Bukefalos 28 år!

BRA dragbil

Sv: BRA dragbil

*tittar drömskt ut mot parkeringen*
Där står Kalle. Min Kia Sorento bensinare.
3000kr/år i skatt och drar inte onödigt mycket. Ännu bättre på sommaren när man slipper ha 4WD i...Man får kanske växla lite när man drar med den, men inget som stör mig!

Drar 2300kg och mitt ume med full-last glider smidigt bakom.
Kommer aldrig byta bil, bara uppdatera mig... :)
 
Sv: BRA dragbil

Nej jag vet inte vilken motor de har i sin. Den får dra båda hästarna i släpet men det krävs E-kort.
 
Sv: BRA dragbil

Jag tvivlar starkt på att de kör lagligt. Roade mig med att slå 5-6 st CR-V och INGEN av dem fick dra övre 1500 kg.

Däremot var några sänkta, d v s de fick dra 1540 kg på B, men bara 1200 totalt, en annan fick dra 1570 kg på B, men bara 1500 kg totalt. Större delen av dem fick dra 1280 kg på B och 1500 kg totalt.

Finns inte ett släp med totalvikt 1500 kg som kan lasta 2 normalstora hästar av halvblodstyp lagligt.
 
Sv: BRA dragbil

Efter en snabb koll i tabellen min make gjorde inför vårt bilköp konstaterar jag att Honda CR-V 2,2 i-DTEC Elegance, diesel, årsmodell 2011 får dra 2 ton på E-kort.
 
Sv: BRA dragbil

Men 2010:an och äldre får dra betydligt mindre. TS frågar efter en dragbil i prisklass 70-120 000 kr, jag kan inte tro att en så ny bil ligger i det prisintervallet.
 
Sv: BRA dragbil

Hur mycket får CRV,n dra då? Jag trodde de fick dra bra mycket för grannen drar två stora dressyrhästar med sin.
Bästa dragbilarna jag vet annars är Subaru, men jag vet inte om det finns någon modell som får dra 2000 kg.

Våran (bensinare) får dra 1600kg. Dieselvarianten får dra 2000, kikar runt lite efter en sådan också.
 
Sv: BRA dragbil

CR-V får dra 1510 som max vad jag vet, automatare endast 1200 kg. Kanske finns större motorer eller något?

ORKAR mer gör den, men det är ju inte säkert att köra så oavsett eftersom bilen inte är byggd för det.

Vilken årsmodell då? Vår är en -08:a, får dra 1450 på B, och 1600 på BE
 
Sv: BRA dragbil

Jag tvivlar starkt på att de kör lagligt. Roade mig med att slå 5-6 st CR-V och INGEN av dem fick dra övre 1500 kg.

Däremot var några sänkta, d v s de fick dra 1540 kg på B, men bara 1200 totalt, en annan fick dra 1570 kg på B, men bara 1500 kg totalt. Större delen av dem fick dra 1280 kg på B och 1500 kg totalt.

Finns inte ett släp med totalvikt 1500 kg som kan lasta 2 normalstora hästar av halvblodstyp lagligt.


Vår -08:a (bensinare)

Skattevikt, kg: 1570
Tjänstevikt, kg: 1570
Totalvikt, kg: 2050
Sänkt totaltvikt, kg:
Max släpvagnsvikt, kg: 1600
Max släpvagnsvikt kg, obromsad: 600
Släpvagns maximala totalvikt vid B-behörighet, kg: 1450
Max sammanlagd bruttovikt, kg: 3650


En -07:a (diesel) som vi kikat lite på (dyrare än budget, men ändå intressant)

Skattevikt, kg: 1780
Tjänstevikt, kg: 1780
Totalvikt, kg: 2160
Sänkt totaltvikt, kg:
Max släpvagnsvikt, kg: 2000
Max släpvagnsvikt kg, obromsad: 600
Släpvagns maximala totalvikt vid B-behörighet, kg: 1340
Max sammanlagd bruttovikt, kg: 4160
 
Sv: BRA dragbil

Ja, en bra dragbil är egentligen en diesel. Nu är vår främsta dragbil en bensinare (V8), men den vi använder mest frekvent är en diesel.
 
Sv: BRA dragbil

Anledningen till att jag tittat på TrailBlazer är att den får dra 2600kg, och att jag då kan typa upp mitt släp från dagens 1990kg till just 2600kg (max vad modellen kan godkännas för).
Det innebär isf att jag utan problem kan köra två stora hästar fullt lagligt i det, eftersom det kommer få en maxlast på ca 1600-1700kg då, mot dagens 1090kg enl pappret (misstänker dock att släpet väger mer tomt än de 900kg som uppges på reg.beviset, tur att jag i dagsläget bara har ett litet halvblod på strax över 500kg)

Vill helst ha en diesel eftersom de är starkare som dragbil än en bensinare (och oftast billigare i drift om man som mig kör en hel del mil/år både med och utan släp)
 
Sv: BRA dragbil

Någon som har erfarnhet av en LandRover Freelander TD4 (112hk)?
Den får dra 2000kg, men frågan är om den orkar med tanke på hästkrafterna... Någon?
 
Sv: BRA dragbil

Vad kräsen du är, xc90 är ju snyyygg ;) 112 hästar är ju nada, det skulle inte jag vilja dra släp med, speciellt inte 2 ton :p
 
Sv: BRA dragbil

Freelander är väl LR´s enda modell de talar tyst om. Vi har haft hemma både I och II och jag skulle inte ta emot den om de gav den till mig. Det finns betydligt bättre bil för pengarna. Den är dessutom både dyr att äga och att köpa. Servicen är ett mord på ekonomin.
 
Sv: BRA dragbil

Har inte Sorenton sjukt hög skatt? Har för mig att den vi tittade på låg runt 8800kr/år.

Vår Kia Sorento kostar 6600 i skatt, får dra 3500 kg, årsmodell 2008, väl törstig för vanlig körning utan släp, underbar att dra med!
Skatten blir säkert högre om den har en större motor!

Nyare Kia Sportage får också dra 2000 kg!

Nyare Ford Mondeo får dra 2000 kr, Ford Kuga 2100 kg, VW passat 2000 kg detta är bilar som har lägre förbrukning vid körning utan släp!

Dieselbilar är det bara som jag syftar på!
 

Liknande trådar

Utrustning Finns många dragbilstrådar, men de flesta handlar om långt nyare bilar än vad som lär vara aktuellt för mig nu. Så. I dagsläget är jag...
Svar
9
· Visningar
2 169
Senast: Liten
·
Utrustning Funderar på vad som kännetecknar en bra dragbil? Jag drar idag med vår saab 9-5 2,3t -08 och den är helt ok. Men skulle vilja ha en...
Svar
17
· Visningar
3 121
Senast: Skruttan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp