Boxeravel utbruten ur Oseriös avel 2022

Haha, och då är ju ändå boxern inte precis känd för sin will to please. ;) Men jag håller verkligen med om "med på allt men inte för intensiv". Jag ville träna men inte på "schäfernivå".

Nu "lånar" jag en bild trots allt. Jag vill tillbaka till den här typen (minus kupering så klart), men utan att tappa arbetsegenskaperna. Det kanske går att korsa in lite amerikanskt blod, men då får man räkna med några "mellanmjölksgenerationer" och det beslutet är inte lätt för en liten uppfödare (som alla svenska uppfödare får sägas vara).

Hur ser det ut med genetisk variation hos boxer? Det är ju ändå så att nästan alla raser har så begränsad genbas p g a stängda stamböcker och tidigare inavel/matadoravel/flaskhalsar att inkorsningar av annan ras kommer att behövas förr eller senare. Väljer man rätt ras/er för inkorsning är förhoppningsvis noslängd något man kan se över utan att göra avkall på arbetsegenskaper.
 
Lite svårt att bedöma ur den vinkeln, men ser onekligen ganska kort ut. SRD har ju dock inte funnits så länge och innan dess så premierade vissa domare absolut övertypade hundar. Jag tycker de nordiska har blivit mycket bättre där och även vissa av de kontinentala.

(Blir så klart nyfiken på släkten och linjerna.)

Nu är jag så klart partisk när det gäller min egen hund, men jag tycker Winter har ett fullt okej nosparti för idag. Är det 1:2? Nej, kanske inte riktigt så bra, men svårt att säga då han inte gärna vill ha en linjal i ögonvrån. Han är ett resultat av en parning med en tysk hane från gedigna arbetslinjer som skribenten ondgjorde sig över i kommentarerna till SRD för 2019.
Oj, är det här alltså ett exempel på att rasen INTE har extremt kort nosparti menar du 😳😳
 
Hur ser det ut med genetisk variation hos boxer? Det är ju ändå så att nästan alla raser har så begränsad genbas p g a stängda stamböcker och tidigare inavel/matadoravel/flaskhalsar att inkorsningar av annan ras kommer att behövas förr eller senare. Väljer man rätt ras/er för inkorsning är förhoppningsvis noslängd något man kan se över utan att göra avkall på arbetsegenskaper.

Den är inte så hög, nej. Dock inte så stor skillnad från andra brukshundar. Jag vet att vi haft den diskussionen uppe tidigare och jag kan verkligen inte se vad man skulle kunna korsa in utan att få oönskade förändringar av rasens karaktär och mentalitet.

Oj, är det här alltså ett exempel på att rasen INTE har extremt kort nosparti menar du 😳😳

Det är verkligen inte extremt kort på något sätt. Du kan ju inte jämföra med en icke-kortskallig hund.
 
Den är inte så hög, nej. Dock inte så stor skillnad från andra brukshundar. Jag vet att vi haft den diskussionen uppe tidigare och jag kan verkligen inte se vad man skulle kunna korsa in utan att få oönskade förändringar av rasens karaktär och mentalitet.

Fast att det inte är så stor skillnad från andra brukshundar är inte särskilt relevant. En stängd stambok leder till samma problem i alla raser, vilket inte gör det till mindre av ett problem.

Kontrollerad inkorsning gör förstås att man i de första generationerna efter inkorsning kan få individer som är mindre boxerlika, men målsättningen måste vara mer långsiktig än så. Avkommor ur korsningsprojekt ska utvärderas både fysiskt och mentalt innan de går i avel, och tittar man på de projekt som pågår är det fascinerande hur bra det går. Helt klart är dock, ironiskt nog, att man inte bör vänta för länge om man är skeptisk till inkorsning. Ju lägre genetisk variation desto större och mer varierat tillskott till genbasen kommer att behövas.

Utan kontrollerad inkorsning är risken överhängande att man visserligen har en boxer med rätt karaktär och mentalitet men som i allt högre utsträckning lider av sjukdomar och med kortare och kortare medellivslängd. Jag ser inte hur det skulle vara bättre än att det då och då föds boxrar som inte exakt följer den önskade standarden.
 
Varför är alla bilder som visas på boxers huvud snett tagna och inte rakt från sidan?
Iaf alla jag sett här i tråden och på den sidan som länkas, den där sneda vinkeln gör ju att det är svårare att se noslöngden (nos/skall ratio). Känns som att nosen uppfattas som längre än den är i den vinkeln som verkar standard för boxers ’huvudporträtt’.
 
Fast att det inte är så stor skillnad från andra brukshundar är inte särskilt relevant. En stängd stambok leder till samma problem i alla raser, vilket inte gör det till mindre av ett problem.

Absolut sant, men jag ser inte heller att det är mer relevant med inkorsningar för boxer än t.ex schäfer. Det kanske blir så i framtiden att hundaveln förändras helt och stängda stamböcker försvinner, men det tror jag inte ligger särskilt nära i tiden. När det gäller boxer specifikt så finns det så vitt jag vet inga sådana diskussioner, varken nationellt eller internationellt. Och ett sådant projekt måste ju vara internationellt för att de ska få något genomslag. Jag tror det är ganska omöjligt med tanke på att boxern inte har några någorlunda närbesläktade raser som skulle passa för inkorsning. Stoppa in schäfer eller doberman känns ju ganska tokigt.
 
Varför är alla bilder som visas på boxers huvud snett tagna och inte rakt från sidan?
Iaf alla jag sett här i tråden och på den sidan som länkas, den där sneda vinkeln gör ju att det är svårare att se noslöngden (nos/skall ratio). Känns som att nosen uppfattas som längre än den är i den vinkeln som verkar standard för boxers ’huvudporträtt’.

Jag tror inte det är anledningen, utan det har nog mer att göra med att det anses vara snyggt med en trefjärdedels profil. Är väl vanligt info foto överhuvudtaget? Det är (tycker jag) mycket svårare att ta ett snyggt kort rakt från sidan för då måste du verkligen hålla kameran helt vågrät.
 
Varför är alla bilder som visas på boxers huvud snett tagna och inte rakt från sidan?
Iaf alla jag sett här i tråden och på den sidan som länkas, den där sneda vinkeln gör ju att det är svårare att se noslöngden (nos/skall ratio). Känns som att nosen uppfattas som längre än den är i den vinkeln som verkar standard för boxers ’huvudporträtt’.
Jag tror det var svårt att få bild på min från sidan för hon tittade alltid på mig. Jag ska se om jag har nån från sidan.

Men min var inte ens extrem. Tyvärr.
 
Jag tror det var svårt att få bild på min från sidan för hon tittade alltid på mig. Jag ska se om jag har nån från sidan.

Glömde att lägga till den biten. 🙈 Nyfikna skrällen. Ibland går det om man kastar något över huvudet på honom, då har man en sekund på sig.
 

Bifogade filer

  • 220415_184344_CR6_6873.jpg
    220415_184344_CR6_6873.jpg
    253,7 KB · Visningar: 140
Absolut sant, men jag ser inte heller att det är mer relevant med inkorsningar för boxer än t.ex schäfer. Det kanske blir så i framtiden att hundaveln förändras helt och stängda stamböcker försvinner, men det tror jag inte ligger särskilt nära i tiden. När det gäller boxer specifikt så finns det så vitt jag vet inga sådana diskussioner, varken nationellt eller internationellt. Och ett sådant projekt måste ju vara internationellt för att de ska få något genomslag. Jag tror det är ganska omöjligt med tanke på att boxern inte har några någorlunda närbesläktade raser som skulle passa för inkorsning. Stoppa in schäfer eller doberman känns ju ganska tokigt.


Schäfer tror jag iofs har en större genetisk variation än boxer men jag tycker ändå att det är bra att några malinois har mönstrats in i malinois i Tyskland och använts i avel. Dessa hundar har avkommor även i Sverige.
Eftersom FCI-länder förbundit sig att acceptera andra FCI-länders stamtavlor så går det inte att säga nej, precis som Tyskland måste acceptera en svenskregistrerad collie som kommer från en parning mellan långhår och korthår som renrasig även om en sådan parning inte är godkänd enligt tyska kennelklubben. FCI-länder måste också registrera de barbetkullar som föds efter finska linjer där spansk vattenhund korsat in, eller pinscherkullar med schnauzer i stamtavlan, ett annat finskt projekt.

Att ta den mest närbesläktade rasen behöver inte vara rätt heller, mycket av poängen är ju att man vill minska risken för rasrelaterade sjukdomar. Jag tycker t ex inte att man ska försöka utöka genbasen hos collie genom inkorsning av sheltie eftersom raserna är så pass närbesläktade. Då är det bättre att ta en ras som inte är lika nära släkt.
 
Glömde att lägga till den biten. 🙈 Nyfikna skrällen. Ibland går det om man kastar något över huvudet på honom, då har man en sekund på sig.

Som jämförelse. En extremt brakycefal mops, en måttligt brakycefal bulldoggkorsning och en milt brakycefal boxer. Nosens proportionella längd till skallen(Craniofacial ratio eller CFR) är 0,08 för mopsen, 0,23 för blandrasen samt 0,35 för boxern.

Diagram-of-how-to-measure-i-cranial-length-A-B-and-ii-muzzle-length.png



Källa: https://www.researchgate.net/public...th_Brachycephalic_Obstructive_Airway_Syndrome
 
Schäfer tror jag iofs har en större genetisk variation än boxer men jag tycker ändå att det är bra att några malinois har mönstrats in i malinois i Tyskland och använts i avel. Dessa hundar har avkommor även i Sverige.

Fast av det jag läst om de korsningarna så handlar det väl snarare om att man vill åt mallens reaktionssnabbhet snarare än av hälsoskäl? Vilket jag inte vet om jag gillar tanken med. Jag kan dock ha missuppfattat.

Eftersom FCI-länder förbundit sig att acceptera andra FCI-länders stamtavlor så går det inte att säga nej, precis som Tyskland måste acceptera en svenskregistrerad collie som kommer från en parning mellan långhår och korthår som renrasig även om en sådan parning inte är godkänd enligt tyska kennelklubben. FCI-länder måste också registrera de barbetkullar som föds efter finska linjer där spansk vattenhund korsat in, eller pinscherkullar med schnauzer i stamtavlan, ett annat finskt projekt.

Men även om stamtavlorna accepteras så får de ju inget genomslag i rasen om det bara görs på lokalnivå.

Att ta den mest närbesläktade rasen behöver inte vara rätt heller, mycket av poängen är ju att man vill minska risken för rasrelaterade sjukdomar. Jag tycker t ex inte att man ska försöka utöka genbasen hos collie genom inkorsning av sheltie eftersom raserna är så pass närbesläktade. Då är det bättre att ta en ras som inte är lika nära släkt.

Det har gjorts ett inkorsningsprojekt med boxer. Man var då ute efter en specifik egenskap (naturlig stubbsvans). Det gjordes av en man och han lyckades, men han var en oerhört duktig genetiker. Det går inte att göra en inkorsning med ett brett mål som att "förbättra hälsa" för du behöver ett jättestort urval att studera. Det behöver vara enkla, mätbara egenskaper, helst med en väldigt okomplicerad nedärvning, typ av eller på. Om man skulle korsa in malle (brrrrr) i boxer för att länga nosen skulle det krävas en stor mängd inkorsningar och ett stort antal generationer för att kunna behålla enbart ökad noslängd och få bort allt det man inte vill ha.
 
Fast av det jag läst om de korsningarna så handlar det väl snarare om att man vill åt mallens reaktionssnabbhet snarare än av hälsoskäl? Vilket jag inte vet om jag gillar tanken med. Jag kan dock ha missuppfattat.



Men även om stamtavlorna accepteras så får de ju inget genomslag i rasen om det bara görs på lokalnivå.



Det har gjorts ett inkorsningsprojekt med boxer. Man var då ute efter en specifik egenskap (naturlig stubbsvans). Det gjordes av en man och han lyckades, men han var en oerhört duktig genetiker. Det går inte att göra en inkorsning med ett brett mål som att "förbättra hälsa" för du behöver ett jättestort urval att studera. Det behöver vara enkla, mätbara egenskaper, helst med en väldigt okomplicerad nedärvning, typ av eller på. Om man skulle korsa in malle (brrrrr) i boxer för att länga nosen skulle det krävas en stor mängd inkorsningar och ett stort antal generationer för att kunna behålla enbart ökad noslängd och få bort allt det man inte vill ha.

Det spelar ingen roll vad orsaken är för den som gör inkorsningen, nytt blod kommer som en positiv bieffekt.

Det kommer att få genomslag i stamtavlor så fort det finns uppfödare som använder hundarna, oavsett om de gör det för att de är positiva till det nya blodet eller bara struntar i det så länge hunden är bra.

Oerhört duktiga genetiker är delaktiga i de inkorsningsprojekt som pågår inom ramen för kennelklubbars och rasklubbars verksamhet. Det är inget som görs lite hipp som happ utan både de individer som ska korsas in och avkommorna som eventuellt ska gå vidare i rasaveln utvärderas noggrant. Jag tycker att du bör studera dem innan du avfärdar tanken. Det breda målet är förstås att öka den genetiska variationen. Smalare mål kan vara att minska förekomsten att vissa skadliga gener och/eller att förbättra exteriör som är kopplad till sämre hälsa, t ex brakycefali.
 
Oerhört duktiga genetiker är delaktiga i de inkorsningsprojekt som pågår inom ramen för kennelklubbars och rasklubbars verksamhet. Det är inget som görs lite hipp som happ utan både de individer som ska korsas in och avkommorna som eventuellt ska gå vidare i rasaveln utvärderas noggrant. Jag tycker att du bör studera dem innan du avfärdar tanken.

Jag är mest oerhört skeptisk till att något sådant skulle bli aktuellt inom boxeraveln. Även om jag själv ägt resultatet av ett ... ofrivilligt inkorsningsprojekt. :laugh:
 

Bifogade filer

  • img20210126_18214305 copy.png
    img20210126_18214305 copy.png
    423,1 KB · Visningar: 123
Lite för lång? 1:2 motsvarar ett CFR på 0,5. 1:3 är 0,33, så den ska absolut inte vara kortare.

0.35 är ju längre än 0.33. Inte mycket, men korrekt är 0.33.

1:2 (en del nosparti till två delar skalle) och 1/3 är samma sak. Boxern ska absolut inte ha proportionerna 1/2.
 
0.35 är ju längre än 0.33. Inte mycket, men korrekt är 0.33.

1:2 (en del nosparti till två delar skalle) och 1/3 är samma sak. Boxern ska absolut inte ha proportionerna 1/2.

Kolon används ofta som divisionstecken, så det behöver verkligen inte vara samma sak. :)

Att reagera på att en hund med brakycefali har för lång nos när den ändå ligger väldigt nära de korrekta proportionerna tycker jag visar på en viss rasblindhet, om jag ska vara ärlig.
 

Liknande trådar

  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
28 162
Senast: Snurrfian
·
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
3 917
  • Artikel
Dagbok Frågan har väl ställts om och om igen men nu står jag här och ber kloka buke om råd, om någon orkar läsa. Haft en mindre sund relation...
2
Svar
32
· Visningar
5 021
Senast: ameo
·
Övr. Hund Hej! Den här frågan har säkert varit uppe på tapeten många gånger men eftersom jag inte hittade en tråd som riktigt relaterar till min...
Svar
11
· Visningar
3 844
Senast: Dopy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Lösa hundar
  • Aktivering/leksaker
  • Kattbilder #9

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp