Bockar, tänker bakåt osv., var börjar man?

• Träning
  • Trådstartare Trådstartare sanwan
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 8
  • Visningar Visningar 1 165
S

sanwan

Okej, problemet med min häst är detta: när man börjar rida fram henne är hon jättefin, mjuk, lydig, avspänd. Men om man gör något som hon får ta i och tända till lite extra för som hoppning eller övar galoppfattningar så blir hon som förbytt. Hon tappar kontakten med bettet och tänker bakåt, kan även göra riktigt irriterade bockningar (inte "oj vad skoj" utan "lägg av"-typen). Får man henne sedan framåt vill hon gärna hänga sig lite i bettet och hamnar på bogarna.
Hon har styrkan för att göra det jag ber henne om och är ganska så välutbildad (LA/LA i alla fall, kanske lite högre i dressyren också).

Det första blir naturligtvis en veterinärkoll för säkerhets skull, men jag är (nästan) säker på att det inte kommer att märkas något där.
Vad skulle ni ta som nästa steg? Mina första tankar är att sadeln ev. kan tippa lite framåt då hon tappat några kilon och att detta stör henne. Jag märker i och för sig ingenting från marken eller ryggen men det är en känslig häst så det kan räcka med väldigt lite.
Men jag får även känslan av att hon inte är riktigt nöjd med bettet (rakt tränsbett som hon funkat bra på sedan i höstas), just i och med att hon blir så framtung.
Så, som sagt, hur skulle ni försöka reda upp det här? Jag vet att det inte är vårkänslor/dumheter utan det är något som är fel.

Hur gör du då du rider fram? Vad är nästa steg i ridpasset, alltså hur fortsätter du efter "framridningen"?

Jag tror inte att bettet skulle spela så stor roll i det problemet som du beskriver. Ett rakt tränsbett är inte något som brukar störa hästen i munnen, förutsatt att ryttaren har en bra hand.

Visst skulle din häst kunna irriteras av att sadeln åker fram, så det kan man ju vara uppmärksam på.

Kan du inte skriva lite mer om hur ditt träningspass är upplagt och lite mer exakt under vilka omständigheter din häst protesterar? Jag tycker att det låter som om hon inte har riktig balans i kroppen, under ryttare. Och det är ju en träningssak. :)

Mja, det har väl varit lite olika pass nu på sistone (1½ vecka) som det strulat men jag kan ju beskriva vad jag gjort idag...

Skrittar 20 minuter till paddocken, där joggas hon igång i såväl trav som galopp på hängande tyglar och under lättridning/lätt sits. Övergår till mer "ordnad" ridning, först i skritt och sedan i trav (växlar mellan lättridning och nedsittning) och galopp. Gör mycket volter/bågar, flyttar för båda skänklarna, halter, någon ryggning, övergångar, kortar och länger lite smått (inga jätteskillnader utan kollar bara att hon svarar). Hästen är hela tiden lugn, avslappnad, lyssnar och bjuder lagom.

Skrittpaus på lång tygel och sedan travhoppar jag några små kryss, fortfarande lugn och fin häst även om hon drar lite efter hindren. Kommer sedan i galopp på en liten oxer, hon går av lite tidigt men inget katastrofalt. Sedan ska jag hoppa på oxern åt andra hållet, skrittar, ska fatta galopp men då börjar hon studsa, reser sig lite, sprätter iväg.

Sedan är galoppen körd och i traven hänger hon i handen. Travhoppar sedan runt en liten bana, hon kan landa i galopp och galoppera några galoppsprång men försöker dra iväg och när jag ptroar så börjar hon studa istället.

Ungefär så gick det idag...

Hon har för övrigt en grym balans, hon har bland annat hoppat en hel serie med ryttaren hängande runt halsen på sidan utan att bekommas av det. Utan min känsla är att det är något som hon är riktigt irriterad över men det är lurigt att lista ut vad det är som stör.

Kolla först och främst upp ryggen på hästen, för bockningar kan ofta komma från ryggproblem :( . Dessutom bör du få kollat upp sadeln, både om den ligger bra på hästen (det var du väl själv lite tveksam till???) och så att det inte är något fel på stoppning eller bom..... Om hästen ändrat form är det kanske dags att stoppa om den i vilket fall som helst ;)

Absolut, som sagt var så blir det veterinärkoll snarast möjligt och jag ska även försöka rota fram någon "alternativare" som kan kolla igenom henne för säkerhets skull. Nu är min häst förvisso lätt i bakdelen jämt men hon brukar inte bocka på det där viset :(

Hon kanske blir högre i nacken än vad hennes kropp tillåter och det gör att hon "inte orkar". Vissa hästar kan svara med att stå på bakbenen. Det är ju dessutom lätt att hästen blir lite för hög i nacken då den blir lite uppspelt.

Du skriver att hon kommer på bogarna då du äntligen får henne framåt. En häst som är på bogarna är inte i balans. Det kan vara en följd av att hon inte orkar.

Då hon börjar visa sådana "uppspelttendenser" skulle jag försöka rida sådant som hon blir lugn och avslappnad av tills jag har återfått den där bra känslan igen.

Där sa du något faktiskt, hon har en förmåga att höja och korta nacken när hon laddar! Och i takt med att hon blivit starkare och högre i formen i övrigt så har även hennes "för höga" nacke blivit högre och någonstans blir det ju för mycket. Tror att det kan ligga väldigt mycket i det, tänk så lätt man blir hemmablind :o

Jag tror inte att en veterinär kommer att hitta något...
Men jag är typ 100%säker på att om du tar ut en massör eller en kiropraktor så kommer den personen att hitta nått.

Jag tycker att det låter som om det är nått fel i typ ryggslutet eller möjligtvis baken. Det kan också vara att sadeln inte riktigt ligget bra, men jag tror mera på ryggslutet/baken.

Jag har gått igenom detta med min egen häst också (han hade inte ont, men kunde fått ont om problemet inte åtgärdats). Jag var noga med att rida honom framåt i låg form så fort jag kände att det började komma, och det fungerade. Jag fick faktiskt använda martingal ett tag för jag blev rädd och kom ur balans när han ställde sig på bakbenen.

Lycka till! :bump:

Liknande trådar

Relationer Hej! Jag är mitt i att gå igenom ett breakup, har precis nått cirka fem veckor. Det går väldigt upp och ner, ibland känner jag mig glad... 2 3
Svar
41
· Visningar
9 552
Senast: Ramona
·
Hästmänniskan Ingen riktigt bra titel, men va sjutton. Suttit å läst lite olika trådar om köpa hästar och annat. Kikade lite spontant på hastnet mest...
Svar
13
· Visningar
3 503
Ridning Hej! Jag har ett sto på åtta år som jag haft i ganska precis två år. Innan jag köpte henne hade hon haft fem hem på tre år och lärt sig... 2
Svar
21
· Visningar
8 401
Hästvård Hej, jag köpte mitt sto i Maj 2019 och kände ganska direkt att hon inte var samma häst som på provridningen.. hon var ändå rätt framåt... 2
Svar
27
· Visningar
6 678
Senast: sorbifolia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Sängproblem...
  • Eurovision 2025
  • Vad gör vi? Del CCXIII

Hund, Katt, Andra Djur