Bukefalos 28 år!

Brödrecept

Sv: Att baka bröd ...

Det låter som att du har för lite mjöl i degen.

Använder du färsk jäst eller torrjäst? Med torrjäst ska degvätskan vara lite varmare än med färskjäst.

Jäser bröden för länge blir de platta.

Recept där mjölet ska vägas i stället för att mätas är mycket lättare att få till.

När det gäller bakning får man vara riktigt noga med recepten tills man lärt sig se och känna hur en bra deg ska se ut. :laugh:
 
Sv: Att baka bröd ...

Åh, jag måste också baka, det luktar så underbart och är ju så gott med hembakt till höstens tekoppar! :)

Tror som alla andra att det är mjölet och möjligtvis för lite arbetad deg som är ditt problem. Jag är nybörjare och testar mig fram lite, har fått ett ärvt recept på matbröd som jag gillar skarpt från nordligaste sverige. Gräddar brödkakor på högsta värme, 300 grader, först på en plåt i botten av ugnen och sedan en som sitter högre, ca 5 minuter på varje höjd. Det blir nästan som bakat i bagarstuga! :d Har laborerat lite med att byta mjölsorter och det blir alltid lyckat, förutom den gången då jag gjorde degen lite för lös. Då jäste det dåligt och bröden blev platta.
 
Sv: Att baka bröd ...

Det låter som att du har för lite mjöl i degen.

Använder du färsk jäst eller torrjäst? Med torrjäst ska degvätskan vara lite varmare än med färskjäst.

Jäser bröden för länge blir de platta.
<snip>

Det finns inte farsk jast att fa tag pa har.:crazy: Jag har till och med fragat pa bageriet ... dar bagaren muttrade nagot vagt men uppenbart inte hade en aning om vad "riktig" jast (wet yeast, or fresh yeast) var. So ... torrjast ar vad jag har.
Mer mjol, arbeta degen langre ... och jasa kortare ar nog alla saker jag kan titta pa. lol

<snip>
Jag är nybörjare och testar mig fram lite, har fått ett ärvt recept på matbröd som jag gillar skarpt från nordligaste sverige. Gräddar brödkakor på högsta värme, 300 grader, först på en plåt i botten av ugnen och sedan en som sitter högre, ca 5 minuter på varje höjd. Det blir nästan som bakat i bagarstuga! :d Har laborerat lite med att byta mjölsorter och det blir alltid lyckat, förutom den gången då jag gjorde degen lite för lös. Då jäste det dåligt och bröden blev platta.

Kan man fa recept? Det later jatte spannande.:d
 
Sv: Att baka bröd ...

Eller också jäser du jättelänge. Mina jäser 8-10 timmar. Jag kör heller inte med maskin utan bara snabb ihoprörning o sedan får de stå. Det finns en hel del sätt att baka bröd på. Jag gillar surdegsbröd o att bygga surdeg är inte svårt.
 
Sv: Att baka bröd ...

Det finns inte farsk jast att fa tag pa har.:crazy: Jag har till och med fragat pa bageriet ... dar bagaren muttrade nagot vagt men uppenbart inte hade en aning om vad "riktig" jast (wet yeast, or fresh yeast) var. So ... torrjast ar vad jag har.
Mer mjol, arbeta degen langre ... och jasa kortare ar nog alla saker jag kan titta pa. lol

OK, det tog två år innan jag upptäckte att man kunde få tag i färsk jast (fresh yeast) hos bagaren på supermarketen här, så jag vet precis hur det är att kämpa på med den sketna torrjästen. :devil:

Här finns flera olika märken av torrjäst, och enligt mig är den för bakmaskiner den bästa men jag har kommit fram till att man måste ta minst 30% mer än beskrivningen säger och så ska degvätskan vara några grader varmare än fingervarmt.

Tyvärr har jag aldrig lyckats få till bröd lika bra med torrjäst som med färskjäst, så jag håller tummarna för att du hittar den senare. :D

OCH här är en riktigt bra baksida.
 
Senast ändrad:
Sv: Att baka bröd ...

Kan man fa recept? Det later jatte spannande.:d

Klart du kan - recept är till för att delas! Och dessutom är receptet på torrjäst... :)

2 l vatten eller annan vätska
1 msk salt
50 g margarin
4 dl havregryn
2 msk sirap

detta värms till fingerljummet i kastrull.

2 påsar torrjäst
2 kg mjöl
4 dl rågmjöl
2 dl grovt rågmjöl
Jag brukar öka grovt rågmjöl, och gärna prova lite andra grova mjölsorter - bl a grahamsmjöl. Funderat på att prova med lingonsylt eller lite frön också...

Låt jäsa och baka sedan ut till ca 2 cm tjocka bröd, jag brukar göra dem ca 20 cm i diameter. Jäs bröden under bakduk, jag lärde mig ett bra knep: använd ett lakan. När du ska lägga över bröden på brödspade, så välter du över dem från lakanet med ett knyck. Nagga 6-8 hack i dem med baksidan av en bordskniv eller liknande. Grädda först på en plåt på botten av ugnen, lyft upp dem efter ca fem minuter till en plåt högre upp tills de får bra färg, ca 5 min till. De ska få en liten hård yta, och vara saftiga inuti.
 
Sv: Att baka bröd ...

Det maste jag prova ... ser jatte spannande ut.

I kvall gjorde jag calzone och det ar forsta gangen jag ar hyfsat nojd. Nastan som en Svensk pizzeria calzone.;)

Ett problem hade jag dock. Allt var toppen ... utom att degen var lite for hard. Hur gjor jag degen mjukare?
 
Sv: Att baka bröd ...

Om degen blir för hård har du haft i för mycket mjöl.

Att baka är fingertoppskänsla men också väldigt mycket knep. Att inte jäsa varken för länge eller för kort tid är lika viktigt som att ha i lagom mycket mjöl.

Du ska "fråga" degen med början efter ungefär en halvtimme om den är färdigjäst. Tryck in fingertoppen försiktigt och snabbt i degen, går den tillbaka är den färdigjäst. Blir det bara en inbuktning så är den inte klar. Låt den isåfall jäsa i fem-tio minuter till och prova igen. Det är jätteviktigt att du låter degen jäsa på dragfri plats annars blir degen ojämt jäst. Inga öppna fönster eller spring i dörrar när man bakar. Om man jäser degen på varm plats så jäser den fortare än på kall plats.
Vill du ha nybakade bullar till frukost går det bra att baka ut dem och genast ställa in hela plåten i kylskåp så att de jäser där under natten och sedan gräddar du som vanligt på morgonen :d

Du tar i lite mjöl åt gången och när degen är smidig så är den klar. Arbeta degen tills du kan dra upp degen minst tio cm, helst längre innan den går av ifrån resten av degen.

Om man ställer fram alla ingredienser en stund innan baket så att allt har rumstemperatur så blir resultatet bättre.

Om du gör limpor och vill ha dem högre så platta till degen, kavla lätt med kavel och rulla ihop. Lägg skarven nedåt och du får fina höga bröd.

En förutsättning för att lyckas är bra ingredienser.

Lycka till!
 
Sv: Att baka bröd ...

Som TinyWiny skrev har du säkert haft i lite väl mkt mjöl om degen blir hård.
En annan orsak till att du tycker bröden blir platta kan vara att du gjort degen för fet, då kan den jäsa dåligt för det:laugh:
Det är som sagt lite fingertoppskänsla att baka ett perfekt bröd, men tycker du har fått bra tips i tråden!

Fram med köksmaskinen och på't igen:)

/LL
 
Sv: Att baka bröd ...

Köp Jan Hedhs brödbok. Vid en första anblick kanske de kan ses som väl komplicerad. Men det står precis hur du ska göra,inklusive hur länge på minuten man ska knåda degen :D. Garanterat gott bröd.
 
Sv: Att baka bröd ...

För att få högre bröd kan du också grädda dem i formar. Gör du flera limpor, jäs dem i en långpanna med kanter, lägg dem med lite avstånd emellan men pensla kanterna med lite olja så går det lätt att dela dem efter gräddning även om de jäser ihop. Men de hjälper varandra att hålla formen.
 
Sv: Att baka bröd ...

Köp Jan Hedhs brödbok. Vid en första anblick kanske de kan ses som väl komplicerad. Men det står precis hur du ska göra,inklusive hur länge på minuten man ska knåda degen :D. Garanterat gott bröd.

Jag säger istället att hon ska köpa sebastien boudets bok. Han bakar inte med mjöl med tillsatser och extra mycket gluten i som Hedh gör.

Boudet bakar med passion, det är en ingrediens Hedh saknar.

Och till hastflicka säger jag att torrjäst är riktigt skit. Här förklaar ovan nämnda Boudet hur man gör surdegsgrund - och hur man bakar surdegsbröd utan att använda tillsatt jäst alls.
http://www.brodpassion.se/2011/08/borja-fran-borjan-om-hur-ett.html

http://www.brodpassion.se/2011/08/surdegens-forsta-skapelse.html

7.jpg


Jag brukar säga att första gången man bakar surdegsbröd, blir man jätteglad för den tegelbit man skapat. Bröden därefter blir bara bättre och bättre! :love:
 
Senast ändrad:
Sv: Att baka bröd ...

Surdegsbröd is da shit!! Blir oslagbar skorpa och inget smul:d Ska nog tusan dra igång en grund igen bara för det. Min förra höll jag liv i 4månader, sedan tyckte jag den blev väl skarp i lukten. Synd på den bästa grunden jag haft!!

/LL
 
Sv: Att baka bröd ...

Jag tror att jag kanske arbetar degen for lite. 10 minuter eller mer? Jag far kora maskinen langre kanner jag. Ganska mycket langre. Degen var inte det minsta tradig, det hade jag inte ens tankt pa att kolla.:grin:

Nej nej, aldrig mer än 8 min i en assistent. Då förstör du trådarna som ska bildas!

Alltså HÖGST 8 min i assistenten, tillräckligt med mjöl, som nån annan också påpekat ska det släppa i kanterna.

Jäs under bakduk tills en inpetning med fingret "ploppar ut" automatiskt igen, 15-30 min beroende på jästmängd och temp.

Lycka till!
 
Sv: Att baka bröd ...

Jag kör alltid degen i 10 minuter, då tycker jag den blir som bäst. Men det kanske beror på vilken köksmaskin man använder? (har en KitchenAid) både syster och mor kör lika länge som jag, använder samma märke på maskin som mej.

/LL
 
Sv: Att baka bröd ...

Jag kör alltid degen i 10 minuter, då tycker jag den blir som bäst. Men det kanske beror på vilken köksmaskin man använder? (har en KitchenAid) både syster och mor kör lika länge som jag, använder samma märke på maskin som mej. /LL

Jag har en kompis som gjorde exjobb om detta, och det visade sig då att 8 min är den optimala tiden, då får man flest och bäst trådar. Men det är klart, kraften måste också påverka.

Men det är INTE ju längre desto bättre, utan man kan köra sin assistent för länge och förlora trådarna. Jag vågar aldrig köra mer än 8 min (har en Elektrolux assistent).
 
Sv: Att baka bröd ...

Okay, jag kör på med mina 10minuter ändå. Med den hastighet och deg jag använder blir den klar på 10 minuter (nån gång kör jag längre till och med, beror ju lite på ingredienser), kör jag kortare tycker jag inte att den trådar sej lika fint.

/LL
 
Sv: Att baka bröd ...

Jag startade en ny surdeg idag:)

Mitt recept:

Dag 1:

1,5 dl rågmjöl
1 dl vetemjöl
2 dl ljummet vatten
1,5 msk honung

Dag 2:

1 dl rågmjöl
1 dl vatten

Dag 3:
0,5 dl rågmjöl
0,5 dl vetemjöl
1 dl vatten

Dag 4:
Samma som dag 3.

Dag 5:
Bakning!

/LL
 

Liknande trådar

Mat Eftersom priset på bröd är helt galet och många av oss kämpar för att hålla hushållskassan i schack, så tänkte jag att vi kanske kunde...
9 10 11
Svar
202
· Visningar
6 805
Mat Jag är hyffsad på matlagning men helt grön på att baka. Har nu fått för mig att baka egna frallor (eller bullar som man säger här i...
Svar
8
· Visningar
2 037
Senast: Manji
·
Kropp & Själ I skuggan av trådar runt alkoholism: Är det bara jag som reagerar på att vin och "bubbel" på något sätt romantiseras och ses som en...
27 28 29
Svar
561
· Visningar
27 272
Senast: Thaliaste
·
Mat Jag firar ju egentligen aldrig jul, tycker julen tappade sin mening för mig redan innan jag var 12 år, men nu blir det kanske min sista...
Svar
19
· Visningar
1 165
Senast: Acto
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp