Boxeravel utbruten ur Oseriös avel 2022

Inte om man kategoriskt väljer det över en minsta kort nos, då har vi snart både D och E höfter. Vi måste skilja på grad av korthet. Skulle man idag säga "ingen avel på hundar som inte uppfyller 1:2 proportionerna" så skulle det inte finnas någon avelsbas. Därför skulle jag i de flesta fall välja en något kort nos över C höfter för att även hålla kolla på övriga avelsmål. Det kommer att ta minst lika lång tid att vända trenden som det tog att skapa den.
Nja, det är ju inte säkert. Det beror ju på statusen i linjerna. Jag skulle även gissa att HD skulle vara mycket enklare att lösa än den korta nosen.
Kort nos kommer ju garanterat leda till lidande, det måste inte en sämre höft göra.
 
Kolon används ofta som divisionstecken, så det behöver verkligen inte vara samma sak. :)
Sant. Men ville notera det för det händer ganska ofta att folk argumenterar att proportionerna ska vara hälften nosparti, hälften skalle baserat på att vissa texter använder 1:2. Minns inte rakt av om det uttrycks som 1:2 eller 1/3 i standarden.

Att reagera på att en hund med brakycefali har för lång nos när den ändå ligger väldigt nära de korrekta proportionerna tycker jag visar på en viss rasblindhet, om jag ska vara ärlig.

Snarare en viss petighet. Jag ville bara påpeka att 0.33 är det korrekta enligt standarden.

Nej dobermann blir superdumt när ni redan har dcm i rasen med. Vilket bara det kommer göra att ni kommer behöva göra inkorsningar i rasen.

DCM är en anledning till att jag inte vill korsa in amerikanska hundar, det är betydligt vanligare där. Det är inte särskilt vanligt i Europa. Sen är en stor del av boxrarna asymtomatiska, så jag vet inte om det uttrycks lite olika i olika raser. Använder ni gentest på doberman eller anses det inte tillförlitligt?

Och schäfer har AD vilket vi inte har, känns onödigt att skaffa det. Plus andra ryggåkommor än de vi redan har i spondylos.
 
Nja, det är ju inte säkert. Det beror ju på statusen i linjerna. Jag skulle även gissa att HD skulle vara mycket enklare att lösa än den korta nosen.

HD har ju visat sig vara allt annat än lätt att lösa om man ser till hur länge det varit ett avelsprogram.

Kort nos kommer ju garanterat leda till lidande, det måste inte en sämre höft göra.

Fast då är vi tillbaka på hur kort nos pratar vi om? En bulldogsliknande boxer? Absolut, det skulle jag aldrig riskera. Winters nos med hans A-höfter och 0:a på spondylos och 0:a på hjärtat över en hund med en helt korrekt 1/3 nos och C-höfter? Nja, då tar jag Winter. Skulle däremot kunna tänka mig para honom med en sådan tik om hennes familjebild är bättre än hennes egna höfter.
 
DCM är en anledning till att jag inte vill korsa in amerikanska hundar, det är betydligt vanligare där. Det är inte särskilt vanligt i Europa. Sen är en stor del av boxrarna asymtomatiska, så jag vet inte om det uttrycks lite olika i olika raser. Använder ni gentest på doberman eller anses det inte tillförlitligt?

Och schäfer har AD vilket vi inte har, känns onödigt att skaffa det. Plus andra ryggåkommor än de vi redan har i spondylos.
dnatest är inte tillförlitliga. Det finns hundar som är fria enligt dnatest som dör och hundar med generna som lever länge. I usa verkar de tro på testerna mer än här dock, oklart varför. Det enda sättet är att göra 24h holter och ultraljud samt kolla stamtavlan för att minimera risken.
Hos många dobbisar det enda symptomet plötslig död kan jag säga.
 
HD har ju visat sig vara allt annat än lätt att lösa om man ser till hur länge det varit ett avelsprogram.



Fast då är vi tillbaka på hur kort nos pratar vi om? En bulldogsliknande boxer? Absolut, det skulle jag aldrig riskera. Winters nos med hans A-höfter och 0:a på spondylos och 0:a på hjärtat över en hund med en helt korrekt 1/3 nos och C-höfter? Nja, då tar jag Winter. Skulle däremot kunna tänka mig para honom med en sådan tik om hennes familjebild är bättre än hennes egna höfter.
Vad jag vet har väl statusen blivit bättre? Man ser ju rätt sällan E/D i de raser som har röntgen som krav?

Ni måste ju para så om ni ska åtgärda problemet, eller åtminstone avstanna det - alltså para hundar med kortare nos med längre.
 
Sant. Men ville notera det för det händer ganska ofta att folk argumenterar att proportionerna ska vara hälften nosparti, hälften skalle baserat på att vissa texter använder 1:2. Minns inte rakt av om det uttrycks som 1:2 eller 1/3 i standarden.



Snarare en viss petighet. Jag ville bara påpeka att 0.33 är det korrekta enligt standarden.

Fast jag har aldrig hävdat att standarden säger att det ska vara hälften nosparti, hälften skalle. Däremot innebär 1:2 faktiskt att CFR ligger på just 0,5, inte 0,33. CFR räknas ut genom att längden på nosen delas med längden på skallen.

Nu mäter den här bilden nos och skalle på ett väldigt märkligt sätt, men testa själv att räkna:

korrektInkorrekt.jpg
 
Vad jag vet har väl statusen blivit bättre? Man ser ju rätt sällan E/D i de raser som har röntgen som krav?

Den är förbättrad upp till en viss nivå men det har legat still i ganska många år. Parningar med C ger tyvärr ganska ofta D.

Fast jag har aldrig hävdat att standarden säger att det ska vara hälften nosparti, hälften skalle. Däremot innebär 1:2 faktiskt att CFR ligger på just 0,5, inte 0,33. CFR räknas ut genom att längden på nosen delas med längden på skallen.

Nu mäter den här bilden nos och skalle på ett väldigt märkligt sätt, men testa själv att räkna:

korrektInkorrekt.jpg

Nu hänger jag inte med. Bilden som visar 1:2 visar ju tydligt att nospartiet är en tredjedel av hela skallen, dvs 0.33?
 
Haha, och då är ju ändå boxern inte precis känd för sin will to please. ;) Men jag håller verkligen med om "med på allt men inte för intensiv". Jag ville träna men inte på "schäfernivå".

Nu "lånar" jag en bild trots allt. Jag vill tillbaka till den här typen (minus kupering så klart), men utan att tappa arbetsegenskaperna. Det kanske går att korsa in lite amerikanskt blod, men då får man räkna med några "mellanmjölksgenerationer" och det beslutet är inte lätt för en liten uppfödare (som alla svenska uppfödare får sägas vara).
Alltså min fralla har bättre nos o näsborrar än den
20190220_142520_Film4.jpg
 
Den är förbättrad upp till en viss nivå men det har legat still i ganska många år. Parningar med C ger tyvärr ganska ofta D.



Nu hänger jag inte med. Bilden som visar 1:2 visar ju tydligt att nospartiet är en tredjedel av hela skallen, dvs 0.33?

Jag förklarade hur CFR räknas ut. Det är inte i procent av huvudet utan Noslängd/Skallens längd. 1/2=0,5

(Eller för att förenkla med ett tankeexperiment. Låt säga att A-B-C är totalt 15 cm. För att få fram CFR ska man dela A med B+C, dvs 5cm med 5+5 cm. 5/10=0,5)
 
Men noslängden till skallens längd ska inte vara 0.5? Den ska vara 0.33? Dvs boxern på bilden ligger nära.

På bilden jag la upp senast ser det ju ut som om det som är korrekt enligt standarden är just förhållandet mellan skallen och nospartiet? D v s samma som man räknar ut i CFR? 1, 2 och 3 är vardera 33% av huvudets längd, ja. Men ration noslängd i förhållande till skallens längd är 0,5.

(Skillnad mellan huvud och skalle, alltså!)
 
På bilden jag la upp senast ser det ju ut som om det som är korrekt enligt standarden är just förhållandet mellan skallen och nospartiet? D v s samma som man räknar ut i CFR? 1, 2 och 3 är vardera 33% av huvudets längd, ja. Men ration noslängd i förhållande till skallens längd är 0,5.

(Skillnad mellan huvud och skalle, alltså!)

Nu är jag med. Får skylla på att det är söndag. Vi pratar om samma sak.
 
Vad jag vet har väl statusen blivit bättre? Man ser ju rätt sällan E/D i de raser som har röntgen som krav?

Ni måste ju para så om ni ska åtgärda problemet, eller åtminstone avstanna det - alltså para hundar med kortare nos med längre.

Det har i alla fall blivit bättre där uppfödare använder sig av kunskapen som röntgen ger...
 
Den är inte så hög, nej. Dock inte så stor skillnad från andra brukshundar. Jag vet att vi haft den diskussionen uppe tidigare och jag kan verkligen inte se vad man skulle kunna korsa in utan att få oönskade förändringar av rasens karaktär och mentalitet.



Det är verkligen inte extremt kort på något sätt. Du kan ju inte jämföra med en icke-kortskallig hund.
Så... noslängd och funktion kan inte alls jämföras med den friska fullt funktionella formen...? Vad jämför du med då? Bulldog?
 
Men då är du också med på att en hund med CFR på 0,35 har en för kort nos i förhållande till "kraniet"(kallas skallen i rasstandarden)?

Nej då måste vi fortfarande missa något i hur vi kommunicerar. Om du tittar på bilden du la upp där hunden har en CFR på 0.35, inte ser det nospartiet kortare ut än bilden jag la upp med 1+2+3? Som alltså är korrekt enligt standarden.
 
Nej då måste vi fortfarande missa något i hur vi kommunicerar. Om du tittar på bilden du la upp där hunden har en CFR på 0.35, inte ser det nospartiet kortare ut än bilden jag la upp med 1+2+3? Som alltså är korrekt enligt standarden.

Men om nosen(mätt från nostipp till stop) är 1 och skallen(mätt från stop till skallens slut) är 2 och 3 ÄR CFR just 0,5! Om 1, 2 och 3 är vardera 33% är kvoten(ration) mellan 1 och 2+3 0,5, inte 0,33.
 
Nej då måste vi fortfarande missa något i hur vi kommunicerar. Om du tittar på bilden du la upp där hunden har en CFR på 0.35, inte ser det nospartiet kortare ut än bilden jag la upp med 1+2+3? Som alltså är korrekt enligt standarden.

Tänk återigen att den totala längden 1+2+3 är 15 cm. CFR räknas ut genom att dividera 1 med 2+3.
 

Liknande trådar

  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
28 161
Senast: Snurrfian
·
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
3 915
  • Artikel
Dagbok Frågan har väl ställts om och om igen men nu står jag här och ber kloka buke om råd, om någon orkar läsa. Haft en mindre sund relation...
2
Svar
32
· Visningar
5 021
Senast: ameo
·
Övr. Hund Hej! Den här frågan har säkert varit uppe på tapeten många gånger men eftersom jag inte hittade en tråd som riktigt relaterar till min...
Svar
11
· Visningar
3 844
Senast: Dopy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp