Borde jag flytta?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag hamnar ofta i dilemmat att det är långt att åka för att uträtta ärenden. Idag misslyckades jag med att byta däck på bilen och närmaste drop-in som jag känner till och som har öppet även röda dagar och helger, ligger i Örebro.

Och tomten är stor och kräver sin insats. Jag har rabatter att rensa och en massa gräsmatta att klippa. Förvisso kan ju det vara trevligt men när jag alltid upplever att jag inte hinner med fast jag vill, så känns det inte kul. Jag drömde liksom om ett paradis med olika växter som harmonierade med varandra och att skapandet av detta skulle ge utlopp för min kreativitet. Men livet känns så fullt av måsten att kreativiteten inte får plats. Sen drömde jag om att leva närmare jorden, att odla min egen mat, i stället för att vara tvungen att åka till Ica och köpa något som någon anonym har odlat och som sedan transporterats till butiken. Det finns ingen skön känsla alls i att åka till Ica och handla mat.

Jag hatar att behöva prioritera. Under vintern har en plåt lossnat från en av vindskivorna. Alla vindskivor behöver bytas för de är ruttna. En knutbräda är också rutten och behöver bytas. Jag mår illa över mina igenväxta rabatter vid entrén. Jag mår illa över ogräsen i rabatterna. Jag hatar att kantskära och vill ha ordentliga rabattkanter så att jag slipper ägna onödig tid till sånt. Jag behöver köpa en garderob. Jag behöver tvätta en matta. Jag behöver förlänga räckvidden på mitt wi-fi.

Jag försöker ta saker och ting pö om pö. Men om jag måste åka till Örebro för att få något uträttat så är orken slut sen. Det finns inte utrymme för något annat den dagen. Att åka till Örebro för att byta däck kostar för mycket av min tid och min ork.

Men var skulle jag i så fall bo? På något tråkigt ställe där alla drömmar dör? Jag skulle inte ens orka rodda med allt som en flytt innebär. Att bo på ett ställe där det inte finns något att göra, skulle tråka ut mig på nolltid. Det är en anledning till att jag inte kan bo i lägenhet. Jag har ingen aning om hur man fördriver tiden i en sådan och skulle nog klättra på väggarna.

Innan jag flyttade hit så drömde jag om att bo i ett litet hus på hjul. Det föll på att jag absolut inte kunde tänka mig kompromissa med att ha indraget vatten och avlopp. Hur man skulle lösa det på ett bra sätt i ett hus på hjul, kunde jag inte komma på. Det måste ju funka på vintern också och då måste det vara nergrävt. Och så behövde jag fiber i huset. Så det blev inget med det. Jag köpte ett riktigt hus i stället.

Men hur f-n hittar man den där nivån "lagom", som jag faktiskt orkar med, som är tillräckligt stimulerande men som inte kör slut på min energi? Just idag har jag ju kört slut på energin när jag inte lyckades byta däck. Det där ligger och stör eftersom jag inte kan lösa problemet snabbt och enkelt, så jag kommer mig inte för att göra något annat ö.h.t. Om jag hade bott nära Örebro hade jag bara åkt och bytt däck, men det är liksom en timme att köra dit, så nu sitter jag fast.

Mvh/ rastlös, irriterad och trött
 

Det är ofrånkomligt att det är betydligt enklare att leva på landet i hus om man är två än om man är en så jag har full förståelse för att du tycker det är tungt många gånger @Magiana. Även enkla saker blir mer komplicerade när man ska göra det själv även om man är händig och att alltid vara tvungen att lösa problemen själv istället för att få avlastning eller bolla saker med någon IRL, förutom den ekonomiska biten, blir tung emellanåt för alla.
 
Det är ofrånkomligt att det är betydligt enklare att leva på landet i hus om man är två än om man är en så jag har full förståelse för att du tycker det är tungt många gånger @Magiana. Även enkla saker blir mer komplicerade när man ska göra det själv även om man är händig och att alltid vara tvungen att lösa problemen själv istället för att få avlastning eller bolla saker med någon IRL, förutom den ekonomiska biten, blir tung emellanåt för alla.
Det var huvudet på spiken. Dessvärre kan jag inte se att det kommer att ändra sig på något sätt, varken med flytt eller genom att hitta en partner. Ibland kan jag fantisera om att hyra ut stället och så bosätter jag mig i en husvagn.

Ekonomiskt går det ju runt med viss marginal, men jag måste ändå hålla i slantarna och inte sväva iväg. Det känns lite trist när jag skulle vilja köpa träd till trädgården, lite rosenbuskar och annat.
 
Ekonomiskt går det ju runt med viss marginal, men jag måste ändå hålla i slantarna och inte sväva iväg. Det känns lite trist när jag skulle vilja köpa träd till trädgården, lite rosenbuskar och annat.
Du har säkert redan koll på det men du har ju en riktigt bra plantmarknad i närheten och de brukar rea ut sakerna till vrakpris på hösten.
 
Du har säkert redan koll på det men du har ju en riktigt bra plantmarknad i närheten och de brukar rea ut sakerna till vrakpris på hösten.
Jag har försökt hålla gluggarna öppna för att veta när de har den där rean, men har aldrig sett någon rea. Kanske måste jag komma ihåg att besöka deras hemsida varje vecka för att inte missa den? De gånger jag besökt hemsidan har det aldrig varit rea på träd eller rosor. Jag har nog bara sett rea på perenner.
 
Jag har försökt hålla gluggarna öppna för att veta när de har den där rean, men har aldrig sett någon rea. Kanske måste jag komma ihåg att besöka deras hemsida varje vecka för att inte missa den? De gånger jag besökt hemsidan har det aldrig varit rea på träd eller rosor. Jag har nog bara sett rea på perenner.
Ska kolla om mor min minns när den brukar vara. Jag vet att jag köpt rosor till reapris där på hösten.
 
Nej, jag har däcken hemma (och skulle byta själv men jag får inte loss hjulen). Enda anledningen att åka till Örebro är att jag då slipper boka tid (jobbigt) och att jag kan få det gjort idag (som är en röd dag). Jag får ju liksom inte köra bilen just nu så det behöver fixas direkt (eller så kör jag olagligt). Det finns ju däckfirmor på närmare håll men jag avskyr att behöva boka tid och passa den och så lägga in däcken i bilen och så köra iväg till verkstan. Det tar ju lika lång tid som att byta själv och kostar pengar, men nu får jag ju inte loss de jävla eländena trots att det ska finnas kopparpasta på alla kontaktytor (för att det här inte ska kunna hända).


Jag vet inte hur den kompromissen ska se ut. Jag vill inte ha folk nära och jag måste ha fiber. Dessutom måste jag ha råd. Och så vill jag inte att huset ska vara förstört av modern färg och liknande. Det ger så obehaglig luft.

Jag misslyckades också med att få loss ett par bultar på två av däcken till min bil.
Jag löste det genom att be en kompis om hjälp.
Så om man har kompisar så kan det ju faktiskt ordna sig.

(och om man känner sig tacksamhetsskyldig, så finns det ju olika sätt att kompensera; i mitt fall kände sig kompisen lite tacksamhetsskyldig gentemot mig eftersom man får använda mitt ena uthus som förråd för bildäck, möbler och lite annat)
 
Jag skulle få krupp med folk så nära och med så begränsat utrymme.


Bultarna är inget problem. Det är hjulen som sitter fast (när bultarna är borttagna).
oups, glöm mitt förra inlägg med andra ord.
När hjulen suttit fast men bultarna varit lösa, har jag tagit mitt stolpspett, fört in det i fälgen och bänt. Man blir rätt stark när man har ett helt järnspett med långt skaft.
 
Jag misslyckades också med att få loss ett par bultar på två av däcken till min bil.
Jag löste det genom att be en kompis om hjälp.
Så om man har kompisar så kan det ju faktiskt ordna sig.

(och om man känner sig tacksamhetsskyldig, så finns det ju olika sätt att kompensera; i mitt fall kände sig kompisen lite tacksamhetsskyldig gentemot mig eftersom man får använda mitt ena uthus som förråd för bildäck, möbler och lite annat)
Jag har inga kompisar att fråga om såna saker.

oups, glöm mitt förra inlägg med andra ord.
När hjulen suttit fast men bultarna varit lösa, har jag tagit mitt stolpspett, fört in det i fälgen och bänt. Man blir rätt stark när man har ett helt järnspett med långt skaft.
Jag äger varken ett spett att bända med (provade bända med fälgkorset vilket inte gick) eller en gummiklubba att slå med (som killarna på däckverkstaden rekommenderade.)

Jag får nog lämna in fanskapet varje gång framöver för att slippa skiten. (Min förra bil krånglade aldrig så den var lätt som en plätt. Det var inte värt att lämna in den då jag tyckte det var mer besvär än att göra det själv.)
 
@Magiana jag tror inte flytta i sak ger så stor lösning, sålänge du är så begränsad ang var nya boendet behöver vara/du inte vill byta jobb osv.

Orkar du så hade jag försökt få ordning där du bor för att trivas bättre just ang huset. För mig låter det vidrigt att huset är stökigt och inte i ordning. Jag som ändå frisk hade mått sjukt dåligt av stökigt och rörigt hus, och sen ovanpå det, trädgård som du vill ha ordning i .

Ta en liten lista att beta av när du kan/orkar/har tid, att städa upp huset i första hand ang ordning osv. Det är iallafall mitt tips .
 
@Magiana jag tror inte flytta i sak ger så stor lösning, sålänge du är så begränsad ang var nya boendet behöver vara/du inte vill byta jobb osv.

Orkar du så hade jag försökt få ordning där du bor för att trivas bättre just ang huset. För mig låter det vidrigt att huset är stökigt och inte i ordning. Jag som ändå frisk hade mått sjukt dåligt av stökigt och rörigt hus, och sen ovanpå det, trädgård som du vill ha ordning i .

Ta en liten lista att beta av när du kan/orkar/har tid, att städa upp huset i första hand ang ordning osv. Det är iallafall mitt tips .
Problemet är att jag lyckas alltid stöka ner snabbare än jag städar. Det spelar liksom aldrig någon roll hur mycket jag städar för det hålls aldrig städat. Förfallet går alltid på nolltid även om jag försöker plocka undan efter mig varje dag.

Jag vet faktiskt inte hur jag ska lösa det här. En lista gör mig stressad.

Det är ju lite samma med trädgården. Ogräs växer och tar över rabatter om det inte hålls efter. De rabatter som fanns när jag flyttade in är bortom all räddning och de behöver byggas om från början. Jag har delar av trädgården som är svårskötta för hon som bodde här förut tänkte inte i termer som att göra det lättskött.
 
Jag äger varken ett spett att bända med (provade bända med fälgkorset vilket inte gick) eller en gummiklubba att slå med (som killarna på däckverkstaden rekommenderade.)

Jag får nog lämna in fanskapet varje gång framöver för att slippa skiten. (Min förra bil krånglade aldrig så den var lätt som en plätt. Det var inte värt att lämna in den då jag tyckte det var mer besvär än att göra det själv.)
Om du tänker lämna in varje gång tycker jag du ska ta dig en ordentlig funderare på en sak. Jag bytte jobb för 1,5 år sedan och hade en däckverkstad 200 m från nya jobbet. När jag bytte jobb så blev ja samtidigt av med möjligheten att låna den verkstad jag tidigare lånat. Jag gjorde helt sonika så att jag la in alla hjulen på däckhotell (8 st i mitt fall). För byte, tvätt och lagring betalar jag 800:-/fordon och säsong. Så värt att slippa släpa skiten ut och in två ggr/år. Ja jag måste boka tid men det finns ställen som skickar ut tider till kunderna.
Annars är det ju en möjlighet att köpa en klubba det lär inte vara så dyrt men sen är det tyvärr fortfarande inte bara att slå loss dem.
 
Om du tänker lämna in varje gång tycker jag du ska ta dig en ordentlig funderare på en sak. Jag bytte jobb för 1,5 år sedan och hade en däckverkstad 200 m från nya jobbet. När jag bytte jobb så blev ja samtidigt av med möjligheten att låna den verkstad jag tidigare lånat. Jag gjorde helt sonika så att jag la in alla hjulen på däckhotell (8 st i mitt fall). För byte, tvätt och lagring betalar jag 800:-/fordon och säsong. Så värt att slippa släpa skiten ut och in två ggr/år. Ja jag måste boka tid men det finns ställen som skickar ut tider till kunderna.
Annars är det ju en möjlighet att köpa en klubba det lär inte vara så dyrt men sen är det tyvärr fortfarande inte bara att slå loss dem.
Det var dyrt. Jag är inte villig att betala så mycket.
 
I flera år har du ju bara hankat dig fram enligt vad du skrivit här på buke, du är missnöjd med det ena efter det andra med hur du bor, du får inte vad du vill göra gjort, allt verkar allmänt tungrott med både hus och trädgård och orkar an hålla sitt hem rent och i af någorlunda prydligt så pass att man känner sig nöjd med den standard man har i sitt hem, så är det ju en ganska tydlig indikation på att helheten är övermäktig.

Jag tror du behöver sätta dig ner och verkligen fundera på hur realistisk din dröm om vilken typ av boende, trädgård och uthyrningsprojekt egentligen är, i realiteten. Kan hända att det är din stora livsdröm och att du ser idealbilden framför dig av det livet, men är det realistiskt?
 
I flera år har du ju bara hankat dig fram enligt vad du skrivit här på buke, du är missnöjd med det ena efter det andra med hur du bor, du får inte vad du vill göra gjort, allt verkar allmänt tungrott med både hus och trädgård och orkar an hålla sitt hem rent och i af någorlunda prydligt så pass att man känner sig nöjd med den standard man har i sitt hem, så är det ju en ganska tydlig indikation på att helheten är övermäktig.

Jag tror du behöver sätta dig ner och verkligen fundera på hur realistisk din dröm om vilken typ av boende, trädgård och uthyrningsprojekt egentligen är, i realiteten. Kan hända att det är din stora livsdröm och att du ser idealbilden framför dig av det livet, men är det realistiskt?
Jag har aldrig någonsin lyckats hålla ordning oavsett var jag har bott och det har varit ganska många ställen. Det är ju inget nytt som dykt upp här. Så vad är lösningen? Att inte ha ett boende?
 
Problemet är att jag lyckas alltid stöka ner snabbare än jag städar. Det spelar liksom aldrig någon roll hur mycket jag städar för det hålls aldrig städat. Förfallet går alltid på nolltid även om jag försöker plocka undan efter mig varje dag.

Jag vet faktiskt inte hur jag ska lösa det här. En lista gör mig stressad.

Det är ju lite samma med trädgården. Ogräs växer och tar över rabatter om det inte hålls efter. De rabatter som fanns när jag flyttade in är bortom all räddning och de behöver byggas om från början. Jag har delar av trädgården som är svårskötta för hon som bodde här förut tänkte inte i termer som att göra det lättskött.

Som sagt - jag är inte du , så mina reflektioner är utifrån mig och det jag motiverat . För mig är det vesäntligt att inte ha oreda , och ffa inte något som du beskriver - rum som öht inte är möblerade utan används som förvaring osv. Utöver allmänt rörigt - vilket du uttrycker att du mår dåligt av.

Jag håller fö med @Gnist
 
Senast ändrad:
Lösningen är att acceptera läget, sänka ambitionsnivån, förenkla så mkt det går (lägga igen rabatter etc). Prioritera hälsan först.
Jag klarar inte av att köra över perennerna med gräsklipparen. Det är dyrt med växter så det tar verkligen emot. Dessutom är gräsklippning en syssla jag helst vill slippa. Välanlagda rabatter är så mycket lättare att sköta än gräsmatta som måste klippas i parti och minut.

Och jag fixar inte att ha det stökigt omkring mig. Jag vantrivs.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Låst
  • Artikel
Dagbok Året var 1994. Jag var trött på att bo i en förort. Jag ville ut på landet. Några år tidigare hade jag avslutat en 2-årig...
Svar
0
· Visningar
902
Senast: Wille
·
  • Artikel
Dagbok Jag har försatt mig i min nuvarande livssituation för att jag vill öva och bli bättre på problemlösning. Och har man såna mål i livet så...
Svar
11
· Visningar
1 881
Senast: cassiopeja
·
  • Artikel
Dagbok Om 1 vecka är det 3 år sedan jag sist kände kärlek, för då lämnade min älskade hund jordelivet. Han levde ett långt och lyckligt liv...
Svar
6
· Visningar
1 656
Senast: Rie
·
  • Artikel
Dagbok Har sysslat med hästar i över 30 år och varit en riktig hästnörd större delen av dem. Hade ett uppehåll efter gymnasiet på 6 år och...
2
Svar
30
· Visningar
4 159
Senast: _Taggis_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp