boots-fråga

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare hallon
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 8
  • Visningar Visningar 1 153
H

hallon

Dottern har en ponny som tenderar att stryka sig där bak, fast ända nere på hoven/kronranden. Kan man ha boots på bakhovarna (förstår att detta är en urdum fråga för de boots-kunniga - men jag har aldrig haft en häst med detta bekymmer, varken bak eller fram)?

Sätter man då verkligen boots enbart bak, eller sätter man på alla fyra? Med boots på blir ju utrymmet mellan hovarna vid rörelse ännu mindre, snor bootsen sig runt då, eller sitter de still? Slits de lätt sönder?

Eller har man bara boots om hästen tenderar att trampa sig själv där fram?

Finns det olika modeller på boots? Material? Vad rekommenderar ni?

Sv: boots-fråga

På min ridtravare som jag hade förr så använde jag boots bak. Jag köpte dem på travbutiken eftersom de boots som såldes till ridhästar inte hade samma passform.
De var inte dyra och räckte rätt länge trots att min pålle envisades med att kliva på dem titt som tätt :)

Givetvis kan man ha boots även bak. Dvs man kan ha bara fram, bara bak eller runt om. Helt valfritt.

Bootsen kan sno ja, men inte nödvändigtvis. De med 'bulle' bak mellan ballarna är svårare att få att sno sig, MEN blir å andra sidan obekväma om de snor sig. Jag föredrar naturgummi (mjukt men tåligt) eller syntetboots, och helst utan 'bulle', ska de ha bulle ska de vara i styvare material.

Du kan välja bootssort själv. Vissa hästar får skav av gummi, andra inte, vissa får skav av syntet, andra inte.

Slits sönder gör de sällan av strykningar, men med tiden nöts de ju.

Jag har samma problem, använder boots bak. Men min häst är såpass låg i trakterna bak att det var svårt att hitta något som passade. De gummiboots jag har fram ibland i moddig hage var för höga bak vid trakterna när jag provade dem bak, men jag hittade några boots som var osymmetriska, dvs lägre bak än fram.
Bootsen snurrar tyvärr runt lite.
Jag funderade på om kotring kunde hjälpa, men har inte prövat än, det beror väl lite på hur hästen rör benen gissar jag.

Ok tack, då blir jag inte idiotförklarad som "ponnymorsa" när dotterns ponny kommer med boots bak. Det lugnar mig! :p

det går jättebra att ha boots bak! :laugh: det finns massa olika modeller att välja mellan. jag kör på gummiboots med kardborrespänne - funkar super! :D

Min ponny har blivit så kvick bak, att hon nästan trampar på sig själv i iver att galoppera eller liknande.
Hon har bara boots bak och det fungerar utmärkt!

Jag har samma problem, använder boots bak. Men min häst är såpass låg i trakterna bak att det var svårt att hitta något som passade. De gummiboots jag har fram ibland i moddig hage var för höga bak vid trakterna när jag provade dem bak, men jag hittade några boots som var osymmetriska, dvs lägre bak än fram.
Bootsen snurrar tyvärr runt lite.
Jag funderade på om kotring kunde hjälpa, men har inte prövat än, det beror väl lite på hur hästen rör benen gissar jag.

Jag har samma problem. Men på Gekås hittade jag (nä en kompis) syntetboots modell hårdare och styvare. Andrasortering, 40 kr/par. Sen klippte jag bort i bak. Sitter kanon, snurrar inte heller.

Det låter som en bra ide att klippa lite själv om man hittar billiga boots, jag är ibland på GeKås, tack för tipset!

Jag försökte hitta några bättre i ridsportaffären förut idag, jag hittade ett par som var lägre bak och såg bra ut, bara 870:-...

Liknande trådar

Ridning Jag rider en Frieser som slår ihop bakhovarna väldigt mycket. Han slår så mycket att han sliter ner pälsen som är vid kronranden. Ibland...
Svar
5
· Visningar
1 246
Senast: Ace
·
Hästmänniskan Anonymt nick för alla inblandades skull. För ett tag sedan hände det som inte får hända. En som rider hos mig flög av och skadade sig... 5 6 7
Svar
130
· Visningar
22 606
Senast: Trauma
·
Hästvård Först och främst, jag vet att jag som hästägare borde läsa på mer och bli mer insatt i hovslageri, och tro mig; Jag läser på allt jag... 2 3
Svar
41
· Visningar
6 308
Senast: mily
·
Hundhälsa Jag har hand om en väninnas hund medan hon själv är utomlands. Hunden i fråga är en chihuahua, 5 år gammal. Har själv en ettårig... 2
Svar
23
· Visningar
4 215
Senast: Nirvana
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka