Borde jag flytta?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag hamnar ofta i dilemmat att det är långt att åka för att uträtta ärenden. Idag misslyckades jag med att byta däck på bilen och närmaste drop-in som jag känner till och som har öppet även röda dagar och helger, ligger i Örebro.

Och tomten är stor och kräver sin insats. Jag har rabatter att rensa och en massa gräsmatta att klippa. Förvisso kan ju det vara trevligt men när jag alltid upplever att jag inte hinner med fast jag vill, så känns det inte kul. Jag drömde liksom om ett paradis med olika växter som harmonierade med varandra och att skapandet av detta skulle ge utlopp för min kreativitet. Men livet känns så fullt av måsten att kreativiteten inte får plats. Sen drömde jag om att leva närmare jorden, att odla min egen mat, i stället för att vara tvungen att åka till Ica och köpa något som någon anonym har odlat och som sedan transporterats till butiken. Det finns ingen skön känsla alls i att åka till Ica och handla mat.

Jag hatar att behöva prioritera. Under vintern har en plåt lossnat från en av vindskivorna. Alla vindskivor behöver bytas för de är ruttna. En knutbräda är också rutten och behöver bytas. Jag mår illa över mina igenväxta rabatter vid entrén. Jag mår illa över ogräsen i rabatterna. Jag hatar att kantskära och vill ha ordentliga rabattkanter så att jag slipper ägna onödig tid till sånt. Jag behöver köpa en garderob. Jag behöver tvätta en matta. Jag behöver förlänga räckvidden på mitt wi-fi.

Jag försöker ta saker och ting pö om pö. Men om jag måste åka till Örebro för att få något uträttat så är orken slut sen. Det finns inte utrymme för något annat den dagen. Att åka till Örebro för att byta däck kostar för mycket av min tid och min ork.

Men var skulle jag i så fall bo? På något tråkigt ställe där alla drömmar dör? Jag skulle inte ens orka rodda med allt som en flytt innebär. Att bo på ett ställe där det inte finns något att göra, skulle tråka ut mig på nolltid. Det är en anledning till att jag inte kan bo i lägenhet. Jag har ingen aning om hur man fördriver tiden i en sådan och skulle nog klättra på väggarna.

Innan jag flyttade hit så drömde jag om att bo i ett litet hus på hjul. Det föll på att jag absolut inte kunde tänka mig kompromissa med att ha indraget vatten och avlopp. Hur man skulle lösa det på ett bra sätt i ett hus på hjul, kunde jag inte komma på. Det måste ju funka på vintern också och då måste det vara nergrävt. Och så behövde jag fiber i huset. Så det blev inget med det. Jag köpte ett riktigt hus i stället.

Men hur f-n hittar man den där nivån "lagom", som jag faktiskt orkar med, som är tillräckligt stimulerande men som inte kör slut på min energi? Just idag har jag ju kört slut på energin när jag inte lyckades byta däck. Det där ligger och stör eftersom jag inte kan lösa problemet snabbt och enkelt, så jag kommer mig inte för att göra något annat ö.h.t. Om jag hade bott nära Örebro hade jag bara åkt och bytt däck, men det är liksom en timme att köra dit, så nu sitter jag fast.

Mvh/ rastlös, irriterad och trött
 

Jag klarar inte av att köra över perennerna med gräsklipparen. Det är dyrt med växter så det tar verkligen emot. Dessutom är gräsklippning en syssla jag helst vill slippa. Välanlagda rabatter är så mycket lättare att sköta än gräsmatta som måste klippas i parti och minut.

Och jag fixar inte att ha det stökigt omkring mig. Jag vantrivs.

Jag förstår inte vad du argumenterar 😰 Du skriver precis det folk försökt hjälpa dig med , ang att vantrivas vid oreda tex .
 
Men på riktigt ? 😳
Ja. 800 kronor är mycket pengar. Om jag kunde skulle jag fortsätta göra det själv, d.v.s. gratis.

Jag förstår inte vad du argumenterar 😰 Du skriver precis det folk försökt hjälpa dig med , ang att vantrivas vid oreda tex .
Hur jag än gör så har jag ändan bak. Jag kan inte "förenkla" genom att förstöra mina växter. Det går inte. Så jag måste restaurera. Det är enda alternativet.

Att sabba växterna är lika otänkbart som att kasta ut alla möbler och saker jag äger, ur huset.
 
Det var dyrt. Jag är inte villig att betala så mycket.
Ja det är ju ditt val. Jag vet bara hur mycket stress det beslutet tog bort från mig :)
OT: Jag ryser bara av tanken på slitet att dra hem släpet för att sedan släpa fram hjulen i svinottan, rulla in dem i släpet (tack och lov att jag slapp lyfta in dem i bilen) för att sedan byta/få dem bytta varpå det var dags att åka hem och göra om proceduren med förflyttandet. Då har jag inte tvättat dem alls utan de har lagrats skitiga. Jag bara älskar däckhotell :heart.
 
Ja. 800 kronor är mycket pengar. Om jag kunde skulle jag fortsätta göra det själv, d.v.s. gratis.


Hur jag än gör så har jag ändan bak. Jag kan inte "förenkla" genom att förstöra mina växter. Det går inte. Så jag måste restaurera. Det är enda alternativet.

Att sabba växterna är lika otänkbart som att kasta ut alla möbler och saker jag äger, ur huset.


Hoppas du åndå kan få något ut av reflektionerna jag delgett ang din situation som du uttrycker och har gjort nu i flera år och fortsätter uttrycka .
 
Ja det är ju ditt val. Jag vet bara hur mycket stress det beslutet tog bort från mig :)
OT: Jag ryser bara av tanken på slitet att dra hem släpet för att sedan släpa fram hjulen i svinottan, rulla in dem i släpet (tack och lov att jag slapp lyfta in dem i bilen) för att sedan byta/få dem bytta varpå det var dags att åka hem och göra om proceduren med förflyttandet. Då har jag inte tvättat dem alls utan de har lagrats skitiga. Jag bara älskar däckhotell :heart.
Släp? Hur stora däck har du?

Jag lägger bara in mina i bilen. Det jobbigaste är ju att boka en tid och passa den samt åka iväg till verkstan.
 
Jag klarar inte av att köra över perennerna med gräsklipparen. Det är dyrt med växter så det tar verkligen emot. Dessutom är gräsklippning en syssla jag helst vill slippa. Välanlagda rabatter är så mycket lättare att sköta än gräsmatta som måste klippas i parti och minut.
Du kan sälja växterna.

Sen angående vad som är dyrt; du behöver räkna på din hälsa lika noga som allt annat. Ibland kan du behöva lägga pengar eller förlora pengar för att investera i din hälsa. Vissa saker kan behöva kosta för att du ska slippa bekymmer. Även om du inser att du kan göra något billigare eller gratis själv, så är din ork och din tid begränsad. Köp frihet, tid över, energi till annat. Snåla inte på dig själv. Då blir du sliten, sjukare och orkar mindre. Låt dig själv andas, bli starkare.
 
Jag har aldrig någonsin lyckats hålla ordning oavsett var jag har bott och det har varit ganska många ställen. Det är ju inget nytt som dykt upp här. Så vad är lösningen? Att inte ha ett boende?

Välanlagda rabatter är så mycket lättare att sköta än gräsmatta som måste klippas i parti och minut.

Och jag fixar inte att ha det stökigt omkring mig. Jag vantrivs.

Är man missnöjd med att man har stökigt, så städar man.
Är man missnöjd med ogräs i rabatterna, så rensar man.
Vill man ha fin gräsmatta, så klipper man.

Osv, osv, osv.

Vi har alla saker och ting vi tycker är aptråkiga, såpass att det är roligare att titta på färg som torkar, men vill man ha det på ett visst sätt inne, i trädgården, så får man ju göra det ändå och gör man inte det, så får man skaffa sig något som är mer lättskött och som passar den ambitionsnivå man själv har för såna sysslor.
 
Vi har alla saker och ting vi tycker är aptråkiga, såpass att det är roligare att titta på färg som torkar, men vill man ha det på ett visst sätt inne, i trädgården, så får man ju göra det ändå och gör man inte det, så får man skaffa sig något som är mer lättskött och som passar den ambitionsnivå man själv har för såna sysslor.
Det där är en grov generalisering av ett inte alltid så lättlöst problem.
 
Det där är en grov generalisering av ett inte alltid så lättlöst problem.

Så "enkelt" är det ju, men vem har sagt att det är lätt bara för de?

Jag har, precis som de allra flesta saker jag tycker år tråkiga, jobbig, som man helst bara vill skita i att göra, men det gör man inte. Jag och de flesta gör dem ändå, eftersom alternativet är att man inte kommer trivas om det ogjort.

Väljer man att inte göra dessa aptråkiga saker, så får man ju acceptera att man inte har det som man egentligen vill ha det, men att gnälla och klaga år efter år efter år utan att ta tag i det och faktiskt göra något hjälper ju föga.
 
Så "enkelt" är det ju, men vem har sagt att det är lätt bara för de?

Jag har, precis som de allra flesta saker jag tycker år tråkiga, jobbig, som man helst bara vill skita i att göra, men det gör man inte. Jag och de flesta gör dem ändå, eftersom alternativet är att man inte kommer trivas om det ogjort.

Väljer man att inte göra dessa aptråkiga saker, så får man ju acceptera att man inte har det som man egentligen vill ha det, men att gnälla och klaga år efter år efter år utan att ta tag i det och faktiskt göra något hjälper ju föga.
Nej det är inte bara men tro gärna det. Det finns många olika orsaker till att det inte är så enkelt bla depression men även olika typer av funktionsnedsättningar.
Jag är så jäkla trött på folk som ska skuldbelägga alla som inte klarar av dessa "bara" (för det är det ditt inlägg gör) utan att ha ett skit koll på varför dessa "bara" inte blir gjorda. Jag kan garantera dig att mer dåligt samvete och ytterligare lite sämre självförtroende inte hjälper det minsta lilla för att dessa "bara" ska bli gjorda. Skammen över att inte kunna/orka städa enligt normen är gigantisk även utan sådana här inlägg.
/Shaggy som aldrig släpper annat än närmaste familjen över tröskeln
 
Hoppas du åndå kan få något ut av reflektionerna jag delgett ang din situation som du uttrycker och har gjort nu i flera år och fortsätter uttrycka .
Någon pollett har tyvärr inte ramlat ner. Jag ser inga lösningar.

Det känns som om jag har drag av add/adhd, men jag tror inte jag skulle uppfylla en diagnos för jag kan ju fokusera och var rätt lugn som barn. Det är bara att jag är rörig och påbörjar projekt och håller på med flera projekt samtidigt innan jag så småningom avslutar något (och samtidigt är jag så jäkla ordningsam när det verkligen gäller, t.ex. i andras stall där jag alltid sköter allt noggrant). Punktlig är jag också.

Du kan sälja växterna.

Sen angående vad som är dyrt; du behöver räkna på din hälsa lika noga som allt annat. Ibland kan du behöva lägga pengar eller förlora pengar för att investera i din hälsa. Vissa saker kan behöva kosta för att du ska slippa bekymmer. Även om du inser att du kan göra något billigare eller gratis själv, så är din ork och din tid begränsad. Köp frihet, tid över, energi till annat. Snåla inte på dig själv. Då blir du sliten, sjukare och orkar mindre. Låt dig själv andas, bli starkare.
Jag ska på växtloppis i maj och sälja växter, men det är svårt med de perenner som jag inte vet namnet på och inte heller har en bild på när de blommar. Hur ska jag sälja dem? Ska jag bara säga att "det här är en nejlikrot med fin färg". Folk kommer inte att köpa. Vissa växter vet jag inte alls vad de heter.

För övrigt så jobbar jag bara 75% och får inga pengar någonstans ifrån för den övriga tiden. Pengarna räcker till det nödvändigaste och lite till, men jag måste ju verkligen prioritera. Jag kan inte slänga tusenlappar omkring mig. Det är därför det är så viktigt att komma undan gratis eller jättebilligt. Det är liksom lika bra att vänja sig för det kommer ändå gå åt helvete när jag blir pensionär.

Jag har ekonomisk stress hela tiden och känner inte att jag kan öka den stressen. Att stressa över ekonomin är ju också negativt för hälsan.

Är man missnöjd med att man har stökigt, så städar man.
Är man missnöjd med ogräs i rabatterna, så rensar man.
Vill man ha fin gräsmatta, så klipper man.

Osv, osv, osv.

Vi har alla saker och ting vi tycker är aptråkiga, såpass att det är roligare att titta på färg som torkar, men vill man ha det på ett visst sätt inne, i trädgården, så får man ju göra det ändå och gör man inte det, så får man skaffa sig något som är mer lättskött och som passar den ambitionsnivå man själv har för såna sysslor.
Jag tycker jag städar jämt, men det ger inte det resultat jag vill ha för jag stökar till snabbare än jag hinner säga Disk. Nu har jag skaffat en diskmaskin men jag har inte fått den installerad. Jag har inte råd. Och sen vet jag ärligt talat inte hur fan jag bär mig åt när prylarna samlas i drivor på absolut nolltid. Nu är en bänk i köket upptaget med jord och krukor. Så har det varit i över en månad och jag städar ju inte undan efter varje gång jag skolat om en handfull plantor för nästa dag ska jag skola om ytterligare några plantor. Och mellan varven så försöker jag fixa med något annat och då samlas det prylar på köksbordet i stället.

Jag försöker verkligen hålla ordning men misslyckas så jävla kapitalt hela tiden :(. Och att jag misslyckas tror jag faktiskt inte alls har med att göra att jag tycker det är tråkigt. Jag vet inte ens varför du drar upp "aptråkigt" som en orsak att inte städa. Den orsaken gäller ju inte mig.

Jag har hög ambitionsnivå och har inget emot att jobba. Tyvärr har dygnet bara 24 timmar och orken är begränsad. En dag i helgen som var så rensade jag två rabatter och sen hämtade jag gödsel hos en granne. Sen var jag totalt slut.
 
Någon pollett har tyvärr inte ramlat ner. Jag ser inga lösningar.

Det känns som om jag har drag av add/adhd, men jag tror inte jag skulle uppfylla en diagnos för jag kan ju fokusera och var rätt lugn som barn. Det är bara att jag är rörig och påbörjar projekt och håller på med flera projekt samtidigt innan jag så småningom avslutar något (och samtidigt är jag så jäkla ordningsam när det verkligen gäller, t.ex. i andras stall där jag alltid sköter allt noggrant). Punktlig är jag också.


Jag ska på växtloppis i maj och sälja växter, men det är svårt med de perenner som jag inte vet namnet på och inte heller har en bild på när de blommar. Hur ska jag sälja dem? Ska jag bara säga att "det här är en nejlikrot med fin färg". Folk kommer inte att köpa. Vissa växter vet jag inte alls vad de heter.

För övrigt så jobbar jag bara 75% och får inga pengar någonstans ifrån för den övriga tiden. Pengarna räcker till det nödvändigaste och lite till, men jag måste ju verkligen prioritera. Jag kan inte slänga tusenlappar omkring mig. Det är därför det är så viktigt att komma undan gratis eller jättebilligt. Det är liksom lika bra att vänja sig för det kommer ändå gå åt helvete när jag blir pensionär.

Jag har ekonomisk stress hela tiden och känner inte att jag kan öka den stressen. Att stressa över ekonomin är ju också negativt för hälsan.


Jag tycker jag städar jämt, men det ger inte det resultat jag vill ha för jag stökar till snabbare än jag hinner säga Disk. Nu har jag skaffat en diskmaskin men jag har inte fått den installerad. Jag har inte råd. Och sen vet jag ärligt talat inte hur fan jag bär mig åt när prylarna samlas i drivor på absolut nolltid. Nu är en bänk i köket upptaget med jord och krukor. Så har det varit i över en månad och jag städar ju inte undan efter varje gång jag skolat om en handfull plantor för nästa dag ska jag skola om ytterligare några plantor. Och mellan varven så försöker jag fixa med något annat och då samlas det prylar på köksbordet i stället.

Jag försöker verkligen hålla ordning men misslyckas så jävla kapitalt hela tiden :(. Och att jag misslyckas tror jag faktiskt inte alls har med att göra att jag tycker det är tråkigt. Jag vet inte ens varför du drar upp "aptråkigt" som en orsak att inte städa. Den orsaken gäller ju inte mig.

Jag har hög ambitionsnivå och har inget emot att jobba. Tyvärr har dygnet bara 24 timmar och orken är begränsad. En dag i helgen som var så rensade jag två rabatter och sen hämtade jag gödsel hos en granne. Sen var jag totalt slut.
Jag fastnade på att du tycker det är jobbigt att ha jord på en bänk. Det är ju en period NU som man pysslar med plantor. Jag städar absolut inte mellan gångerna. Jag har ett kaosutrymme bakom soffan just nu, med jord och krukor och allt som hör till. Men det är en kortare period, så det får helt enkelt se ut så. Jag orkar inte störa mig på det. Kan du inte acceptera att det är en kort period och du får ut något kul av det?

Nej, städning tar aldrig slut. Det kommer nytt damm, nytt skräp följer med in och det blir ny tvätt. Såklart allt ska göras, men kanske inte på en gång? Jag skulle fokusera på att hålla 1-2 rum i "toppskick" och så får resten duga som de är. Jag har köket och vardagsrummet som såna rum. Resten får se ut som dom gör, där lägger jag min ambitionsnivå.
 
Någon pollett har tyvärr inte ramlat ner. Jag ser inga lösningar.

Det känns som om jag har drag av add/adhd, men jag tror inte jag skulle uppfylla en diagnos för jag kan ju fokusera och var rätt lugn som barn. Det är bara att jag är rörig och påbörjar projekt och håller på med flera projekt samtidigt innan jag så småningom avslutar något (och samtidigt är jag så jäkla ordningsam när det verkligen gäller, t.ex. i andras stall där jag alltid sköter allt noggrant). Punktlig är jag också.


Jag ska på växtloppis i maj och sälja växter, men det är svårt med de perenner som jag inte vet namnet på och inte heller har en bild på när de blommar. Hur ska jag sälja dem? Ska jag bara säga att "det här är en nejlikrot med fin färg". Folk kommer inte att köpa. Vissa växter vet jag inte alls vad de heter.

För övrigt så jobbar jag bara 75% och får inga pengar någonstans ifrån för den övriga tiden. Pengarna räcker till det nödvändigaste och lite till, men jag måste ju verkligen prioritera. Jag kan inte slänga tusenlappar omkring mig. Det är därför det är så viktigt att komma undan gratis eller jättebilligt. Det är liksom lika bra att vänja sig för det kommer ändå gå åt helvete när jag blir pensionär.

Jag har ekonomisk stress hela tiden och känner inte att jag kan öka den stressen. Att stressa över ekonomin är ju också negativt för hälsan.


Jag tycker jag städar jämt, men det ger inte det resultat jag vill ha för jag stökar till snabbare än jag hinner säga Disk. Nu har jag skaffat en diskmaskin men jag har inte fått den installerad. Jag har inte råd. Och sen vet jag ärligt talat inte hur fan jag bär mig åt när prylarna samlas i drivor på absolut nolltid. Nu är en bänk i köket upptaget med jord och krukor. Så har det varit i över en månad och jag städar ju inte undan efter varje gång jag skolat om en handfull plantor för nästa dag ska jag skola om ytterligare några plantor. Och mellan varven så försöker jag fixa med något annat och då samlas det prylar på köksbordet i stället.

Jag försöker verkligen hålla ordning men misslyckas så jävla kapitalt hela tiden :(. Och att jag misslyckas tror jag faktiskt inte alls har med att göra att jag tycker det är tråkigt. Jag vet inte ens varför du drar upp "aptråkigt" som en orsak att inte städa. Den orsaken gäller ju inte mig.

Jag har hög ambitionsnivå och har inget emot att jobba. Tyvärr har dygnet bara 24 timmar och orken är begränsad. En dag i helgen som var så rensade jag två rabatter och sen hämtade jag gödsel hos en granne. Sen var jag totalt slut.

Oj ang ditt svar ...

Jag har inga synpunkter/lösningar/förslag annat än det jag reflekterat över somsagt då ditt svar är så långt och handlar om väldigt mycket 😅
 
Senast ändrad:
Någon pollett har tyvärr inte ramlat ner. Jag ser inga lösningar.

Det känns som om jag har drag av add/adhd, men jag tror inte jag skulle uppfylla en diagnos för jag kan ju fokusera och var rätt lugn som barn. Det är bara att jag är rörig och påbörjar projekt och håller på med flera projekt samtidigt innan jag så småningom avslutar något (och samtidigt är jag så jäkla ordningsam när det verkligen gäller, t.ex. i andras stall där jag alltid sköter allt noggrant). Punktlig är jag också.


Jag ska på växtloppis i maj och sälja växter, men det är svårt med de perenner som jag inte vet namnet på och inte heller har en bild på när de blommar. Hur ska jag sälja dem? Ska jag bara säga att "det här är en nejlikrot med fin färg". Folk kommer inte att köpa. Vissa växter vet jag inte alls vad de heter.

För övrigt så jobbar jag bara 75% och får inga pengar någonstans ifrån för den övriga tiden. Pengarna räcker till det nödvändigaste och lite till, men jag måste ju verkligen prioritera. Jag kan inte slänga tusenlappar omkring mig. Det är därför det är så viktigt att komma undan gratis eller jättebilligt. Det är liksom lika bra att vänja sig för det kommer ändå gå åt helvete när jag blir pensionär.

Jag har ekonomisk stress hela tiden och känner inte att jag kan öka den stressen. Att stressa över ekonomin är ju också negativt för hälsan.


Jag tycker jag städar jämt, men det ger inte det resultat jag vill ha för jag stökar till snabbare än jag hinner säga Disk. Nu har jag skaffat en diskmaskin men jag har inte fått den installerad. Jag har inte råd. Och sen vet jag ärligt talat inte hur fan jag bär mig åt när prylarna samlas i drivor på absolut nolltid. Nu är en bänk i köket upptaget med jord och krukor. Så har det varit i över en månad och jag städar ju inte undan efter varje gång jag skolat om en handfull plantor för nästa dag ska jag skola om ytterligare några plantor. Och mellan varven så försöker jag fixa med något annat och då samlas det prylar på köksbordet i stället.

Jag försöker verkligen hålla ordning men misslyckas så jävla kapitalt hela tiden :(. Och att jag misslyckas tror jag faktiskt inte alls har med att göra att jag tycker det är tråkigt. Jag vet inte ens varför du drar upp "aptråkigt" som en orsak att inte städa. Den orsaken gäller ju inte mig.

Jag har hög ambitionsnivå och har inget emot att jobba. Tyvärr har dygnet bara 24 timmar och orken är begränsad. En dag i helgen som var så rensade jag två rabatter och sen hämtade jag gödsel hos en granne. Sen var jag totalt slut.
Det är inte konstigt att du är trött. Det låter som att det blir en ond cirkel, ekonomi, trötthet, mående, ork, tid.
Om du inte vill flytta, kan du bo på nedervåningen försöka ha ordning där? Ta bort rabatterna och ha en mindre? Avgränsa trädgården och bara klippa en bit och låta resten växa igen? Hur ska du hinna jobba, vila, sova, äta, handla, anordna rabatter och hela trädgårdar, vara medryttare, fixa grejer med huset, renovera, fixa inneboende, gäststuga.... Du behöver ju orka hinna njuta av allt du fixar med också!
 
Om man mår dåligt så är iaf jag jäkligt glad de dagar jag orkar dra mig upp ur sängen om jag kraschat. Att ta hand om mina djur tvingar mig att engagera mig för deras skull och utan dem skulle jag när det är som sämst kunna ligga och dö. Just nu vill jag iofs lägga mig ner och dö inför vintern men det är ett senare problem som jag kommer ta hand om då.

Att tala om för någon som mår dåligt hur eländigt de har det hjälper inte ett dugg. Att tala om för någon att de skulle må bättre om de städade är att lägga sten på bördan i kraven på måsten. När en av mina vänner talade om för mig att de inte skulle orka med min otur fråga dem jag om alternativet, skära halsen av mig? Har man inget positivt att säga behöver man kanske inte säga allt man kommer på?

Istället för en massa klämkäcka krav och pekpinnar så varför inte komma med lite fler lösningar och förslag? @Magiana om jag hade bott närmare hade jag gärna tagit emot din hjälp att motionera hästarna, se efter hundar och höns eller köpt växter av dig. :up:
 
Jag fastnade på att du tycker det är jobbigt att ha jord på en bänk. Det är ju en period NU som man pysslar med plantor. Jag städar absolut inte mellan gångerna. Jag har ett kaosutrymme bakom soffan just nu, med jord och krukor och allt som hör till. Men det är en kortare period, så det får helt enkelt se ut så. Jag orkar inte störa mig på det. Kan du inte acceptera att det är en kort period och du får ut något kul av det?

Nej, städning tar aldrig slut. Det kommer nytt damm, nytt skräp följer med in och det blir ny tvätt. Såklart allt ska göras, men kanske inte på en gång? Jag skulle fokusera på att hålla 1-2 rum i "toppskick" och så får resten duga som de är. Jag har köket och vardagsrummet som såna rum. Resten får se ut som dom gör, där lägger jag min ambitionsnivå.
Jag önskar att mitt kök vore ett sånt rum som alltid vore fint, men det rummet är värst av alla jämt. Mitt sovrum på övervåningen är egentligen det enda rummet som är okej. Hallen duger också. Där har jag rensat ut det mesta som inte måste vara där och jag har gjort en klädhängare som utnyttjar det lilla utrymmet bättre än tidigare. Entréverandan duger också för tillfället. Badrummet/toan är ett gränsfall. Vardagsrummet är rätt intetsägande. Jag har virke på golvet och det fattas möbler. Kontoret är en katastrof. Jag vill göra om det till sovrum och har börjat kasta ut saker och möblera där, men vet inte var jag ska ha kontoret i stället. Inte på övervåningen i alla fall. Vintertid måste jag vara i närheten av vedspisen hela tiden för att kunna elda, men jag vill inte sitta och jobba i köket för där är så mörkt jämt när det fattas fönster. Så det blir väl att jag måste ordna med ett kontorshörn i vardagsrummet. Och så har jag ett "gästrum" eller vad man ska kalla det, där jag slänger in diverse saker. Jag försöker göra rummet till något slags hobbyrum, men jag trivs ju inte med att vara i det rummet.
 
Gällande ADD/ADHD och liknande: symtomen kan skilja sig mellan män och kvinnor. Motorisk orolighet brukar främst vara kopplat till män t.ex. Det är därför det sällan upptäcks på tjejer i skolåldern, för de är lugna.

Har varit på föreläsning med överläkare och psykiatriker från neuropsykologiska kliniken angående just dessa diagnoser.
 
Nej det är inte bara men tro gärna det. Det finns många olika orsaker till att det inte är så enkelt bla depression men även olika typer av funktionsnedsättningar.
Jag är så jäkla trött på folk som ska skuldbelägga alla som inte klarar av dessa "bara" (för det är det ditt inlägg gör) utan att ha ett skit koll på varför dessa "bara" inte blir gjorda. Jag kan garantera dig att mer dåligt samvete och ytterligare lite sämre självförtroende inte hjälper det minsta lilla för att dessa "bara" ska bli gjorda. Skammen över att inte kunna/orka städa enligt normen är gigantisk även utan sådana här inlägg.
/Shaggy som aldrig släpper annat än närmaste familjen över tröskeln
Men du har ju själv skrivit inlägg att ”det är bara att lasta däcken på släpet” osv ...

Svårt att förstå vad man vill med inlägg som här ?
 
Blir du väldigt stressad av att-göra-listor?

Vi har gjort vars ett schema med städsysslor. Detta dels för att kunna ha det någorlunda fräscht hela tiden men även för att slippa lägga en stor del av helgen på att städa. Ingen av sysslorna tar mer än 30 minuter, ofta går det mycket snabbare än så. Ibland så städar man lite extra när man ändå är igång, ibland inte. Vi gör städsysslorna måndag till söndag. Idag hade jag t.ex att jag ska vattna blommorna (vilket nu även innebär utomhus). Imorgon ska jag dammsuga (har två hundar och fyra katter, så gör det tre dagar i veckan). Fredag damma. Lördag minns jag inte just nu, men på söndag dammsuger jag och moppar alla golv. Måndag städar jag toaletten. Tisdag dammsugning. Och så går det runt.
Detta plus att min man har sin del, gör att vi har bättre ordning och mycket fräschare hemma. Kanske kan ett sådant system fungera för dig?
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Min hyresvärd är en idiot IGEN! Han har höjt hyran med 5,9% trots att det står på hyresgästföreningens hemsida att hyresvärdarna får...
Svar
12
· Visningar
1 251
Senast: Lyan
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Året var 1994. Jag var trött på att bo i en förort. Jag ville ut på landet. Några år tidigare hade jag avslutat en 2-årig...
Svar
0
· Visningar
1 082
Senast: Wille
·
  • Artikel
Dagbok Jag har försatt mig i min nuvarande livssituation för att jag vill öva och bli bättre på problemlösning. Och har man såna mål i livet så...
Svar
11
· Visningar
1 912
Senast: cassiopeja
·
  • Artikel
Dagbok Om 1 vecka är det 3 år sedan jag sist kände kärlek, för då lämnade min älskade hund jordelivet. Han levde ett långt och lyckligt liv...
Svar
6
· Visningar
1 708
Senast: Rie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp