Bukefalos 28 år!

Bra billig mat som lagar sig själv?

Är det inte vanligt med tryckkokare i Tyskland? Jag är väldigt sugen på att skaffa en, då slipper man förbereda innan jobbet utan kan bara slänga ner det man vill när man kommer hem och har en mustig gryta klar på 1,5 timme.

Värm någon färdig soppa och tillsätt nudlar, räkor, grönsaker att koka med? Något jag ofta fixar på jobbet, en sparrissoppa och ramen som jag smular ner, kryddpåsen som följer med slänger jag.

Stek bacon, lök och soyabönor, krydda med lite finhackad rosmarin.
 
Asså... Inte jättebilligt men jackfruit lagar sig själv rätt bra. Annars äter jag gärna en sån där pastarätt i påse man bara blandar med en halvliter vatten och låter koka. Kastar i vegobitar eller sojabacon för att få det matigare.

En period kokade jag makaroner i havregrädde, hällde i fond efter tycke och smak och så i med samma vegalternativ som innan.
 
Ugnsmat är ju väldigt tacksamt i såna lägen.

Fiskblock, gör sås och häll över och in i ugnen, går fint att slänga i grönsaker i formen också. Klart medan potatis/valfritt tillbehör kokar.

Kycklingdelar, blanda olja med kryddor och pensla på (kan ju lätt förberedas), sås görs på skyn som blir i formen. Blir klart medan tillbehören kokar.

Ugnspannkaka, gärna med fläsk/bacon så blir det matigare.

All slowcookermat, kräver dock lite prepping innan men sen är ju maten färdig när man kommer hem typ.

Pasta med makrill i tomatsås är en snabb klassiker hos oss. Kan pimpas så mycket som man önskar eller serveras i sin simplaste form blandad med varm pasta + kryddor.

Linssoppa, potatis och purjosoppa är ju väldigt snabbt.

Korvstroganoff med ris är ju supersnabbt med om man tycker korv är acceptabel föda, vilket vi som barnfamilj iaf tycker :D

Sen finns ju även vad jag tycker är att betrakta som "nödmat" men som funkar ibland när den desperata hungern är större än orken, som pulvermos + korv/färdiga köttbullar, varma mackor/toast och dyl.
 
Min krismat är oftast olika varianter av en bas av stekta grönsaker med bönor/halloumi/tofu/fetaost/ägg/keso och bulgur/nudlar/matvete/pasta till. Mat på under en kvart. Kryddar allt från asiatiskt till italienskt, dvs allt från chili/ingefära/vitlök/sesamolja/lime osv till vitlök/örtkryddor/parmesan/olivolja/svartpeppar osv och allt möjligt däremellan.
Knäckebröd med makrill i tomatsås och en skål kokt broccoli händer också, liksom färsk fylld pasta med stekta grönsaker. Om jag inte har några rester att bygga vidare på, förstås.

Vi har nånsorts semionödig soppmaskin också och ibland stoppar vi den full med grönsaker, buljong och vatten innan hundrundan och så är soppan klar när vi kommer hem. Inte superarbetsbesparande eftersom allt ändå måste skalas och skäras, men tidsbesparande (åtminstone för mig, eftersom jag inte är den som diskar eländet) och gött att komma hem till färdig mat.

Om jag åt yoghurt varje gång jag var trött och hangry hade det nog blivit yoghurt fem-sex kvällar i veckan och då mår jag på sikt skrutt, så jag går oftast på nån sorts köks-autopilot. Plus att jag har svårt att varva ner när jag är riktigt trött, så ibland lagar jag mer avancerad mat än jag egentligen skulle orka om jag kände efter.
 
På sommaren när jag har svårt att äta varm mat så är sallader fantastiskt, tar typ inga minuter alls att hacka lite och lägga på en tallrik liksom. För att få upp lite mättnadskänsla så är ju olika böner och kikärtor perfekt, lika så lite fetaost.

Just nu är couscous eller bulgur med färdigköpta falafel en stapelrätt i hushållet, en vegetarisk variant av studentens köttbullar och makaroner ^^

Annars är en go-to detta recept: 1 lök, 1 burk kikärtor, 1 burk majs, 1 burk creme fraiche, ett par matskedar sweet chilisås. Denna grund kan du sen lägga till fler grönsaker allt efter tycke och smak. "Geggan" kan sedan värmas, späs ut med lite vatten och äta som soppa, eller ätas kall med sked, eller läggas i wrap-bröd, vik ihop, strö över ost och skjuts in i ugnen!
 
Fräser rödlök, vitlök och bacon. Tinar en näve fryst spenat i micron. I med en burk körsbärstomater, spenaten och chiliflakes eller sambal oelek och så får allt puttra ihop en stund innan jag har i en burk creme fraiche. Kokar pasta till och serverar tillsammans med en rejäl hög västerbottenost :d Tar inte längre tid än vad det tar för pastan att koka.
 
Men hur många olika rätter får man till? Har tänkt att det inte är lönt att införskaffa en crock pot slow cooker för att jag ju inte kan laga kalops och ärtssoppa flera dagar i veckan.
Men jag inser att mina långkoksrecept är torftigt få!! 😝
 
Om jag e riktigt trött brukar jag micra en bakpotatis (går mkt fortare än i ugn, glöm inte ta hål i skalet dock) och nån färdig röra till typ Skagen, kyckling etc. Kanske lite sallad på sidan. Eller kanske ägg och knäckebröd med nån grönsaker/frukt. Sötpotatis fries med chili majonnäs e också gott :angel:På fredagar blir d gärna ost och goda skinkor med frukt, grönsaker och nått gott bröd till, lyxigt och enkelt :d
 
Tärnar halloumi, steker dem tills de fått fin färg och serverar med nykokt pasta blandat med pesto. Tar ca 15 min beroende på pastans koktid.

Potatis- och purjolökssoppa går också snabbt, speciellt om man skär potatisen i mindre bitar inför kokningen.
 
Tacotårta.

Ett sexpack mjuka tortillabröd
Ett halvkilo köttfärs utifrån preferens
En påse tacokrydda
En burk tacosås
En liten burk creme fraiche
En ask Philadelphia

Stek köttfärsen o kryddan
Rör ihop tacosås, creme fraice och philadelphia
Stapla tortillabröden med vartannat lager färs och vartannat bland röra
Vill man så kan man strö litet riven ost på toppen
In i ugnen i ca 200 grader i ca 15 min

Det tar typ 10 minuter att göra, plus ugnstiden, och blir 4-5 hyfsade portioner á 20-25 kr/st. Funkar fint att frysa och tina.
Låter supergott, måste testas😋
 
För att inte gå ot i en annan tråd så startar jag denna tråd.
När du kommer hem från jobbet och är totalt slut pga stress och tungt arbete, vilken mat orkar du då laga?


1. Stek upp ngra frysa falafflar, och gör en gryta/sås till på röda linser, krossade tomater, stekt lök och kryddor. - en kastrull, en stekpanna, tar 5-tio min.

2. Fryst lunchlådemat som jag gjort tidigare och tänkt ha till jobbet. Micra och ät.

3. Pasta/nudlar med ex:
- en färdigsås från ica,

- tomatsås (=krossade tomater, lök, kryddor, rivna morötter/palsternacka/beta)

- "thaisås" (en burk kokosmjölk med thaikryddor och frysta grönsaker).
Rör ihop och fräs i en kastrull samtidigt som nudlarna kokar. Typ 5-10 min.

4. Köp en pizza på vägen hem.

5. "Buddha-bowl" med ex couscous/bulgur/quinoa/ris i botten. sen stekta grönsaker (stek upp från fryst om det inte finns färskt), värm en tetrapack bönor av valfri sort, krydda.

6. Är det sommar och varmt så kan jag skita i matlagning och göra en grönsakssmoothie istället.

Man ska inte göra det svårt för sig i vardagen. Jag försöker ha vissa saker hemma som jag vet går snabbt att hitta på nåt med: linser, krossade tomater, mathavre eller liknande, bönor i tetra/burk, frysta grönsaker.

Sen är de ju godare med det tofu, svamp, oumpfh, eller vad man nu gillar givetvis. Men just som du skriver - när du kommer hem och inte riktigt pallar engagera dig. Då är det smidigt med snabba basvaror som bara går att röra ihop utan att koppla på hjärnan.

Jag kör typ samma kryddmix i vardagen också, med svartpeppar, chilliflingor, salt och gurkmeja. Men sånt kan ju varieras i oändlighet. Ett varmt tips är att köpa fina kryddor och inte vara rädd att gasa på med dem - det lyfter den snabbaste rätt.
 
Jag gillar bakad potatis med olika röror, det är praktiskt att göra ett par stycken och sen bara ha att värma när man inte orkar laga mat.

En annan favorit är beer can chicken. Köp en hel kyckling, smörj in med diverse kryddor, öppna en liten ölburk och ställ ner kycklingen på och kör in allt i ugnen. Gott att ha lite rotfrukter och potatis med i ugnen.
 
Det låter väldigt smidigt men jag skulle inte våga ha den igång när ingen är hemma. Är det meningen? Står det verkligen att man kan lämna dem obevakade en hel arbetsdag?

Det här är jag också nyfiken på! Det låter ju fantastiskt att kunna ha maten klar tills man kommer hem, men vågar man ha den igång obevakad hela dagen?
 
Som svar på trådstarten så blir svaret 9 gånger av 10: jag lagar inte mat. Om jag är ensam hemma så äter jag antingen en matlåda, yoghurt/smörgås eller nåt småplock som jag köpt med mig. Om vi båda är hemma så är det i princip alltid maken som tar initiativ till att laga mat. Jag tycker inte om att laga mat, men gör det i så fall hellre på helgen.
 
Det här är jag också nyfiken på! Det låter ju fantastiskt att kunna ha maten klar tills man kommer hem, men vågar man ha den igång obevakad hela dagen?

Det står i manualen på min att den går bra att lämna obevakad över dagen. Den blir helt enkelt inte tillräckligt varm (55 respektive 75 grader beroende på värmeläge har jag för mig) för att det ska kunna börja brinna. Jag brukar ha min igång på dagarna ibland när jag jobbat natt och sover.
 
Försöker alltid ha "nöd"mat hemma, dvs mat som går snabbt att tillaga. Exempel:

Färsk pasta, äts ofta med parmesanost, lufttorkad skinka/bacon/halloumi, tomater. Tar max 10 min.

Försöker alltid ha matlådor i fysen, ibland behöver de kompletteras med pasta/ris/grönsaker.

Inte alltför sällan finns pajer, piroger i frysen för att i händelse av "jagbehövermatnu".

I övrigt så försöker vi laga lite snabblagat i veckorna generellt, sällan det tar mer än 30 min att göra middag. Tar det längre tid är det planerat :)
 
Tycker pasta med tillbehör är grymt enkelt. Gjorde iordning det själv nu precis. Är bara ta det man har hemma. Idag blev det pasta och halloummi och aubergine . Blandar ihop pastan med kronärtskockapesto och lite färska tomater :)
 
Jag tankte pa den har traden i gar nar jag flog forbi affaren mitt i middags tid. Jag handlade fardiga (stora italienska med mozzarella) kottbullar och polenta i "plast korv". Den typ av mat som jag normalt aldrig handlar fardiggjord utan nastan tycker ar hemskt att kopa fardig ... daremot koper jag garna fardiga sandwiches (Reuben eller liknande) nar jag har ont om tid. :cautious: Det ar tydligen nagot jag maste fundera lite pa har.:p
Maken var i sjunde himlen och at kottbullarna och polentan med god aptit. LOL
 

Liknande trådar

Mat Följer ett program där man kommer hem till privatpersoner som gör en 3-rätters meny. Det programmet finns i Sverige också i nästan samma...
6 7 8
Svar
140
· Visningar
4 474
Senast: hastflicka
·
Mat Jag kommer jobba mycket delade pass framöver och inte åka hem på uppehållet. Men jag vet inte hur jag ska lägga upp maten... Imorgon...
4 5 6
Svar
110
· Visningar
6 456
Senast: MissFideli
·
Kropp & Själ Jag tror att jag "gått i väggen". I lördags gick ett av akvarierna här hemma sönder och så även jag. Det kändes som att allt rasade runt...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
4 246
Fordon Min bil ska få ny startmotor, förhoppningsvis på fredag om den hinner fram. Men om den inte hinner, finns det nått sätt jag ändå kan få...
2
Svar
24
· Visningar
1 683
Senast: MissFideli
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2024
  • Hur valde ni uppfödare?
  • Fästingmedel på innekatt

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp