Bukefalos 28 år!

Bra billig mat som lagar sig själv?

Hel kyckling/köttbit i lergryta, med grönsaker, buljong - som ställs in på morgonen.
Rostade grönsaker i ugn som bara behöver sköljas av, grovskäras och lite olivolja och salt o peppar på.

Ugn funkar bra (men många använder slowcooker).
 
Fler och fler av mina amerikanska vänner pratar om "instapot" - motsatsen till crockpot, en slags tryckkokare som jag fasen inte hittar att köpa här i sverige. Någon som vet var man hittar en riktig instant pot som alltså INTE är en vanlig tryckkokare som man sätter på spisplatta och som ser ut som crockpot men heter instant pot och är elektrisk?

Instantpot-e1490994131714.jpg
 
För att inte gå ot i en annan tråd så startar jag denna tråd.
När du kommer hem från jobbet och är totalt slut pga stress och tungt arbete, vilken mat orkar du då laga?
Jag brukar antingen slänga in någon färdigrätt i micron, alternativt in med några potatisbullar i ugnen, sen äter jag något mer vettigt på helgen och de dagar jag är ledig, något annat orkar inte jag när jag kommer hem.
När det varit riktigt illa har det blivit endast en kopp te, laga mat är inte min starka sida.
 
fel

Nej, det är inte någon slowcooker jag efterlyser. Instant pot, elektrisk tryckkokare som tillagar mat SNABBT.

Den jag länkade till kombinerar de 2 funktionerna.

"
En slow cooker med möjlighet till tryckkokning. Den här modellen kombinerar möjligheterna med långsam tillagning som vid traditionell slow cooking och snabb tillagning via tryckkokarfunktionen. Har ett flertal förinställda program och timer som gör att du enkelt kan skapa fantastiska rätter och tillaga råvaror med perfekt resultat. "

Märket Instapot verkar inte ha nått oss här långt uppe i norr än.
 
Den jag länkade till kombinerar de 2 funktionerna.

"
En slow cooker med möjlighet till tryckkokning. Den här modellen kombinerar möjligheterna med långsam tillagning som vid traditionell slow cooking och snabb tillagning via tryckkokarfunktionen. Har ett flertal förinställda program och timer som gör att du enkelt kan skapa fantastiska rätter och tillaga råvaror med perfekt resultat. "
Jag har redan jämför den modellen med instapots och den du länkar till har mycket begränsade program. Det är en ren Instant pot jag efterlyser.
 
Jag spinner vidare lite. Jag tycker om att laga mycket mat när jag väl är igång, mest för att spara tid senare. Med planering av middagarna slipper jag ofta hamna i krisen "jag-behöver-mat-nu-men-orkar-inte-laga"
Igår gjorde jag tacos, stekte massor med köttfärs (ca 1,2kg) knappt häften åts upp. Resten kommer ikväll bli en pastagratäng. Tror den max kommer ta 20 min, ink kokning av pasta och en tur i ugnen.
Tror hälften kommer bli över som blir bra matlådor till frysen.

Totalt kommer det nog ha blivit 2 middagar för mig och sambon samt minst två matlådor, total lagningstid uppskattar jag till 40 min.
Att den närproducerade och närslaktade blansfärsen kostade 39:- /kg gör det hela bara ännu bättre.
 
Fler och fler av mina amerikanska vänner pratar om "instapot" - motsatsen till crockpot, en slags tryckkokare som jag fasen inte hittar att köpa här i sverige. Någon som vet var man hittar en riktig instant pot som alltså INTE är en vanlig tryckkokare som man sätter på spisplatta och som ser ut som crockpot men heter instant pot och är elektrisk?

Instantpot-e1490994131714.jpg


Alla instapots jag sett har en "slowcooker" feature. Den ar inte lika bra som slowcooker som en som designats for det har jag hort, men har atminstone annonseras den oftast som en slowcooker ocksa. (jag sag nagonstans att det salts over 200000 instapots pa en dag, black Friday. :crazy:
 
Supersnabbnödmaten nr 1 här är spenatsås och pasta. Koka pasta som vanligt. Häll hackad spenat i en kastrull, klicka i creme fraiche och krydda med muskot, svartpeppar och salt. Koka upp. Servera med tex Keso.

Tar så lång tid som pastan tar att koka, typ.
 
Alla instapots jag sett har en "slowcooker" feature. Den ar inte lika bra som slowcooker som en som designats for det har jag hort, men har atminstone annonseras den oftast som en slowcooker ocksa. (jag sag nagonstans att det salts over 200000 instapots pa en dag, black Friday. :crazy:
Ja, som jag fått till mig är slowcookers med instapot-funktion inte lika effektiv (eller bra som instapot) som en instapot som har slowcook-funktion. Därför är jag rekommenderad att hitta en av märket instapot (som har har slowcookfunktion som tillägg). Har sett att det finns på amazon uk, men de verkar inte ha hittat till den svenska marknaden än.
 
Röd linspasta har en koktid på ca 4 minuter. Till den färdig tomatsås, t ex från Barilla. Medan pastan och såsen kokar kan man skära upp lite sallad.
 
Om den ar rund ar det en elektrisk tryck kokare ... en slowcooker ar oval. (Och det ar darfor den fungerar samre som slowcooker.

Faberware har fatt bra kritik pa sin elektriska tryckkokare. Den ar billigare an Instapot, men val sa bra.:)
 
En såndär slowcooker, går en sådan att använda även utan kök? Tänker att man kanske kan bara stoppa in sladden i ett vägguttag? Om ingen fläkt behövs?

Kommer troligtvis bo på vandrarhem 2 veckor i januari och funderar på lösningar att smidigt laga mat...
 
Jag har en rund slowcooker.

Jag har aldrig sett en rund slowcooker. Orsaken att en Slowcooker inte (normalt!) ar rund ar for att da blir varmen ojamn och det blir varmare runt kanterna an i mitten. (vilket gor att maten kan bli "overdone" pa vissa stallen och "underdone" pa andra.)

@kimmis87 Slowcooker ar perfect om man inte har kok!:p
 
Jag har aldrig sett en rund slowcooker. Orsaken att en Slowcooker inte (normalt!) ar rund ar for att da blir varmen ojamn och det blir varmare runt kanterna an i mitten. (vilket gor att maten kan bli "overdone" pa vissa stallen och "underdone" pa andra.)

@kimmis87 Slowcooker ar perfect om man inte har kok!:p
1543781008110.png

Denna är rund :D
 
En såndär slowcooker, går en sådan att använda även utan kök? Tänker att man kanske kan bara stoppa in sladden i ett vägguttag? Om ingen fläkt behövs?

Kommer troligtvis bo på vandrarhem 2 veckor i januari och funderar på lösningar att smidigt laga mat...
Beroende på vad du lagar naturligtvis, så doftar gör det som med all matlagning. Men det är inte så att den ångar under tillagning.
 

Liknande trådar

Mat Följer ett program där man kommer hem till privatpersoner som gör en 3-rätters meny. Det programmet finns i Sverige också i nästan samma...
6 7 8
Svar
140
· Visningar
4 528
Senast: hastflicka
·
Mat Jag kommer jobba mycket delade pass framöver och inte åka hem på uppehållet. Men jag vet inte hur jag ska lägga upp maten... Imorgon...
4 5 6
Svar
110
· Visningar
6 523
Senast: MissFideli
·
Kropp & Själ Jag tror att jag "gått i väggen". I lördags gick ett av akvarierna här hemma sönder och så även jag. Det kändes som att allt rasade runt...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
5 168
Senast: Jahaja
·
Fordon Min bil ska få ny startmotor, förhoppningsvis på fredag om den hinner fram. Men om den inte hinner, finns det nått sätt jag ändå kan få...
2
Svar
24
· Visningar
1 764
Senast: MissFideli
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Sulöm häst - tips
  • Ridstrumpor!
  • INK

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp