broddbara barfota boots, hjälp!

laeikinois

Trådstartare
hej! min häst går barfota året om, har gjort så hela livet och funkar skitbra med det. enda problemet är på vintern när det blir lite halt vissa dagar ute. så jag har bestämmt mig för att köpa sk. barfota boots som är broddbara.

jag undrar vilka märken det finns som har broddbara, hittar hitills bara easy-boot men de får min häst tyvärr skoskav av. dock den vanliga modellen, den broddbara skiljer sig ju lite så den kanske funkar ändå? någon med erfarenhet som kan ge tips/råd?

Bild på bootsen och liten utvärdering om vad du som använder sådana här boots tycker uppskattas mycket. bra? sämre? uppfyllde dina förväntingar? hållbarhet? att tänka på...?

tack på förhand!:)
 
Sv: broddbara barfota boots, hjälp!

Jag kör på broddade cavallo sport boots på bakfötterna som är oskodda, på vintern!

Fungerar utmärkt! Ett av mina bästa köp! Ridit i alla underlag och dom sitter där dom ska.

MEN. En som jag känner köpte samma för att ha på sin häst, då skavde dom tyvärr. Så det beror nog helt på från häst till häst. Det finns dock "strumpor" man kan köpa till som motverkar skav...

För mig fungerar det i alla fall, helnöjd!

P1317381.jpg


P1317384.jpg


P1317373.jpg


P1317371.jpg
 
Sv: broddbara barfota boots, hjälp!

jag undrar vilka märken det finns som har broddbara, hittar hitills bara easy-boot men de får min häst tyvärr skoskav av. dock den vanliga modellen, den broddbara skiljer sig ju lite så den kanske funkar ändå? någon med erfarenhet som kan ge tips/råd?
Jag är inte helt säker på vad du menar med den "vanliga modellen" men jag har använt broddade EasyBoot Glove vilket funkar bra på min dam. Det kan ju vara värt att testa ifall det inte är den modellen som har gett skav förut.
 
Sv: broddbara barfota boots, hjälp!

Kanske jag kan slänga in en fråga i samma tråd så, som rör sig om samma sak. :) Jag har en Frieservalack som går barfota året om, och det kan bli rätt halt och så. Tror ni det finns boots som passar hans hovstorlek? Och hur mäter man isf hovens mått för det? :D Ska man ha på alla ben eller bara bak/fram? Kan de ha dem ute i hagen eller är det bara när de rids? När hästen får skav, detta är en allmän fråga bara, vart burkar hästen få sin skoskav? :D Är det vid baksidan eller så? :)
 
Sv: broddbara barfota boots, hjälp!

Har samma boots som Seabaz. Förvisso inte broddade just nu, men kommer broddas när isen börjar komma krypande. Är mycket nöjd med både passform, kvalité osv.
 
Sv: broddbara barfota boots, hjälp!

Jag är inte helt säker på vad du menar med den "vanliga modellen" men jag har använt broddade EasyBoot Glove vilket funkar bra på min dam. Det kan ju vara värt att testa ifall det inte är den modellen som har gett skav förut.

denna är det jag har;
1624swn.jpg

den ger tyvärr skav bak på hoven.
 
Sv: broddbara barfota boots, hjälp!

Har samma boots som Seabaz. Förvisso inte broddade just nu, men kommer broddas när isen börjar komma krypande. Är mycket nöjd med både passform, kvalité osv.
+ seabaz...

tack för tipset! känns värt att kolla upp. jag gillar mera denna modellen som är mera som en gympadoja än t.e.x den easyboot jag har.
 
Sv: broddbara barfota boots, hjälp!

Det finns Easy Boots med gaiters, de kan vara värda att prova. De är också broddbara.

det har jag funderat på. men grejem är att här finns ingen återförsäljande butik eller så, så jag kan bara "se" på de olika modellerna på nätet. så jag kan inte riktigt avgöra hur lika de andra easybootsen är den modellen jag har. vill undvika den typen då han fick skav som sagt. lite svårt...
men hittade även dessa 2 modeller idag, någon som har erfarenhet av dem, eller vilken verkar bäst? alltid bra med flera personers åsikter och taknar.:)
http://easyboot.ebutiken.nu/easyboottrail-p-120.html?cPath=72 denna modellen av boot gillar jag väldigt mycket. inte massa krångliga spännen eller delar som kan skava/behöver bytas ut.
http://easyboot.ebutiken.nu/boahorsebootsaljsipar-p-117.html?cPath=72
eller denna, p.g.a det känns som att denna kan man ställa in mera exakt på hoven, så det blir så bra komfort som möjligt. men hur hålbar är den och håller verkligen den där annordningen på framsidan i ur och skur, och en ängre tid...?
 
Sv: broddbara barfota boots, hjälp!

det har jag funderat på. men grejem är att här finns ingen återförsäljande butik eller så, så jag kan bara "se" på de olika modellerna på nätet. så jag kan inte riktigt avgöra hur lika de andra easybootsen är den modellen jag har. vill undvika den typen då han fick skav som sagt. lite svårt...
men hittade även dessa 2 modeller idag, någon som har erfarenhet av dem, eller vilken verkar bäst? alltid bra med flera personers åsikter och taknar.:)
http://easyboot.ebutiken.nu/easyboottrail-p-120.html?cPath=72 denna modellen av boot gillar jag väldigt mycket. inte massa krångliga spännen eller delar som kan skava/behöver bytas ut.
http://easyboot.ebutiken.nu/boahorsebootsaljsipar-p-117.html?cPath=72
eller denna, p.g.a det känns som att denna kan man ställa in mera exakt på hoven, så det blir så bra komfort som möjligt. men hur hålbar är den och håller verkligen den där annordningen på framsidan i ur och skur, och en ängre tid...?

Jag har faktiskt bara erfarenhet av en sorts boots, nämligen Easy Boot Epic. Det är den sorten med gaiters, som jag nämnde. Det var flera år sedan de införskaffades, så det är ju inte senaste modellen precis! Men de har hållit jättebra och passar fint på vår haflingervalack. Dock har han bara till framhovarna och de används inte varje gång han rids eller tränas, han har under den senaste tiden motionerats väldigt lätt då han börjar bli till åren samt att han tyvärr har fått komma i andra hand då jag och min syster har var sina andra hästar som prioriteras vad gäller träning.

Men faktum är att jag spanar lite efter en annan sorts boots, som kanske är "sportigare" och mer smidig samt stötdämpande. Easy Boot Epic är ju bra, men själva booten är ju väldigt plastig och hård undertill samt runtom. Skulle vara kul att testa en annan sort, helst som man kan brodda då.
Har du, eller någon annan, tips på något sådant?
 
Sv: broddbara barfota boots, hjälp!

Jag har faktiskt bara erfarenhet av en sorts boots, nämligen Easy Boot Epic. Det är den sorten med gaiters, som jag nämnde. Det var flera år sedan de införskaffades, så det är ju inte senaste modellen precis! Men de har hållit jättebra och passar fint på vår haflingervalack. Dock har han bara till framhovarna och de används inte varje gång han rids eller tränas, han har under den senaste tiden motionerats väldigt lätt då han börjar bli till åren samt att han tyvärr har fått komma i andra hand då jag och min syster har var sina andra hästar som prioriteras vad gäller träning.

Men faktum är att jag spanar lite efter en annan sorts boots, som kanske är "sportigare" och mer smidig samt stötdämpande. Easy Boot Epic är ju bra, men själva booten är ju väldigt plastig och hård undertill samt runtom. Skulle vara kul att testa en annan sort, helst som man kan brodda då.
Har du, eller någon annan, tips på något sådant?

jag har som sagt bara haft easy-boot "vad-den-nu-heter-för-modell" som bilden visar. och hästen fick som sagt riktigt skav av den, så det här hårda och plastiga vill jag också undvika känner jag, men har tyvärr ingen erfarenhet av "sportigare" boots. vi får hoppas att någon kommer med bra tips och samtidigt hålla utkik tillsammans.;) :)
 
Sv: broddbara barfota boots, hjälp!

+ seabaz...

tack för tipset! känns värt att kolla upp. jag gillar mera denna modellen som är mera som en gympadoja än t.e.x den easyboot jag har.


Cavallo passar helt runda hovar bäst. MEN sport-booten är en aningens mer flexibel och "avlång" i sin form (marginellt).
Min häst har väldigt raka väggar på insidan av sina bakhovar men dessa passar i alla fall bra. Har en sula i botten för att få booten att sluta om bättre.

Jag och hovslagaren har en idé om att få hans bakhovar rundare och visst det blir ju lite bättre för varje gång men det tar tid. Så min häst har INTE runda hovar bak och sporten passar bra ändå :)
 
Sv: broddbara barfota boots, hjälp!

Jag har använt broddade easyboot classic. Som ersättning vid tappsko. Inga problem med skav etc, men trots att jag har comfort pad i, så det blir punkttryck av brodden. Inget hästen verkade bekymra sig om, men inget jag skulle vilja ha permanent.

Sen har jag haft broddade boaboots mer permanent, det fungerade bra och inget punkttryck, men den hästen tyckte bootsen blev för klumpiga generellt och fick skor igen istället.
 
Sv: broddbara barfota boots, hjälp!

Jag använder easyboot glove och renegade och broddar med dubb på vintern. Mycket bra smidiga, lätta och enkla boots. Har aldrig fått skav.
 
Sv: broddbara barfota boots, hjälp!

Ang Cavallos, jag har bestämt mig för deras sportmodell, men blev lite fundersam när jag läste att sportmodellen var hårdare och mindre följsam än "den vanliga"...

Jag har ingen möjlighet att klämma och känna på dem för att jämföra tyvärr... någon annan som har testat både simple boot och sportmodellen? Hästen har väldigt runda hovar (börjar med att ha enbart fram)

En annan fråga: nån som har hunnit prova Equine Fusion Jogg? Tyckte de såg lite omständiga ut att ta på, speciellt på vintern med kalla fingrar, annars verkade de också intressanta.
 
Sv: broddbara barfota boots, hjälp!

i morgon ska jag hämta mina boots! har lagt undan 2 stycken från h**ks. old mac´s G2. jag var inne och tittade på dem igår och fick ta ut dem ut förpackningen och kika ordentligt. de såg absolut vettiga ut. jag har ju ingen häst som är ömfotad på olika underlag, så det är ju bara vintertid på opålitliga underlag de lär användas.
är det någon som har erfarenhet av såna?
jag har inte ekomomin till att köpa 4 par skor samtidigt, så det andra paret skor får investeras nästa månad eller näst-nästa. hoppas inte ishalkan kommer innan det.:p

en sak till jag kom på... inpregnerar(stavning??) ni era "tygskor" eller håller de bra för väder och väta ändå?
 
Sv: broddbara barfota boots, hjälp!

Mina cavallo sport är inte impregnerade. Däremot smörjer jag läder-detaljerna på dem regelbundet så de ska hålla sig mjuka och smidiga. Tvättar dem under rinnande vatten med en skurborste efter varje användning (om de blivit leriga) och vattnet går ju rätt hårt åt lädret efter en tid.
 
Sv: broddbara barfota boots, hjälp!

Sluter dina Cavallo tätt nedanför kotleden? Jag tycker det glappar mycket där, men vet inte om det har någon betydelse?
 
Sv: broddbara barfota boots, hjälp!

De sluter inte tätt, vilket jag tycker är en fördel då hästen kan trampa ned ordentligt utan att bootsen skaver, stramar eller hindrar. Att det glipar har vad jag märkt ingen negativ effekt på verken passform eller funktion. Har haft bootsen sen början av september och hästen har aldrig haft skav, bootsen har aldrig lossnat, vridit sig eller på annat sätt hamnat konstigt och hästen trivs :)
 
Sv: broddbara barfota boots, hjälp!

Plockar upp en gammal tråd med en snabb fråga - bör man ha sula i när man har broddat bootsen eller går det bra utan? Fästena för brodden ligger ju plant mot sulan i booten men det känns ändå som om den riskerar att trycka?

Jag har beställt sulor till, men vill ju gärna använda dem tills de kommer om det nu inte är olämpligt... Det är Cavallo Simple Boot, på framhovar som ömmar på stort grus.
 

Liknande trådar

Hästvård Jag är väldigt intresserad av folk's erfarenheter av barfota hästar, särskilt från folk som gärna tränar regelbundet och kanske även...
5 6 7
Svar
127
· Visningar
7 477
Senast: _Taggis_
·
Hästvård Jag har bokat tid hos veterinär självklart, skulle dock gärna få hjälp att spåna lite kring detta innan besöket. Bakgrund: Två...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
11 116
Senast: skuggi
·
Utrustning Jag funderar på att köpa ett par "barfota" boots till min 3-åring. Han funkar bra barfota, utom en till två gånger i veckan då jag rider...
Svar
0
· Visningar
612
Utrustning Hejsan Vill veta allt om dessa två bootsen. Slityta i tån? Material? Hållbarhet ? Lätt att sätta på / av? Reservdelar? Skräp i...
Svar
1
· Visningar
1 073
Senast: varja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp