsbolag eller industri- / tjänsteföretag.


För de flesta jurister ingår i arbetet att samla, läsa in och bearbeta juridiskt material såsom lagtexter, förordningar, avtal och praktiska tillämpningar för att finna de rättsregler och den praxis som är tillämplig på det problem som ska lösas. Ofta presenterar juristen lösningen skriftligt och redovisar vad man kommit fram till vid en föredragning eller förhandling.

Att förhandla och företräda någon är ett viktigt inslag i juristers arbete. Bolagsjuristen företräder sitt företag när avtal och kontrakt skall tecknas med kunder eller andra företag.
----
 
Sv: Bo på landet

ja, jur. kand. är en akademisk titel men numera blir man inte dte när man utexamineras utan det man tar är en juristexamen, alltså betyder det att man numera när man är färdig inte blir en jur. kand utan rent och slätt så är man då jurist.
 
Sv: Bo på landet

Jag är ledsen men nu verkar det återigen vara känslor som kommer i dagen, inte fakta.
När tom. advokatsamfundet går ut och säger att man inte behöver juridisk examen för att kalla sig jurist så tror jag nog att det förhåller sig så.
En annan sak är att om jag skulle behöva kvalificerad juridisk assistans skulle jag naturligtvis söka mig till en kvalificerad jurist.
Och en akademisk juridisk examen är för mig en av parametrarna för en kvalificerad jurist.

Alltså för att göra en lång historia kort!
Jurist, juridisk rådgivare, juridisk byrå är inte skyddade utan vem som helst kan bruka dem och leka brännvinsadvokat om han vill.
Så länge han inte utger sig för att ha examina han inte har
:cool:
 
Sv: Bo på landet

Javisst, från att ha handlat om snudd på egenmäktigt förfarande till allemansrätt och sedan hundägares direkta och indirekta ansvar.
Nu slutligen så är vi inne på juridiska spetsfundigheter

Har kört snö idag. Tog med 1/4 ensilagebal till rådjuren till skogsbrynet.
varit över med vatten hos granntanten.
Ja inte henne förstås men vattnet hade frusit hos hennes hästar.
Har en gammal mjölktank med elvärme som hon fick låna, rymmer 800 liter.
Smen har fått en order på Ibalkar och 3 järnplattor så så fort det blir varmt så bygger hon ny bro (hut går hem ibland)
Hon har inga planer på fler hästar än de tre egna hon har nu.
Måste ju vara lite snäll.
Sotarn har dömt ut deras skorsten så di får elda med el.
Go jul
från Juristen landsbygdsbo
:D
 
Sv: Bo på landet

Men wikipedia är väl knappst någon bra allsmäktig källa?

Nu säger jag inte varken bu eller bä angående detta med jurist, dock är det ju en markant skilland mellan jurist som titel och jur.kand och det är ju det som är poängen lite.

Tycker förövrigt att denna tråd är riktigt komisk :D
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Ryttare, respekt?? Vi har ett hus och en stor lada. Bägge ligger vid en gårdsplan modell mindre, kan precis vända med sopbilen och...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
7 371
Senast: Jadzia
·
Islandshäst Hej kära bukefalister. Det här är en lång text så ni som orkar ta er igenom den; tack! Jag har ett ganska normalt problem tror jag...
2
Svar
33
· Visningar
7 538
Senast: As_Vegas
·
Hästmänniskan Ursäkta långt meddelande. Skulle bli jätteglad om någon orkade läsa igenom allt och dela med sig av sina tankar. Livet som hästägare...
Svar
18
· Visningar
2 816
Senast: Teilani
·
Hästmänniskan ...flytta till ett annat stall! Måste få beklaga mig lite och höra hur det ser ut i resten av landet. I somras flyttade jag till en...
Svar
14
· Visningar
3 180
Senast: Totola
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp