Borde jag flytta?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag hamnar ofta i dilemmat att det är långt att åka för att uträtta ärenden. Idag misslyckades jag med att byta däck på bilen och närmaste drop-in som jag känner till och som har öppet även röda dagar och helger, ligger i Örebro.

Och tomten är stor och kräver sin insats. Jag har rabatter att rensa och en massa gräsmatta att klippa. Förvisso kan ju det vara trevligt men när jag alltid upplever att jag inte hinner med fast jag vill, så känns det inte kul. Jag drömde liksom om ett paradis med olika växter som harmonierade med varandra och att skapandet av detta skulle ge utlopp för min kreativitet. Men livet känns så fullt av måsten att kreativiteten inte får plats. Sen drömde jag om att leva närmare jorden, att odla min egen mat, i stället för att vara tvungen att åka till Ica och köpa något som någon anonym har odlat och som sedan transporterats till butiken. Det finns ingen skön känsla alls i att åka till Ica och handla mat.

Jag hatar att behöva prioritera. Under vintern har en plåt lossnat från en av vindskivorna. Alla vindskivor behöver bytas för de är ruttna. En knutbräda är också rutten och behöver bytas. Jag mår illa över mina igenväxta rabatter vid entrén. Jag mår illa över ogräsen i rabatterna. Jag hatar att kantskära och vill ha ordentliga rabattkanter så att jag slipper ägna onödig tid till sånt. Jag behöver köpa en garderob. Jag behöver tvätta en matta. Jag behöver förlänga räckvidden på mitt wi-fi.

Jag försöker ta saker och ting pö om pö. Men om jag måste åka till Örebro för att få något uträttat så är orken slut sen. Det finns inte utrymme för något annat den dagen. Att åka till Örebro för att byta däck kostar för mycket av min tid och min ork.

Men var skulle jag i så fall bo? På något tråkigt ställe där alla drömmar dör? Jag skulle inte ens orka rodda med allt som en flytt innebär. Att bo på ett ställe där det inte finns något att göra, skulle tråka ut mig på nolltid. Det är en anledning till att jag inte kan bo i lägenhet. Jag har ingen aning om hur man fördriver tiden i en sådan och skulle nog klättra på väggarna.

Innan jag flyttade hit så drömde jag om att bo i ett litet hus på hjul. Det föll på att jag absolut inte kunde tänka mig kompromissa med att ha indraget vatten och avlopp. Hur man skulle lösa det på ett bra sätt i ett hus på hjul, kunde jag inte komma på. Det måste ju funka på vintern också och då måste det vara nergrävt. Och så behövde jag fiber i huset. Så det blev inget med det. Jag köpte ett riktigt hus i stället.

Men hur f-n hittar man den där nivån "lagom", som jag faktiskt orkar med, som är tillräckligt stimulerande men som inte kör slut på min energi? Just idag har jag ju kört slut på energin när jag inte lyckades byta däck. Det där ligger och stör eftersom jag inte kan lösa problemet snabbt och enkelt, så jag kommer mig inte för att göra något annat ö.h.t. Om jag hade bott nära Örebro hade jag bara åkt och bytt däck, men det är liksom en timme att köra dit, så nu sitter jag fast.

Mvh/ rastlös, irriterad och trött
 

Det kanske är så.

Men jag behöver köpa några nya däck i alla fall. Vänster fram är helt slut. Sen kollade jag de andra däcken och blev osäker på mönsterdjupen. Jag får mäta.
Om ett hjul är mer slitet än det andra på samma axel och de är lika gamla så låter det ju som du behöver fixa hjulinställningarna oavsett.

Tillägg: Och det brukar rekommenderas att kollas typ en gång om året tror jag.
 
Från de orterna är de ju ändå rätt nära till civilisationen. Jag bodde i Riala förut och hade bara 20 minuter till Norrtälje.
På 3 timmar med tåg kommer man ju rätt långt från Stockholm, och till billigare områden. Om det faktiskt är så att du vill flytta? Det kanske bara vore att byta miljö och ta problemen med sig?
 
På 3 timmar med tåg kommer man ju rätt långt från Stockholm, och till billigare områden. Om det faktiskt är så att du vill flytta? Det kanske bara vore att byta miljö och ta problemen med sig?
Vilka billiga områden skulle det vara?

Jag har f.ö. en destination i Stockholm som inte ligger centralt så med allmänna färdmedel får jag lägga på en timme från Stockholms central. Så ska jag klara min 3-timmarsgräns får det inte ligga mer än 2 timmar från centralen. (I dagsläget kör jag med bil på under 3 timmar. Med tåg tar det runt 5 timmar.)

Fiber i huset är ett krav som inte går att kompromissa med.

Men jag är ju allmänt rastlös och missnöjd jämt, så då blir det väl något annat som inte är bra.
 
Vilka billiga områden skulle det vara?

Jag har f.ö. en destination i Stockholm som inte ligger centralt så med allmänna färdmedel får jag lägga på en timme från Stockholms central. Så ska jag klara min 3-timmarsgräns får det inte ligga mer än 2 timmar från centralen. (I dagsläget kör jag med bil på under 3 timmar. Med tåg tar det runt 5 timmar.)

Fiber i huset är ett krav som inte går att kompromissa med.

Men jag är ju allmänt rastlös och missnöjd jämt, så då blir det väl något annat som inte är bra.
Ta det lugnt, däcken är bytta, du behöver komma till rätta med din depression och nu när det blir ljusare finns det mer tid att göra saker. Jag tror att om du flyttar hittar du andra fel eller tar med dig dina bekymmer så just nu försök bara sitta still i båten och andas lite. Ett problem är löst, släpp det och ta en kopp kaffe och njut av solen. :)
 
Ta det lugnt, däcken är bytta, du behöver komma till rätta med din depression och nu när det blir ljusare finns det mer tid att göra saker. Jag tror att om du flyttar hittar du andra fel eller tar med dig dina bekymmer så just nu försök bara sitta still i båten och andas lite. Ett problem är löst, släpp det och ta en kopp kaffe och njut av solen. :)
Jag kan ändå inte flytta nu för det orkar jag inte och jag har ingen som kan hjälpa mig med något ö.h.t.

Men det är svårt att vara ute och njuta. Idag brann jag över min grannes konstant skällande hund. Ägaren skyller på att det är en vallhundsras och den är sån. Hennes förra hund var också skällig. Då skyllde hon på att den vaktade. Tur att hon ska flytta. Hoppas det blir snart.
 
Kan du vända på det och nu tänka att du fixade det med däcken. Och att det var riktigt bra gjort?
Tyvärr nej. Det kostade för mycket pengar, tid och energi, så det blev på bekostnad av annat. Och så behöver jag fortfarande nya däck. Det visste jag ju om men hade förträngt.
 
Vilka billiga områden skulle det vara?

Jag har f.ö. en destination i Stockholm som inte ligger centralt så med allmänna färdmedel får jag lägga på en timme från Stockholms central. Så ska jag klara min 3-timmarsgräns får det inte ligga mer än 2 timmar från centralen. (I dagsläget kör jag med bil på under 3 timmar. Med tåg tar det runt 5 timmar.)

Fiber i huset är ett krav som inte går att kompromissa med.

Men jag är ju allmänt rastlös och missnöjd jämt, så då blir det väl något annat som inte är bra.
Allt är väl billigare än Stockholm? ;) Och även om det inte finns fiber indraget så finns det väldigt ofta en fiberförening att ansluta till. Man får ta höjd för det i budgeten bara. Eller så har man som vi, fiber via telejacket.

Vill du verkligen flytta så går det, man kan hyra in hjälp, men det är en jobbig (och rolig!) process som kanske inte gagnar dig just nu?
 
Allt är väl billigare än Stockholm? ;) Och även om det inte finns fiber indraget så finns det väldigt ofta en fiberförening att ansluta till. Man får ta höjd för det i budgeten bara. Eller så har man som vi, fiber via telejacket.

Vill du verkligen flytta så går det, man kan hyra in hjälp, men det är en jobbig (och rolig!) process som kanske inte gagnar dig just nu?
Att allt är billigare än Stockholm betyder inte att jag har råd med allt utanför Stockholm.

Jag har väldigt begränsat med pengar och har inte råd att hyra hjälp eller sväva ut med andra utgifter. (Dessutom skulle jag inte tåla att någon annan går igenom mitt bohag och packar åt mig, eller packar upp åt mig på ett nytt ställe.) Jag har flyttat hur många gånger som helst och det har ALDRIG varit roligt. Jag hatar att flytta.

Hur är det möjligt att ha fiber i telejacket? Eller är det adsl du menar? Det är ju verkligen ingen stabil lösning när kopparnätet monteras ner.
 
Att allt är billigare än Stockholm betyder inte att jag har råd med allt utanför Stockholm.

Jag har väldigt begränsat med pengar och har inte råd att hyra hjälp eller sväva ut med andra utgifter. (Dessutom skulle jag inte tåla att någon annan går igenom mitt bohag och packar åt mig, eller packar upp åt mig på ett nytt ställe.) Jag har flyttat hur många gånger som helst och det har ALDRIG varit roligt. Jag hatar att flytta.

Hur är det möjligt att ha fiber i telejacket? Eller är det adsl du menar? Det är ju verkligen ingen stabil lösning när kopparnätet monteras ner.
Inte adsl, det är fiber. Fråga mig inte hur det funkar, men funkar gör det. Riktigt, riktigt bra, faktiskt. Vi har noll och ingen mobiltäckning där vi bor, så vi ringer via wifi också. Den dagen kopparnätet försvinner - den sorgen! Här kommer det inte att hända i närtid i alla fall, och då får vi installera "vanlig" fiber, men just nu är vi nöjda med att kunna skjuta den kostnaden på framtiden.

Grejen med vårt hus är att läget är helt perfekt - det är här vi vill bo. Det visade sig vara betydligt längre från min arbetsplats än vad vi hade tänkt, ingen mobiltäckning, inget fiber, osv osv, men vi bestämde oss för att lösa sådant efter hand och inte noja så mycket runt det.
 
Grejen med vårt hus är att läget är helt perfekt - det är här vi vill bo. Det visade sig vara betydligt längre från min arbetsplats än vad vi hade tänkt, ingen mobiltäckning, inget fiber, osv osv, men vi bestämde oss för att lösa sådant efter hand och inte noja så mycket runt det.
Visst är det UNDERBART när man känner så :) ! Vi flyttade in i vårt hus utan någon som helst internet-/telefonanslutning, men jag fick Telia att komma ut och sätta upp kopparledningarna hela vägen til vårt hus. Stolparna fanns, men tråden fattades från närmsta grannen och till vårt hus. Nu hoppas jag bara på att ledningarna får sitta så länge som möjligt. Men om/när de plockas ner här får vi väl hitta på något annat, tänker jag.....
 
Inte adsl, det är fiber. Fråga mig inte hur det funkar, men funkar gör det. Riktigt, riktigt bra, faktiskt. Vi har noll och ingen mobiltäckning där vi bor, så vi ringer via wifi också. Den dagen kopparnätet försvinner - den sorgen! Här kommer det inte att hända i närtid i alla fall, och då får vi installera "vanlig" fiber, men just nu är vi nöjda med att kunna skjuta den kostnaden på framtiden.

Grejen med vårt hus är att läget är helt perfekt - det är här vi vill bo. Det visade sig vara betydligt längre från min arbetsplats än vad vi hade tänkt, ingen mobiltäckning, inget fiber, osv osv, men vi bestämde oss för att lösa sådant efter hand och inte noja så mycket runt det.
Bra att det funkar för er men jag måste ha både bra internet och mobiltäckning från dag 1. Annars kan jag inte sköta mitt jobb.
 
Ja, det hade vi ju? Jag behöver också internet och täckning för mitt jobb.
Du sa ju nyss att ni inte hade fiber och mobiltäckning.

Själv kan jag inte svara i företagets växel utan mobiltäckning. Wi-fi duger inte.

Och att lösa saker efter hand fanns inte på kartan för min del.
 
Du sa ju nyss att ni inte hade fiber och mobiltäckning.

Själv kan jag inte svara i företagets växel utan mobiltäckning. Wi-fi duger inte.

Och att lösa saker efter hand fanns inte på kartan för min del.
Vi ordnade ju det till vi flyttade in, det fanns inte innan.
Du har ju ingen aning om du kan svara i din företagsväxel eller inte på wi-fi om du inte har provat, men det låter ju som ett ytterligare argument för att inte flytta?
 
Vi ordnade ju det till vi flyttade in, det fanns inte innan.
Du har ju ingen aning om du kan svara i din företagsväxel eller inte på wi-fi om du inte har provat, men det låter ju som ett ytterligare argument för att inte flytta?
Jag vet att det inte går att svara i företagsväxeln genom wi-fi för det är utrett.

Jag hade aldrig orkat rodda med att ordna med mobiltäckning och internet för det var fan ingen barnlek att köpa hus. Det var skitjobbigt, tycker jag. Jag hade heller aldrig vågat köpa ett hus och kanske inte lyckas ordna det. Att chansa med sånt fanns aldrig på kartan. Stressen var tillräckligt hög ändå.
 
Jag vet att det inte går att svara i företagsväxeln genom wi-fi för det är utrett.

Jag hade aldrig orkat rodda med att ordna med mobiltäckning och internet för det var fan ingen barnlek att köpa hus. Det var skitjobbigt, tycker jag. Jag hade heller aldrig vågat köpa ett hus och kanske inte lyckas ordna det. Att chansa med sånt fanns aldrig på kartan. Stressen var tillräckligt hög ändå.
Men då är det väl bättre att du stannar kvar i det huset du har? Och hittar ett sätt att hantera de stressmomenten som finns där. Oavsett var du bor så kommer livet att innehålla stress, liksom.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Min hyresvärd är en idiot IGEN! Han har höjt hyran med 5,9% trots att det står på hyresgästföreningens hemsida att hyresvärdarna får...
Svar
12
· Visningar
1 251
Senast: Lyan
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Året var 1994. Jag var trött på att bo i en förort. Jag ville ut på landet. Några år tidigare hade jag avslutat en 2-årig...
Svar
0
· Visningar
1 081
Senast: Wille
·
  • Artikel
Dagbok Jag har försatt mig i min nuvarande livssituation för att jag vill öva och bli bättre på problemlösning. Och har man såna mål i livet så...
Svar
11
· Visningar
1 910
Senast: cassiopeja
·
  • Artikel
Dagbok Om 1 vecka är det 3 år sedan jag sist kände kärlek, för då lämnade min älskade hund jordelivet. Han levde ett långt och lyckligt liv...
Svar
6
· Visningar
1 708
Senast: Rie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp