Bukefalos 28 år!

Borde inte BUP ha anmält det?

Svårt det där. Var också inne i den svängen på bup. Blev anmält till soc och det som dom sa där är ju att det bästa är att vara kvar i familjen och försöka hjälpa i familjen så att säga. Ingenting hade blivit särskilt mycket bättre om jag hade fått flytta runt till fosterhem. Dock så pratade vi ju om det, fel kan alla göra och gå över gränsen i desperata situationer kan alla göra.
 
Jag tror inte att någon missade det där, men det gör ju inte din kommentar om aga mindre allvarlig på något sätt. Tillsägelse är en sak, alla (så gott som åtminstone) ger sina barn tillsägelser, men att aga är att misshandla ett barn och det är en helt annan sak.
Okej då, jag valde väl kanske fel ord, men jag kom inte på ett bra ord att förklara på det och trodde inte att ordet aga skulle uppröra så, fel av mig då.
 
Jag märker att ni bara hakar upp er på en detalj, läste ni hela inlägget ens innan ni dömmer?

Verkade som ni missade det här: "Jag säger inte att det är rätt att slå sina barn, men någon form av tillsägelse måste få ske om barnet inte lyssnar när man säger till dom, men just vad det skulle vara har jag inget bra svar på i nuläget?"

Du kan inte ens se hur en tillsägelse utan våld kan se ut? Barn som utsätts för våld riskerar att normalisera våldet och det är inte ovanligt att våld som konfliktlösningsmetod återanvänds i vuxen ålder. Ta det i beaktande när du funderar kring aga, för du verkar onekligen rätt påverkad av din egen uppväxt. Våld mot barn leder inte till respekt utan till otrygghet, tillitsproblem och dålig självkänsla bl.a.
 
@RedHyuuga Jag tror tyvärr att du missförstår mig. Jag tänker inte kommentera ditt uttalande om att "lite aga är bra", det har de andra redan svarat på så bra. Men problemet var inte att hon slog mig (det hände inte ofta), utan all psykisk terror. Och hade den här psykologen bara anmält det hade jag kanske sluppit undan en del, och mitt liv hade kunnat se helt annorlunda ut än vad det gör idag, för jag hade kanske inte varit så jävla trasig.
Och du missförstår mig, så det är ömesidigt. ;) Det jag skrev först var inte ens riktat åt dig personligen, men jag hoppas att du kan få svaren du söker av dom som lämnade ut journalerna kanske eller som dom andra skriver?
 
Du kan inte ens se hur en tillsägelse utan våld kan se ut? Barn som utsätts för våld riskerar att normalisera våldet och det är inte ovanligt att våld som konfliktlösningsmetod återanvänds i vuxen ålder. Ta det i beaktande när du funderar kring aga, för du verkar onekligen rätt påverkad av din egen uppväxt. Våld mot barn leder inte till respekt utan till otrygghet, tillitsproblem och dålig självkänsla bl.a.
Läser mellan raderna och tolkar det du vill ja, va trevligt. Jag har INTE skrivit något att det MÅSTE vara våld, bara att jag INTE VET HUR det skulle tänkas se ut. Det är skillnad.
 
Personligen tycker jag det låter horribelt att BUP inte anmält din mor. Hennes uttalande borde iaf ha lett till en utredning av socialen om era hemförhålladen. BUP borde som minst pratat med dig om detta och hört hur du mådde. Det ÄR olagligt att bära hand på sina barn och jag är ganska övertygad att BUP är skyldiga att rapportera om barn far illa, kränk eller utsätts för hot, våld, utnyttjande eller andra olagliga saker. Det var ju faktiskt DU och inte din mor som gick hos BUP i egenskap av patient. BUP är ju barnens hjälp!

Tyvärr är inte alla människor lämpade för sina jobb och jag är rädd att du fick en lat och oengagerad kontakt på BUP som inte gjorde sitt jobb. Ett av de viktigaste jobb som finns. Jag hoppas verkligen att denna människa synas ordentligt.
Jag har själv en son som är inskriven på BUP. Han utreds förvisso för diagnos, men han kan också bli väldigt orolig och ledsen för att han inte är "som andra" och behöva stöttning. Tanken på att en människa som den som hade hand om dig, skulle ha ansvaret för min sons månde ger mig rysningar :(

Dunderpepp till dig och jag hoppas innerligt att du och dina syskon kommer läka.

Voff
 
Litet tankeexperiment, inte helt ovanligt för att prova olika funderingar.

Byt "aga" mot synonymen "misshandel". Är meningen gångbar och acceptabel då också?

"... jag tror nog att lite misshandel är bra"

Nej, det känns fortfarande inte rätt. Snarare får jag kräksmak i munnen.
 
Kan tillägga att om man ställer sig bakom ståndpunkten att lite aga nog är bra så ska man vara medveten om vad ett gläntande på den dörren kan innebära. Tex kan det innebära att gränsen för vad som är lite aga successivt flyttas fram och då kan det jag just nu läser om;

En ett två och ett halvt gammalt barn som blivit rivet, slaget, fått munnen ihoppressad och slutligen fått ena handen skållad - och fått vård först dagen därpå - troligtvis för att hen varit bråkig och inte velat äta.

Fast det där är ju inte lite aga,det där är ren misshandel, jag som är äldre är fostrad med en dask i baken,oftast har den varit befogad och inte tog jag någon skada heller.
 
@RedHyuuga Ditt uttalande är typiskt för människor som har blivit så skadade av våldet de har utsatts för att de inte ens inser hur fel föräldern gjorde. Som inte har förmågan att se vad som borde gjorts istället. Att utföra någon form av fysiskt eller psykiskt våld mot någon annan är alltid fel. Oavsett om det är mot ett barn eller mot en vuxen. Inser man inte det så bör man omgående söka hjälp. Risken är enormt stor att man låter någon annan utsätta en för saker hen inte borde eller att man själv utsätter andra för saker man inte borde om man inte får hjälp med att förändra sitt tankemönster.

Ett barn behöver inte "lite aga". Ett barn behöver bli respekterat för att på så sätt lära sig respektera andra människor. Det är här det ofta brister när föräldrarna inte respekterar sina barn utan ser dem som sina ägodelar som de kan göra hur de vill med. Ett barn behöver guidning under uppväxten. Hen behöver få veta sociala koder och vad som är rätt och fel och hur man ska bete sig i olika situationer. Det är här det brister när barn beter sig illa. Det ska inte barnet lastas för utan föräldrarna/annan som har ansvar för barnet som inte har gett barnet verktygen, kunskapen och respekten hen behöver. Alla barn testar i perioder om det de lärt sig verkligen stämmer och det är helt okej. Det är så barn växer och lär sig. Det ska inte slås ner utan som förälder är man då konsekvent med vad som gäller. Barnet ska våga lita på att det som sägs stämmer.


@Anonymiteten
BUP skulle självklart anmält. Något annat är inte rätt. Alla som jobbar med barn och ungdomar har enligt lag skyldighet att anmäla misstänkta missförhållanden. Din psykolog gjorde alltså fel. Jag tycker att du ska söka hjälp så att du får hjälp med att bearbeta allt som har hänt. Du kan söka hos din vanliga vårdcentral så remitterar de dig vidare vid behov.

Jag önskar dig all lycka till! Det går att göra sig fri och bli en hel människa!
 
Fast det där är ju inte lite aga,det där är ren misshandel, jag som är äldre är fostrad med en dask i baken,oftast har den varit befogad och inte tog jag någon skada heller.

Det var inte heller ett exempel på aga, det var ett exempel på vad som kan bli effekten av att man accepterar aga och att gränsen för vad som är acceptabelt flyttas fram.

Dock är aga just ansvarsbefriad misshandel, må vara att "lite aga" kanske skulle klassas som ringa misshandel.
 
@RedHyuuga Ditt uttalande är typiskt för människor som har blivit så skadade av våldet de har utsatts för att de inte ens inser hur fel föräldern gjorde. Som inte har förmågan att se vad som borde gjorts istället. Att utföra någon form av fysiskt eller psykiskt våld mot någon annan är alltid fel. Oavsett om det är mot ett barn eller mot en vuxen. Inser man inte det så bör man omgående söka hjälp. Risken är enormt stor att man låter någon annan utsätta en för saker hen inte borde eller att man själv utsätter andra för saker man inte borde om man inte får hjälp med att förändra sitt tankemönster.

Ett barn behöver inte "lite aga". Ett barn behöver bli respekterat för att på så sätt lära sig respektera andra människor. Det är här det ofta brister när föräldrarna inte respekterar sina barn utan ser dem som sina ägodelar som de kan göra hur de vill med. Ett barn behöver guidning under uppväxten. Hen behöver få veta sociala koder och vad som är rätt och fel och hur man ska bete sig i olika situationer. Det är här det brister när barn beter sig illa. Det ska inte barnet lastas för utan föräldrarna/annan som har ansvar för barnet som inte har gett barnet verktygen, kunskapen och respekten hen behöver. Alla barn testar i perioder om det de lärt sig verkligen stämmer och det är helt okej. Det är så barn växer och lär sig. Det ska inte slås ner utan som förälder är man då konsekvent med vad som gäller. Barnet ska våga lita på att det som sägs stämmer.
Jag skrev att jag troligen använde fel ord, aga var visst lite för kraftigt och inte alls det jag egentligen åsyftade, men nu går det inte att ändra på, skrivet är skrivet och missförstånd har redan skett tyvärr.

Det enda jag funderade på var hur man kan göra istället, men verkar inte som någon har ett bra svar på det, då jag även skrev att jag inte är för våld mot barn, men det kanske missades vad vet jag.
 
Det enda jag funderade på var hur man kan göra istället, men verkar inte som någon har ett bra svar på det, då jag även skrev att jag inte är för våld mot barn, men det kanske missades vad vet jag.

Det finns ingen standard 1A när det kommer till hur man hanterar människor i olika situationer. Mer än med så mycket respekt situationen medger.

Barn kommer inte med en manual "gör så här". För det finns ingen manual till människor.
 
Läser mellan raderna och tolkar det du vill ja, va trevligt. Jag har INTE skrivit något att det MÅSTE vara våld, bara att jag INTE VET HUR det skulle tänkas se ut. Det är skillnad.

Jag läste, och svarade på, precis det du skriver, att du inte vet hur en tillsägelse utan våld skulle tänkas se ut. Det är just DET jag reagerar på. Hur löser du konflikter med vuxna? Utgångspunkten bör väl vara att konflikter kan lösas genom samtal? Barn kan tillrättavisas genom samtal. Man kan prata om det och förklara vad man inte gillar med beteendet.

Kommer man till ett läge att samtal känns verkningslösa och att man som förälder känner att våld eller andra former av kräkningar känns lämpliga eller nödvändiga så är det hög tid att söka hjälp.
 
Det finns ingen standard 1A när det kommer till hur man hanterar människor i olika situationer. Mer än med så mycket respekt situationen medger.
Nä, det kanske inte finns någon standard, men det kanske borde finnas någon som lär ut ett alternativt sätt, t ex när nyblivande föräldrar går i sådana där föräldrargrupper om det nu inte redan görs förstås, så man får lite kött på benen.
Jag skulle kunna tänka mig att det är lättare att hamna i en situation och ha lite vetskap i bakhuvudet även om man inte kan använda den exakt på samma sätt varje gång utan får anpassa till situationen, än att hamna i en situation och inte ha en aning om hur man ska göra. Det är lite det jag är inne på, inte att det ska finnas någon "manual - gör si, gör så".
 
Jag skrev att jag troligen använde fel ord, aga var visst lite för kraftigt och inte alls det jag egentligen åsyftade, men nu går det inte att ändra på, skrivet är skrivet och missförstånd har redan skett tyvärr.

Det enda jag funderade på var hur man kan göra istället, men verkar inte som någon har ett bra svar på det, då jag även skrev att jag inte är för våld mot barn, men det kanske missades vad vet jag.
Dom flesta lyckas uppfostra sina barn alldeles utmärkt utan att aga dom.
Menar du verkligen att du med en vuxens intelligens inte kan komma på något sätt att uppfostra barn utan aga?
Jag håller med @TinyWiny om att det är ett klassikt uttalande från någon som själv blivit skadad...

Om aga vore ett bra sätt uppfostra barn på så skulle våra fängelser och psykvård vara mycket, mycket tommare än idag
 
Jag skrev att jag troligen använde fel ord, aga var visst lite för kraftigt och inte alls det jag egentligen åsyftade, men nu går det inte att ändra på, skrivet är skrivet och missförstånd har redan skett tyvärr.

Det enda jag funderade på var hur man kan göra istället, men verkar inte som någon har ett bra svar på det, då jag även skrev att jag inte är för våld mot barn, men det kanske missades vad vet jag.

Problemet är inte ordet "aga", problemet är våld som uppfostran. Inte hur hårt man tar i (även om det givetvis finns grader i helvetet), utan att man använder våld mot barn.

Jag tycker inte det här är rätt tråd att diskutera uppfostringsteknik och alternativ till aga.
 
Nä, det kanske inte finns någon standard, men det kanske borde finnas någon som lär ut ett alternativt sätt, t ex när nyblivande föräldrar går i sådana där föräldrargrupper om det nu inte redan görs förstås, så man får lite kött på benen.
Jag skulle kunna tänka mig att det är lättare att hamna i en situation och ha lite vetskap i bakhuvudet även om man inte kan använda den exakt på samma sätt varje gång utan får anpassa till situationen, än att hamna i en situation och inte ha en aning om hur man ska göra. Det är lite det jag är inne på, inte att det ska finnas någon "manual - gör si, gör så".
Det finns föräldrarutbildningar. Skulle du bli önskat gravid någon gång så prata med mödravården och socialtjänsten så att du kan få hjälp. ;)
 
Jag läste, och svarade på, precis det du skriver, att du inte vet hur en tillsägelse utan våld skulle tänkas se ut. Det är just DET jag reagerar på. Hur löser du konflikter med vuxna? Utgångspunkten bör väl vara att konflikter kan lösas genom samtal? Barn kan tillrättavisas genom samtal. Man kan prata om det och förklara vad man inte gillar med beteendet.

Kommer man till ett läge att samtal känns verkningslösa och att man som förälder känner att våld eller andra former av kräkningar känns lämpliga eller nödvändiga så är det hög tid att söka hjälp.
Nej, det upplevde jag inte att du gjorde. Du skrev att jag inte visste hur en tillsägelse utan våld skulle se ut, jag skrev inte ens om det överhuvudtaget, utan jag funderade på vad för annat sätt man skulle kunna lösa det på när barnet inte lyssnar när man säger till det (talar med det). Skrev aldrig om att det måste vara våld och då förutsätter du att jag inte vet hur det kan lösas utan våld bara för att jag funderade på hur man kunde göra istället?
Kör på om det är så svart på vitt, jag sköter mitt liv och du får sköta ditt, så blir det nog väldigt bra. :)
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Orkar inte vara anonym.... I våras fick jag tillfälle att vara med i en smärtstudie gjord av Örebros universitet för att få hjälp med...
11 12 13
Svar
244
· Visningar
28 285
Senast: EmmaW
·
Äldre Hej! Jag skriver från ett nytt konto då flera på buke vet vem jag är och detta kommer bli ganska personligt och om saker som få vet om...
Svar
1
· Visningar
1 865
Senast: kryddelydd
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp