Bo på landet

Sv: Bo på landet

...Men driver hund vilt och viltet orsakar skada så gäller om man läser dommen inte hundägarens ansvar, trots att, som i det här fallet hunden hade smitit hemifrån och jagade själv.

Nu blir jag förvånad, att detta blev utgången TROTS att hunden smitit ut. Att en jakthunder under sitt "yrkesutövande" i det här fallet går fri (ja, ägaren då) har jag full förståelse för, och i mina ögon måste det vara så för att jakt ska kunna bedrivas.

Men det låter orimligt att en hund som smiter hemifrån och på egen hand jagar vilt kan gå fri (ägaren), eftersom det faller under det strikta ägaransvaret att hålla hunden under uppsikt/instängd. Jag har nog hittills aldrig sett någon hundägare som kommit undan påföljd då hunden kommit lös och ställt till skit.
 
Sv: Bo på landet

Conemara,
Jag tror vi skriver förbi varandra.
Jag hävdar att hundägaren är 100% ansvarig för vad hunden ställer till med, ex om denjagare ryttare eller river får. Då gäller naturligtvis hundägarens ansvar.
Men driver hund vilt och viltet orsakar skada så gäller om man läser dommen inte hundägarens ansvar, trots att, som i det här fallet hunden hade smitit hemifrån och jagade själv.

Inte_ung

Jag förstår att du anser det fult att ha roligt när man jagar, men att jaga utan hund är i många fall lika konstruktivt som att rida tur utan häst. Visst det är bekvämare än att gå själv men det är ju inte det saken gäller.

När jag frågade hingstsugen om fakta så sade hon just samma som du, det är ingen ide.
Då drar ju en elak fan som mig den självklara slutsatsen att det är en ursäkt för ett svar hon och du inte har.
Du kan ju läsa mitt svar till conemara.
Ligger det ngt i det gäller har jag som vanligt 100% fel.

Du har rätt om ordet ackreditera, det används egentligen om ambassadörer som blivit godkända.
I folkmun talar man om ex ackrediterad bilverkstad och menar därmed ev verkstad godkänd av ex vovlo centralt.
När jag brukade ordet så blir andemeningen naturligtvis jurist som är medlem i advokatsamfundet
Dvs en person med juridisk examen som håller måttet i samfundets ögon.
Citat från advokatsamfundet
”-Vem som helst kan kalla sig jurist och sätta upp en juridisk byrå – här finns ingen kontroll från samhällets sida. När det gäller rätten att få kalla sig advokat måste man ha blivit antagen av Sveriges advokatsamfund som funnits i över hundra år. För att bli ledamot i samfundet måste man ha en jur. kand-examen vilket tar cirka fem år av akademiska studier. Efter examen ska man ha arbetat fem år med juridiskt arbete, varav minst tre år som biträdande jurist vid advokatbyrå eller i egen verksamhet. Därefter skall man ha avlagt en godkänd advokatexamen. Man ska ha en ordnad ekonomi, vara redbar och i övrigt vara lämpad för advokatverksamhet.”

Juristen landsbygsbo:bow::rofl::rofl:

Okej då, det kanske vi gör ;)
 
Sv: Bo på landet

Conemara,
Jag tror vi skriver förbi varandra.
Jag hävdar att hundägaren är 100% ansvarig för vad hunden ställer till med, ex om denjagare ryttare eller river får. Då gäller naturligtvis hundägarens ansvar.
Men driver hund vilt och viltet orsakar skada så gäller om man läser dommen inte hundägarens ansvar, trots att, som i det här fallet hunden hade smitit hemifrån och jagade själv.

Så bra då kan ju fastighetsägarna i stan strunta i att skotta taken, för om snö och istappar faller ner och skadar någon....

Så är det ju snön och istapparnas fel, inte fastighetsägarens???

:crazy:
 
Sv: Bo på landet

Ja och du har ju inte strikt ansvar över en istapp ;) Men som fastighetsägare bör du givetvis skälla lite på den ialf! :idea:
 
Sv: Bo på landet

Lovisaleneora,

Det må låta orimligt men i den prejudicerade domen fastställdes att hunden inte kunde göras skyldig till älgens val av väg. Detta hade ingenting med att om jycken jagade på rymmen eller med husse.
Det är bara att acceptera:rofl::rofl:

Inte_ung
I alla demokratier är man oskyldig tills man är överbevisad om skuld. Utom i skattemål..där tvingas man bevisa sin oskuld i stället. Accepterar du inte detta så accepterar du inte heller demokratiskt fattade beslut. Eftersom det är riksdagen, denna folkvalda församling som stiftar de lagar vi dömmer efter.:cool:

Conemara,
No hard felings ;)

Kung Thule,

Nu är du på vinden och åker skridsko.
Lagen säger helt klart att fastighetsägaren är skyldig att agera så att inte snö o is rasar ned på trottoaren
Det kostar myyycke pengar att åka dit för det.:bow:

Micks,

Sorry du är som fastighetsägare 100% ansvarig.

Jag som skogsägare kan tom bli ansvarig för om ett fastsågat träd faller ned på en förbipasserande om jag inte skyltat upp arbetsplatsen.

Juristen landsbygdsbo
:rofl::rofl:
 
Sv: Bo på landet

Hmm, jag hoppas verkligen du förstod att jag inte menade allvar med det jag sa utan att det var ren ironi? :S
 
Sv: Bo på landet

Nu är du på vinden och åker skridsko.
Lagen säger helt klart att fastighetsägaren är skyldig att agera så att inte snö o is rasar ned på trottoaren
Det kostar myyycke pengar att åka dit för det.:bow:

Lagen säger också att du har ansvar för vad din hund gör!!!!


Och så är det Tulle och inte Thule.
 
Sv: Bo på landet

Forresten.
Kanske det ar dags att avskaffa den svenska allemansratten?
Det skulle nog gora sa att folk blev lite hovligare mot varandra och slutade ta saker forgivet och bara klampa pa.

Jag saknar da inte allemansratten alls.
Det galler bara att vara mannsklig mot varandra och inte utnyttja markagare sa far man tillgang till det man behover anda.
 
Sv: Bo på landet

Kanske det ar dags att avskaffa den svenska allemansratten?

Jag har också funderat på det ibland.
Då så skulle ju alla behöva förhandla om ridvägar och det skulle säkert bli fler ridvägar av det.
Att organisera upp det hela är inte fel alla gånger.

Men Svenskar är så stolta så de vill inte behöva be om någonting alls.
Utan de vill "ha rätt till" utan att behöva fråga.
Så jag tror att det är svårt att driva igenom en ändring.
 
Sv: Bo på landet

Jag har också funderat på det ibland.
Då så skulle ju alla behöva förhandla om ridvägar och det skulle säkert bli fler ridvägar av det.
Att organisera upp det hela är inte fel alla gånger.

Men Svenskar är så stolta så de vill inte behöva be om någonting alls.
Utan de vill "ha rätt till" utan att behöva fråga.
Så jag tror att det är svårt att driva igenom en ändring.

Även jag har funderat på det, men samtidigt så skulle många vänliga själar bli drabbade om det blev obehöriga ej äga tillträde skyltar här och var. Men visst ibland skulle jag önska att en del tog sitt ansvar och insåg att allemansrätten inte bara innebär rättigheter utan även skyldigheter också. Det är inte alls roligt att se ryttare som skapar ridvägar rakt igenom skog och mark och trampar upp rejäla stigar som skadar gran och tallars rötter trots det finns ypperliga skogsvägar att rida på.
 
Sv: Bo på landet

Jag tror att det är viktigare att tydligare informera om allemansrätten istället. Inte länge sedan jag gick i skolan och då sades det knappt något om den! Då var det ungefär: "du får plocka svamp och bär i skogen men du får bara plocka döda grenar som ligger på marken". Allt annat jag vet om allemansrätten har jag fått lära mig på egen hand! Så mer information!
 
Sv: Bo på landet

Ja det behövs nog mer sådant. Det kände jag när vi hade detta ämne i vår förskollärarutbildning att många hade inte särskilt bra koll på vad som gäller och förhoppningsvis tog många till sig denna kurs.
 
Sv: Bo på landet

Det finns inget som heter så.

Man kan vara advokat och då medlem i advokatsamfundet.
Eller jurist och då så har man en Fil Kand i juridik.

En Advokat är alltid en jurist men många jurister är inte advokater.

Lite förtydligande bara; Det heter jur. kand. (juris kandidat) ja, eller hette - det är borttaget sedan förra året tydligen så när man blir utexaminerad får man numera "bara" en juristexamen.

För att sedan bli advokat måste man arbeta minst 5 år med kvalificerat juridiskt arbete på t ex advokatbyrå och sedan även bli rekommenderad in i advokatsamfundet av minst 2 eller 3 andra advokater (om jag minns rätt på antal).
 
Sv: Bo på landet

Så du menar att bara de som är advokater är riktiga jurister?

Alltså menar du på att åklagare, alla domare (oavsett instans), målsägandebiträden, skattejurister, bolagsjurister etc som inte enligt dig är "ackrediterade jurister" som du väljer kalla det - de är alltså inga riktiga jurister?

Dessa är nämligen sällan medlemmar av advokatsamfundet och behöver heller inte vara det.
Att vara advokat är egentligen bara en formalitet - enda skillnaden i praktiken är att som advokat får du företräda klient i brottmål, det måste man vara advokat för. Annars får båda utföra precis samma arbete.
 
Sv: Bo på landet

Kung Tulle,

Naturligtvis är du ansvarig för vad din hund gör.
Det har jag i alla fall hävdat hela tiden.
Attackerar min hund ryttare, tamboskap eller folk i allmänhet så lär den drabbas av hastig blyförgiftning.
Nu är min jycke en social varelse som anser att jakt är nära nog det bästa i livet.
Och han vet vad han ska jaga.
Om sedan villebrådet skrämmer folk o fä, ja där finns det ju nu ett prejudicerande fall som fritar hundägaren från ansvar.
Om han tillfälligtvis följer vilt över till grannenså har han överseende med det eftersom hans hund ibland besöker min fastighet, vi är ju goda grannar som du förstår:rofl:

Inte_ung
Allemansrätten i den form vi känner nu måste preciseras ytterligare.
EU-rätt accepterar inte svensk praxis vad det gäller intrång och utnyttjande av annans egendom.
Det är bara att hoppas att ett fall dras inför eu-rätt. Så att vi får en lagstiftning som direkt reglerar allemansrätten.
Jag vill på inget vis stoppa den enskilldes bruk av skog o mark. Men kommersiell verksamhet ska hanteras företagsmässigt.

Fraggel_Tess
Det är just sådant som en stramare lagstiftning skulle ta hand om.
Att förbjuda ungar att bada vid en strand bara för att de är högljudda är ju bara löjligt men om ett stall rider genom en granställning och förorsakar rötskador för hundratusentals kronor, det är något som måste regleras, ekonomiskt.

Zoya,

Du behöver såvitt jag vet inga examina för att driva en juridisk byrå eller kalla dig jurist.
För att kalla dig advokat måste du vara en godkänd medlem av advokatsamfundet.
Vilket kräver både utbildning och praktik samt prov hos förbundet.
:bow:

Micks,
Sorry du åkte med av bara farten.
Olycksfall i arbetet
:o:banana:
 
Sv: Bo på landet

Zoya,
Nej naturligtvis inte eftersom du kan kalla dig jurist utan att ha formell utbildning.
Vad det gäller de statligt anställda inom rättsväsendet som jobbar inom juridiken så har de flesta väl samma akademiska utbildning som advokader. Åtminstånde de första 4 - 5 åren.
men det hindrar ingen som inte har denna utbildning att kalla sig för jurist och tom. starta en juridisk byrå.
 
Sv: Bo på landet

Zoya,
Nej naturligtvis inte eftersom du kan kalla dig jurist utan att ha formell utbildning.
Vad det gäller de statligt anställda inom rättsväsendet som jobbar inom juridiken så har de flesta väl samma akademiska utbildning som advokader. Åtminstånde de första 4 - 5 åren.
men det hindrar ingen som inte har denna utbildning att kalla sig för jurist och tom. starta en juridisk byrå.

eh, alla som arbetar som jurister har en jur.kand. examen. Det är samma utbildning för alla och den är på 4,5 år. Oavsett om du jobbar som advokat, åklagare, bolagsjurist eller whatever. Skillnaden mellan de andra och de som får kalla sig advokater är att den som är advokat måste ha minst 5 års kvalificerat juridiskt arbete i bagaget efter examen och dessutom bli intagen i en "klubb", advokatsamfundet - den är på intet sätt statligt kontrollerad utan det är en klubb vilken som helst egentligen - i arbetsuppgifter är enda skillnaden att en advokat får företräda den tilltalade i brottmål, det får inte en jur. kand.

Visst, du kan kalla dig jurist och öppna en juridisk byrå om du vill - du kan även kalla dig för arkeolog, psykolog eller socionom om du vill (det är väl bara polis du inte får låtsas vara, enligt lag?) - utan att ha den utbildningen men hur många skulle anlita dig om det visar sig att det innanför fasaden inte finns nånting?
 
Sv: Bo på landet

... sedan förra året tydligen så när man blir utexaminerad får man numera "bara" en juristexamen.
Ja just ja, så var det.
Men då så är man ju verkligen jurist sedan.
Juristexamen betyder ju det.

För att sedan bli advokat måste man arbeta minst 5 år med kvalificerat juridiskt arbete på t ex advokatbyrå och sedan även bli rekommenderad in i advokatsamfundet av minst 2 eller 3 andra advokater (om jag minns rätt på antal).
Man måste väl sitta ting också även nu för tiden?
Det är ju tingsplatserna som man slåss om om jag minns rätt.
 
Sv: Bo på landet

Visst, du kan kalla dig jurist och öppna en juridisk byrå om du vill - du kan även kalla dig för arkeolog, psykolog eller socionom om du vill ...

Nej det tror jag faktiskt inte att man får.
Dessa Titlar är vedertagna begrepp och det skulle nog alldeles säker bli vilseledande marknadsföring om inte t.o.m. bedrägeri.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Ryttare, respekt?? Vi har ett hus och en stor lada. Bägge ligger vid en gårdsplan modell mindre, kan precis vända med sopbilen och...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
7 371
Senast: Jadzia
·
Islandshäst Hej kära bukefalister. Det här är en lång text så ni som orkar ta er igenom den; tack! Jag har ett ganska normalt problem tror jag...
2
Svar
33
· Visningar
7 545
Senast: As_Vegas
·
Hästmänniskan Ursäkta långt meddelande. Skulle bli jätteglad om någon orkade läsa igenom allt och dela med sig av sina tankar. Livet som hästägare...
Svar
18
· Visningar
2 816
Senast: Teilani
·
Hästmänniskan ...flytta till ett annat stall! Måste få beklaga mig lite och höra hur det ser ut i resten av landet. I somras flyttade jag till en...
Svar
14
· Visningar
3 180
Senast: Totola
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp