Bukefalos 28 år!

Bra godis till träning

C

cathepsin

Jag har en fantastiskt charmig liten strävhårig tax som jag har gått på lydnadsträning med, och nu ska vi så fortsätta med lite mer avancerad klicker-träning (använde klickern till lydnadsträningen också).

Har dock haft lite problem med att hitta någom typ av godis som fungerar bra som belöning vid träningspassen.
Movitz är något kräsen, så vanligt torrfoder duger inte alls som godis, det kan på sin höjd ätas ur skålen därhemma, och bara om det inte finns annat att tillgå...

Tränarna rekommenderar att man använder något riktigt läckert som korv, lever eller kyckling.:d
Problemet med det är bara att det finns en tydlig gräns för hur mycket korv man kan proppa i en 6-kilos tax på en timme.

Movitz blir proppmätt och tröttnar trots att bitarna är pytte-små. Efteråt dricker han sen en hel skål med vatten och ska således ut och kissa typ 2 gånger i timmen resten av kvällen, verkar inte helt nyttigt. Han har dessutom vid två tillfällen kräkts upp allting i bilen på väg hem från träningen:crazy: ,(Movitz åker bil varje dag, så det är iaf. inte själva bilåkningen som är ett problem.)

Hemma använder jag mini-frolic (skuret i små-bitar), vilket fungerar ok, men till träningarna är det bara inte tillräckligt intressant.
Movitz ääälskar att träna, så det är inget större problem att hålla honom motiverad, det blir ju dock inte helt så pedagogiskt när man så erbjuder honom godis som han inte vill ha, och efterhand tröttnar han på hela konceptet.

Efter ett besök i stallkattens matskål konstaterade jag att han var väldigt förtjust i Whiskas (torrfoder), tog med en handfull som iaf. fungerade ypperligt till lydnadsträning på stallgången:) , funderar därför på att ta whiskas med till nästa träning (med risk för att bli något utskrattad), men de bitarna är ju lite väl små för att det ska vara praktiskt.

Är det någon som har något tips på riktigt gott godis som kan användas i större mängder till små hundar utan att de blir dåliga efteråt?
 
Sv: Bra godis till träning

Korv och katt-torrisar var det enda jag hade som förslag. Det ska ju vara riktigt små korvbitar... Men klart det är lök och annat i dem som inte hundar tål. Torkad blodpudding kan man ju också försöka att fixa, men det blir han antagligen lika mätt på. Grisa med leverpastej eller mjukost? Men det blir geggigt det ;) Annar får du helt enkelt träna mindre så att han inte äter så mycket. Antingen kortare pass eller så mindre intensivt!
 
Sv: Bra godis till träning

Jag brukar träna med torkad blodpudding som jag torkat i små små bitar (typ stl ärta eller något större). Gillar inte godis som hundarna måste tugga en massa då dom lätt tappar fokus då. Korv funkar ju också alldelens utmärkt.
 
Sv: Bra godis till träning

Jag vet några som brukar träna med mjukost på tub. Då får hunden slicka i sig direkt från tuben så det blir inte kladdigt alls.
 
Sv: Bra godis till träning

Tack för tipsen,

Har hört någonstans att man kan göra "levergodis" genom att torka små leverbitar i ugnen. Säkert ganska mättande det med, men det är nog iaf. inte lika kryddstarkt som korv och blodpudding, så han kanske inte blir lika törstig efteråt,. Kommer dock inte ihåg hur länge och på vilken temperatur man skulle tillaga det...

Provar nog med kattmaten först, "Whiskas-om taxen själv får välja"-ny slogan kanske?
 
Sv: Bra godis till träning

Korv, leverpastej, blodpudding och lever brukar jag skära i småsmå tärningar och torka i ugnen.:idea: *mums*

Igår provade jag mjukosttub. Och det var helt suveränt!:bow: Äntligen slipper jag leta i jackfickan (där alltid något är i vägen, bajspåsar eller foder som tjorvar sig) och få händerna sormiga av dreggel, plus förstås frysa om fingrarna såhär i vintertid när de blir blöta.:mad:
Mjukosttuben håller jag i högra handen, och hunden får slicka litegrann när jag berömmer. Så det rekommenderar jag verkligen!:idea: (om hunden tycker om det vill säga)
 
Sv: Bra godis till träning

Det låter ju onekligen ganska praktiskt det där med tuben!
Har frusit ordentligt om fingrarna då de varit rejält insmorda i korvfett större delen av träningspasset...:devil:

Tränaren rekommenderad oxå att vi förvarade godis etc. i en midjeväska för att slippa rota runt i fickorna hela tiden, jag har dock varit lite för lat/snål för att skaffa en sån.

Nästa problem blir dock att jag bor i Danmark, och har hittills aldrig stött på en mjukosttud eller likanande här... Det går väl att importera, men så var det bara frågan om tränaren skrattar mest åt kattmaten eller mjukosten? :rofl: Han har som Dansk garanterat aldrig mött en mjukosttub förrut.

Ska försöka med att köpa en tub då jag ska till Sverige till påsken, så får vi se om den kräsna lilla (danska...) taxen kan tänka sig att tycka om det, annars kanske man kan hitta annat godis på tub...
 
Sv: Bra godis till träning

Apropå torkade godsaker;
Hur länge torkar du i ugnen? (och på vilken temperatur?
Försökte med det i vintras för att slippa det värsta korv-fettet på fingrarna, men bitarna blev ju aldrig torra ju:crazy: trots att jag körde dem en hel evighet... kanske borde sprida ut bitarna lite bättre?
 
Sv: Bra godis till träning

Hej!
Jag har en dvärgtax och jag har Whiskas kattgodis när jag tränar och han äääälskar det:d :love:
Det är ju i lämpligt stora bitar också
 
Sv: Bra godis till träning

Movitz är dvärgtax han med, så det där med Whiskas kanske är en rasspecifik preferens:idea:
Är det torrfodret eller finns det även som kattgodis?, det som jag provade var faktiskt Whiskas torrfoder för kattungar, vilket var i väldigt små bitar, men det smakade visst rätt gott:d
 
Sv: Bra godis till träning

Ett tips till för kräsna hundar: Kycklingfilé

Skär i strimlor och tillaga i micro till de är genomstekta. Dela sedan i hur små bitar du vill.

Smakrikt, okladdigt, fettsnålt = allt jag begär av supergodis
 
Sv: Bra godis till träning

Man måste sprida ut leverbitarna i ugnsformen och röra om lite då och då. ugnstemperaturen bör vara på 50- 100 grader och det tar sin tid innan dom torkar, men det är det värt!!!
 
Sv: Bra godis till träning

Kan du inte varva med leksak då? Min hund blir ofta för exalterad med godis så jag varvar dessa två. Sen behöver man ju inte ge godis HELA tiden heller. Hunden ska ju lyda ändå. Det ska ju räcka med en klapp, en blick eller ett BRA så ska dom ju veta vad man menar.
 
Sv: Bra godis till träning

Ruben Salte skrev:
Kan du inte varva med leksak då? Min hund blir ofta för exalterad med godis så jag varvar dessa två. Sen behöver man ju inte ge godis HELA tiden heller. Hunden ska ju lyda ändå. Det ska ju räcka med en klapp, en blick eller ett BRA så ska dom ju veta vad man menar.

Just vid klickerträning byter man inte belöning. Är den inklickad med godis, så är det oral belöning man använder. När hunden lärt sig momentet fasas belöningen ut. Kan hunden ett moment så har klickerträningen spelat ut sin roll där. Klickerträning är bara till för att lära nya saker, inte underhålla redan inlärda moment.
 
Sv: Bra godis till träning

Jag brukar sprida ut bitarna väl på bakplåtspapper. Har aldrig riktigt vetat vilken temperatur man ska ha, så jag har höftat på den;) . Men kring 150 grader ungefär, och det har inte tagit sååå lång tid att torka.
 
Sv: Bra godis till träning

svara på flera inlägg samtidigt;

tack för tipsen ang. tillagningen... har nu köpt ett paket kycklinglever som jag tänkte prova att torka, vet att movisen älskar stekt kycklinglever, så det borde iaf. vara gott nog:d

Funderar på att först ge whiskas som belöning då det inte mättar lika mycket, och så kan jag kanske övergå till levern om han börjar tappa intresset.

"Problemet" består till viss del av att just klickerträningen kräver väldigt många (men små) godisar i början. LeksKaker fungerar inte särskillt bra då Movitz inte tycker att de är särskillt intressanta ute på träningsbanan.

Har valt just klickerträning som omväxling mest för att lill-taxen tycker att det är så otroligt kul, han får lov att använda sin hjärna lite mer än vid "vanlig" lydnadsträning då meningen med det hela är att hunden til viss del själv får klura ut vad det är man vill att den ska göra.
Just den typen av inlärning fungerar iaf. väldigt bra till min hund som tycks komma ihåg de övningar han lärt med klickerträningen mycket bättre (och med mer glädje) än annat.
Och så blir han härligt trött av det:smirk: Movitz kan springa i skogen i flera timmar utan att verka särskillt ansträngd (snarare hyperaktiv), men efter en timme av "problem-lösning" med klickern så sover han sött det mesta av dagen, så som aktivering av energiska hundar verkar det fungera väldigt bra.
 
Sv: Bra godis till träning

Verkar smart med kycklingen också:idea:

Lite problem bara då jag som fattig student lever i ett hus utan micro... (microvågsugnen har inte haft något större genombrott i danmark ännu...) .
Och snål som jag är så är det även billigare med lever, även om kycklingköttet säkert är nyttigare. Movitz är dock i ganska fin form, så än så länge är vikten inget större bekymmer.
 
Sv: Bra godis till träning

Går naturligtvis att tillaga i ugn också - det tar bara lite längre tid :-)

Filéer blir inte så dyrt som det låter eftersom köttet blir så lätt att dela i mycket små, men ack så uppskattade, bitar. Huvudsaken är att snasket funkar, inte om man väljer filé eller lever. Med de "soptunnorna" jag har kan jag bjuda på vad som helst....
 

Liknande trådar

Hundhälsa Finns detta? Min hund bli emellanåt lite dålig i magen, så nu tänker jag att det hade varit bra att undvika tex korv som godis vid...
Svar
10
· Visningar
2 922
Senast: _Taggis_
·
Övr. Hund Jag använder ju torrfoder som träningsgodis. Smidigt att ha liggande i fickan, de får i sig rätt "bas" av näring osv de dagar en större...
Svar
7
· Visningar
653
Senast: linnsan
·
Övr. Hund Hittade ingen vettig rubrik, men satt och läste tråden " Vad är det godaste din hund vet". Både i den tråden, och i alla hundböcker...
Svar
14
· Visningar
4 301
Hundhälsa Igår hade jag klickern med hela promenaden och helt plötsligt fick mina ord lite mer tyngd i herrns öron ;). Detta är något jag gärna...
2
Svar
34
· Visningar
2 889
Senast: annakg
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp