Borde jag flytta?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag hamnar ofta i dilemmat att det är långt att åka för att uträtta ärenden. Idag misslyckades jag med att byta däck på bilen och närmaste drop-in som jag känner till och som har öppet även röda dagar och helger, ligger i Örebro.

Och tomten är stor och kräver sin insats. Jag har rabatter att rensa och en massa gräsmatta att klippa. Förvisso kan ju det vara trevligt men när jag alltid upplever att jag inte hinner med fast jag vill, så känns det inte kul. Jag drömde liksom om ett paradis med olika växter som harmonierade med varandra och att skapandet av detta skulle ge utlopp för min kreativitet. Men livet känns så fullt av måsten att kreativiteten inte får plats. Sen drömde jag om att leva närmare jorden, att odla min egen mat, i stället för att vara tvungen att åka till Ica och köpa något som någon anonym har odlat och som sedan transporterats till butiken. Det finns ingen skön känsla alls i att åka till Ica och handla mat.

Jag hatar att behöva prioritera. Under vintern har en plåt lossnat från en av vindskivorna. Alla vindskivor behöver bytas för de är ruttna. En knutbräda är också rutten och behöver bytas. Jag mår illa över mina igenväxta rabatter vid entrén. Jag mår illa över ogräsen i rabatterna. Jag hatar att kantskära och vill ha ordentliga rabattkanter så att jag slipper ägna onödig tid till sånt. Jag behöver köpa en garderob. Jag behöver tvätta en matta. Jag behöver förlänga räckvidden på mitt wi-fi.

Jag försöker ta saker och ting pö om pö. Men om jag måste åka till Örebro för att få något uträttat så är orken slut sen. Det finns inte utrymme för något annat den dagen. Att åka till Örebro för att byta däck kostar för mycket av min tid och min ork.

Men var skulle jag i så fall bo? På något tråkigt ställe där alla drömmar dör? Jag skulle inte ens orka rodda med allt som en flytt innebär. Att bo på ett ställe där det inte finns något att göra, skulle tråka ut mig på nolltid. Det är en anledning till att jag inte kan bo i lägenhet. Jag har ingen aning om hur man fördriver tiden i en sådan och skulle nog klättra på väggarna.

Innan jag flyttade hit så drömde jag om att bo i ett litet hus på hjul. Det föll på att jag absolut inte kunde tänka mig kompromissa med att ha indraget vatten och avlopp. Hur man skulle lösa det på ett bra sätt i ett hus på hjul, kunde jag inte komma på. Det måste ju funka på vintern också och då måste det vara nergrävt. Och så behövde jag fiber i huset. Så det blev inget med det. Jag köpte ett riktigt hus i stället.

Men hur f-n hittar man den där nivån "lagom", som jag faktiskt orkar med, som är tillräckligt stimulerande men som inte kör slut på min energi? Just idag har jag ju kört slut på energin när jag inte lyckades byta däck. Det där ligger och stör eftersom jag inte kan lösa problemet snabbt och enkelt, så jag kommer mig inte för att göra något annat ö.h.t. Om jag hade bott nära Örebro hade jag bara åkt och bytt däck, men det är liksom en timme att köra dit, så nu sitter jag fast.

Mvh/ rastlös, irriterad och trött
 

Vid däckbyte kan man behöva balansera om
Inget ovanligt
De kollade inte innan?
Det har jag aldrig gjort och det har alltid funkat.

Det här däckbytet var tillräckligt dyrt så det blev ingen extra lyx.

Mindre luft i höger framdäck?
Kanske. Jag har inte kollat lufttrycket själv och vet inte om däckbytarna gjorde det.

Om hon bytt i dag är det väl ingen idé att efterdra? Det ska man väl göra efter ett litet tag.
Sant. Det gör man typ två veckor efteråt.
 
Angående det här med hus tänker jag att det finns ett mellanläge även mellan "torp på landet" och "radhus i tätbebyggt område". :)
Kan bara ta mitt egna Kråkslottet som exempel. Normalstor souterrängvilla, ca. 1600m2 tomt. Ligger i ett "lantligare" villaområde med rätt glest mellan husen. Inte så att man har grannarna in på knutarna. Bor 1 km från närmsta lilla centrum med en matbutik, pizzeria, frisersalong etc. och typ 750 m från en "hantverksby" med bl.a. bilverkstäder och däckbytare. Från centrum tar det 22 min med pendeltåg till Stockholm City.
Nu menar jag absolut inte att du ska bo i samma håla som mig eller ens i en Sthlms förort, menar bara att det finns alternativ även mellan torp och radhus :)
 
Om hon bytt i dag är det väl ingen idé att efterdra? Det ska man väl göra efter ett litet tag.
Absolut, om dom har kommit ihåg att skriva fast däcken ordentligt. Jag vet flera som tappat däck på väg hem från däckfirmorna, för dom har helt enkelt glömt dra ett däck.
 
Angående det här med hus tänker jag att det finns ett mellanläge även mellan "torp på landet" och "radhus i tätbebyggt område". :)
Kan bara ta mitt egna Kråkslottet som exempel. Normalstor souterrängvilla, ca. 1600m2 tomt. Ligger i ett "lantligare" villaområde med rätt glest mellan husen. Inte så att man har grannarna in på knutarna. Bor 1 km från närmsta lilla centrum med en matbutik, pizzeria, frisersalong etc. och typ 750 m från en "hantverksby" med bl.a. bilverkstäder och däckbytare. Från centrum tar det 22 min med pendeltåg till Stockholm City.
Nu menar jag absolut inte att du ska bo i samma håla som mig eller ens i en Sthlms förort, menar bara att det finns alternativ även mellan torp och radhus :)
Kostar där efter oxå.
Har lite längre till närmaste centrum och byt ut Stockholm mot Göteborg, prisklass på en normal villa ligger på över 5 mille.
 
Förresten kan bilen dra lite åt något håll om man har ojämt slitna däck också tror jag. Det var nog delvis därför + hjulinställningar som sambons gjorde det. Blev betydligt bättre med nya däck.
 
Förresten kan bilen dra lite åt något håll om man har ojämt slitna däck också tror jag. Det var nog delvis därför + hjulinställningar som sambons gjorde det. Blev betydligt bättre med nya däck.
Ojämnt slitna däck tror jag att såg något om när jag googlade också. Och Magiana sa du inte att tre däck var sämre än det fjärde? Eller det kanske var vinterhjulen.
 
Fast hur vanligt det är vet vi nog inte. ;)
Nä, jag har inte statistik på det, men det har hänt både svärföräldrarna och min pappa, två olika ställen. Sen har jag hört talas om det fler gånger också. Så min slutsats var att det inte är extremt sällsynt. Och som sagt, tar typ en minut att kolla själv, så slipper @Magiana kanske åka tillbaka till firman om det är ett så enkelt fel.
 
Angående det här med hus tänker jag att det finns ett mellanläge även mellan "torp på landet" och "radhus i tätbebyggt område". :)
Kan bara ta mitt egna Kråkslottet som exempel. Normalstor souterrängvilla, ca. 1600m2 tomt. Ligger i ett "lantligare" villaområde med rätt glest mellan husen. Inte så att man har grannarna in på knutarna. Bor 1 km från närmsta lilla centrum med en matbutik, pizzeria, frisersalong etc. och typ 750 m från en "hantverksby" med bl.a. bilverkstäder och däckbytare. Från centrum tar det 22 min med pendeltåg till Stockholm City.
Nu menar jag absolut inte att du ska bo i samma håla som mig eller ens i en Sthlms förort, menar bara att det finns alternativ även mellan torp och radhus :)
Jag har inget torp. Jag har ett hus, två våningar högt, 5 minuters promenad från busshållplats. Förvisso är huset över 100 år gammalt men det har alla vanliga bekvämligheter.

Villaområde skulle jag inte kunna tänka mig. Jag har aldrig sett ett villaområde jag skulle kunna bo i.

Jag har ganska lagom med grannar nu men skulle kunna tänka mig att inte ha så många, samt lite längre avstånd till dem. Närmaste grannen är dock guld värd. Bättre grannar än det par som bor där finns nog inte.

För övrigt finns det inga hålor mellan Södertälje och Norrtälje.

@Magiana Jag hade ringt verkstan och sagt att bilen börjat dra efter bytet. En snabbgoogling säger mig att det varken ska handla om obalans eller lufttryck, utan snarare hjulinställning.
Ja, jag tänkte också det men det kändes ändå märkligt att hjulinställningarna skulle ha ändrats vid ett byte.

Obalans trodde jag själv inte alls på. Det skapar vibration/vobbling och det känner jag inte att den gör.

Jag får ringa dem.
 
Oj! Den var dyr! Den kostar mer än dubbelt så mycket som jag kan ha råd med. Det mesta som är till salu är utanför min budget.


Jag kan inte hyra. Det har jag inte råd med. Det går åt helvete då eftersom jag inte har råd med någon hyra som pensionär. Inte kan jag sätta upp solceller heller som investering inför låg pension.

Jag vill inte ha grannar för nära. Så är det bara. Jag har i dagsläget en granne som har en skällande hund och jag får fan frispel på byrackan snart.

Nej, jag är inte självförsörjande nu heller, men har åtminstone möjligheten om jag får vara frisk nån gång och får undan en del projekt. Här skulle jag kunna få extra inkomst genom att hyra ut rum/lillstugan (typ B&B), så slipper jag pressen att komma upp i heltidsjobb som jag inte orkar med.

Det är väl ingen dans på rosor att ha häst heller. Är det inte tappskor så är det en sårskada eller något ännu värre. Hästen kan bli sjuk/skadad så jag inte kan rida den på månader. Och blir det en torr sommar så får man ångest över att få tag i hö.

Jag tror att antingen ska man bo med flera grannar nära inpå typ i stan (för då finns det så mycket regler för hur mycket man får störa att det ändå är relativt lugnt. T.ex. skällande hundar accepteras inte) eller så ska man bo helt utan grannar. Bo på landet med granne måste vara det sämsta alternativet om man vill ha lugn och ro.
 
Förresten kan bilen dra lite åt något håll om man har ojämt slitna däck också tror jag. Det var nog delvis därför + hjulinställningar som sambons gjorde det. Blev betydligt bättre med nya däck.
Ja, det är olika slitage på däcken. Vänster framdäck är mer slitet än höger framdäck.

Jag har gjort en hjulinställning under den tid jag ägt bilen (två och ett halvt år) och det tycker jag inte borde ha ändrats. Jag har inte kört mot någon trottoarkant som ka ha ändrat det vad jag kan minnas.
 
Ja, det är olika slitage på däcken. Vänster framdäck är mer slitet än höger framdäck.

Jag har gjort en hjulinställning under den tid jag ägt bilen (två och ett halvt år) och det tycker jag inte borde ha ändrats. Jag har inte kört mot någon trottoarkant som ka ha ändrat det vad jag kan minnas.
Men du har bytt däck från några som inte är slitna på samma sätt, då blir hjulinställningen fel för dom "nya" däcken.

Sambon har så på sin bil. Nya vinterdäck, går rakt. Slitna sommardäck, drar till höger.

Det kan vara så enkelt?
 
Jag tror att antingen ska man bo med flera grannar nära inpå typ i stan (för då finns det så mycket regler för hur mycket man får störa att det ändå är relativt lugnt. T.ex. skällande hundar accepteras inte) eller så ska man bo helt utan grannar. Bo på landet med granne måste vara det sämsta alternativet om man vill ha lugn och ro.
:rofl::rofl: så bor jag, oftast lugnt och skönt men går många förbi från villaområderna och många vill stanna och prata när jag är ute och dom verkar tro att just dom är dom enda när det är närmare 5 par i timmen:grin:.

Jaja läget är guld för min planerade verksamhet jag ska börja starta lite smått i höst👍
 
Men du har bytt däck från några som inte är slitna på samma sätt, då blir hjulinställningen fel för dom "nya" däcken.

Sambon har så på sin bil. Nya vinterdäck, går rakt. Slitna sommardäck, drar till höger.

Det kan vara så enkelt?
Det kanske är så.

Men jag behöver köpa några nya däck i alla fall. Vänster fram är helt slut. Sen kollade jag de andra däcken och blev osäker på mönsterdjupen. Jag får mäta.
 
Jag tror att antingen ska man bo med flera grannar nära inpå typ i stan (för då finns det så mycket regler för hur mycket man får störa att det ändå är relativt lugnt. T.ex. skällande hundar accepteras inte) eller så ska man bo helt utan grannar. Bo på landet med granne måste vara det sämsta alternativet om man vill ha lugn och ro.
Jag är helt enig på den punkten. Ska man ha besväret med ett hus så ska man i alla fall bo isolerat nog att kunna pinka på tomten utan att nån ser en...
 
Jag skulle få krupp med folk så nära och med så begränsat utrymme.


Bultarna är inget problem. Det är hjulen som sitter fast (när bultarna är borttagna).
Det hände mig också. Jag tog en tjock bräda (plank) som var lika lång som bilen är bred, lade den under bilen med ena änden mot fälgkanten och bankade på andra änden med en slägga så lossnade hjulet utan problem.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Min hyresvärd är en idiot IGEN! Han har höjt hyran med 5,9% trots att det står på hyresgästföreningens hemsida att hyresvärdarna får...
Svar
12
· Visningar
1 251
Senast: Lyan
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Året var 1994. Jag var trött på att bo i en förort. Jag ville ut på landet. Några år tidigare hade jag avslutat en 2-årig...
Svar
0
· Visningar
1 082
Senast: Wille
·
  • Artikel
Dagbok Jag har försatt mig i min nuvarande livssituation för att jag vill öva och bli bättre på problemlösning. Och har man såna mål i livet så...
Svar
11
· Visningar
1 912
Senast: cassiopeja
·
  • Artikel
Dagbok Om 1 vecka är det 3 år sedan jag sist kände kärlek, för då lämnade min älskade hund jordelivet. Han levde ett långt och lyckligt liv...
Svar
6
· Visningar
1 708
Senast: Rie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp