Bomba oss med nytänkande, kreativa stavningar, del 2

Jag är egentligen (;)) inte förtjust i det, men tolererar för att det är så naturligt pga. de ljudkombinationerna så tydligt bjuder inte till att det är ett naturligt uttal. Och jag vill inte stödja någon spridning av skriftspråksdogmatism. Det finns det redan för mycket av som skadar både regional variation och historiska drag i talspråket.

Funderade ihop en egen hypotes medan jag åt frukost. I artikeln som jag länkade så pekas det på att förskjutning av vilken stavelse t-ljudet hör till är central för förloppet.

Idag är egentligen ett vardagsord för yngre generationer, medan egentlig sällan används utanför språk som ligger mer åt det akademiska hållet. Jag tror barn missar att avkoda att ordet är konstruerat med en avledning och att det bidrar till utvecklingen.
När de senare ev. lär sig egentlig och förstår sambandet så har de redan ett befäst uttal. Och en hyfsad andel av den yngre befolkningen får nog aldrig in egentlig i sitt aktiva ordförråd.

Medan de enligt artikeln opåverkade exemplen som muntligen och fientligt inte på samma sätt drabbas stavelseförändringen för att deras uppbyggnad fortfarande avkodas riktigt av de som lär sig orden. Därav finns en viss vaccinering mot att avledningselementet -lig(en) förvanskas för mycket. Även om uttalet i viss mån kanske påverkas av ljudkombinationerna så tolkas det fortfarande som ett L i tanken.

Vad tror ni om det?
Jag tror det ligger en hel del i det! Och när jag sa assimilation så tänkte jag också på att det rent ljudbildsmässigt finns redan ett ”ijen” i slutet av ordet och då är det lätt för ett ungt öra som helordshör och inte har morfologisk kunskap att känna igen orddelarna så förvanskar ordslutet /ijän/ starten /ejän/ och då är det bara tl kvar, som den länkade artikeln förklarar inte finns som stavelsestart. Så det är ganska säkert en fråga om morfologisk (fel-)analys ihop med uttalsregler. Kul!
 
Jag har bott i Skåne i större delen av mitt liv och har aldrig hört en vuxen uttala ordet med ett k. Men däremot hört rönka om röntga.
Bättre än ”runka” som det kan uttalas av en del i västra Götaland.

Såg en stackars patients skräckslagna min när min kollega sa (efter mycket fokus lagts på att kunna kissa efter operationen);

”Ja, nu när du är klar ska du bara runkas också.”

Patienten; ”Vadskullejagsadu?” :nailbiting:

”Röntgas, du ska till röntgen och röntgas!” fick jag förtydliga. Lättad patient…
 
Delar av Uppsala är fulla av sådana här skyltar:

C4A33A50-39F1-4E4E-8357-A5135B2A1776.jpeg


Som jag funderat på vad detta AGU varit en förkortning på. Är det ett företag? Är det en företeelse? (Är det ett flygplan?)

Så slog det mig att skylten bara är skapad av nån som inte kan stava till Augusti, som förkortat som man förkortar månadsnamn…
 

Liknande trådar

Hemmet 1 mars kommer jag sannolikt att flytta in i en lägenhet som uppenbarligen inte är skapad för att sova i, så jag försöker klura ut hur...
2 3
Svar
55
· Visningar
5 963
Senast: Singoalla
·
Hästhantering Jag har filmat två urlastningar, den ena var värre än den andra. De är normala urlastningar för oss, vi vill ju givetvis det ändras så...
3 4 5
Svar
89
· Visningar
7 964
Senast: muppia
·
L
Trav jag ger upp, frågar er om min pålle... :smirk: alla (?) här har betydligt mer erfarenhet av både hästar och trav än vad jag har, så ni...
2 3 4
Svar
77
· Visningar
4 663
Senast: Lindi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad gör vi? Del CXCV
  • Svensk politik nr 3
  • 🥂 VALBORG 🍾

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp