Bostadslös..

Energi

Trådstartare
Funderade på att skaffa ett anonymt nick men vad fan..

Jag, sambo och barn på 1,5 år blev uppsagda av hyresvärden (privat) då hens barn ska köpa huset vi bor i. Vi fick tag på en ny villa att hyra och planerade inflytt första april. Igår hörde den hyresvärden av sig och meddelade att hen har drabbats av akut leukemi och med största sannolikhet behöver ha villan själv.

Så.. nu har vi en månad på oss att hitta ett nytt boende. Vi har lagt ut annons på blocket och på facebook. Vi har ringt runt till alla hyresvärdar vi känner till men det är fullt överallt. Vad gör man? Hade det bara varit jag och min sambo hade vi kunnat bo på gatan tills vi hittat något men vi har ju ett barn. Panik!
 
Funderade på att skaffa ett anonymt nick men vad fan..

Jag, sambo och barn på 1,5 år blev uppsagda av hyresvärden (privat) då hens barn ska köpa huset vi bor i. Vi fick tag på en ny villa att hyra och planerade inflytt första april. Igår hörde den hyresvärden av sig och meddelade att hen har drabbats av akut leukemi och med största sannolikhet behöver ha villan själv.

Så.. nu har vi en månad på oss att hitta ett nytt boende. Vi har lagt ut annons på blocket och på facebook. Vi har ringt runt till alla hyresvärdar vi känner till men det är fullt överallt. Vad gör man? Hade det bara varit jag och min sambo hade vi kunnat bo på gatan tills vi hittat något men vi har ju ett barn. Panik!
Kan ni pendla? Om man räknar maximal pendlingstid och drar en passare runt jobbet så kanske ni kan hitta orter ni inte tänkt på?
 
Hur ser bostadsmarknaden ut i er stad? Kan ni få tag i en hyresrätt inom en månad? Storlek struntsamma, bättre bo i en etta än på gatan.
 
Kan de verkligen bara kasta ut er? Tänker besittningsskydd/rätt eller vad det heter, om allt har gått rätt och lagenligt till innan?
Vet förvisso inte om det är till någon hjälp men det var en tanke...
Hör med soc oavsett.
Det löser sig ska du se! :)
 
Hur ser bostadsmarknaden ut i er stad? Kan ni få tag i en hyresrätt inom en månad? Storlek struntsamma, bättre bo i en etta än på gatan.

Vi bor strax utanför Uppsala och vi har några års kötid på alla ställen omkring men det är omöjligt att få något. Storlek är som du säger struntsamma.
 
Kan de verkligen bara kasta ut er? Tänker besittningsskydd/rätt eller vad det heter, om allt har gått rätt och lagenligt till innan?
Vet förvisso inte om det är till någon hjälp men det var en tanke...
Hör med soc oavsett.
Det löser sig ska du se! :)

Besittningsrätt existerar inte när det är en privat hyresvärd vad jag har förstått, men vi hade ändå inte haft råd med huset.
 
När jag har googlat har jag förstått att soc inte kan göra något. Det finns ett alternativ och det är att sambon bor hos sin syster och jag och barnet flyttar till mina föräldrar. Det känns dock som absolut sista utvägen, mina föräldrar bor över 30 mil bort vilket innebär att barnet och sambok inte kommer träffas mer än max 2 gånger i månaden. Dessutom blir det problem med förskoleplats i framtiden när vi förhoppningsvis hittar ett boende igen.

Förlåt att jag är negativ, det är bara en sån jävla jobbig sits och det är svårt att hålla modet uppe..
 
Vi bor strax utanför Uppsala och vi har några års kötid på alla ställen omkring men det är omöjligt att få något. Storlek är som du säger struntsamma.

I Uppsala finns det ju några hyresvärdar som inte har bostadskö utan typ "först till kvarn". Jag fick min lägenhet så.
 
Sätt in annonser i Uppsalas lokaltidning också. Det går ofta att välja att göra det över en helg tex, när många läser tidningen. Många äldre hyresvärdar här i stan använder gärna det sättet framför internet för att söka nya hyresgäster. Det är väldigt svårt att få bostad här också, men de personer jag vet använt sig av tidningen har samtliga blivit erbjudna minst en bostad så kanske är det värt att pröva i alla fall. Ibland kan det krävas att man sätter in flera annonser.

http://unt.lokus.se/boka/annons/default.aspx?AdvertBookingObject=lokusunt
 
Det finns inte några lite billigare lägenhetshotell? Antar att man brukar få ett bättre pris om man långtidshyr dessutom. Det finns ett sådant på orten där jag bor och jag vet folk som bott där under tiden de letat/väntat på lägenhet.
 
Nu kan jag inte Uppsala men: bara på förstasidan här finns en trea för 6400 i ett område som heter Gottsunda.

http://bostadsportal.se/hyresbostad/lagenhet/uppsala/uppsala_kommun

Även i Uppsala måste det väl finnas lägenheter i områden som man kanske inte skulle välja först, men ändå kan bli tvungen att bo i ett tag?

Bostadsmarkanden i Uppsala är rätt sjuk. Även i de områden där ingen vill bo egentligen är det flera års kötid som gäller.

Mitt tips är att (som någon annan skrev) ringa och maila de privata hyresvärdarna. Och titta på mindre orter runt Uppsala. Har ni inga vänner/bekanta/släktingar som kan ta in er för en begränsad tid?
 
För några år sedan i alla fall fanns ett ganska centralt vandrarhem i Uppsala som jag bodde på några nätter när jag gick kurs. Det kan inte ha varit speciellt dyrt för det långtids bodde många "gästarbetare". Antar att det gick att få specialpris om man bodde längre tid.
 

Liknande trådar

Tjatter Välkomna till den nya terminen på Bukefalos universitetet. Under hösten kommer ni få läsa spännande kurser så som “Hårig eller bara...
94 95 96
Svar
1 914
· Visningar
35 042
Senast: Hedinn
·
Relationer I vilken ände ska jag börja ens försöka förklara det som har hänt, mina tankar och allt kaos som just nu omsluter mig.. Jag får försöka...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
32 810
Senast: cirkus
·
Gravid - 1år Detta blir ett skamfyllt inlägg med förmodligen bland det mest provocerande (har googlat och sett andra stackare be om hjälp o sen bli...
4 5 6
Svar
110
· Visningar
22 980
Senast: cirkus
·
Skola & Jobb För ett år sedan blev min lilla ekonomiavdelning på företaget informerade om att det skulle ske en omorganisation. Det skulle ske ganska...
Svar
13
· Visningar
3 076

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp