Bukefalos 28 år!

Börja träna på klubb?

Red_Chili

Trådstartare
Ja, hur gör man egentligen, om man vill börja träna på någon klubb och kanske hitta något träningssällskap?

Jag har aldrig tränat på en brukshundklubb förut. Det närmaste jag kommer det är när jag pluggade hund och vi studenter tränade tillsammans. Det var underbart bra och jag börjar sakna det.

Där jag bor finns det flera brukshundklubbar nära. Två är så nära att jag utan problem skulle kunna åka till dem ofta för att träna. Kan man åka dit och kolla lite någon gång utan att vara medlem, för att se vilken som verkar trevligast? Det känns lite dumt om jag ska betala massor av pengar för att sedan inte trivas på klubben.

Är det något man ska tänka på när man vill börja träna på en klubb och sedan börja tävla? (mer än att självklart följa klubbens ordningsregler)
 
Sv: Börja träna på klubb?

De flesta ställen kräver att man är medlem för att få träna där men man tycker ju att man borde få komma dit och prova på/kolla. Bästa är väl att maila varje ställe och fråga.

För att hitta träningssällskap så lite idéer är att gå kurs och fråga om andra vill vara med, eller annonsera efter träningssällskap (klubbens anslagstavla? Buke? andra ställen...). Eller göra som en träningskompis till mig; starta en blogg, lägga ut träningstillfällen där och sen göra reklam för bloggen lite överallt. Vet att djuraffärerna bla. haft reklam för den bloggen vid kassorna. (Via den bloggen hittade jag min träningsgrupp, väldigt glad över det!)
 
Sv: Börja träna på klubb?

Ja, hur gör man egentligen, om man vill börja träna på någon klubb och kanske hitta något träningssällskap?

Jag har aldrig tränat på en brukshundklubb förut. Det närmaste jag kommer det är när jag pluggade hund och vi studenter tränade tillsammans. Det var underbart bra och jag börjar sakna det.

Där jag bor finns det flera brukshundklubbar nära. Två är så nära att jag utan problem skulle kunna åka till dem ofta för att träna. Kan man åka dit och kolla lite någon gång utan att vara medlem, för att se vilken som verkar trevligast? Det känns lite dumt om jag ska betala massor av pengar för att sedan inte trivas på klubben.

Är det något man ska tänka på när man vill börja träna på en klubb och sedan börja tävla? (mer än att självklart följa klubbens ordningsregler)

Jag tycker du skall åka till klubbarna och se hur det är där. Om du kollar hemsidorna kan du få en viss uppfattning om aktivitet och kursutbud.
För att komma in i gemensamheten kan det vara en bra idé att ställa upp och hjälpa till på tävlingar. Det behövs alltid skrivare eller hjälp i köket eller så kan man vara sökfigurant eller spårläggare.

De flesta klubbar har väl "öppen träning" med instruktör någon kväll i veckan.

Så mycket kostar det inte. Jag och många andra är medlemmar i 2 klubbar för att det som inte finns på den ena finns på den andra.
 
Sv: Börja träna på klubb?

(svarar även Springer)


Jag får kanske göra så att jag hör av mig till de två klubbarna jag är intresserad av. Har tittat på båda klubbarnas hemsidor och är mer intresserad av den ena än den andra, men vet inte riktigt varför och vill då inte rata den som jag är mindre intresserad av.

Att gå på någon öppen träning är helt klart en bra idé. Om inte annat borde man ju kunna gå dit då och prata med någon för att se hur man ska gå tillväga om man är intresserad av att träna seriöst där?

Ang priset: jo, det är dyrt. För mig som är student och tvåhundsägare blir varje liten utgift något som märks av. Några hundralappar här och där till något medlemskap är några hundralappar här och där som skulle kunna vara del av försäkringspengar osv. Det är inte alla som kan betala allt möjligt "hit och dit bara för att testa lite på skoj".
 
Sv: Börja träna på klubb?

Det brukar vara helt ok att komma ut, kika och prova på någon öppen/fri träning. Är du osäker kan det ju vara en idé att maila eller ringa först. Det enda jag vet som kan vara kinkigt som ny, är väl om man tar agilitybanorna i bruk utan att på något sätt tillhöra agilitysektorn.

Klubben jag tillhör har ingen instruktör närvarande på öppen-träningen men där är alltid folk och har man bara förmågan att öppna munnen så är det aldrig några problem att få hjälp med råd, kommendering eller bara att någon tittar när man genomför momentet och ger sin uppfattning.

Annars är väl just det bästa sättet att komma med i träningsgrupper (utanför direkta kurser) just att hjälpa till och framför allt dyka upp på friträningar och prata med folk. Det varierar dock kraftigt från klubb till klubb. Vissa kräver att man ska ha gått kurser och vara på en viss nivå för att komma med i en grupp och på några har jag sett träningsgrupper indelade efter vilken tävlingsklass man befinner sig i.
 
Sv: Börja träna på klubb?

*KL*
Är man lite socialt framåt så kan det mycket väl funka att dyka upp på öppna träningen, mingla lite och få in en fot. Är man lite mer socialt handikappad (som jag) så är ett smart sätt att gå en kurs och lära känna folk.
Olika klubbar är olika lätta att komma in i gemenskapen i, men det känner du kanske av om du kommer dit på öppna träningen :).

Säg som det är, att du vill bli medlem i en klubb men att du kollar läget lite innan du bestämmer dig för vilken. I alla fall här i Göteborgstrakten där det är tätt mellan klubbarna är det inget konstigt alls.
 
Sv: Börja träna på klubb?

(Svarar även till Lona)

Att ta kontakt med folk brukar inte vara något problem för mig, men jag ska nog göra så att jag mailar först. Om inte annat får jag ju lite mer koll på hur de tänker kring allt sånt där med att testa då.

Hur fungerar det med agilitysektor osv? Köra agility vill jag verkligen.


------

Hm... hur vet man vem ska man höra av sig till? :D
 
Senast ändrad:
Sv: Börja träna på klubb?

Jag skulle nog rekommendera att besöka klubbarna ifråga, kan vara ide att göra det utan hund då det kan vara enklare att gå fram till folk då :)
Av den erfarenhet jag har så kan de vara ganska sega på att svara på mail :)
Sen är det bara att fråga sig fram och hoppas på att du träffar trevliga tillmötesgående människor!
Att anmäla sig som funktionär osv är en mycket bra ide, jag var med som funktionär på agilitytävling när jag var ny i klubben och träffade mycket folk och hade riktigt trevligt!
Lycka till! :)
 
Sv: Börja träna på klubb?

Vad gäller agility är det olika för olika klubbar: en del kräver att man skall ha gått nybörjaragility för att man skall få träna på hindren vilket främst har med säkerheten att göra.
Har man tidigare erfarenhet brukar det vara ok ändå.
På andra klubbar är det fritt fram för vem som helst, på ytterligare andra är hindren inlåsta och man behöver vara "godkänd" (aktiv i klubben, kunnig i agility) för att få tillgång till nyckel/kod.

Jag hade faktiskt inte mailat innan utan dykt upp på öppna träningen, vill man prata med folk kan man ju stoppa in hunden i bilen en stund.
 
Sv: Börja träna på klubb?

Jag som inte varit aktiv inom Bruks på säkert 20 år, tog i december kontakt via mail till klubben här i stan för att kolla ev kurser.

Just då var ingen kurs aktuell, men en aktiveringsdag fanns det plats på och den fick jag gå på utamn medlemskap.

Sen fick jag mail om att det skulle börja en valpkurs, startade nu i förra veckan, så det nappade jag på.

Två gånger har vi varit på kursen och tre gånger har jag åkt ut alldeles själv, ja hunden är med,på kvällen/helg-fm och fikat/pratat och tränat LITE.

Imorgon fm har jag bokat innehallen för träning!

Så nu känner jag några där.:D

Så, maila/ring klubben och fråga!
 

Liknande trådar

Övr. Hund Någon gång vill jag flytta från Stockholm. Oklart när. Det måste passa jobbmässigt för både mig och partner, och viktigast av allt...
Svar
16
· Visningar
1 201
Senast: Wenniz
·
Hundavel & Ras Hej! Jag har entusiastiskt läst många "vilken ras"-trådar här på buke och faktiskt registrerat mig här för att fråga er kloka människor...
2
Svar
23
· Visningar
3 346
Hundavel & Ras Nu kommer ytterligare en ”vilken ras ska jag köpa” tråd… Jag söker efter en liten, glad hund som älskar långa promenader i skog och...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
8 296
Senast: hundtant
·
Hundavel & Ras Min man och jag har tänkt skaffa valp år 22-23 och han vill helst ha en lakke eller malle valp som vi har haft förut, tillsammans med...
2
Svar
39
· Visningar
4 385
Senast: Milosari
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp