Bojkotta varor

Jag har en glidande skala från hel bojkott, varor jag undviker, till att hellre välja vissa saker i första hand. På blankt nej-listan hamnar saker som Saltå kvarn och danskt griskött. Jag undviker utländskt kött generellt, och köper istället kött från lokala rekoringen men lyckas inte till 100%. Köper hellre mejeriprodukter från lokala aktörer, men finns det bara Arla i affären och mjölken hemma är slut blir det Arla.
 
Saltå kvarn, Ben&Jerry's och Lidl. Jag har faktiskt aldrig satt min fot på ett Lidl.

Sen finns det andra saker som jag föredrar det ena framför det andra men inte är omöjlig samt varor där jag till exempel väljer svenskt men inte bojkottar ett specifikt märke.
 
Nja, inte direkt. Ibland när Oatly kommit med något ovanligt fult trick tjurar jag och undviker dem ett tag, men eftersom jag hittills inte hittat något som kan mäta sig med deras iKaffe blir det att jag går tillbaka till dem efter ett tag ändå. Nu har jag dock hittat ett brittiskt märke vars barista-havremjölk är lika bra (dock svårt att få tag på), så numera blir det kanske 1 kartong Oatly i månaden istället för de tidigare 4.

Sen jobbar jag i branschen och har rätt bra koll på olika märken och deras ägare, så jag gör absolut medvetna val varje gång jag handlar och försöker att köpa så mycket som möjligt av små, självständiga företag som jag vet är bra.
 
Kina står inte för mänskliga rättigheter och dessutom subventionerar den kinesiska staten export av många elektronik-varor, solceller mm. Därför försöker jag undvika kinesiskt men det är inte så enkelt för det är vanligt att företagen importerar delar från Kina och sen skruvar man ihop produkten här och kallar den svensktillverkad. Jag köpte en Kalkhoff elcykel och ett Braun strykjärn ifjol.

Angående mat resonerar jag såhär att på sätt o vis är vi är jordbrukare allihop för vi har bruk för jorden för att få mat. Därför är de lika illa att betala någon annan för att missbruka jorden genom icke-hållbara jordbruksmetoder med mycket konstgödsel och besprutning som att göra det själv. Ingen som inte själv skulle kunna med att behandla djur illa bör köpa produkter från djur som inte haft det bra heller.

Men jag kompromissar då o då. Köper till ex youghurt från Wermlands mejeri än fast det inte är KRAV bara för att det närproducerat. Kaffe, te, kakao och ca 80% av allt annat jag äter är ekologiskt. Köper sällan kött, sist var det ett par paket med hjortfärs. Fisk någon gång i månaden men inte de sorter som är hotade, sej och makrill är rätt ok. Vad det gäller kläder och skor försöker jag undvika de värsta.
 
Köper inte danskt griskött. Inte heller Saltå Kvarn. Undviker mycket ekologiskt märkt, eftersom jag för många produkter inte anser att det finns ett mervärde för någon.

Undviker att köpa utländska färskvaror som transporterats längre ifrån än närproducerade alternativ men för vissa varor finns oftast inte bra alternativ.
 
Ben&Jerry's pga https://www.svt.se/nyheter/inrikes/glassbolaget-stodjer-de-9000-ensamkommande-kritiseras. Lidl pga orimligt tråkiga butiker och mängden utländska varor. (Det sistnämnda har jag dock förstått har ändrats en del sen de etablerades.)
Ah, ok!
När det gäller Lidl så har de iaf i min närmsta butik en hel del svenskt, framförallt mejeriprodukter verkar alltid ha svenska alternativ. När det gäller frukt och grönt är det väl lite mer... varierade, men så är det ju i vilken mataffär som helst. (Köttet har jag dålig koll på pga vegetarian). Det jag gillar med Lidl är att de har en jättegod vegansk pizza som jag inte sett någon annanstans, den har spenat istället för ost på :love: När jag varit in för att köpa den så har butiken känts som vilken lågprisbutik som helst, dvs, de har inte någon supertjusig lokal eller lyxig framtoning på produkterna, men de verkar inte ha dåliga grejer för det. Till skillnad från tex Hemköp så har de dessutom betydligt kortare köer eftersom de är supersnabba på att öppna nya kassor så fort det blir något som ens liknar kö. Det uppskattar jag!
 
Lidl har en del intressanta varor som man inte hittar någon annanstans, men de saknar ju också mycket som alla de andra kedjorna har. Så man kan inte handla där varje gång, men ibland är jag där. Där jag bor har de nyligen öppnat en ny butik vid köpcentrat utanför stan och där är superbra att handla. Inne i stan var det alltid långa köer och krångliga folk som handlade. Antingen kunde de inte betala eller så skulle de betala med skrynkliga sedlar de haft löst i fickan eller så skulle de passa på att försöka reklamera varor samtidigt som de skulle betala nya varor och så vidare. Dessutom mängder av ungar som sprang omkring helt okontrollerat och fingrade på varorna. De jobbiga kunderna verkar ha svårt att ta sig ut till köpcentrat så det är som en vanlig affär där, ordning och reda.
 
Ben&Jerry's pga https://www.svt.se/nyheter/inrikes/glassbolaget-stodjer-de-9000-ensamkommande-kritiseras. Lidl pga orimligt tråkiga butiker och mängden utländska varor. (Det sistnämnda har jag dock förstått har ändrats en del sen de etablerades.)
Är det på grund av budskapet B&J förmedlat eller mer grejen att ett glassföretag (med vinstintresse) går in i politiska frågor?

Jag vet att jag gnällt tidigare på Kias reklam med Asllanikontraktet eftersom jag tycker det är absurt att ett bilföretag försöker kränga bilar genom ett helt värdelöst kontrakt. Själva budskapet med kontraktet är ju bra men initiativet skulle ha kommit från fotbollsförbundets sida istället.
 
Så tänker jag också. Är vegan och äter Oatlys saker, mest för att det är veganskt och finns överallt. Men skulle det komma ett företag som har liknande produkter, men inte är ägt av kineser skulle jag köpa det.
Men ja, just nu orkar jag inte riktigt.
(jag tycker Oddly Good Barista med råge fyller Oatlys skor, i alla fall till kaffet)
 
Tvärtemot flera andra så prioriterar jag Lidl av flera skäl när det gäller frukt och grönt. De har frukt och grönt i säsong (i Europa). Nu har de gul sparris (från Tyskland) inte hela året från Sydamerika som de kan ha på Willys och ICA. När ärtor och bönor är i säsong så har de det, från europeiska leverantörer, inte hela året från Kenya som de andra som inte ens ids ta in europeiska ärtor när de är i säsong. Persikor, plommon aprikoser säljs nästan enbart på våren och sommaren när de är i säsong i Europa. Även på andra grönsaker ser man en tydlig säsongsvariation. Självklart fyller de på vintern på med varor som kommer längre ifrån, t ex ananas, men generellt är det ganska stor säsongsvariation. Vill man kunna köpa allt hela året så begränsar det förstås, själv tycker jag om att det varierar. Hur skulle man annars märka att våren är här om det inte vore för sparrisen? Att äta det hela året är inte alls lika roligt. Och få saker är så goda som när persikor, aprikoser och körsbär kommer på sommaren.
Vår lokala handlare hade ett tag varorna placerade så att alla Ekogrönsaker/-frukt kom först, man kunde inte undvika dem. Ville man inte ha ekocitroner fick man gå längre in i butiken. Nu är det som vanligt igen, båda sorterna citroner ligger bredvid varandra. Kanske var kunderna inte mogna för upplägget?
I början (dvs ganska många år sedan) hade de inga/få svenska inköpskanaler men nu är mycket/det mesta svenskt. De har bra chark som dock tyvärr är mycket importerat, men motsvarande varor på ICA är också importerade. Även inom kött och fisk har de blivit bättre än de var de första åren och har även kravmärkt (själv handlar jag dock normalt kött direkt från bönder) .
Visst, utbudet är mindre, det finns inte 14 sorters/märken av alla varor och gillar man inte deras egen variant av en viss produkt (om det är den enda) så får man handla det någon annanstans, men det gäller ju även Willys, coop och ICA ibland, även om Lidl har mer EMV. En del av deras egna varor är bra, t ex har de en bra vaniljglass till bra pris i storpack som är gjord på svensk mjölk, inte så lätt att hitta annars.
En annan positiv sak, jämfört med ICA t ex, är att de verkar ha en annan policy vad gäller tillsättande av butikschefer. Har sett hur invandrarkillar har gått från kassan till att bli butiksansvarig. Kanske blir de inte rika som en ICA-handlare, men ger det fler chansen att utvecklas så är det positivt. Personalen på de ICA-butiker som jag handlar i är väldigt homogen och speglar inte alls samhället. Främst i vissa länder har det förekommit orimliga personalförhållanden, men det är de inte ensamma om (i de länderna), jag trodde att det var därför som en del bojkottad dem.
Nu låter det som att jag är en alltid pro Lidl, så är det inte, men försöker köpa frukt och grönt där p g a kvaliteten.
 
Jag bojkottar Oatly på grund av deras ’smutskastning’ på mjölkindustrin. Köper trots att jag inte är veg ibland veg produkter men väljer aktivt bort just Oatly.

Sen är det massor jag inte köper på grund av etiska eller miljömässiga orsaker. Speciellt matvaror.
 
Tvärtemot flera andra så prioriterar jag Lidl av flera skäl när det gäller frukt och grönt. De har frukt och grönt i säsong (i Europa). Nu har de gul sparris (från Tyskland) inte hela året från Sydamerika som de kan ha på Willys och ICA. När ärtor och bönor är i säsong så har de det, från europeiska leverantörer, inte hela året från Kenya som de andra som inte ens ids ta in europeiska ärtor när de är i säsong. Persikor, plommon aprikoser säljs nästan enbart på våren och sommaren när de är i säsong i Europa. Även på andra grönsaker ser man en tydlig säsongsvariation. Självklart fyller de på vintern på med varor som kommer längre ifrån, t ex ananas, men generellt är det ganska stor säsongsvariation. Vill man kunna köpa allt hela året så begränsar det förstås, själv tycker jag om att det varierar. Hur skulle man annars märka att våren är här om det inte vore för sparrisen? Att äta det hela året är inte alls lika roligt. Och få saker är så goda som när persikor, aprikoser och körsbär kommer på sommaren.
Vår lokala handlare hade ett tag varorna placerade så att alla Ekogrönsaker/-frukt kom först, man kunde inte undvika dem. Ville man inte ha ekocitroner fick man gå längre in i butiken. Nu är det som vanligt igen, båda sorterna citroner ligger bredvid varandra. Kanske var kunderna inte mogna för upplägget?
I början (dvs ganska många år sedan) hade de inga/få svenska inköpskanaler men nu är mycket/det mesta svenskt. De har bra chark som dock tyvärr är mycket importerat, men motsvarande varor på ICA är också importerade. Även inom kött och fisk har de blivit bättre än de var de första åren och har även kravmärkt (själv handlar jag dock normalt kött direkt från bönder) .
Visst, utbudet är mindre, det finns inte 14 sorters/märken av alla varor och gillar man inte deras egen variant av en viss produkt (om det är den enda) så får man handla det någon annanstans, men det gäller ju även Willys, coop och ICA ibland, även om Lidl har mer EMV. En del av deras egna varor är bra, t ex har de en bra vaniljglass till bra pris i storpack som är gjord på svensk mjölk, inte så lätt att hitta annars.
En annan positiv sak, jämfört med ICA t ex, är att de verkar ha en annan policy vad gäller tillsättande av butikschefer. Har sett hur invandrarkillar har gått från kassan till att bli butiksansvarig. Kanske blir de inte rika som en ICA-handlare, men ger det fler chansen att utvecklas så är det positivt. Personalen på de ICA-butiker som jag handlar i är väldigt homogen och speglar inte alls samhället. Främst i vissa länder har det förekommit orimliga personalförhållanden, men det är de inte ensamma om (i de länderna), jag trodde att det var därför som en del bojkottad dem.
Nu låter det som att jag är en alltid pro Lidl, så är det inte, men försöker köpa frukt och grönt där p g a kvaliteten.
Jag handlade inte på Lidl i början då de inte tillät personalen gå med i facket och hade inte kollektivavtal.
Så fick dåligt intryck av Lidl och det har hållit i sig för mig även om det verkar ha ändrat sig.
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
8 052
Hästmänniskan Skulle behöva skriva av mig lite. Tycker det är svårt att få råd och förståelse när jag pratar om detta med människor i min närhet, då...
2
Svar
23
· Visningar
5 575
Senast: Nepenthe
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok (Ni som kommer ihåg något av mina tidigare dagboksinlägg i år bör varnas om att jag kommer skriva ett typ precis likadant gnällinlägg...
Svar
4
· Visningar
2 030
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Som en person med flera hälsoproblem genom livet som vården inte har kunnat hjälpa, så har jag kommit att fundera en hel del över just...
2
Svar
30
· Visningar
4 698
Senast: TinyWiny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp