Bukefalos 28 år!

Bra billig mat som lagar sig själv?

alazzi

Trådstartare
För att inte gå ot i en annan tråd så startar jag denna tråd.
När du kommer hem från jobbet och är totalt slut pga stress och tungt arbete, vilken mat orkar du då laga?
 
Jag har själv funderat på att köpa en slow cooker. Som jag förstår det lägger man i kött, grönsaker och rotsaker och sen är maten klar X timmar senare när man kommer hem.
 
För att inte gå ot i en annan tråd så startar jag denna tråd.
När du kommer hem från jobbet och är totalt slut pga stress och tungt arbete, vilken mat orkar du då laga?
Fisk i ugn tex torsk eller lax som läggs i form och sen tar jag på pesto. In i ugnen medan jag fixar annat. Grönsaker till, oftast har jag kvar sallad sen tidigare. eller koka några potatisar.
 
Lax och broccoli-gratäng.
Slänger ner en påse fryst broccoli i en form.
Vispar ihop ägg, kokosgrädde och kryddor. Häller över och in i ugnen 225 grader tills broccolin är mjuk och äggstanning börjat stelna. Tar ut och lägger på frysta laxfiler som jag kryddar med vad jag känner för dagen.
Strör över färdigriven mozzarella och så in i ugnen igen tills laxen är klar
 
Tacotårta.

Ett sexpack mjuka tortillabröd
Ett halvkilo köttfärs utifrån preferens
En påse tacokrydda
En burk tacosås
En liten burk creme fraiche
En ask Philadelphia

Stek köttfärsen o kryddan
Rör ihop tacosås, creme fraice och philadelphia
Stapla tortillabröden med vartannat lager färs och vartannat bland röra
Vill man så kan man strö litet riven ost på toppen
In i ugnen i ca 200 grader i ca 15 min

Det tar typ 10 minuter att göra, plus ugnstiden, och blir 4-5 hyfsade portioner á 20-25 kr/st. Funkar fint att frysa och tina.
 
Ännu tröttare men dyrare alternativ är lax med ABBA:s färdiga såser, t ex citronsåsen.
Ett fyrpack frysta laxbitar i en form, och såsen över. In i ugnen. That's it, bara snabbnudlar är enklare.
Blir 3-4 portioner á 35-45 kr.
 
Ett halvt paket nudlar med en näver röda linser. Blir färdiga på ungefär samma tid. Kokas tillsammans.

Antingen mikrade med ost (parmesan) när de är färdiga, eller tillsammans med färdiga köttbullar.....
 
Slowcooker är min räddning under höst och vinter.
Hivar i ingredienserna innan jag åker till jobbet och kommer hem till färdig mat.

Det finns många vegetariska recept man kan använda som blir riktigt billig mat per portion.
 
Då tar jag fram en laxfilé ur frysen och snabbtinar i ljummet vatten. Sen steker jag upp den i smör och serverar med couscous (tar 5 min) och en klick creme fraiche (smaksatt eller naturell). Lite broccoli från frysen tillagas i micron så har jag grönsker till också.

Eller så steker jag upp två ägg och har mackor till.
 
Jag brukar göra kyckling i ugn till vardags. Slänger kycklinglårfileer i en ugnsform, smular över en buljongtärning, skivar över en vitlöksklyfta, strör över lite parmesan och häller över matlagningsgrädde. Kokar ris till. Medan maten blir klar tar jag en dusch tex.

Jag köper kyckling i förväg och tärnar upp och fördelar i ”portionspåsar”. Sen tar jag bara fram en påse när jag behöver.

Annars fisk i ugn med cremefraise, broccoli och div kryddor och tex potatis till. Sköter sig själv på samma sätt som ovan
 
Pasta med någon sås till brukar jag göra. Carbonara tex, eller fräsa lite små tomater och aubergine/zucchini i olivolja och vitlök blir supergott. Eller slänga in kronärtskocka, oliver, tomater, mozzarella och annat gott i ugnen, pesto över och pasta till.

Har jag lite mer tid på mig, men ändå ingen energi, delar jag potatis i halvor, på med olja och in i ugnen på 200 grader i ca en timme. Salta efteråt! Gott att riva över lite parmesan eller annan ost mot slutet. Äts till typ en köttbit, god sallad och sås.
 
Någon snabb pastasås som kokar ihop medan pastan kokar. Jag som inte äter kött kan fräsa upp några grönsaker och lök och slå på creme fraiche och eller passerade tomater. Jag brukar ta det jag har hemma, med chili- och paprikacreme fraiche blir allt gott.
 
Jag lagar ingen mat i sådana lägen. Så har inte sambon gjort iordning något äter jag yoghurt med flingor.

Sambon brukar steka en korv och koka makaroner alternativt värma färdig ärtsoppa när han har sådana dagar och jag inte vill laga mat.
 
ramennudlar, snabbmakaroner, korv med bröd (är jag riktigt trött så micrar jag korven). Grillar en karré skiva och äter med körsbärstomater och rödlök.
 
Har du plats i frysen? Jag lagar aldrig mat på vardagarna. Det finns det inte energi till och jag ser det som slöseri med den energi jag har att lägga den på att göra mat varje dag. Jag lagar mat ungefär var tredje vecka. Jag lagar då ofta flera rätter på en gång och fryser in i portionsförpackningar.
Spenatlasagne är min personliga favorit men även linslasagne och en variant av paneer makhani med chapati till är favoriter. För mig är det viktigt med stor mängd mat med minsta möjliga insats och att jag på sin höjd gör sallad till (vilket också håller sig färdigt i några dagar så det gör jag inte heller varje dag). Pizza är också enkelt att göra i stora satser av och frysa in i portioner.
Att inte äta/äta flingor, mackor eller annat liknande är inget alternativ för mig då det både gäller lunch och kväll för min del och jag mår dåligt om jag slarvar med maten.
 

Liknande trådar

Mat Följer ett program där man kommer hem till privatpersoner som gör en 3-rätters meny. Det programmet finns i Sverige också i nästan samma...
6 7 8
Svar
140
· Visningar
4 472
Senast: hastflicka
·
Mat Jag kommer jobba mycket delade pass framöver och inte åka hem på uppehållet. Men jag vet inte hur jag ska lägga upp maten... Imorgon...
4 5 6
Svar
110
· Visningar
6 456
Senast: MissFideli
·
Kropp & Själ Jag tror att jag "gått i väggen". I lördags gick ett av akvarierna här hemma sönder och så även jag. Det kändes som att allt rasade runt...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
4 246
Fordon Min bil ska få ny startmotor, förhoppningsvis på fredag om den hinner fram. Men om den inte hinner, finns det nått sätt jag ändå kan få...
2
Svar
24
· Visningar
1 678
Senast: MissFideli
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp