broddbara barfota boots, hjälp!

Sv: broddbara barfota boots, hjälp!

Om hästen är känslig skulle jag använda sulor, har själv gjort båda delarna men mina är inte spec. känsliga kan gå barfota utan problem använts endast för broddens skull. Om du har nåt gammalt ligg underlag kan du klippa till en tillfällig sula!
 
Sv: broddbara barfota boots, hjälp!

Jag skulle aldrig ha dem utan sula iaf, har själv en hård sula plus mjuk sula. Blir rejält punkttryck annars.

Tycker den typen av brodd är ett dåligt påhitt, nu köpte jag Cavallos broddsats som man borrar in i sulan och det var otroligt mkt bättre! Sex små brodd per sko, och inget som sticker upp inuti. :)
 
Sv: broddbara barfota boots, hjälp!

Jag har bara haft boaboots och easyboots broddat men skulle INTE ha utan sula. Det blir rätt rejäla avtryck i sulan efter brodden - som ju hästens hov fått ta annars. Jag använder de bara som reservsko, skulle inte kännas bra ha dem på broddade hela dagar i hagen, under alla ridturer osv just iom punkttrycket annars.
 
Sv: broddbara barfota boots, hjälp!

Jag har bara haft boaboots och easyboots broddat men skulle INTE ha utan sula. Det blir rätt rejäla avtryck i sulan efter brodden - som ju hästens hov fått ta annars. Jag använder de bara som reservsko, skulle inte kännas bra ha dem på broddade hela dagar i hagen, under alla ridturer osv just iom punkttrycket annars.

Vilken typ av brodd har du använt då? Är det sådana med M8 brodd, easyboots original brodd eller dubb?
 
Sv: broddbara barfota boots, hjälp!

Provat alla tre. Originalbrodden gav för dåligt grepp, M8 gav bra grepp men värst punkttryck och 'quick studs' (det du kallar dubbar?) blev varken hackat eller malet riktigt.
 
Sv: broddbara barfota boots, hjälp!

Ja precis, det är quick studs som jag kallade för dubbar. Gav M8 mer punkttryck än originalbrodden? Känns som att det skulle bli ungefär det samma.

Jag använde förra vintern under en ganska lång period easyboots epic med originalbrodd på bakhovarna (han var skodd fram då), fick bra grepp och upplevde inget punkttryck eller obehag alls på hästen.

Nu har jag testat att brodda en uppsättning renegade boots med originalbrodden, men fick ett vansinnigt långt utstick av den smala delen man gängar igenom då sulan på de bootsen är ganska sliten. Hade tänkt testa med quick stud på dem, men de hade gått helt igenom sulan. Funderar nu på om det är värt ett försök med M8 brodd på dem i alla fall.

Hade du haft comfort pads/annat i bootsen för att minska punkttrycket som du upplevde? Blev det bättre med dem i så fall?

Hur menar du med att quick stud blev varken eller?
 
Sv: broddbara barfota boots, hjälp!

Ja precis, det är quick studs som jag kallade för dubbar. Gav M8 mer punkttryck än originalbrodden? Känns som att det skulle bli ungefär det samma.

Jag använde förra vintern under en ganska lång period easyboots epic med originalbrodd på bakhovarna (han var skodd fram då), fick bra grepp och upplevde inget punkttryck eller obehag alls på hästen.

Nu har jag testat att brodda en uppsättning renegade boots med originalbrodden, men fick ett vansinnigt långt utstick av den smala delen man gängar igenom då sulan på de bootsen är ganska sliten. Hade tänkt testa med quick stud på dem, men de hade gått helt igenom sulan. Funderar nu på om det är värt ett försök med M8 brodd på dem i alla fall.

Hade du haft comfort pads/annat i bootsen för att minska punkttrycket som du upplevde? Blev det bättre med dem i så fall?

Hur menar du med att quick stud blev varken eller?

Ja, M8 gav mer punkttryck än originalbrodden. Men originalbrodden var livsfarligt dåligt grepp på blankis, medan M8 gav samma grepp som 'vanlig brodd i järnsko'. Quickstud gav inga synbara punkttryck, däremot gav det inget märkbart grepp heller.

Jag la i comfort pads (tjockaste varianten) när jag märkte trycket av M8. Svårt säga om det blev skillnad då HÄSTEN tycks helt oberörd av det (men han har dem bara som reservdoja som sagt), men det är otäcka punktavtryck i padsen, och de är helt hoptrycka vid brodden. Så nåt bättre gjorde det säkerligen men INTE såpass att punkttrycket mot hästens hov försvann.

Jag pillade nyss ur comfort paden ur easybooten. Nu är den dock inte använd med brodd på lääänge, men avtrycken syns fortfarande TYDLIGT, och det efter bara några gånger med brodd (jag tar bort hela broddfästena när jag inte använder brodd). Ska se om jag kan fota det sen när jag tagit in hästarna. Ser att traktbrodden, där är det nästan hål genom paden.
 
Sv: broddbara barfota boots, hjälp!

Avtrycken på sidan som är mot botten på easybooten

391992_183041011791880_100002579461412_322576_344831075_n.jpg


403683_183041338458514_100002579461412_322579_2059197803_n.jpg

Avtrycken på hovsidan

408751_183041188458529_100002579461412_322578_1248860578_n.jpg


400887_183040618458586_100002579461412_322574_1405546294_n.jpg
 
Senast ändrad:
Sv: broddbara barfota boots, hjälp!

Tack så mycket för bilder och dina erfarenheter! Låter inte som någon hit om quick studs gav så dåligt grepp.

Ang M8 så tror jag att det kan vara värt att testa. Kan ju lägga i sulor i bootsen också. Hur höga var de brodden du hade i då förresten? Tänker att det borde vara viss skillnad om man ha högre brodd då de kanske inte sjunker ner i underlaget lika mycket.
 
Sv: broddbara barfota boots, hjälp!

De lägsta, minns inte exakt millimeter men 6 - 7 mm. Och det där är tjockaste comfort padsen. Och total broddanvändning är kanske 3 ggr med padsen i.

Sen verkar som sagt inte hästen bry sig, varken med eller utan pad, men jag blev ganska förskräckt när jag insåg vilket tryck de gav. Utan pad så syntes avtryck på hästens sula, det 'gick bort' tills nästa morgon, men ändå. Jag skulle som sagt inte vilja använda det mer 'permanent' i just den varianten (när det gäller som reservsko är det pest eller kolera, och ännu värre hålla inne X dagar eller släppa ut barfota)

Det går ju dock lägga i dubbla comfort pads t ex om man vill, bara de inte blir för små då. Men man kan ju padda mer, tills det inte ger minsta avtryck 'genom' padsen.
 
Sv: broddbara barfota boots, hjälp!

Funderar ändå lite, har du använt dem på ren is eller annat väldigt hårt underlag? Jag tänker att broddarna borde sjunka ner i underlaget något i alla fall i de flesta underlag. Men jag ser ju hur det ser ut på dina bilder.
 
Sv: broddbara barfota boots, hjälp!

Boa boots är ganska mjuka i sulan och stabiliserar inte upp så som Renegade eller easyboots gör. Jag har aldrig haft problem med punkttryck i easyboot med genomgående broddar(men har haft sula i) och renegade är ännu styvare i sulan så det gör risken för punkttryck ännu mindre tror jag.

Vad det gäller dubb så beror det så mycket på dubbsort och hur många man sätter i hur bra det biter.
 
Sv: broddbara barfota boots, hjälp!

Kapar din tråd en smula. Ursäkta!

Är också på jakt efter broddbara boots, men en mer avlång modell. Alla de jag tittat på blir alldeles för breda om de är lagom långa. Mätt hoven nyverkad efter konstens alla regler. Någon som har en idé om modell som skulle kunna passa? Låga trakter kan jag tillägga.
 
Sv: broddbara barfota boots, hjälp!

Det är ju intressant att du har en annan erfarenhet. Jag får helt enkelt testa och se vad hästen tycker! Och det går säkert att testa att lägga i någon sula/komfort pad i Renegaden också.
 
Sv: broddbara barfota boots, hjälp!

Funderar ändå lite, har du använt dem på ren is eller annat väldigt hårt underlag? Jag tänker att broddarna borde sjunka ner i underlaget något i alla fall i de flesta underlag. Men jag ser ju hur det ser ut på dina bilder.

Använd enbart på underlag där brodden går ner i underlaget. Oftast snö, men det har varit en del is med, men det sjunker ju brodden i (syns på avtrycken med, att brodden gått ner)

Däremot kan säkert rörelsemonster, hur de är i t ex hagen osv spela in. Det här är en mycket aktiv herre i hagen - bus, brall och galopp..
 
Sv: broddbara barfota boots, hjälp!

Ok, har du använt dem på hästen i hagen? Det kanske gör skillnad mot vid ridningen. Eller så är det individuellt med rörelsemönster mm som du skriver.
 
Sv: broddbara barfota boots, hjälp!

delvis knapplån,

Jag har Easyboot Glove och dubbar. Har inte märkt av något punkttryck på bootsen trots osulat (kör sulor fram för komfortens skull året om, men inte bak, har lite annan hovform fram) och jag tycker dubben fungerar bra, men jag får väl reservera mig för att jag är en feglort som inte skulle utsätta oss för extrem halka även med boots, och sällan utsätter dom får några längre turer, försöker i den mån det går klara mig utan boots och i de lägen det inte går väljer jag oftast att avstå de vägarna annat än kortare bitar.
 
Sv: broddbara barfota boots, hjälp!

Japps, i hagen. Lite ridning men det är det lilla. Men som 'reservsko' i hagen i några dagar/gång vid tappsko tills hovslagaren kan komma.
 
Sv: broddbara barfota boots, hjälp!

*Knapplån*

Jag har Marquisboots och de är jag supernöjd med. De är redan förberedda för broddar, det är bara att skruva ut det som är iskruvat ifrån start och istället skruva i broddarna (se bild)

harness11567-1.jpg
 

Liknande trådar

Hästvård Jag är väldigt intresserad av folk's erfarenheter av barfota hästar, särskilt från folk som gärna tränar regelbundet och kanske även...
5 6 7
Svar
127
· Visningar
7 478
Senast: _Taggis_
·
Hästvård Jag har bokat tid hos veterinär självklart, skulle dock gärna få hjälp att spåna lite kring detta innan besöket. Bakgrund: Två...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
11 116
Senast: skuggi
·
Utrustning Jag funderar på att köpa ett par "barfota" boots till min 3-åring. Han funkar bra barfota, utom en till två gånger i veckan då jag rider...
Svar
0
· Visningar
612
Utrustning Hejsan Vill veta allt om dessa två bootsen. Slityta i tån? Material? Hållbarhet ? Lätt att sätta på / av? Reservdelar? Skräp i...
Svar
1
· Visningar
1 073
Senast: varja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp