Bukefalos 28 år!

Med risk för att jag är alldeles mosig i huvudet såhär dags, så förstår jag det som att det är såhär.

Inom den inre marknaden gäller fri rörlighet för de fyra friheterna varor, tjänster, kapital och personer. Om vi tittar på specifikt handel med varor, som är basen för EU-samarbetet, så är EU en tullunion och har exklusiv kompetens på handelspolitikområdet. Medlemsstaterna kan själva inte förhandla med tredje land (=land utanför EU). När Storbritannien lämnar EU kommer de att behöva förhandla med EU centralt för att avtala om hur handelsrelationerna till de 27 medlemsstaterna och tillgången den inre marknaden ska se ut. När det finns ett avtal med EU om tillgången till den inre marknaden får det tredje landet alltså tillgång samtliga medlemsstaters marknader som ett paketerbjudande (lite själva grejen med en inre marknad). Storbritanniens avtal kan eventuellt bli motsvarande det som Norge, Schweiz och Lichtenstein har, dvs EES-avtalet. Dessa stater är del av den inre marknaden på i princip samma villkor som medlemsstaterna. Eller så blir det ett avtal som liknar Turkiets, som är en del av den inre marknaden inom vissa områden. Eller så förhandlar britterna fram något helt eget...

Vidare kommer Storbritannien, när de lämnar EU, att behöva förhandla med samtliga icke-EU-länder som de vill ha handelsrelationer med, eftersom de inte längre kommer vara part i de EU-gemensamma avtal som finns med tredje land. Där finns lite jobb att göra, även om det finns internationella överenskommelser inom WTO, där väl Storbritannien tänker fortsätta vara med.

Vet du hur det ser ut när det gäller de fria rörlighetena av kapital och människor, gäller samma sak där att man måste förhandla med EU som helhet?

För länder utanför EU som Norge och Schweiz, har de kunnat få t ex fria marknaden men inte fria rörligheten?
 
Med risk för att jag är alldeles mosig i huvudet såhär dags, så förstår jag det som att det är såhär.

Inom den inre marknaden gäller fri rörlighet för de fyra friheterna varor, tjänster, kapital och personer. Om vi tittar på specifikt handel med varor, som är basen för EU-samarbetet, så är EU en tullunion och har exklusiv kompetens på handelspolitikområdet. Medlemsstaterna kan själva inte förhandla med tredje land (=land utanför EU). När Storbritannien lämnar EU kommer de att behöva förhandla med EU centralt för att avtala om hur handelsrelationerna till de 27 medlemsstaterna och tillgången den inre marknaden ska se ut. När det finns ett avtal med EU om tillgången till den inre marknaden får det tredje landet alltså tillgång samtliga medlemsstaters marknader som ett paketerbjudande (lite själva grejen med en inre marknad). Storbritanniens avtal kan eventuellt bli motsvarande det som Norge, Schweiz och Lichtenstein har, dvs EES-avtalet. Dessa stater är del av den inre marknaden på i princip samma villkor som medlemsstaterna. Eller så blir det ett avtal som liknar Turkiets, som är en del av den inre marknaden inom vissa områden. Eller så förhandlar britterna fram något helt eget...

Vidare kommer Storbritannien, när de lämnar EU, att behöva förhandla med samtliga icke-EU-länder som de vill ha handelsrelationer med, eftersom de inte längre kommer vara part i de EU-gemensamma avtal som finns med tredje land. Där finns lite jobb att göra, även om det finns internationella överenskommelser inom WTO, där väl Storbritannien tänker fortsätta vara med.
Tack!!

Men dessa nya förhandlingar, med respektive land, kommer ju att ta TID och bli komplicerade, eller hur? Och jag vet inte vem som har bollen, egentligen, dvs är starkast i förhandlingarna; GB eller det andra landet?
 
Tack!!

Men dessa nya förhandlingar, med respektive land, kommer ju att ta TID och bli komplicerade, eller hur? Och jag vet inte vem som har bollen, egentligen, dvs är starkast i förhandlingarna; GB eller det andra landet?

Det beror väl på hur export/importen ser ut. Sverige kommer ju att göra allt för att få till ett avtal t.e.x i o med vår stora export/exponering till just UK. De länder som är beroende av UK i exporthänseende lär snabba på processen.
 
Det beror väl på hur export/importen ser ut. Sverige kommer ju att göra allt för att få till ett avtal t.e.x i o med vår stora export/exponering till just UK. De länder som är beroende av UK i exporthänseende lär snabba på processen.

Fast Sverige ingår i EU och kommer inte att förhandla på egen hand. Resultatet och tiden beror mest på hur mycket avvikelser UK vill ha från nuvarande situation.
 
Pundet fortsätter falla hårt mot dollarn, lägsta nivån på 30 år. Tyvärr dras vi med i eländet till delar.

Jag tror att alla parter skulle tjäna på ett ganska snabbt förhandlingsförfarande så det UK nu håller på med är bara dumheter. Få till nya avtal = ny stabil situation med enda skillnad att UK fått sämre möjligheter som de får leva med.
 
Fast Sverige ingår i EU och kommer inte att förhandla på egen hand. Resultatet och tiden beror mest på hur mycket avvikelser UK vill ha från nuvarande situation.
Det har man ju redan påtalat. I stor sett som det var förut men stopp för invandring o flyktingar + att man vill bestämma själv över sitt eget land
 
Det har man ju redan påtalat. I stor sett som det var förut men stopp för invandring o flyktingar

Det är lite märkligt att västländer ser det som ett så stort problem att deras länder är attraktiva att leva i, så att de bestämmer sig för att göra det mindre attraktivt genom att rösta till sig sämre villkor för jobb och företagande.

"Jag är beredd att offra mitt lands framtid - bara jag får uppleva misären helt själv."
 
Nivån på de ekonomiska prioriteringarna du för fram speglar helt klart kunskapsnivån hos många av Brexitanhängarna.
London är numera stekhett tack vare Brexit. Piloterna på Norwegian erbjuds 4-dubbling av lönen om dom jobbar på sin semester :eek:
 
Det är ju intressant att veta om GB avser lämna in en utträdesbegäran, innan man spekulerar så mycket i vad det kan tänkas komma att innebära.
Någon som vet om de har någon tidsfrist om när en sådan "ska" lämnas in?
För det verkar ju som om GB inte får vara med och leka, dvs vara med i olika fora, pga resultatet i folkomröstningen.
Trots att man inte lämnat in någon utträdesansökan?
 
Det är ju intressant att veta om GB avser lämna in en utträdesbegäran, innan man spekulerar så mycket i vad det kan tänkas komma att innebära.
Någon som vet om de har någon tidsfrist om när en sådan "ska" lämnas in?
För det verkar ju som om GB inte får vara med och leka, dvs vara med i olika fora, pga resultatet i folkomröstningen.
Trots att man inte lämnat in någon utträdesansökan?

Nej. Finns ingen tidsfrist. Men jag tror alla förlorar på att förlänga osäkerheterna.
 
Det är ju intressant att veta om GB avser lämna in en utträdesbegäran, innan man spekulerar så mycket i vad det kan tänkas komma att innebära.
Någon som vet om de har någon tidsfrist om när en sådan "ska" lämnas in?
För det verkar ju som om GB inte får vara med och leka, dvs vara med i olika fora, pga resultatet i folkomröstningen.
Trots att man inte lämnat in någon utträdesansökan?
Inget datum är satt. Precis som SD gör så gäller det att hålla grytan kokande :D
 
Nej. Finns ingen tidsfrist. Men jag tror alla förlorar på att förlänga osäkerheterna.
Tony Blair sa ju häromdagen, att eftersom omröstningen handlade om folkets vilja, dvs inte något lagstiftat beslutsfattande som sen måste fullföljas, så kan "folket" precis lika gärna (om, säg 2 år, när konsekvenserna blir tydligare) avbryta hela brexit och välja att stanna. Om det verkligen kan fungera så vet jag inte, men en folkomröstning är ju inte något där resultatet måste följas som en lag, eller ett valresultat i riksdagen, utan något betydligt lösare som definitivt går att ändra åsikt i. Och varför inte?
 
Vet du hur det ser ut när det gäller de fria rörlighetena av kapital och människor, gäller samma sak där att man måste förhandla med EU som helhet?

För länder utanför EU som Norge och Schweiz, har de kunnat få t ex fria marknaden men inte fria rörligheten?

Det var ju det här som jag inte riktigt hade koll på igår kväll och har väl inte full koll idag heller, men jag har läst på lite och gör ett försök. Ett långt försök. :D

Rörligheten för kapital är väldigt långtgående harmoniserad, på så vis att det är en fullständigt fri inre rörlighet för kapital, d.v.s. en medlemsstat får inte hindra flödet av kapital mellan EU-länder. Dessutom förbjuder fördraget också nationella restriktioner i flödet av kapital mellan medlemsstat och tredje land (artikel 63 i fördraget om EUs funktionssätt FEUF). Så det funkar nog i princip som för varor, förutom att det inte finns så mycket att förhandla om i förhållande till EU - EU ska ju vara öppet för kapitalrörelser i förhållande till tredje land (med vissa undantag i art 64 FEUF). I förhållande till andra icke-EU länder antar jag att Storbritannien får göra/förhandla som de vill.

Personer.
Precis som för de andra friheterna är det två delar - rörligheten inom unionen och rörligheten mellan unionen och tredje land, men det finns också en tredje del som berör båda delarna - Schengen. Inom hela EU råder fri rörlighet för personer, d.v.s. en EU-medborgare får på vissa villkor röra sig fritt mellan EU-länder. Vissa medlemsstater har valt att fördjupa samarbetet genom att gå med i Schengenavtalet, vilket innebär att mellan deltagarländerna ska det som utgångspunkt råda passfrihet (just nu finns det tillfälliga undantag från det). Även tredje land kan vara med i Schengen; Norge, Island, Schweiz och Lichtenstein är det. Storbritannien är ju inte med idag, så det verkar ju tveksamt att de vill gå med i det samarbetet när de lämnat EU-samarbetet.

Den fria rörligheten i förhållande till tredje land är mer komplicerad. Utgångspunkten är varje medlemsstat kan ställa sina egna villkor för uppehållstillstånd och visering. Inom Schengen finns dock vissa gemensamma regler för detta. Utöver det har EU en gemensam asylpolitik. Där är det lite trassligt just nu.

Eftersom fri rörlighet för personer från tredje land inte är fullständigt harmoniserat, får Storbritannien förhandla sig fram till olika överenskommelser med såväl EU-länder som icke-EU-länder. Jag har dock svårt att tänka mig att Storbritannien kommer att kunna få till ett eget avtal med varje respektive EU-land, det verkar rimligt att de får förhandla med åtminstone Schengenländerna på ett bräde.
 
Tack!!

Men dessa nya förhandlingar, med respektive land, kommer ju att ta TID och bli komplicerade, eller hur? Och jag vet inte vem som har bollen, egentligen, dvs är starkast i förhandlingarna; GB eller det andra landet?

Jag tycker det är fullt rimligt att anta att det kommer ta tid och vara komplicerat. Det har ju varit en av poängerna med EU-medlemskap - att slippa förhandla enskilt, tillsammans är vi starka o.s.v...
Hur stark förhandlingspart GB kommer att vara beror på motparten och vilka intressen som finns. En gissning är att förhandlingarna kan gå lite smidigare inom före detta commonwealth. Även på andra håll i världen än Europa finns det regionala sammanslutningar och unioner, så visst, GB behöver kanske inte förhandla med varje enskilt land i världen (och en del kommer som sagt genom WTO). Men känner en att en är en hejare på handelsavtal och inte har så mycket annat planerat de närmsta tiden så finns det jobbmöjligheter...
 

Liknande trådar

Tjatter Varje sommar har vi en stor sommarfest med ett tema. Kläder, mat, musik och "pynt" mm följer temat. I år är temat film. Gästerna får...
Svar
3
· Visningar
161
Hemmet Jag går i planerna att köpa en lagerhylla. Spånskivor som förvisso är behandlade på något vis, men... På dessa hyllor tänker jag ställa...
Svar
5
· Visningar
579
Senast: tanten
·
L
Samhälle Först så JA jag ska själv klart kolla med mamma och pappa som känner hennes föräldrar väldigt bra! Men jag är en sån person som be höver...
2 3
Svar
55
· Visningar
3 005
Senast: TinyWiny
·
Kultur Miraklet i Gullspång finns på svtplay. Ni som har sett den, vad tycker ni? Har ni några teorier? :nailbiting: Vad är er teori om...
2 3 4
Svar
77
· Visningar
7 032
Senast: Rosett
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp