Börja med fri tillgång på hö - hur?

Whirlie

Trådstartare
Hästen kommer flytta till ett stall med fri tillgång på hö i hagen (superbra!). Det är ett halvblod på ca. 160 cm som går 6 dagar i veckan dressyr, hoppning och uteritter på ca 2 mil emellanåt. Tidigare har hennes foderstat sett ut så här:
07.00 F : 2l havre, 2 kg hösilage
12.30 L: 2 kg hösilage i hagen
15.00 M: 1l havre, 1l korn, 1kg fibergi, 1l betfor, mineraler och 2 kg hösilage
21.00 K: 1l havre, 2kg hösilage

Hon kommer gå ute 8-20 med stor rundbal i hagen. Hösilaget i gamla stallet var inte analyserat (trots påtryckningar), vi vet inte om hösilaget är analyserat i nya stallet (det har varit 1000 andra saker att fråga om...).

*Hur ska vi tänka när vi lägger om foderstaten? Troligtvis kommer hästen äta mycket mera hösilage under dagarna, ska vi öka mängden hö till natten också så skilnaden mellan dag- och nattintag blir mindre? Eller har hästen tillgodosett sitt grovfoderbehov under dagen?

* Hur ska vi bäst förlägga kraftfodergivan när vi går från tre till två kraftfodergivor? Ska vi reglera kraftfodergivan nedåt då grovfodret ökar (hon har magrat av 2 sadelgjordshål sedan jul på nuvarande foderstat, men hon var lite rund innan så hon är fin nu).

Är lite orolig för att hon i början ska bli dålig i magen eller på annat sätt reagera över att rutinerna ändras så drastiskt, är det något vi ska tänka på i övrigt? Tack på förhand!
 
Sv: Börja med fri tillgång på hö - hur?

inte tänka på nnått alls.. vi slängde ut ensilaget i hagen en dag och från och med den dagen fick de äta hö i hagen.
Ingen av de 11 hästarna vart dåliga för varför skulle de bi de?=)

Det enda som vart skillnad är att när hästarna kommer in får de inte lika mkt hö som innan höet i hagen kom ut för de lämnar i boxen annars..
Min häst ett hbl på 163 får 2 kilo hö vid intag och 3 till natten.Har provat gett henne 4 kilo på natten men då är de hö i hela boxen utspritt på morgonen=(
 

Liknande trådar

Foder & Strö Hej, Funderar på det här med tuggtid för min häst (D-ponny, ganska normalfödd) just nu. Går på lösdrift så är ute dygnet runt och gräset...
Svar
4
· Visningar
710
Foder & Strö Jag har haft min två åring på lösdrift med fri tillgång (med nät kring balen). Vilket hon blir lite rund av. Vi har ingen analys på...
2 3
Svar
52
· Visningar
4 117
Senast: Twirro
·
Foder & Strö Hej Buke! Jag har lite funderingar kring min fjordhästs foderstat och tänkte att jag kanske kunde få lite input. I dagsläget får hon...
4 5 6
Svar
104
· Visningar
6 109
Senast: Kristall10
·
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
9 972

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp