Bukefalos 28 år!

Bota en narcissist?

Inget

Inget specifikt. Det är ett förhållande på 2 år som redan tidigt utvecklade sig m både psykisk å fysisk misshandel. Hen har dock nu gått m på terapi å jag undrar mest om chanserna att en person m dessa drag kan 'botas...
Jag skulle krasst säga,,nej! Då det är inbyggt i personligheten så kommer personen inte att märka själv när denne faller tillbaks i gamla mönster så mitt råd är BRYT,,,,,NU!

Och, ja, jag har erfarenheter av narcissist från tidig ålder och har träffat på sådana några gånger så jag skulle aldrig befatta mig med en sådan då dom kör sitt rejs och kör över omgivningen och är mycket bra på lögner och självförnekelse, en narcissist har aldrig fel, det är bara alla andra som är dumma.
 
Jag skulle krasst säga,,nej! Då det är inbyggt i personligheten så kommer personen inte att märka själv när denne faller tillbaks i gamla mönster så mitt råd är BRYT,,,,,NU!

Och, ja, jag har erfarenheter av narcissist från tidig ålder och har träffat på sådana några gånger så jag skulle aldrig befatta mig med en sådan då dom kör sitt rejs och kör över omgivningen och är mycket bra på lögner och självförnekelse, en narcissist har aldrig fel, det är bara alla andra som är dumma.
Ja det är exakt denne persons filosofi☹
 
Går det?
Jag har en person i min närhet som nu är villig att söka hjälp för att få d att fungera mellan oss. Vi har varit två gånger på familjerådgivning och en gång på introduktion för samtal mot aggressivitet. Hen har ny tid där om 2 veckor.
Det tänds lite hopp hos mig....Men är allt bara fejka d med☹
Snälla, erfarenheter å råd akut...Är så nära att trilla dit igen😓
Har inget att tillägga, du har fått flera bra förklaringar och tips till varför du måste lämna.
Men jag ville ändå ge dig några :heartheart:heart på vägen!!
Jag vet hur tufft det är.
 
Går det?
Jag har en person i min närhet som nu är villig att söka hjälp för att få d att fungera mellan oss. Vi har varit två gånger på familjerådgivning och en gång på introduktion för samtal mot aggressivitet. Hen har ny tid där om 2 veckor.
Det tänds lite hopp hos mig....Men är allt bara fejka d med☹
Snälla, erfarenheter å råd akut...Är så nära att trilla dit igen😓
Glad att se dig här igen! Jag har gjort lite sökningar ibland för att se hur det går för dig men det har inte varit så mycket aktivitet.

Men jag håller med andra här, häng inte kvar i den relationen. Om personen på egen hand lyckas göra något åt narcissismen så absolut men det är något hen bör göra utan dig, för din hälsas skull. Då kan ni båda gå in som nya i relationen eller hur man ska säga och lära känna varandra på nytt.

Var rädd om dig! :heart
 
Livet är kort. Se till att göra ngt vettigt med det. ”Så går en dag, och kommer aldrig mera åter”, som Gardell sa. Det kan liksom aldrig vara värt att lägga ner tid, känslor och mående på en narcissist som misshandlar. Vad får man ut av det? Våga vägra dansa den där välbekanta dansen!
/ Gry med ett tråkigt bagage. Mår numera helt okej.
 
@MagicaDeHex Jag tipsar dig om bloggen på www.separation.se Mååånga inlägg där handlar om narcissism. Hoppas du får stöd därifrån. Bloggen har hjälpt mig med många nyttiga insikter.
Ta hand om dig!

Jag tipsar även om en uppsjö av frågor med ofta kloka kommentarer kring ämnet narcissism på Quora.com som kan fungera som ett stöd. Från ett längre svar i ämnet "How do I fully move on from being used by a narcissist? I know I have been discarded by them but I am still struggling with the feeling of being abused by someone I trusted":

"The betrayal and hurt felt after narcissistic abuse is tenfold than any other; don’t bother trying to talk about it or seek comfort from anyone who has never experienced it because they will never understand. Never."
 
Jag tipsar även om en uppsjö av frågor med ofta kloka kommentarer kring ämnet narcissism på Quora.com. Från ett längre svar i ämnet "How do I fully move on from being used by a narcissist? I know I have been discarded by them but I am still struggling with the feeling of being abused by someone I trusted":

"The betrayal and hurt felt after narcissistic abuse is tenfold than any other; don’t bother trying to talk about it or seek comfort from anyone who has never experienced it because they will never understand. Never."
Tack❤
 
Går det?
Jag har en person i min närhet som nu är villig att söka hjälp för att få d att fungera mellan oss. Vi har varit två gånger på familjerådgivning och en gång på introduktion för samtal mot aggressivitet. Hen har ny tid där om 2 veckor.
Det tänds lite hopp hos mig....Men är allt bara fejka d med☹
Snälla, erfarenheter å råd akut...Är så nära att trilla dit igen😓
En vän, som varit där du är, ber mig tipsa om facebookgruppen ”Frigör dig från narcissisten”
 
En narcissists livsluft är makt, denne tar till alla medel för att ha kvar makten över andra människor. Ofta handlar det om att psykiskt trycka ner så den andra parten känner sig underlägsen och inte sällan tror sig denne vara "dum i huvudet" och inte klara sig själv. Hjälper det inte med psykisk misshandel så blir det fysisk misshandel för den andra parten ska kuvas till varje pris. Narcissisten höjs gärna till skyarna av dom som inte har klart för sig att det mesta narcissisten kläcker ur sig och har varit med om bara är lögner och med smicker kan omgivningen få narcissisten att i princip göra vad som helst för att få ännu mera smicker.

En narcissist som upptäcks som lögnare och falsk kan bli farlig på riktigt, eller också flyr denne för det finns oftast inte mycket substans bakom hoten som kommer men som sagt, det kan slå slint på riktigt och då kan vad som helst hända. Oftast är narcissisten feg med dåligt självförtroende men en väloljad trut och ett rymligt samvete.

Farsan var narcissist så jag vet ganska bra hur dom funkar, han var en feg krake som stack när det började brännas under fötterna och inte lögnerna funkade längre och hans makt försvann. Otrogen var han också.
 
Een sak till. Den vanligaste känslan vid separationen är nog "Jag kanske överdriver, det var ju mitt fel också, de krävs två för att bråka o.s.v." och "Men nu är hen ju snäll, ska jag lämna nu när hen jobbat så hårt för att vara snäll"

De där tankarna är marcisisten som talar. Oavsett hur snäll hen är just nu så betyder det inte att hen har ändrat sig. Skriv ner all skit som hänt och läs nu som då. En vettig person gör inte såna saker oavsett om hen blir provocerad eller inte.
 
Går det?
Jag har en person i min närhet som nu är villig att söka hjälp för att få d att fungera mellan oss. Vi har varit två gånger på familjerådgivning och en gång på introduktion för samtal mot aggressivitet. Hen har ny tid där om 2 veckor.
Det tänds lite hopp hos mig....Men är allt bara fejka d med☹
Snälla, erfarenheter å råd akut...Är så nära att trilla dit igen😓

Nej. Spring fort därifrån.
 
En narcissists livsluft är makt, denne tar till alla medel för att ha kvar makten över andra människor. Ofta handlar det om att psykiskt trycka ner så den andra parten känner sig underlägsen och inte sällan tror sig denne vara "dum i huvudet" och inte klara sig själv. Hjälper det inte med psykisk misshandel så blir det fysisk misshandel för den andra parten ska kuvas till varje pris. Narcissisten höjs gärna till skyarna av dom som inte har klart för sig att det mesta narcissisten kläcker ur sig och har varit med om bara är lögner och med smicker kan omgivningen få narcissisten att i princip göra vad som helst för att få ännu mera smicker.

En narcissist som upptäcks som lögnare och falsk kan bli farlig på riktigt, eller också flyr denne för det finns oftast inte mycket substans bakom hoten som kommer men som sagt, det kan slå slint på riktigt och då kan vad som helst hända. Oftast är narcissisten feg med dåligt självförtroende men en väloljad trut och ett rymligt samvete.

Farsan var narcissist så jag vet ganska bra hur dom funkar, han var en feg krake som stack när det började brännas under fötterna och inte lögnerna funkade längre och hans makt försvann. Otrogen var han också.
Beskriver min pappa perfekt, också. Uppväxten bidrog till att jag kunde det där språket alldeles perfekt. Träffade en likadan pojkvän men som var flitig med stryptag och knivar. Träffar inte min pappa sen många år tillbaka och förhållanden slapp jag ut från, innan det var för sent. Han fortsatte att misshandla i alla sina förhållanden. Nu lever han ihop med en gammal kompis till mig, som jag inte pratat med sen många år. Båda har barn sen tidigare. Lider med alla inblandade. Även han Faktiskt. Men barnen... stackars barn.
 
En narcissists livsluft är makt, denne tar till alla medel för att ha kvar makten över andra människor. Ofta handlar det om att psykiskt trycka ner så den andra parten känner sig underlägsen och inte sällan tror sig denne vara "dum i huvudet" och inte klara sig själv. Hjälper det inte med psykisk misshandel så blir det fysisk misshandel för den andra parten ska kuvas till varje pris. Narcissisten höjs gärna till skyarna av dom som inte har klart för sig att det mesta narcissisten kläcker ur sig och har varit med om bara är lögner och med smicker kan omgivningen få narcissisten att i princip göra vad som helst för att få ännu mera smicker.

En narcissist som upptäcks som lögnare och falsk kan bli farlig på riktigt, eller också flyr denne för det finns oftast inte mycket substans bakom hoten som kommer men som sagt, det kan slå slint på riktigt och då kan vad som helst hända. Oftast är narcissisten feg med dåligt självförtroende men en väloljad trut och ett rymligt samvete.

Farsan var narcissist så jag vet ganska bra hur dom funkar, han var en feg krake som stack när det började brännas under fötterna och inte lögnerna funkade längre och hans makt försvann. Otrogen var han också.

Verkligen spot on.

"Vår" narcissist hade alltid fantastiska historier att berätta, som man med glädje och häpnad lyssnade på i början. För inlevelseförmåga, det fanns! Men samma historier drogs om och om igen varje gång vi hamnade i nytt sällskap, ett släktkalas, en midsommarfest, etc. Och små saker i historierna ändrades varje gång. :cool: Gjorde han misstag och dumheter var det min närstående som det var fel på istället - han vred och vände på allt. Mycket kvick i munnen.

Numera är han rejält insyltad i drogkretsar, där det även förekommit mord. Det är bara en tidsfråga innan han själv hittas död efter att ha dragit en lögn för fel person.
 
Inget

Inget specifikt. Det är ett förhållande på 2 år som redan tidigt utvecklade sig m både psykisk å fysisk misshandel. Hen har dock nu gått m på terapi å jag undrar mest om chanserna att en person m dessa drag kan 'botas...

Nej.
Narcissistisk personlighetsstörning, precis som andra personlighetsstörningar, botar man inte.
Däremot är det klart att om individen är väldigt motiverad att ändra sitt beteende så kan vederbörande tänkas göra det.

Men jag tycker att du ska avsluta kontakten/förhållandet. Det är inte troligt att individen kommer att ändra sitt beteende.

En person med narcissistisk personlighetsstörning gör inte saker och ting för att jäklas, vederbörande följer sina automatiska tankemönster och det krävs mycket för att hejda sina automatiska tankemönster.

Svaret, förstås, utifrån att personen verkligen har en narcissistisk personlighetsstörning.
 
Tack för alla svar, jag läser dom om och om igen för att finna styrka❤
Jag har även börjat läsa olika böcker som ger bra stöd.
Jag känner mig så svag, jag skäms för att jag inte kan motstå att kontakta hen. Tyvärr är jag en person som analyserar mycket och behöver svar och avslut. Vilket jag vet är omöjligt med en narcissist.
Hen ska komma förbi hos mig sen och jag hoppas vid alla högre makter att jag har styrkan att avsluta detta en gång för alla
 
Tack för alla svar, jag läser dom om och om igen för att finna styrka❤
Jag har även börjat läsa olika böcker som ger bra stöd.
Jag känner mig så svag, jag skäms för att jag inte kan motstå att kontakta hen. Tyvärr är jag en person som analyserar mycket och behöver svar och avslut. Vilket jag vet är omöjligt med en narcissist.
Hen ska komma förbi hos mig sen och jag hoppas vid alla högre makter att jag har styrkan att avsluta detta en gång för alla

Varför är det en bra idé att vederbörande kommer förbi hos dig, och att avsluta kontakten så???
 

Liknande trådar

Tjatter Välkomna till ulvleken Jorden runt! Vi börjar med reglerna: - Var snälla och trevliga mot varandra och mot LL. Kom ihåg att det bara...
33 34 35
Svar
681
· Visningar
9 847
Senast: bollen__
·
Hundavel & Ras Nu kommer ytterligare en ”vilken ras ska jag köpa” tråd… Jag söker efter en liten, glad hund som älskar långa promenader i skog och...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
8 353
Senast: hundtant
·
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
10 268
Hästvård Som många av er känner till fick jag ju en fölunge med senkontrakturer i början på maj. Pga Engemycinet han fick mot kontrakturerna blev...
2
Svar
36
· Visningar
5 205
Senast: mackan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp