Bomba oss med nytänkande, kreativa stavningar, del 2

45038E58-A6C7-4937-924B-722BFF0A2700.png
 
En har ju möjlighet att tacka nej till vad som helst trots att det inte påverkar förekomst i språket. Jag gillar att språket ter sig inkorrekt ur ett skriftspråksorienterat synsätt ganska ofta, men att det är fonologiskt helt logiskt. Det är skriftspråket som är symbol för talspråket vilket visar sig tex i dessa ord.
Logiskt eller inte, det låter så förskräckligt fult! Det är nog extremt ovanligt att en finlandssvensk uttalar det ordet ejenkligen. Kanske det är därför det svider i mina öron.
 
Det är ett uttal som verkar vanligare i yngre generationer i alla fall här i min region, så det är väl som vanligt vi ”gamla” som förfasar oss över dagens ungdom. Jag tycker inte heller om hur det låter och förfasas lite i smyg när yngre logopedkollegor säger just ejengklien (vet inte varför ni stavar ejenkligen, hör ni det g:et, det har nog aldrig jag gjort?). Men jag noterar också roat att jag har åsikter om rätt och fel som människors språk är alldeles för dynamiskt att ta hänsyn till, vilket glädjer mig.

För att gå tillbaka till det fantastiska ”igenkligen” så gillar jag det också på grund av den kreativa problemlösande användningen av ordslutet ”igen” även i början av ordet. Det blir inte ljudmässigt fel (förutom på de sätt som lyfts här ovan) och är både ljudmässig stavning och ordbildsgrundad stavning (bara inte på detta ords ordbild :rofl: )
 
Det är ett uttal som verkar vanligare i yngre generationer i alla fall här i min region, så det är väl som vanligt vi ”gamla” som förfasar oss över dagens ungdom. Jag tycker inte heller om hur det låter och förfasas lite i smyg när yngre logopedkollegor säger just ejengklien (vet inte varför ni stavar ejenkligen, hör ni det g:et, det har nog aldrig jag gjort?). Men jag noterar också roat att jag har åsikter om rätt och fel som människors språk är alldeles för dynamiskt att ta hänsyn till, vilket glädjer mig.

För att gå tillbaka till det fantastiska ”igenkligen” så gillar jag det också på grund av den kreativa problemlösande användningen av ordslutet ”igen” även i början av ordet. Det blir inte ljudmässigt fel (förutom på de sätt som lyfts här ovan) och är både ljudmässig stavning och ordbildsgrundad stavning (bara inte på detta ords ordbild :rofl: )
Jag är egentligen (;)) inte förtjust i det, men tolererar för att det är så naturligt pga. de ljudkombinationerna så tydligt bjuder inte till att det är ett naturligt uttal. Och jag vill inte stödja någon spridning av skriftspråksdogmatism. Det finns det redan för mycket av som skadar både regional variation och historiska drag i talspråket.

Funderade ihop en egen hypotes medan jag åt frukost. I artikeln som jag länkade så pekas det på att förskjutning av vilken stavelse t-ljudet hör till är central för förloppet.

Idag är egentligen ett vardagsord för yngre generationer, medan egentlig sällan används utanför språk som ligger mer åt det akademiska hållet. Jag tror barn missar att avkoda att ordet är konstruerat med en avledning och att det bidrar till utvecklingen.
När de senare ev. lär sig egentlig och förstår sambandet så har de redan ett befäst uttal. Och en hyfsad andel av den yngre befolkningen får nog aldrig in egentlig i sitt aktiva ordförråd.

Medan de enligt artikeln opåverkade exemplen som muntligen och fientligt inte på samma sätt drabbas stavelseförändringen för att deras uppbyggnad fortfarande avkodas riktigt av de som lär sig orden. Därav finns en viss vaccinering mot att avledningselementet -lig(en) förvanskas för mycket. Även om uttalet i viss mån kanske påverkas av ljudkombinationerna så tolkas det fortfarande som ett L i tanken.

Vad tror ni om det?
 

Liknande trådar

Hemmet 1 mars kommer jag sannolikt att flytta in i en lägenhet som uppenbarligen inte är skapad för att sova i, så jag försöker klura ut hur...
2 3
Svar
55
· Visningar
5 940
Senast: Singoalla
·
Hästhantering Jag har filmat två urlastningar, den ena var värre än den andra. De är normala urlastningar för oss, vi vill ju givetvis det ändras så...
3 4 5
Svar
89
· Visningar
7 952
Senast: muppia
·
L
Trav jag ger upp, frågar er om min pålle... :smirk: alla (?) här har betydligt mer erfarenhet av både hästar och trav än vad jag har, så ni...
2 3 4
Svar
77
· Visningar
4 636
Senast: Lindi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Annonsera mera VII
  • Ridskoleryttare

Omröstningar

Tillbaka
Upp