Bukefalos 28 år!

Boxeravel utbruten ur Oseriös avel 2022

Med tanke på vad för individer som premieras på utställning är jag inte förvånad över att det inte anmäls avvikelser. Bättre vore om veterinär fick göra det.
Jag menar, kolla hur feta labbar som döms fram trots att det står (stod?) i SRD att man med massa inte skulle premiera fett.


För övrigt har jag en fin-i-hull-labbe av utställningslinjer som är känslig för värme. Och ja, han har fina luftvägar (man kan lätt kasta ner en tub stl 9 i hans luftvägar). Så att han flåsar/hässjar i värme säger inte så mycket om det. Däremot orkar han normala promenader i normala (eller kalla) temperaturer utan att flåsa. Och han sitter inte och sover...
 
Med tanke på vad för individer som premieras på utställning är jag inte förvånad över att det inte anmäls avvikelser. Bättre vore om veterinär fick göra det.

Och det görs väl på de raser där det anses behövas? Det finns ju flera nivåer av SRD. Har inte mops t.ex någon form av andningstest för att rekommenderas till avel?

För övrigt har jag en fin-i-hull-labbe av utställningslinjer som är känslig för värme. Och ja, han har fina luftvägar (man kan lätt kasta ner en tub stl 9 i hans luftvägar). Så att han flåsar/hässjar i värme säger inte så mycket om det.

Nej precis, känslig för värme kan ju en hund vara oavsett luftvägar. Precis som människor.

Däremot orkar han normala promenader i normala (eller kalla) temperaturer utan att flåsa. Och han sitter inte och sover...

Vi pratar om boxer, inte mops.
 
"Tre domare noterade punkter som fanns upptagna i SRD-listan för vår ras. En av våra nordiska domare som dömde 82 boxer noterade 18 hundar med ”korta nospartier” och tre med ”lång tunga”, men påpekade samtidigt ”inget problem med andningen trots varmt väder”.
Så 21 hundar av 82, dvs över 25%. Är inte det vanligt förekommande i rasen då, menar du? Personligen skulle jag nog anse att en ras där 25% av hundarna har en defekt har ett ganska stort problem.
 
Så 21 hundar av 82, dvs över 25%. Är inte det vanligt förekommande i rasen då, menar du? Personligen skulle jag nog anse att en ras där 25% av hundarna har en defekt har ett ganska stort problem.

Jag tycker det är mer relevant att domaren inte noterade några andningsproblem, speciellt då det var riktigt varmt och vi var mitt ute på ett fält utan minsta skugga. Men absolut, vi har idag en del nospartier som är något kortare än de borde vara.

Den svenska domaren som dömde 89 hundar verkar ju dock inte ha noterat några korta nospartier, dock 3 med knipta näsborrar.

Det testet (inkl även frallor) är ett skämt. En av vettarna som gk är mopsuppfödare, i rest my case

Ok, jag känner inte till alls vad som görs, har bara hört att det finns. Oavsett vilket så visar det ju på nivåerna inom SRD, att man anser att det behövs på mops och fralla.
 
Jag tycker det är mer relevant att domaren inte noterade några andningsproblem, speciellt då det var riktigt varmt och vi var mitt ute på ett fält utan minsta skugga. Men absolut, vi har idag en del nospartier som är något kortare än de borde vara.

Den svenska domaren som dömde 89 hundar verkar ju dock inte ha noterat några korta nospartier, dock 3 med knipta näsborrar.



Ok, jag känner inte till alls vad som görs, har bara hört att det finns. Oavsett vilket så visar det ju på nivåerna inom SRD, att man anser att det behövs på mops och fralla.
Problemet är ju att den korta nosen kommer leda till andningsproblem, även om det mot för modan inte gör det idag. Nosen kommer ju inte bli längre när ni fortsätter avla på dem i rasen.
Tar man för lätt på det idag kommer rasen sluta som mops/fralla.
 
Problemet är ju att den korta nosen kommer leda till andningsproblem, även om det mot för modan inte gör det idag. Nosen kommer ju inte bli längre när ni fortsätter avla på dem i rasen.
Tar man för lätt på det idag kommer rasen sluta som mops/fralla.

Nej, man ska inte ta lätt på det, men tyvärr är det ju inte det enda man måste ta med i beräkningen. Vi får inte köra fast i att det är det enda som spelar någon roll. Därför spelar det roll om nosen är aningen kort eller väldigt kort. Domarna kommer ju, om de är riktigt ordentliga, ange varje avvikelse från standarden, oavsett hur stor den är. Sen har det säkert stått i kritikerna om det är aningen kort eller mycket kort, men det blir ju svårt att få med allt det i rapporten. Hade jag inte haft en himla huvudvärk kunde jag ha gått igenom kritikerna här för att se vad som sades: https://atibox2018.org/result-list

Det är absolut så att vi i Europa (och Storbritannien) har väldigt ganska få boxrar med helt korrekt proportioner (1:2) i huvudet. Så har det varit länge, så det är inget man bara fixar över en natt. I USA är det bättre, men de har sina egna problem. Jag avlar hellre på en något kort nos än knipta näsborrar så länge huvudet i övrigt inte är grovt. Och hellre en något kort nos än C-höfter.
 
Nej, man ska inte ta lätt på det, men tyvärr är det ju inte det enda man måste ta med i beräkningen. Vi får inte köra fast i att det är det enda som spelar någon roll. Därför spelar det roll om nosen är aningen kort eller väldigt kort. Domarna kommer ju, om de är riktigt ordentliga, ange varje avvikelse från standarden, oavsett hur stor den är. Sen har det säkert stått i kritikerna om det är aningen kort eller mycket kort, men det blir ju svårt att få med allt det i rapporten. Hade jag inte haft en himla huvudvärk kunde jag ha gått igenom kritikerna här för att se vad som sades: https://atibox2018.org/result-list

Det är absolut så att vi i Europa (och Storbritannien) har väldigt ganska få boxrar med helt korrekt proportioner (1:2) i huvudet. Så har det varit länge, så det är inget man bara fixar över en natt. I USA är det bättre, men de har sina egna problem. Jag avlar hellre på en något kort nos än knipta näsborrar så länge huvudet i övrigt inte är grovt. Och hellre en något kort nos än C-höfter.
C höft är ju ett mycket mindre problem än en kort nos?
 
C höft är ju ett mycket mindre problem än en kort nos?

Inte om man kategoriskt väljer det över en minsta kort nos, då har vi snart både D och E höfter. Vi måste skilja på grad av korthet. Skulle man idag säga "ingen avel på hundar som inte uppfyller 1:2 proportionerna" så skulle det inte finnas någon avelsbas. Därför skulle jag i de flesta fall välja en något kort nos över C höfter för att även hålla kolla på övriga avelsmål. Det kommer att ta minst lika lång tid att vända trenden som det tog att skapa den.
 
Har tyvärr inte ett tillräckligt bra bildmaterial själv och vill inte sno bilder på nätet, men noslängd varierar väldigt mycket på boxer. På den här sidan finns det samlat huvudbilder sorterade på varifrån hundarna kommer:

https://www.worldwideboxer.com/HEADS.html

Hon skriver även om hur man mäter huvudet:

https://www.worldwideboxer.com/head_measurements.html

Någon bättre mätmetod än ögonmått finns dock inte, så helt exakt blir det ju aldrig.

Och tittar man på dessa bilder, speciellt de från USA, så kanske man tänker "oj vilken bra noslängd de har, varför använder inte alla amerikanska linjer i aveln?". Tja, det kan man ju, om man inte tycker boxern ska vara en brukshund längre. Den amerikanska boxern är en ren sällskaps- och utställningshund. Det stora dilemmat för de som vill avla bruksboxrar är att de bästa kommer från Tyskland, som också har mest hälsostatistik, och där är nospartierna åt det kortare hållet. Så hos boxer är det inte så att utställningsavlad automatiskt betyder kortare nos och arbetsavlad betyder längre nos, utan det är väldigt beroende av var hundarna kommer ifrån. Grovt generaliserat kan man t.ex säga att utställningslinjer från sydeuropa är övertypade, utställningslinjer från USA är snarare undertypade och arbetslinjer från Tyskland är något övertypade.
 
FB_IMG_1650165627353.jpg

Här är min boxer (död sedan många många år). Hennes syskon har fått excellent på utställning utan kommentar om nos. Hela släkten ser ut sådär och de gör ungefär inget annat ställer ut. Fy fan.
 
Här är min boxer (död sedan många många år). Hennes syskon har fått excellent på utställning utan kommentar om nos. Hela släkten ser ut sådär och de gör ungefär inget annat ställer ut. Fy fan.

Lite svårt att bedöma ur den vinkeln, men ser onekligen ganska kort ut. SRD har ju dock inte funnits så länge och innan dess så premierade vissa domare absolut övertypade hundar. Jag tycker de nordiska har blivit mycket bättre där och även vissa av de kontinentala.

(Blir så klart nyfiken på släkten och linjerna.)

Nu är jag så klart partisk när det gäller min egen hund, men jag tycker Winter har ett fullt okej nosparti för idag. Är det 1:2? Nej, kanske inte riktigt så bra, men svårt att säga då han inte gärna vill ha en linjal i ögonvrån. Han är ett resultat av en parning med en tysk hane från gedigna arbetslinjer som skribenten ondgjorde sig över i kommentarerna till SRD för 2019.
 

Bifogade filer

  • 220416_120346_CR6_7000.jpg
    220416_120346_CR6_7000.jpg
    166 KB · Visningar: 139
Lite svårt att bedöma ur den vinkeln, men ser onekligen ganska kort ut. SRD har ju dock inte funnits så länge och innan dess så premierade vissa domare absolut övertypade hundar. Jag tycker de nordiska har blivit mycket bättre där och även vissa av de kontinentala.

(Blir så klart nyfiken på släkten och linjerna.)

Nu är jag så klart partisk när det gäller min egen hund, men jag tycker Winter har ett fullt okej nosparti för idag. Är det 1:2? Nej, kanske inte riktigt så bra, men svårt att säga då han inte gärna vill ha en linjal i ögonvrån. Han är ett resultat av en parning med en tysk hane från gedigna arbetslinjer som skribenten ondgjorde sig över i kommentarerna till SRD för 2019.
Ja den var väldigt kort. Men ärligt talat tycker inte jag att din hunds nos är så mycket bättre.
 
OK. Trist, tycker jag så klart som inte kan tänka mig en bättre ras. Men tur att det finns många andra att välja på.
Det är ju en himla rolig ras. Med på allt men inte för intensiv. Boxerns will to please är ju en annan nivå än Whippetens. Min ena tik kan orka trän lydnad eller trick några minuter, sen bara går hon iväg:laugh:
 
Det är ju en himla rolig ras. Med på allt men inte för intensiv. Boxerns will to please är ju en annan nivå än Whippetens. Min ena tik kan orka trän lydnad eller trick några minuter, sen bara går hon iväg:laugh:

Haha, och då är ju ändå boxern inte precis känd för sin will to please. ;) Men jag håller verkligen med om "med på allt men inte för intensiv". Jag ville träna men inte på "schäfernivå".

Nu "lånar" jag en bild trots allt. Jag vill tillbaka till den här typen (minus kupering så klart), men utan att tappa arbetsegenskaperna. Det kanske går att korsa in lite amerikanskt blod, men då får man räkna med några "mellanmjölksgenerationer" och det beslutet är inte lätt för en liten uppfödare (som alla svenska uppfödare får sägas vara).
 

Bifogade filer

  • old_euro.jpg
    old_euro.jpg
    10,4 KB · Visningar: 109
Haha, och då är ju ändå boxern inte precis känd för sin will to please. ;) Men jag håller verkligen med om "med på allt men inte för intensiv". Jag ville träna men inte på "schäfernivå".

Nu "lånar" jag en bild trots allt. Jag vill tillbaka till den här typen (minus kupering så klart), men utan att tappa arbetsegenskaperna. Det kanske går att korsa in lite amerikanskt blod, men då får man räkna med några "mellanmjölksgenerationer" och det beslutet är inte lätt för en liten uppfödare (som alla svenska uppfödare får sägas vara).

Jag är verkligen ingen person med stor avelserfarenhet eller kunskap så jag kan ju verkligen vara fel ute. Men vore det ett så stort problem att i en generation potentiellt minska arbetsegenskaper för att försöka komma till rätta med ett problem som kan utvecklas till något direkt hälsofarligt?

Självklart bör man kanske inte vända sig direkt till största utställningsvinnaren. Men det bör väl inom amerikanska linjer finnas hundar, eller till och med hela linjer, med betydligt bättre arbetskapacitet än utställningshundarna i allmänhet? Inom de flesta raser som idag först och främst avlar på utställning och sällskap finns detta ju i Sverige idag. Givetvis inte som kan konkurrera med toppresterande hundar för bruks och tjänst, men det kan väl få boxers idag ändå?

Det finns ju exempel på när detta sker med individer från andra raser till och med inte bara annan ”variant” av samma ras.

Och blir resultatet inte tillfredsställande ja då får man väl strunta i att avla vidare, en erfarenhet rikare?
 
Jag är verkligen ingen person med stor avelserfarenhet eller kunskap så jag kan ju verkligen vara fel ute. Men vore det ett så stort problem att i en generation potentiellt minska arbetsegenskaper för att försöka komma till rätta med ett problem som kan utvecklas till något direkt hälsofarligt?

Om det bara var arbetsegenskaperna skulle jag hålla med. Tyvärr får man ju även chansa vilt på mentalitet och hälsa då det inte görs mentaltester och inte alls samma hälsotester. Jag kan absolut köpa att man tummar på en sak, men kanske inte flera. Det kan bli ganska tokigt om man har en boxer med lite tryck i och kombinerar det med en hund med veka nerver.

Självklart bör man kanske inte vända sig direkt till största utställningsvinnaren. Men det bör väl inom amerikanska linjer finnas hundar, eller till och med hela linjer, med betydligt bättre arbetskapacitet än utställningshundarna i allmänhet?

Jag är ingen expert på amerikanska linjer, men så vitt jag känner till är de boxrar som används till IGP i USA rena europeiska importer eller från amerikanska uppfödare som tagit in europeiskt avelsmaterial (och som då inte blandar med amerikanska linjer). Sen finns det ju en uppsjö av mer eller mindre fantasifulla hundsporter i USA där boxrar av amerikanska linjer kan dyka upp, som sprinttävlingar (uppdelade på ras) och dyktävlingar.
 

Liknande trådar

  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
28 896
Senast: Snurrfian
·
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
4 915
Senast: Blyger
·
  • Artikel
Dagbok Frågan har väl ställts om och om igen men nu står jag här och ber kloka buke om råd, om någon orkar läsa. Haft en mindre sund relation...
2
Svar
32
· Visningar
5 095
Senast: ameo
·
Övr. Hund Hej! Den här frågan har säkert varit uppe på tapeten många gånger men eftersom jag inte hittade en tråd som riktigt relaterar till min...
Svar
11
· Visningar
3 927
Senast: Dopy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp