Bukefalos 28 år!

Börja förskoleklass - läs en bok

Soapbubble

Trådstartare
Till hösten ska vårt första barn lämna förskolan och börja förskoleklass. Vi lånar mycket böcker på biblioteket och läser. Nu tänkte jag att det skulle vara bra med en bok som handlar om förskoleklass. Har ni några tips? Många böcker handlar om skolan och börja skolan, t.ex. Alfons Åberg och Astrid Lindgrens "Jag vill också..." men förskoleklass är ju något annat och jag vill ge en hyfsad bild av vad som väntar.
 
Jag har inga bra idéer sådär på rak arm men har du provat att söka på lekis i samband med att du letar böcker? Lekis hette det ju när jag var liten.
 
Förskoleklass är som förskolan. Men man är på skolan, så låna en bok om att börja i skolan. Hur det är att ha ett klassrum, fröken osv.
Annars är de faktiskt inte direkt någon skillnad om barnet är van att gå på förskola.
 
Min tjej började förskoleklassen i höstas och jag upplever att den största skillnaden är att barnen får mer frihet i förskoleklassen jämfört med på förskolan. De går in från rasten på egenhand och går på toa t ex. Går upp och hämtar en tröja vid kroken om de fryser. Leker på hela skolgården och läraren som hör till klassen är inte hela tiden på samma ställe som barnen utan hen går runt skolan och kikar.
Tar sallad och mjölk själva i bamba.
Låser dörren till toa.

Frida växte flera tum när hon går i förskoleklass ett par veckor.
 
Till hösten ska vårt första barn lämna förskolan och börja förskoleklass. Vi lånar mycket böcker på biblioteket och läser. Nu tänkte jag att det skulle vara bra med en bok som handlar om förskoleklass. Har ni några tips? Många böcker handlar om skolan och börja skolan, t.ex. Alfons Åberg och Astrid Lindgrens "Jag vill också..." men förskoleklass är ju något annat och jag vill ge en hyfsad bild av vad som väntar.


Vi läser "mitt lyckliga liv" och de i samma serie. Superba!
 

Liknande trådar

Övr. Barn En vän ska få barn i år, och jag vill köpa något annat än kläder. Tänker på någon fin sago bok samling tex böckerna från disneyklubben...
2
Svar
38
· Visningar
2 144
Senast: Pratsch
·
Kropp & Själ Att ha en underbar bok att läsa (gärna en tjock som tar sin tid) är en Lycka med stort L. När den tar slut är jag liksom lämnad i ett...
Svar
1
· Visningar
523
Senast: Derivata
·
Kultur Är det någon som har några tips på passande böcker? Jag gillar böcker som inte är för mörka/deprimerande, som har ett hyfsat lyckligt...
2
Svar
38
· Visningar
1 668
Senast: Butros
·
Övr. Barn Mitt i en utredning med sonen. Skolan fungerar inte alls. Han är där och han ”sköter” sig, men det blir ingenting gjort. Läste just...
2 3
Svar
53
· Visningar
4 671
Senast: Araminta
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp